زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

آموزش عکاسی با گوشی - 17 نکته عکاسی از محصول با موبایل

آموزش عکاسی با گوشی - 17 نکته عکاسی از محصول با موبایل

با وجود گوشی‌های هوشمند، عکاسی از محصول با موبایل بسیار آسان‌تر از قبل شده است. دیگر نیازی نیست که دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای بخرید. با نکات مهمی که در این مقاله به شما ارائه می‌کنیم به راحتی می‌توانید اقدام به عکاسی با گوشی کنید. 


احتمالا پس از انجام مراحلی همچون خرید دامنه، اتصال درگاه، طراحی سایت فروشگاهی و… اقدام به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود کرده‌اید، یک سایت فروشگاهی کامل دارید و می‌خواهید فروش خود را آغاز کنید. باید در ابتدا اقدام به وارد کردن محصولات در فروشگاه اینترنتی‌تان کنید و نیاز به تصویر از محصول دارید.
از آنجایی که تصویر محصول می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر جذب مشتری داشته باشد، به این فکر می‌افتید که یا یک دوربین عکاسی گران‌قیمت بخرید و یا یک عکاس استخدام کنید. 
اما بگذارید در همین ابتدا بگویم که شما می‌توانید تنها با رعایت نکات ساده، با گوشی هوشمند در دست‌تان تصاویر زیبا و با کیفیت از محصولات‌تان ثبت کنید. با ما همراه باشید تا در این مقاله نکات عکاسی با گوشی و عکاسی از محصول با موبایل را به شما آموزش دهیم. 

خطوط شبکه (gridlines) در عکاسی با موبایل

خطوط شبکه (gridlines) در عکاسی با موبایل
هنگام عکاسی با گوشی، یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ برای بهبود عکس‌ها، فعال کردن خطوط شبکه دوربین یا gridlines است. خطوط شبکه، یک سری خطوط را بر روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما قرار می‌دهد که بر اساس "قاعده یک سوم" است - یک اصل ترکیب عکاسی که می‌گوید یک تصویر باید به یک سوم تقسیم شود، هم افقی و هم عمودی، بنابراین شما در مجموع 9 قسمت دارید. 
طبق این قاعده، اگر نقاط دیدنی را در این تقاطع ها یا در امتداد خطوط قرار دهید، عکس شما متعادل تر، تراز می شود و به بینندگان اجازه می دهد تا به طور طبیعی با آن تعامل داشته باشند.


"برای فعال کردن خطوط شبکه در سیستم عامل‌های مختلف، مراحل زیر را طی کنید:

  1. iPhone: به بخش «تنظیمات» بروید، «Photos & Camera» را انتخاب کنید و «Grid» را روشن کنید.
  2. Samsung Galaxy: برنامه دوربین را باز کنید، به «تنظیمات» بروید، به پایین بروید و گزینه «gridlines» را روی «روشن» قرار دهید.

تنظیم فوکوس دوربین در عکاسی از محصول با موبایل

تنظیم فوکوس دوربین در عکاسی از محصول با موبایل
امروزه، دوربین‌های گوشی به‌طور خودکار روی پیش‌زمینه کادر شما فوکوس می‌کنند، اما هر عکسی که با تلفن خود می‌گیرید سوژه واضحی ندارد. هنگام عکاسی از محصول با موبایل، برای تنظیم جایی که می‌خواهید لنز دوربین شما فوکوس کند، برنامه دوربین خود را باز کنید و روی صفحه‌ای که می‌خواهید ضربه بزنید.


برای مثال، اگر از چیزی در حال حرکت عکس می گیرید، ممکن است کمی دشوار باشد که این سوژه را دنبال کنید و در صورت نیاز فوکوس مجدد کنید. برای عکاسی با گوشی، درست قبل از گرفتن عکس روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس دوربین گوشی خود را اصلاح کنید تا از حرکت مطمئن شوید. سوژه تا حد امکان فوکوس بیشتری دارد. سپس یک نماد مربع یا دایره‌ای باید روی صفحه دوربین شما ظاهر شود و فوکوس عکس شما را به تمام محتوای داخل آن نماد تغییر دهد. 

حالت HDR در عکاسی با گوشی

حالت HDR در عکاسی با گوشی
از دیگر نکات مهم در عکاسی با گوشی، استفاده از حالت HDR است. محدوده دینامیکی گسترده یا HDR، یک ویژگی برنامه دوربین است که به تعادل عناصر روشن و تاریک در یک عکس با کنتراست بالا کمک می‌کند. می‌توان از این ویژگی برای ایجاد حس خلاقانه‌تر یا هنرمندانه‌تر به عکس‌ها استفاده کرد. همچنین این ویژگی در عکاسی با موبایل، به شما کمک می‌کند تا تصویر را همان‌طور که می‌بینید ثبت کنید.
 تنظیم میزان نور روی پس‌زمینه می‌تواند باعث شود، میزان نور سوژه کم شود. برعکس، تنظیم نوردهی روی سوژه می‌تواند منجر به نوردهی بیش از حد پس‌زمینه شود


حالت HDR با حفظ جزئیات در مناطق تاریک‌تر و سایه‌ها و مناطق روشن از این امر جلوگیری می‌کند.
 گوشی‌های آیفون به طور پیش فرض با HDR عکس می گیرند. برای تلفن‌های اندرویدی، ممکن است لازم باشد تنظیمات HDR را به صورت دستی تنظیم کنید. 

تمرکز روی یک شی در عکاسی با گوشی

تمرکز روی یک شی در عکاسی با گوشی
بسیاری از بهترین عکس‌ها فقط یک موضوع جالب را شامل می‌شوند. بنابراین هنگام عکاسی از محصول با موبایل از یک شی، زمان بیشتری را برای تنظیم عکس صرف کنید. برخی از عکاسان حرفه‌ای می‌گویند که سوژه نباید کل کادر را پر کند و دو سوم عکس باید فضای خالی باشد - این به سوژه کمک می‌کند تا بیشتر برجسته شود. اما مطمئن شوید که برای فوکوس کردن دوربین روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود ضربه می زنید. در مورد سوژه خود، این به اطمینان از فوکوس بودن آن و بهینه‌سازی نور کمک می‌کند.


نکته حرفه‌ای: وقتی عکس خود را گرفتید، می‌توانید از فیلترها و برنامه‌ها برای واضح‌تر کردن سوژه یا برش آن در کادر استفاده کنید. 

ثابت نگه‌داشتن گوشی

ثابت نگه‌داشتن گوشی
در حالی که گوشی‌های هوشمند به ما مزایای عکاسی در حال حرکت را داده‌اند، دوربین‌های گوشی‌ همچنان به حرکت حساس هستند. برای کمک به جلوگیری از تار یا تاب برداشتن عکس‌ها، ابتدا دوربین خود را ثابت کنید. می‌توانید به یکی از دوستان یا دیوارها تکیه دهید تا از تکان خوردن بازوها یا دست‌های‌تان جلوگیری کنید، یا گوشی خود را با استفاده از کتاب‌ها یا اشیاء مشابه بالا نگه دارید تا موبایل‌تان ثابت قرار گیرد. 

استفاده  از سه‌پایه‌ی گوشی

استفاده  از سه‌پایه‌ی گوشی
اگرچه گوشی موبایل، گرفتن هر عکسی را در حین حرکت آسان می‌کنند، اما لزوما راه آسانی برای اطمینان از متعادل ماندن عکس در هنگام عکاسی از محصول با موبایل وجود ندارد. سه‌پایه‌های گوشی، این آزادی را به شما می‌دهند که گوشی هوشمند خود را برای عکس‌
سه پایه گوشی وسیله ای کوچک و سبک است که به گوشی متصل می شود و سطح ثابتی برای استراحت برای آن فراهم می کند تا از گوشی به عنوان دوربین استفاده شود.

سه پایه معمولاً دارای سه پایه است که یکی از آنها معمولاً قابل تنظیم است و پایه ها یا پدهای لاستیکی دارد. سه پایه همچنین دارای نوعی مکانیزم نصب است، معمولاً یک سوراخ پیچ رزوه‌دار در پایین که می‌توان آن را به سطحی که به عنوان پایه استفاده می‌شود، پیچ کرد.
 بدون دست سریع و بدون حمل تجهیزات سنگین با خود نصب کنید. بیشتر سه پایه های موبایل به سختی بزرگتر از دستگاه تلفن همراه شما هستند و می توانند به هر زاویه ای خم شوند. 

مقوای سفید برای پشت صحنه در عکاسی با گوشی

مقوای سفید برای پشت صحنه در عکاسی با گوشی
پس‌زمینه سفید، می‌تواند یک بوم عالی برای عکاسی از محصول با موبایل را فراهم کند و  تعادل بهتری بین سوژه و پس‌زمینه فراهم می‌کند. همچنین حواس پرتی را از بین می‌برد تا جزئیات سوژه در تصویر دیده شود. 
بهترین حالت این است که یک اتاق کاملا سفید با نور طبیعی که از پنجره‌های بزرگ وارد می‌شود و کفی با رنگ خنثی داشته باشید. این راه‌اندازی راهی آسان برای دریافت نتایج حرفه‌ای از عکس‌های گوشی شما فراهم می‌کند.
مقوای سفید یک راه عالی برای گرفتن عکس‌های زیبا، تمیز و روشن با گوشی شما است. این کار با استفاده از کنتراست پس زمینه سفید و سوژه تیره‌تر انجام می‌شود.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از مقوای سفید استفاده کنید، اما بهترین استفاده از آنها برای عکاسی از محصول در خانه است. پس‌زمینه‌های سفید همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری را برای برش قسمت‌های غیرضروری و تمرکز روی موضوع اصلی فراهم می‌کنند که فرصت‌ بیشتری برای ویرایش و خلاقیت در تصویر ایجاد می‌کند.


نوع سطحی که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند به ارائه عکس‌های دلپذیرتر مانند سنگ مرمر کمک کند. مهم است که بدانید برای ایجاد این پس‌زمینه‌ها به هیچ چیز فانتزی نیاز ندارید، زیرا احتمالاً به جای تقویت تصویر ثبت‌شده، فقط از موضوع و سوژه‌ی اصلی منحرف می‌شوید.

زوایای مختلف در عکاسی با موبایل 

زوایای مختلف در عکاسی با موبایل 
عکاسی از محصول با موبایل از زاویه‌ای منحصر به فرد و غیرمنتظره می‌تواند آن‌ را به یاد ماندنی‌تر کند، چرا که تصویر در  دید مخاطب، متمایز می‌شود. در عکاسی با گوشی، زوایای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد عکس‌های جالب استفاده کنید. زاویه اول، زاویه‌ای است که دوربین مستقیماً به سمت پایین روی محصول است. این زاویه اغلب برای محصولات مد استفاده می‌شود، زیرا لباس‌ها را به شکلی جذاب نشان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تمام جزئیات آن را ببینید.


زاویه دوم هنگام عکاسی از محصول در خانه، جایی است که شما یک عکس از نمای جانبی می‌گیرید و مقداری پس‌زمینه نیز در آن قرار می‌دهید، به طوری که به نظر می‌رسد چیزهای بیشتری برای کاوش روی صفحه نمایش گوشی شما وجود دارد تا چیزی که در مقابل شما قرار دارد. این زاویه را می توان هنگام عکاسی از غذا یا سایر اشیایی که زمینه در اطراف خود دارند مانند گیاهان یا قطعات مبلمان استفاده کرد.

بازی با بازتاب و انعکاس در عکاسی با گوشی

بازی با بازتاب و انعکاس در عکاسی با گوشی
استفاده از تکنیک رفلکشن یا انعکاس هنگام عکاسی از محصول با موبایل، اهمیت زیادی دارد. چشمان ما به سمت بازتاب‌ها جلب می‌شوند. بنابراین به دنبال فرصت‌هایی برای بازی با آن‌ها در عکس‌ها باشید. مکان‌های بیرونی زیادی برای یافتن انعکاس‌ها وجود دارد - گودال‌ها، حجم‌های بزرگ‌تر از آب، آینه‌ها، عینک‌های آفتابی، لیوان‌های نوشیدن و سطوح فلزی تنها چند مورد هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بازتاب تصویر محصولات‌تان در عکس استفاده کنید.

تقارن در عکاسی با موبایل


تقارن را می‌توان به عنوان «حس مبهم تناسب و تعادل هماهنگ و زیبا» تعریف کرد. تصاویری که دارای تقارن هستند می‌توانند به‌طور باورنکردنی برای چشم خوشایند باشند، همچنین یکی از ساده‌ترین و متقاعدکننده‌ترین راه‌ها برای ثبت یک عکس است. در عکاسی، تقارن معمولاً به معنای ایجاد تصویری است که می‌تواند به دو قسمت مساوی تقسیم شود. هنگام عکاسی از محصول با موبایل، به یاد داشته باشید که می‌توانید از خطوط شبکه، که در نکته‌ی اول اشاره کردیم، برای ایجاد تقارن در تصویر استفاده کنید.

الگوهای تکراری در عکاسی با گوشی

الگوهای تکراری در عکاسی با گوشی
از دیگر مواردی که در عکاسی از محصول با موبایل باید به آن توجه کرد، الگوهای تکراری است. الگوهای تکراری برای چشم بسیار خوشایند هستند. هر زمان که عناصر گرافیکی قوی بارها و بارها تکرار شوند، مانند خطوط، اشکال هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ها ظاهر می‌شوند. این الگوها می‌توانند تاثیر بصری قوی داشته باشند  و مخاطب را به تصویری که ثبت کردید، جذب کند. 

پرهیز از بزرگ‌نمایی و زوم‌کردن

پرهیز از بزرگ‌نمایی و زوم‌کردن
هنگام عکاسی از محصول با موبایل، به فاصله‌ی دوربین گوشی دقت کنید. وقتی عکسی از راه دور می‌گیرید، وسوسه‌انگیز است که روی چیزی که می‌خواهید عکس بگیرید بزرگ‌نمایی کنید. اما در واقع بهتر است بزرگ‌نمایی نکنید، انجام این کار باعث می‌شود عکس دانه دانه، تار یا پیکسلی به نظر برسد. در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیکتر شوید یا عکس را از فاصله پیش‌فرض بگیرید و بعداً آن را برش دهید. به این ترتیب، کیفیت را به خطر نمی‌اندازید. بخاطر داشته باشید که بهینه‌سازی یک تصویر بزرگتر، آسان‌تر است.

ثبت جزئیات کوچک در عکاسی با موبایل

ثبت جزئیات کوچک در عکاسی با موبایل
یکی از مهم‌ترین نکات عکاسی با گوشی، ثبت جزئیات کوچک است. تصاویر نزدیک که جزئیات کوچک، پیچیده و ظریف را ثبت می‌کنند، می‌توانند محتوای بصری واقعاً جذابی ایجاد کنند. نکته حرفه‌ای: از ابزار "sharpen" در برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود استفاده کنید تا (محافظه کارانه) جزئیات عکس خود را واضح کنید. همچنین می‌توانید برنامه Camera+ را دانلود کنید و از فیلتر شفافیت آن استفاده کنید، این همان چیزی است که تقریباً به هر عکسی وضوح دوربین حرفه‌ای را اضافه می‌کند.

استفاده از فلاش دوربین، تنها در طول روز

استفاده از فلاش دوربین، تنها در طول روز
گاهی اوقات، استفاده از فلاش دوربین شما می‌تواند کیفیت عکس را بهبود بخشد، اما به خاطر داشته باشید که به ندرت این تاثیر را در شب می‌توانید اعمال کنید. از آنجایی که عکس‌های تاریک کنتراست بسیار واضح‌تری را در برابر فلاش گوشی شما نشان می‌دهند، می‌تواند هر فلاشی را ناهموار نشان دهد.
با این حال، در فضاهایی که از قبل به خوبی روشن شده‌اند، یک فلاش می‌تواند به کاهش سایه‌های تیره پشت یا زیر سوژه اصلی شما کمک کند.
هنگام کادربندی عکس بعدی، به دنبال سایه‌های تیره‌ای که ممکن است بخواهید حذف کنید، روی زمین یا سطوح عمودی نگاه کنید. اگر فلاش را مشاهده کردید، فلاش را به صورت دستی در برنامه دوربین خود روشن کنید. خودکار بودن تنظیم فلاش دوربین گوشی، تضمین نمی‌کند که دوربین گوشی شما متوجه سایه‌هایی که می‌خواهید از شر آنها خلاص شوید، خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار دوباره فلاش را خاموش کنید. دفعه بعد که از محصول عکاسی می‌کنید اهمیت فلاش را برای تقویت یا پنهان کردن خطوط و ویژگی‌های خاص در نظر بگیرید.

تنظیم میزان نور در عکاسی با گوشی

تنظیم میزان نور در عکاسی با گوشی
یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین موبایل که می‌توانید به صورت دستی تنظیم کنید، میزان نور تصویر است. ضربه‌زدن روی صفحه نمایش زمانی که دوربین گوشی شما روشن است، فقط لنز را روی یک سوژه جدید فوکوس نمی‌کند، بلکه به طور خودکار میزان نوری را که دوربین وارد می‌کند تنظیم می‌کند. در نتیجه، برای خروجی بهتر تصویر بهتر است میزان نور آن را با دست تنظیم کنید.

برای تغییر نوردهی دوربین تلفن همراه خود با دست، برنامه دوربین خود را باز کنید و روی صفحه ضربه بزنید. هنگامی که فوکوس مجدد لنز را می‌بینید، یک نماد خورشید بسیار کوچک و یک مقیاس عمودی خواهید دید. برای تنظیم میزان نور، انگشت خود را به آرامی به سمت بالا و پایین این مقیاس بکشید تا میزان نور مورد نظر خود را در تصویر اعمال کنید. 

تمیزکردن لنز گوشی در عکاسی از محصول با گوشی

تمیزکردن لنز گوشی در عکاسی از محصول با گوشی
ممکن است حمل و نقل دوربین گوشی‌های هوشمند راحت‌تر از دوربین‌های عکاسی باشد، اما این حمل و نقل آسان‌تر معایبی نیز دارد. 
فرقی نمی‌کند در خانه باشید یا بیرون از خانه، معمولاً موبایل‌تان در جیب، کیف یا روی میزتان است. در تمام این مدت، لنز دوربین گوشی، در حال جمع‌آوری انواع گرد و غبار و پرز است. قبل از گرفتن عکس حتما این لنز را با یک دستمال نرم تمیز کنید. ممکن است نتوانید بفهمید که لنز چقدر کثیف است تا زمانی که عکس خود را ویرایش کنید. اطمینان از شفاف بودن لنز قبل از گرفتن عکس می‌تواند کمک بسیار زیادی به خروجی تصویر شما کند.

ادیت و ویرایش تصاویر 

ادیت و ویرایش تصاویر 
عکاسی از محصول با موبایل، اولین قدم برای جذاب کردن تصویر از نظر بصری است. ویرایش و ادیت عکس‌ها مرحله بعدی است. به همین منظور، فیلترها می‌توانند یک ابزار عکاسی با‌ ارزش باشند.
فیلترها‌ی تصویر، یک راه حل رایج برای ادیت و ویرایش عکس‌هایی که ثبت می‌کنید هستند. دوربین گوشی شما فیلترهای تصویر برای عکاسی و ادیت عکس را ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند PicsArt، Snapseed، Adobe Lightroom و… وجود دارند که می‌توانید تصاویر خود را به هر شکل که می‌خواهید ویرایش کنید تا جذاب‌تر شوند.
فراموش نکنید که حتما لازم نیست یک ویرایشگر تصویر یا فوتوشاپ‌کار حرفه‌ای باشید. از ادیت تصاویر نترسید و عکس‌های‌تان را بیش از پیش زیبا کنید.

با سایت ساز سازیتو در سریع‌ترین در زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

نتیجه‌گیری


به لطف دستگاه‌های تلفن همراه و برنامه‌های ادیت که همراه آن‌ها ارائه می‌شوند، اکنون می‌توانیم عکس‌های با کیفیت بالا بگیریم. ممکن است فکر کنید برای عکاسی از محصولات‌تان حتما باید یک دوربین گران‌قیمت داشته باشید، اما باید بدانید که با یادگیری عکاسی با گوشی، به راحتی می‌توانید تصاویر باکیفیتی از محصولات خود ثبت کنید. در این مقاله، که آموزش جامعی از عکاسی از محصول با موبایل است، به نکات عکاسی با گوشی اشاره کردیم تا بتوانید تنها با یک موبایل، عکس‌های حرفه‌ای و با کیفیت از محصولات‌تان بگیرید.