زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چگونه با اینفلوئنسرها همکاری کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چگونه با اینفلوئنسرها همکاری کنیم؟

امروزه با همه‌گیری استراتژی‌های درونگرا و شبکه‌های اجتماعی، یکی از موثرترین شیوه‌های بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که با بررسی استراتژی‌های بازاریابی اینفلوئنسر باعث افزایش نرخ فروش خود شوید.


 

آیا تا به حال شده است تنها به دلیل استفاده از یک محصول خاص، توسط شخص شناخته شده و مورد علاقه‌تان، شما هم تصمیم به خرید همان محصول بگیرید؟

یک دهه پیش، عرصه اینفلوئنسر مارکتینگ فقط به افراد مشهور و چند وبلاگ نویس اختصاصی محدود بود. اکنون، به نظر می‌رسد که افراد تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کردند، بازار را اشباع می‌کنند و حتی درگیرتقلید و تقلب هم می‌شوند.

اگر قبلاً در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ تحقیق کرده باشید، با توصیه‌های متفاوتی که می‌شنوید، باید به این نتیجه رسیده باشید که باید از اینفلوئنسرهای اجتماعی برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید یا کاملا برعکس، وجود بازاریابی اینفلوئنسر و اینفلوئنسرها را غیر ضروری بدانید.

استفاده از استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یک برند، دشوارتر از هر زمان دیگری است، اما ما در اینجا سعی می‌کنیم شما را کامل راهنمایی کنیم. برای تعیین اینکه آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای شما مناسب است یا خیر، نکات مرتبط را مطالعه کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینفلوئنسر (اینفلوئنسر مارکتینگ) برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک و هدایت پیام برندتان به مخاطبان هدف خود، از ایجادکنندگان محتوای برجسته یعنی همان اینفلوئنسرها استفاده می‌کند. این سازندگان محتوا از طریق کانال‌های مختلف به مخاطبان ایده آل شما بازاریابی می‌کنند که به شما امکان می‌دهد به شخص خریدار خود دسترسی پیدا کنید.

میتوانیم اینفلوئنسر مارکتینگ را به این شکل هم تعریف کنیم:

بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) نوعی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است که از تمجید و نام بردن از محصول به واسطه افراد تأثیرگذار استفاده می‌کند( افرادی که دارای یک دنباله اجتماعی اختصاصی هستند و به عنوان متخصصان در حوزه خود مشاهده می‌شوند.) بازاریابی اینفلوئنسر به دلیل اعتماد بالایی که افراد تأثیرگذار اجتماعی با دنبال کردن آن‌ها ایجاد کرده‌اند، کار می‌کند و توصیه‌های آن‌ها نوعی اثبات اجتماعی برای مشتریان بالقوه برند شما است.

نمونه‌هایی از این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ستون‌ها، تبلیغات دیجیتال و چاپی و تلویزیون است. این روزها بازاریابی اینفلوئنسر از محبوبیت بیشتری در بین مشاغل برخوردار است زیرا تبلیغات سنتی در جذب سرنخ و مشتری، تأثیر کمتری داشته است.

بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ به این دلیل کاربردی است که از تاکتیک‌هایی مانند بازاریابی دهان به دهان (word of mouth marketing) و اثبات اجتماعی (social proof) استفاده می‌کند که اکنون جنبه‌های مهم و بازوی هر استراتژی بازاریابی موفق است. مشتریان بیش از آنکه به شرکت‌های فروش محصولات و خدماتی که از آن‌ها خریداری و استفاده می‌کنند، اعتماد کنند به گروه همسالان، دوستان و افرادی که مورد تحسین آن‌ها هستند را باور می‌کنند یعنی بازاریابی درونگرا بیشتر از بازاریابی برونگرا در میان نسل هزاره و زومر تاثیر گذارتر است.

قبل از اینکه به انواع مختلف اینفلوئنسرها بپردازیم، بیایید تفاوت بین اینفلوئنسربرند و سفیر برند را بررسی کنیم، زیرا آن‌ها اغلب اصطلاحاتی هستند که از نظر معنایی با هم به اشتباه گرفته می‌شوند.

اینفلوئنسر برند در مقابل سفیر برند

 

اینفلوئنسر برند به شخصی گفته می‌شود که در یک مکان خاص یا پلتفرم خاص، طرفداران خاص خود را داشته باشد و به طور منظم با آن‌ها تعامل موثر و تاثیرگذار برقرار کند. به همین دلیل، آن‌ها قدرت تأثیرگذاری در تصمیمات خرید خود را دارند. انواع مختلفی از اینفلوئنسرهای برند که شامل میکرو اینفلوئنسر، اینفلوئنسر‌های مشهور (سلبریتی)، اینفلوئنسر وبلاگ، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر‌های نظردهنده و هدایت‌کننده است. (بعداً هر نوع را به تفکیک تعریف خواهیم کرد.)

به عنوان مثال، اینفلوئنسرهای سلبریتی را در نظر بگیرید که با یک برند مد و پوشاک ایرانی همکاری می‌کنند تا لباس‌ها و سبک‌های مختلفی را در حساب اینستاگرام خود با لباس و لوازم جانبی آن برند به اشتراک بگذارد. اینفلوئنسرهای سلبریتی‌ در پست‌های خود، نام آن برند را برچسب گذاری می‌کنند تا فالوورها بتوانند درباره آن برند خاص بیشتر بدانند، آن‌ها را در اینستاگرام دنبال کنند یا روی لینک وب سایت آن‌ها کلیک کنند تا محصولات خاصی را که در صفحه اینستاگرامی مشاهده می‌کنند را خریداری کنند.

یک سفیر برند توسط یک کسب و کار فعال استخدام می‌شود تا تحت قراردادهای مشخص شده کار کند و آن‌ها را در رسیدن به اهداف خاص کمک کند: افزایش آگاهی از برند و افزایش نرخ تبدیل و فروش. قرارداد سفیر برند معمولاً بلندمدت است (چندین ماه یا حتی سال‌ها). در آن زمان، آن‌ها نشان دهنده برند تجاری و سبک زندگی مرتبط با آن هستند و دانش عمیقی در مورد محصولات یا خدمات تجاری دارند. قبل از سفیر شدن لزوماً نیازی به تأثیرگذاری ندارند یعنی به عبارتی برای سفیر برند شدن نیازی به اینفلوئنسر بودن نیست.

در این مقاله، ما قصد داریم به تأثیرگذاران برند بپردازیم. با این حال، قبل از اینکه به انواع مختلف اینفلوئنسر برند بپردازیم، بیایید نگاهی به برخی از آمار مهم بیندازیم که ثابت می‌کند کار با اینفلوئنسر در کمک به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی بسیار موثر است.

آماری جالب و با ارزش از اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی اینفلوئنسر (اینفلوئنسر مارکتینگ) یک نوع سرمایه گذاری است - برای بدست آوردن آن، باید وقت بگذارید تا مطمئن شوید که اینفلوئنسر مناسبی برای تبلیغ محتوایی که مخاطبان شما را جذب کند، خواهید یافت. همچنین برای هدیه دادن به اینفلوئنسر، انجام کمپین‌های مختلف با اینفلوئنسر و موارد دیگر، بسته به اهداف بازاریابی خاص خود، باید پول و یا منابعی را هزینه کنید.

خوشبختانه، بسیاری از آمارها وجود دارد که ثابت می‌کند اینفلوئنسر مارکتینگ، یک زمان ارزشمند و سرمایه گذاری مالی است و همچنین به شما نشان می‌دهد که کدام یک از متغیرها، تحت تأثیر بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) است.

  • ۸۰٪ از بازاریابان می‌گویند بازاریابی تأثیرگذار(اینفلوئنسر مارکتینگ) کاربردی و موثر است. و ۸۹٪ از بازاریابان می‌گویند که این نوع بازاریابی به همان اندازه‌ای خوب است که سایر کانال‌های بازاریابی موثر هستند.

  • ۷۱٪ از بازاریابان می‌گویند کیفیت مشتریان و میزان بازدید و ترافیکی که از اینفلوئنسر مارکتینگ بدست می‌آید از سایر منابع بهتر است.

  • ۴۹٪ از مصرف کنندگان امروز برای تصمیم گیری در خرید خود به توصیه‌های اینفلوئنسرها وابسته هستند. ۶۰٪ می‌گویند هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی تحت تأثیر یک توصیه قرار گرفته اند.

  • جستجوی Google برای "اینفلوئنسر مارکتینگ" در سه سال گذشته ۱۵۰۰٪ رشد داشته است.

  • ۴۸٪ از بازاریابانی که با اینفلوئنسرها کار می‌کنند، می‌گویند که نوع رابطه و ارتباط بامخاطب، با ارزش‌ترین عامل در هنگام بررسی اینکه با کدام یک از اینفلوئنسرها همکاری کنند، است.

  • استراتژی‌های بازاریابی اینفلوئنسر متمرکز بر نام تجاری یا مشارکت، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) هشت برابری را تولید می‌کند

  • سه هدف اصلی بازاریابی تأثیرگذار(اینفلوئنسر مارکتینگ) برای مشاغل شامل افزایش آگاهی از برند (۸۵٪)، جذب مخاطبان جدید(۷۱٪) و تولید نرخ فروش و تبدیل (۶۴٪) است.

انواع اینفلوئنسرها

  • میکرو اینفلوئنسر
  • اینفلوئنسر مشهور
  • اینفلوئنسر وبلاگ
  • اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها دارای فالوورهای نسبتاً متوسطی از هزاران یا ده‌ها هزار نفر در نیچ مارکت خود هستند. آن‌ها محتوای مربوطه را برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنند و از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، سایر نشریات مکتوب، وب سایت‌ها و انجمن‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

با توجه به اندازه دنبال کنندگان و نوع محتوایی که ایجاد می‌کنند، معمولاً این اینفلوئنسرها از نرخ تعامل بالایی برخوردار هستند. داشتن مخاطبان کمتر باعث می‌شود افراد اینفلوئنسر از طریق کانال‌های خود با افرادی که به طور منظم آن‌ها را دنبال می‌کنند ارتباط مداوم و موثر برقرار کنند. این امر باعث جذابیت آن‌ها برای کار با مشاغلی می‌شود که به دنبال توسعه روابط شخصی بین مخاطبان هدف خود هستند.

نحوه کار با میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها را می‌توان در کانال‌های مختلفی پیدا کرد. بنابراین، پس از انتخاب میکرو اینفلوئنسر که قصد کار با آن را دارید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در مورد خدمات شما یک پست بنویسند، یک بررسی آنلاین به اشتراک بگذارند یا با یکی از محصولات خود در اینستاگرام تصویری پست کنند. به دلیل اندازه قابل کنترل تعداد فالوورهایشان، آن‌ها قادر خواهند بود با مخاطبان هدف شما در مورد محتوایی که در مورد محصولات و نام تجاری شما به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند.

به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند به سوالات مخاطبان در مورد محصولات شما پاسخ دهند، تجربه خود را با محصولات در اختیار مخاطبان قرار دهند و در صورت لزوم بازدید کنندگان را به ‌سایت فروشگاهی یا تیم پشتیبانی مشتری هدایت کنند.

اینفلوئنسر سلبریتی

اینفلوئنسر سلبریتی

اینفلوئنسرهای سلبریتی افراد مشهوری هستند که فالوورهای زیادی دارند - به طور معمول میلیون‌ها نفر - که در بسیاری از صنایع و مشاغل شناخته شده‌اند. آن‌ها به طور گسترده ای شناخته شده‌اند و بنابراین توانایی تأثیرگذاری در مخاطبان هدف شما را دارند.

حتی اگر مخاطبان هدف شما با همه طرفداران اینفلوئنسر سلبریتی‌های شما وجه اشتراک نداشته باشد هم داشتن تبلیغات از طرف سلبریتی و یا استفاده از محصول یا خدمات شما یک شیوه قوی از اثبات اجتماعی (social proof) است. از آن‌جا که افراد مشهور بسیار شناخته شده‌اند، دسترسی به چندین مخاطب از طریق کانال‌های مختلف موثر و کاربردی هستند.

چگونه با یک تأثیرگذار مشهور کار کنیم

از آنجا که افراد مشهور بسیار شناخته شده هستند، روش‌های زیادی برای کار با آن‌ها وجود دارد. شما ممکن است تمرکز خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات چاپی یا آنلاین، تبلیغات تلویزیونی، وبلاگ‌ها یا سایر نشریات مکتوب بگذارید.

شما می‌توانید از سلبریتی بخواهید که برای تبلیغ محصولات شما عکس بگیرد، توضیح دهد که چرا مخاطبان آن‌ها محصولات یا خدمات شما را دوست دارند، از طریق آن‌ها کوپن و کدهای تخفیف ارائه دهید یا برای فالوورها نظرات و تجربه مشتریان و رضایمندی آن‌ها را بنویسید که چرا در کنار برند تجاری شما ایستاده اند. حتی ممکن است، حامی رویدادی باشید که آن فرد مشهور میزبان آن است یا در آن شرکت می‌کند.

اینفلوئنسر وبلاگ

بلاگ اینفلوئنسر کسی است که برای وبلاگ خود می‌نویسد و هزاران یا میلیون‌ها مشترک و خواننده دارد. دسترسی و نفوذشان، آن‎ها را از سایر وبلاگ نویسان متمایز می‌کند (به این معنی که آن‌ها فقط برای خود یا گروه بسیار کمی از مردم نمی‌نویسند).

نحوه کار با اینفلوئنسر وبلاگ

برای همکاری با یک اینفلوئنسر وبلاگ، می‌توانید یک گست پست( پست مهمان) برای وبلاگ او بنویسید یا بخواهید در یکی از پست‌های او نام برند شما ذکر شود یا در پستی که درباره یکی از محصولات یا خدمات شماست، خود را حمایت مالی کنید. اگر پستی را در وبلاگ اینفلوئنسر حمایت مالی می‌کنید، می‌توانید تصاویری از محصولات خود نیز برای به اشتراک گذاشتن آن‌ها ارائه دهید.

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک یا توییتر به خوبی شناخته شده‌اند و هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر آن‌ها را دنبال می‌کنند. اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، استراتژی بازاریابی محتوایی خود را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات مانند سلامتی، تمرین، ماشین، رژیم غذایی، فعالیت در فضای باز، مسافرت، مد، هنر، زیبایی و طراحی داخلی به اشتراک می‌گذارند.

نحوه کار با تأثیرگذار(اینفلوئنسر) شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که یک اینفلوئنسر با تصویر اجتماعی ثابت شده در شبکه‌های اجتماعی پیدا کردید که به درد برند شما می‌خورد، محتوایی را که احساس می‌کنید مکمل محصولات یا خدمات شما است را به واسطه آن پست کنید و با این کار فالوورهایی را بدست آورده‌اید که جزئی از مخاطبان هدف شما هستند. با این کار متوجه می‌شوید که چه نوع محتوایی را تبلیغ کنید.

اگر اینفلوئنسر‌های مورد نظر شما در اینستاگرام است، ممکن است از آن‌ها بخواهید که تصویری با محصول شما پست کنند و حساب اجتماعی شما را تگ کنند. اگر آن‌ها در فیس بوک هستند، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که ویدیوی زنده ای از باز کردن محصول شما به اشتراک بگذارند و اگر در توییتر هستند ، می‌توانید بیانیه کوتاهی در مورد محصول خود بنویسید و آن را با تصویری از آن‌ها در حساب اینفلوئنسر به اشتراک بگذارید .

نتیجه‌گیری

بازاریابی اینفلوئنسر (اینفلوئنسر مارکتینگ) برای سرمایه گذاری مارک‌ها به طور فزاینده ای محبوب شده است. با افزایش بازاریابی دهان به دهان و اثبات اجتماعی، این یک روش عالی برای ارتباط با مخاطبان هدف، افزایش آگاهی از نام برند و تقویت نرخ تبدیل است. با شناسایی نوع اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کار خود و توسعه استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، دسترسی شما به مشتریان بالقوه را بهبود می‌بخشد.

بنابراین، امروز برنامه‌های شغلی خود را برای ادغام اینفلوئنسرها در تاکتیک‌های بازاریابی خود شروع کنید تا بتوانند به شما کمک کنند روابط جدید و پایداری را بین مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.