زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چطور برای فروشگاه‌مان دسترسی ادمین درست کنیم؟

چطور برای فروشگاه‌مان دسترسی ادمین درست کنیم؟

اگر همچنان دغدغه‌ی اطلاعات فروشگاه اینترنتی‌تان را دارید و به دنبال یک ادمین حرفه‌ای می‌گردید، حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بیشتر با وظایف ادمین سایت و ادمین اینستاگرام آشنا شوید.


در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی‌تان ممکن است نسبت به استخدام ادمین اینستاگرام یا ادمین سایت احساس نیاز نکنید، اما پس از گذشت مدتی با ساخت سایت فروشگاهی و افزایش حجم سفارشات و دایرکت‌ها، نیاز است کسی کنار شما باشد و بخشی از مسئولیت را برعهده بگیرد.
قطعا تا الان بارها کلمه ادمین را شنیده‌اید ولی باید بدانید ادمین فقط مربوط به اینستاگرام نمی‌شود، کسب‌وکارهای بزرگ برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی خود یک ادمین استخدام می‌کنند یا برای سایت فروشگاهی‌شان چندین ادمین را در نظر می‌گیرند تا کارها به‌خوبی پیش برود.
ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی را بشناسید و بتوانید با استخدام ماهرترین ادمین،  حجم کارهایتان را کاهش داده و روی فروشتان تمرکز کنید.

چرا استخدام ادمین در کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت دارد؟

چرا استخدام ادمین در کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت دارد؟

ابتدای راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی، حجم کارها کمتر است و خودتان می‌توانید بخشی از روز را به عکاسی از محصولات، بارگذاری پست و استوری، پاسخ‌دهی به دایرکت‌ها، ثبت سفارشات و… اختصاص بدهید. اما بعد از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که تا انتهای روز درگیر رسیدگی به اینستاگرام شده‌اید و به خیلی از کارهای خود نرسیده‌اید.
دقیقا همانطور که در یک فروشگاه فیزیکی برای راهنمایی و کمک به مشتری‌ها، چیدن قفسه‌ی محصولات، ثبت خریدها و… به استخدام یک فروشنده نیاز است، در فروشگاه‌های اینترنتی نیز باید فردی وجود داشته باشد که این کارها را با سبک متفاوتی انجام دهد. اگر دقت کرده باشید زمانی که وارد یک فروشگاه می‌شوید با توجه به برخورد فروشنده، تصمیم می‌گیرید دفعات بعدی دوباره به آن فروشگاه مراجعه کنید یا خیر، بنابراین مهارت‌های فروشنده در برخورد با مشتری در از دست ندادن مشتری اهمیت زیادی دارد. همین موضوع در کسب و کارهای اینترنتی نیز رخ می‌دهد، اگر ادمینی که استخدام می‌کنید وظایف اصلی خود را به‌درستی انجام ندهد، کسب و کارتان آسیب‌های جدی‌ای خواهد دید. به همین علت بهتر است فردی را پیدا کنید که علاوه‌بر کمک در کم شدن حجم کاریتان، مهارت‌های لازم را داشته باشد. اما پیش از آنکه با وظایف ادمین آشنا شوید، بهتر است تصمیم بگیرید که به‌دنبال استخدام فردی برای مدیریت صفحه اینستاگرامتان هستید یا سایت فروشگاهیتان؟

استخدام ادمین اینستاگرام کاربردی‌تر است یا ادمین سایت؟

استخدام ادمین اینستاگرام کاربردی‌تر است یا ادمین سایت؟

ادمین اینستاگرام و ادمین سایت هر کدام وظایف مختلفی دارند که تا حدی با یکدیگر همپوشانی دارند، اما دقیق نمی‌توان گفت که استخدام فردی برای مدیریت اینستاگرام برای کسب و کار شما مفیدتر است یا فردی که بعد از طراحی سایت برای مدیریت سایتتان. 
این نکته را باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر اینستاگرام امکان محدود کردن دسترسی‌های ادمین را ندارد و شما باید نام‌کاربردی و رمز عبور اصلی آنلاین‌شاپتان را به ادمین بدهید. در این شرایط باید زمان بیشتری بگذارید تا فردی مطمئن پیدا شود. هرچند همین موضوع دلیلی شده تا کارآفرینان بدون در نظر گرفتن حجم کاری زیادی که دارند، بیخیال یافتن ادمین شوند.
البته خیلی از صاحبان کسب و کار فردی مطمئن و ماهر را استخدام می‌کنند که مسئولیت مدیریت اینستاگرام و سایت را همزمان بر عهده بگیرد. اما هر کدام از این کارها تخصص مربوط به خود را می‌خواهد و ممکن است فردی که در زمینه مدیریت اینستاگرام مطالعه دارد، با مدیریت سایت آشنا نباشد.
با استخدام فردی به‌عنوان ادمین اینستاگرام، باید آن را به‌طورکامل با سبک کپشن‌ها، استوری‌ها، تعامل با مشتریان و اهدافی که برای کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید آشنا کنید، زیرا اکثر مخاطب‌ها، کسب و کارهای اینترنتی را از طریق اینستاگرام پیدا کرده و اولین چهره‌ای که از یک آنلاین‌شاپ در ذهنشان نقش می‌بندد همان چیزی است که در اینستاگرام می‌بینند، بنابراین باید فردی را استخدام کنید که با سبک فعالیت کسب و کارتان، مخاطب‌ها و نوع تعامل با آنها و روش‌های افزایش مخاطب، کاملا آشنا باشد.
اما فرایند استخدام ادمین سایت کمی ساده‌تر است. در سایت فروشگاهی همه‌چیز آماده شده است تا مشتری سفارشش را ثبت کند و تنها در صورتی که در فرایند خرید با مشکل مواجه شود، از طریق پشتیبانی با ادمین سایت‌تان در ارتباط خواهد بود. همچنین برخلاف ادمین اینستاگرام، ادمین سایت به تمام اطلاعات فروشگاه‌تان دسترسی ندارد.

وظایف ادمین اینستاگرام برای آنلاین‌شاپ اینستاگرامی

وظایف ادمین اینستاگرام برای آنلاین‌شاپ اینستاگرامی

بارگذاری پست و استوری

شاید به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه‌ی ادمین اینستاگرام بتوان به بارگذاری پست و استوری و پاسخدهی به دایرکت‌ها اشاره کرد. مهم است که مخاطب‌ها به‌صورت روزانه در جریان فعالیت فروشگاه شما باشند و از فرایند ساخت محصولات باخبر شوند زیرا این تعامل باعث ایجاد حس اعتماد در آنها می‌شود. اما آیا می‌شود فردی را استخدام کرد که به‌صورت روزانه در کنار شما در حال تولید محتوا برای پیج اینستاگرامتان باشد؟ با وجود اینکه ادمین اینستاگرام شغلی دورکار محسوب می‌شود که در سال‌های کرونا طرفدارهای بیشتری پیدا کرده است. البته می‌توانید فقط گذاشتن پست‌ها را به ادمین واگذار کرده و استوری‌ها را خودتان بگذارید.

ساخت محتوای کاربردی

بارگذاری تصویر، تنها چیزی نیست که باعث جذب مخاطب‌ها به برندتان می‌شود. ادمین اینستاگرام باید توانایی ساخت محتوای ویدیویی کاربردی مانند ریلز کوتاه و سرگرم کننده را نیز داشته باشد. هر چه محتوایی که در پیجتان منتشر می‌شود حرفه‌ای‌تر باشد، مخاطب‌های بیشتری مشتاق می‌شوند شما را دنبال کنند و همین بالاتر رفتن اینگیجمنت صفحه اینستاگرامتان، باعث دیده شدن بیشتر شما می‌شود. در فرایند استخدام حتما آشنایی با ابزارهای گرافیکی را در نظر داشته باشید تا ادمین صفحه بتواند ویدیوها را ویرایش کرده و عکس‌ها را مطابق سلیقه شما طراحی کند.

تدوین استراتژی

حال که برای استخدام فردی حرفه‌ای هزینه می‌کنید حتما بررسی کنید فردی که انتخاب کرده‌اید توانایی تدوین استراتژی کامل برای صفحه اینستاگرامتان را داشته باشد. خیلی از افراد برای بالا بردن فالورها، از فالور فیک استفاده می‌کنند که شاید تا مدتی متوجه آن نشوید اما در طول زمان اثرات مخرب آن را خواهید دید.

مهارت‌های نرم

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر مخاطب‌ها از برخورد ادمین صفحه‌تان ناراضی باشند سریعا شما را آنفالو می‌کنند و شاید هیچوقت دیگه نتوانید آن مخاطبی که می‌توانست تبدیل به مشتری وفادار شود را برگردانید. بنابراین علاوه‌بر تخصص‌، مهم است که در انجام کارهای گروهی و ارتباط با کاربران مهارت داشته باشد. مهارت دیگری که به آن نیاز دارد روحیه مسئولیت پذیری بالا است. اگر ادمین اینستاگرام روزی در دسترس نباشد باید از قبل به شما اطلاع دهد تا در آن روز خودتان محتوا را منتشر کرده و به پیام‌ها پاسخ دهید. یا در شرایطی که تقویم شبکه اجتماعی را طبق بیشترین فعالیت مخاطب‌ها چیده‌اید نباید اختلالی در آن به‌وجود بیاید و ساعت آن تغییر کند.

وظایف ادمین سایت برای کسب‌وکارها

وظایف ادمین سایت برای کسب‌وکارها

ادمین سایت به فردی گفته می‌شود که مدیریت کامل سایت فروشگاهی شما را انجام دهد. وظایف او شامل بررسی سفارشات، گزارش‌گیری، تولید محتوا، سئو، بارگذاری محصول و… می‌شود. ادمین سایت، کاری تخصصی‌تر است و نیازمند فردی است که در این زمینه سابقه کاری داشته باشد. وظایف ادمین سایت شامل موارد زیر می‌شود:

تولید محتوا سئو شده

اگر سایت فروشگاهی خود را با سازیتو طراحی کرده‌اید نیازی نیست نگران سئو صفحات باشید زیرا از پیش، تمامی صفحات به‌صورت سئو شده طراحی شده‌اند اما سئو داخلی سایت بر عهده خودتان است که با تولید محتوای متنی به‌دست می‌آید. ادمین سایتتان باید تسلط خوبی روی تولید محتوا متنی داشته باشد و آنها را طبق قواعد سئو بنویسید تا به صفحه اول گوگل بروید.

استفاده از ابزارهای آنالیز سایت

سایت‌های فروشگاهی سازیتو همگی به ابزارهای تحلیل سایت مثل گوگل آنالیتیکس و… متصل می‌شوند که با از آنها برای بررسی بازدید کنندگان و آمار سایت استفاده می‌شود و مهارت استفاده از آنها اهمیت زیادی دارد. با استفاده از آمار این ابزارها می‌تواند متوجه‌ی پرمخاطب‌ترین محصولات و محتواها شود و بر حسب علاقه‌ی کاربران آن‌ها را ارتقا دهد.

افزایش ترافیک سایت

در صورتی که ادمین اینستاگرام و سایتتان متفاوت است، ادمین سایت باید با ادمین اینستاگرام در ارتباط باشد و از او بخواهد که از طریق پست و استوری‌ها، مخاطب‌ها را به سوی سایت هدایت کند تا ترافیک سایت افزایش پیدا کند. البته این فقط یکی از روش‌هاست، مخاطب‌ها با توجه به محتوای جذابی که تولید کرده‌اید و ظاهر سایتتان روزانه از سایت شما بازدید خواهند کرد که همگی نیازمند این هستند که ادمین سایت بتواند از تکنیک‌های مختلف برای افزایش ترافیک سایت استفاده کند.

پشتیبان‌گیری از سایت

ادمین سایت باید به‌صورت دائم از سایتتان بک‌آپ تهیه کند تا در صورت بروز خطا، اطلاعات‌تان از بین نرود. این کار را می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلف انجام دهد اما با فروشگاه ساز سازیتو جای نگرانی بابت این موضوع نیست زیرا به صورت خودکار و ۲۴ساعته از سایت فروشگاهی‌تان بک‌آپ گرفته خواهد کرد.

پشتیبانی

درست است که فرایند ثبت سفارش از طریق سایت بسیار ساده شده است و نیازی به ارتباط دائم با مشتری نیست اما در هر فرایندی احتمال خطا وجود دارد و نیاز به پشتیبانی وجود دارد. ادمین سایت باید نظرات کاربران را بخواند، به آنها پاسخ دهد و در صورتی که از طریق واتس‌اپ یا تیکت با آن‌ها در ارتباط است باید سریعا پاسخگوی سوالاتشان باشد یا اگر بازه زمانی برای پاسخدهی تعیین شده است در آن زمان حتما حواسش باشد.

نحوه ساخت دسترسی ادمین در سایت‌های فروشگاهی سازیتو

نحوه ساخت دسترسی ادمین در سایت‌های فروشگاهی سازیتو

تفاوت اصلی ادمین اینستاگرام با ادمین سایت در این است که می‌توانید دسترسی‌های ادمین سایت را محدود کنید. به‌عنوان مثال اگر نمی‌خواهید ادمین سایتتان از درآمد شما با خبر باشد یا فقط محتوای متنی سایت را مدیریت کند و مدیریت سفارشات با خودتان باشد، به‌راحتی فقط دسترسی‌های مورد نظر را به او بدهید.
سایت‌های فروشگاهی سازیتو این امکان را به شما می‌دهند تا بیش از یک نفر با دسترسی‌های متفاوت را به‌عنوان ادمین انتخاب کنید. همچنین نیازی نیست که برای ورود به سایت اطلاعات اصلی خودتان را به آن‌ها بدهید، هر کدام نام کاربری و رمز عبور اختصاصی خودشان را دارند. اما چگونه می‌توانید این دسترسی را بدهید؟

  • برای آنکه بتوانید ادمین سایت خود را انتخاب کنید، در ابتدا آن شخصی باید مانند یک کاربر، با ایمیل خود در سایتتان عضو شود.
  • حال وارد پنل کاربری شده و به بخش مدیریت کاربران بروید.
  • گزینه‌ی آبی رنگ بالای صفحه با عنوان اضافه کردن دسترسی را انتخاب کرده و یک اسم برای آن بگذارید. برای مثال: ادمین ۱
  • بعد از این مرحله باید دسترسی‌های دلخواه را برای ادمین فعال کنید. دسترسی می‌تواند کامل، محدود یا غیرفعال باشد. با انتخاب گزینه محدود کردن، انتخاب می‌کنید که ادمین بتواند ویژگی انتخاب شده را ایجاد، ویرایش یا حذف کند.
  • دسترسی‌های ادمین می‌تواند شامل این موارد باشد: مدیریت محصولات، مدیریت فرم محصول، مدیریت دسته بندی، مدیریت صفحات داخلی و وبلاگ، مدیریت سفارشات و وبلاگ، مدیریت کد تخفیف، مدیریت کاربران، مدیریت دسترسی‌ها، مدیریت گزارشات، مدیریت ویرایش پوسته، مدیریت تنظیمات، مدیریت مالی، مدیریت امکانات حرفه‌ای، مدیریت فعالیت‌ها و مدیریت پشتیبانی.
  • در مرحله آخر وارد لیست کاربران شده و ادمین سایتتان که در سایت عضو شده است را انتخاب کنید.
  • حالا بدون نگرانی می‌توانید روی باقی جنبه‌های کسب و کارتان تمرکز کرده و همه‌ی کارها را به ادمین بسپارید.

نتیجه‌گیری

هر فردی که برای کسب و کار خود زحمت کشیده باشد بابت انتخاب ادمین اینستاگرام یا ادمین سایت حساسیت به خرج می‌دهد و نگران این موضوع خواهد بود. اما سازیتو این امکان را برایتان فراهم کرده تا با محدود کردن دسترسی‌های ادمین، نگرانی‌هایتان کمتر شود. اگر همچنان تصمیم به ساخت سایت فروشگاهی نگرفته‌اید همین الان زمانش رسیده است تا بدون دغدغه‌ی خرید هاست، دامنه، پشتیبانی و… سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید و برند خود را گسترش دهید.