زمان مطالعه ۵ دقیقه

انتخاب پسوند دامنه، آیا دامنه وبسایت شما لزوما باید .com باشد؟

انتخاب پسوند دامنه، آیا دامنه وبسایت شما لزوما باید .com باشد؟

یکی از نکات مهم در انتخاب نام دامنه، انتخاب پسوند مناسب برای وبسایتتان است. یکی از قدیمی‌ترین پسوندهای دامنه .com است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌است. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که آیا انتخاب این پسوند ضروری است یا اینکه می‌توان از پسوندهای جدیدتر نیز استفاده کرد.


انتخاب پسوند دامنه برای فروشگاه آنلاین معمولاً چنین فرایندی را طی می‌کند:

  • بعد از ساعت‌ها طوفان فکری (brainstorming)، یک نام عالی پیدا می‌کنید که بعداً متوجه می‌شوید 20 سال پیش استفاده شده است.

  • چند ساعت دیگر وقت می‌گذارید و نام دیگری انتخاب می‌کنید که متوجه می‌شوید باید 5 میلیون تومن بابت آن پرداخت کنید.

  • پس از چند ساعت کش مکش دیگر، در نهایت اسمی را برای دامنه انتخاب می‌کنید که خیلی هم آن را دوست ندارید.

این معمولاً به خاطر محدودیت تعداد دامنه‌های خوب و تاکید همه کسب و کارها برای انتخاب پسوند معمول .com و یا .ir اتفاق می‌افتد. اما آیا داشتن یک نام دامنه ساده هنوز هم اهمیت دارد؟

آیا پسوند دامنه در SEO تأثیرگذار است؟

یکی از متداول‌ترین سوال هایی که درباره پسوند دامنه پرسیده می‌شود این است که چطور می‌تواند بر SEO تاثیرگذار باشد؟ گوگل در یک جمله دقیقاً به این سوال پاسخ داده:

«شما با انتخاب یک پسوند جدید برای دامنه همانقدری دیده می شوید که قبلاً می‌شدید.»

این موضوع زمانی منطقی به نظر می‌رسد که به راه‌های مختلف گوگل برای آنالیز کیفیت صفحه شما شامل بک لینک‌ها، آنالیز محتوا، معیارهای سرچ، معیارهای ترافیک و فاکتورهای تئوری و اثبات شده دیگر در الگوریتم گوگل فکر کنید.

به عبارت دیگر، دامنه‌های.com به خاطر پسوندشان در نتایج سرچ بالاتر نمی‌آیند و علت اینکه شما احتمالاً این دامنه‌ها را بالاتر می‌بینید این است که گوگل به برندهای قدیمی اهمیت می‌دهد و برندهای قدیمی همه از .com استفاده می‌کردند. برند قدیمی، وبسایت یا شرکتی است که سال‌ها در فضای وب محتوای باکیفیت تولید و به صورت مداوم خود را آپدیت کرده‌است. در واقع اگر همه فاکتورهای دیگر بین دو وبسایت قدیمی و جدید تقریباً یکسان باشد، گوگل وبسایت قدیمی و ثابت شده را در رده بالاتری نمایش می‌دهد.

بنابراین اگر قصد خرید یک ‌فروشگاه آنلاین موجود را دارید، دامنه .com به طور غیر مستقیم برای شما ارزش سرچ بیش تری ایجاد خواهد کرد. ولی اگر دامنه جدید می‌خرید، مطمئن باشید که پسوند آن تأثیری بر رتبه شما در نتایج گوگل ندارد.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

آیا انتخاب پسوند دامنه غیر از .com به برند شما آسیب می‌زند؟

جواب‌هایی که تا کنون به این سوال دشوار داده شده، معمولا به این شکل بوده است:

  • یک دامنه غیر .com به شما کمک می‌کند که تصویر برندتان در ذهن مشتری متمایز شود.
  • یک دامنه غیر .com برندتان را مشکوک و غیر معتبر جلوه می‌دهد.
  • مشتریان به پسوند برند شما توجه نمی‌کنند و یا برایشان اهمیتی ندارد.

معمولاً جوابی که شما می‌گیرید به دموگرافی مشتریان، منابع ترافیک دریافتی و عوامل دیگری بستگی دارد. مثلاً مخاطبان اهل تکنولوژی احتمالاً با پسوندهای مختلف آشناتر هستند و پسوند وبسایت شما تأثیری بر توجه و تصویر برندتان در ذهنشان نخواهد داشت. این افراد معمولاً سریع تر از سایرین با ترندهای جدید آشنا شده و آن را درک می‌کنند:

«در شرایط یکسان دامنه‌های.com ترجیح داده می شود و این موضوع احتمالاً برای کسب و کارهای B2B اهمیت بیش‌تری دارد چون شما نیاز به مشروعیت بیشتر دارد.»

در نهایت، می‌توان گفت که پسوند دامنه شما تاثیر چندانی روی ایجاد ذهنیت مثبت و یا منفی از برند شما نخواهد داشت. اگر وبسایت شما ترافیک زیادی از موبایل دریافت می‌کند، احتمالا مشتریانتان حتی به آدرس آن توجهی نمی‌کنند. به طور کلی هرچه پسوندهای مختلفی رونمایی شوند، مشتریان با آن‌ها راحت‌تر می‌شوند و کنار می‌آیند.

آیا انتخاب پسوند جدید دامنه برای شما ریسک دارد؟

یک ریسک کوچک این است که برخی از وبسایت‌ها یا نرم افزارهای قدیمی قادر نیستند URL شما را بشناسند. به عنوان مثال زمانی که شما در یک پست در شبکه‌های اجتماعی آدرس وبسایت خود را می‌نویسید، فیسبوک یا توییتر نوشته URL را شناسایی می‌کنند و قادرند آن را به یک لینک قابل کلیک تبدیل کنند. بعضی از نرم افزارها پسوندهای جدید دامنه ها را نمی‌شناسند و نمی‌توانند این کار را بکنند. البته این اتفاق خیلی کم پیش می‌آید و اکثر وبسایت‌های بزرگ بلافاصله خود را با پسوندهای جدید آپدیت می‌کنند.

ریسک دیگری که می‌تواند متوجه شما شود این است که برخی از کاربران ممکن است هنگام تایپ نام فروشگاه شما به صورت دستی در آدرس بار دچار مشکل و سردرگمی شوند. البته این مشکل هم احتمالاً چندان بزرگ نخواهد بود چون بیشتر ترافیک اینترنت از سرچ، شبکه‌های اجتماعی، لینک‌ها، تبلیغ و یا ایمیل می‌آید.

یک مطالعه بر روی 310 میلیون وبسایت نشان داده که تنها 12 تا 29 درصد ترافیک وب در واقع ترافیک «مستقیم» است و درصد خیلی کمتری از آن تایپ مستقیم نام دامنه در مرورگر است.

اما اگر بخواهیم راجع به ریسک‌های غیر مستقیم انتخاب پسوند جدید دامنه صحبت کنیم باید گفت گاهی ممکن است به دلیل متداول نبودن این پسوندها، برخی از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه، آن‌ها را در لیست محصولات خود نداشته باشند و یا با هزینه بالاتری به شما بفروشند و یا اینکه شما مجبور شوید به خاطر این محدودیت ارائه شرکتی را انتخاب کنید که از نظر تکنیکی و امنیتی اعتماد کمتری به آن دارید.

در نهایت، آیا هنوز هم لازم است که دامنه .com برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

همانطور که در بالا دیدیم، مسائل زیادی هست که باید در نظر بگیرید اما به طور کلی می‌توان گفت که اگر از نام دامنه .com خود رضایت دارید، پس نیازی به تغییر آن نیست ولی اگر آن را دوست ندارید، پس به دنبال یک پسوند دیگر بگردید.

داشتن برندی که به آن اعتقاد دارید، خیلی مهم تر از انتخاب پسوند و نام دامنه بر اساس مفهومی است که به زودی منسوخ می‌شود. داشتن یک پسوند دامنه جدید گاهی حتی ممکن است باعث شود که برند شما شاخص شود.

با طراحی سایت سازیتو به راحت‌ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.