زمان مطالعه ۸ دقیقه

بازاریابی دیجیتال فروشگاه اینترنتی: از کجا شروع کنیم؟

بازاریابی دیجیتال فروشگاه اینترنتی: از کجا شروع کنیم؟

تقریباً همه مردم اسمارت فون دارند و هرجایی که در طول روز می‌روند آن را با خود حمل می‌کنند. ما دیگر مثل قبل نه تلویزیون نگاه می‌کنیم، نه به رادیو گوش می‌دهیم و نه مجله می‌خوانیم. ما از اینترنت تقریباً برای همه چیز استفاده می‌کنیم (شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، ایمیل، سرچ، مسیریابی، چت، خرید و...) مطمئنم تایید می‌کنید که ما امروز محتواهای دیجیتال بسیار زیادی را نیز از طریق اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها مصرف می‌کنیم و تنها به همین دلیل، اگر می‌خواهید که مردم از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند، باید بازاریابی دیجیتال برای فروشگاه اینترنتی خودتان را فعال کنید. خب از کجا باید شروع کنید؟


به یک دلیل ساده، خواندن این متن را به شما پیشنهاد می‌کنیم: شما می‌خواهید که فروش بیش‌تری در فروشگاه آنلاینتان داشته باشید. همه ما در این موارد هم عقیده هستیم که:

«مردم عاشق خرید آنلاین هستند.»

تقریباً همه مردم اسمارت فون دارند و هرجایی که در طول روز می‌روند آن را با خود حمل می‌کنند. ما دیگر مثل قبل نه تلویزیون نگاه می‌کنیم، نه به رادیو گوش می‌دهیم و نه مجله می‌خوانیم. ما از اینترنت تقریباً برای همه چیز استفاده می‌کنیم (شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، ایمیل، سرچ، مسیریابی، چت، خرید و…) مطمئنم تایید می‌کنید که ما امروز محتواهای دیجیتال بسیار زیادی را نیز از طریق اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها مصرف می‌کنیم و تنها به همین دلیل، اگر می‌خواهید که مردم از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند، باید بازاریابی دیجیتال برای فروشگاه اینترنتی خودتان را فعال کنید. خب از کجا باید شروع کنید؟

۴ مرحله برای آغاز بازاریابی دیجیتال برای فروشگاه اینترنتی

  • برنامه‌ریزی کنید.
  • بازار هدف خود را تعریف کنید.
  • بررسی کنید که چه چیزی شما را منحصر بفرد می‌کند.
  • پروموت فروشگاه اینترنتی خود را شروع کنید.

در این متن، درباره این مراحل صحبت می‌کنیم.

قدم اول: برنامه‌ریزی کنید

اگر به طور جدی می‌خواهید یک کسب و کار آنلاین بسازید، نیاز به برنامه ثابت دارید تا از هدر دادن پول و زمان خود برای مواردی که تاثیر مثبتی بر فروش شما ندارند، جلوگیری کنید. برنامه به شما کمک می‌کند که تمرکز کنید و منابع را برای پروژه درست هزینه کنید. این برنامه باید هم هدف‌های کوتاه مدت و هم هدف‌های بلند مدت داشته باشد. توجه داشته باشید که اهدافی که تنظیم می‌کنید این ویژگی‌ها را داشته باشند:

۱- دقیق ۲- قابل اندازه گیری ۳- قابل دستیابی ۴- واقع بینانه ۵- دارای ضرب العجل(ددلاین)

البته به چیزهایی هم نیاز خواهید داشت که به شما کمک کند تا به اهدافتان برسید. بررسی مداوم میزان پیشرفت، کلیدی است که با آن می‌توانید در نهایت موفقیت خود را اندازه‌‌گیری کنید.

قدم دوم: بازار هدف خود را تعریف کنید

قدم دوم این است که ببینید بازار هدف شما چیست. چه کسی به محصول شما احتیاج دارد و چه کسی به خرید آن تمایل دارد. اگر فهمیدن اینکه چه کسی می‌خواهد محصولتان را بخرد سخت است، این ترفند را به کار بگیرید. اول از خود بپرسید که محصولتان چه مشکلی را حل می‌کند؟ سپس به دنبال افرادی بگردید که این مشکل را دارند. این افراد مخاطبان (بازار) هدف شما هستند. سعی کنید بفهمید که آنها چه کسانی هستند (دموگرافی) و چرا می‌خواهند محصول را بخرند (روانشناسی) تا بتوانید بهتر پیام مارکتینگی خود را ارسال کنید. هر اطلاعاتی درباره بازار هدف شما مفید خواهد بود. تا جایی که می‌توانید اطلاعات کسب کنید. به شدت توصیه می‌کنیم که با آن‌ها مصاحبه رو در رو کنید تا بفهمید که چه کسانی هستند و سبک زندگیشان چگونه است.

قدم سوم: بررسی کنید که چه چیزی شما را منحصر بفرد می‌کند

اگر بپرسید که چرا اکثر مردم در تجارت الکترونیک شکست می‌خورند، باید جواب داد به این علت که هنوز نفهمیده‌اند چه چیزی برند یا محصول آن‌ها را واقعا منحصر بفرد می‌کند. ما این را نظریه ارزش می‌نامیم. چرا مردم محصول «شما» را بخرند و به سراغ محصول رقیب نروند؟ این را بفهمید و محصول خود را ساده‌تر بفروشید. شما با علم به این موضوع می‌توانید هنگامی که تبلیغ می‌کنید و یا با مخاطبان هدف خود صحبت می‌کنید، پیام بازاریابی خود را بهتر تنظیم و منتقل کنید.

قدم چهارم: پروموت فروشگاه اینترنتی خود را شروع کنید

خب شما با یک برنامه کار را آغاز کردید، سپس مخاطبان هدف خود را شناختید و سپس فهمیدید که چه چیزی محصولتان را منحصربفرد می‌کند. قدم بعدی این است که با پروموت کردن برند و محصول خود در کانال‌های دیجیتال، آگاهی برند/محصولتان را بالا ببرید. اما در بستر کدام کانال دیجیتال؟ قطعاً کانالی که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند.

SEM (بازاریابی موتورهای جستجو)

مردم در اینترنت سرچ می‌کنند تا پاسخ سوالاتشان را پیدا کنند، یک مکان را بیابند، یا در باره یک محصول اطلاعاتی کسب کنند یا آن را بخرند. درصد زیادی از مردم این سرچ‌ها را در گوگل انجام می‌دهند. سرچ ویدئو هم معمولاً در یوتیوب انجام می‌شود. پروموت کردن فروشگاه اینترنتی در موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای هدایت ترافیک به وبسایت شماست. شما می‌توانید کمپین SEM خود را در گوگل ادز تنظیم و اجرا کنید.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل معمولاً یکی از سه کانال اصلی است که ترافیک را به فروشگاه اینترنتی شما هدایت می‌کند. لیست گیرندگان ایمیل شما یک دستاورد ارزشمند برای کسب و کار شماست. پس روی ساخت این لیست تمرکز و حساسیت زیادی به خرج دهید. این کارها را انجام دهید:

  • یک لیست گیرندگان ایمیل بسازید.

  • متن ایمیل خود را با محتوای مناسب، جذاب کنید. (کوپن تخفیف، دانلود PDF راهنمایی و…)

  • کمپین‌های ایمیلی خود را لانچ کنید و هر هفته حداقل یک ایمیل برای مخاطبان خود بفرستید.

  • ایمیل‌های هدفمند خود را طراحی و ارسال کنید. به این معنی که زمانی آن ایمیل را بفرستید که رفتار خاصی را از گیرنده می‌بینید (خرید ناتمام، تأیید سفارش و…)

  • مشارکت لیست گیرندگانتان را مانیتور کنید (نرخ باز شدن ایمیل‌ها، نرخ کلیک‌ها، لغو عضویت‌ها، تعداد ایمیل‌های تحویل‌شده)

شما می‌توانید با ایمیل، مخاطبان خود را از آخرین محصولات، جشنواره‌های تخفیف و فروش، رویدادهای فروشگاه‌ها، کوپن تخفیف، پست‌های جدید وبلاگ و هرآنچه که به نظر خودتان می‌آید، باخبر کنید.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

تلاش برای بهینه سازی محتوای فروشگاه اینترنتی جهت بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مثل گوگل، بهترین سرمایه‌گذاری دراز مدت شما خواهد بود. با انجام دادن این کار، می‌توانید ترافیک بسیار خوبی را از موتورهای جستجو به فروشگاه اینترنتی خود سرازیر کنید.

بهینه سازی شامل ساختار و طراحی سایت شما نیز می‌شود. بارگذاری سریع وبسایت و نوع محتوایی که تولید کرده‌اید (متن، ویدئو و عکس) هم بر سئو تأثیرگذار است. اینها همه فاکتورهایی است که با رعایت آن‌ها می‌توانید رتبه خود را در بین نتایج موتورهای جستجو بالا ببرید. بالا بردن سئو البته که نیاز به دانش فنی بالایی دارد، ولی امروزه ابزارهای زیادی نیز وجود دارد که به شما در این موضوع کمک می‌کند. می‌توانید با سرچ کنسول گوگل شروع کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با قطعیت می‌توان گفت اصولاً درصد بسیار بالایی از مخاطبان شما زمان زیادی در طول روز را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا با دوستانشان در ارتباط باشند، از خود عکس‌های سلفی بگیرند، عکس غذاهایشان را پست کنند، ویدئو تماشا کنند، از کمپین‌های مورد علاقه خود حمایت کنند، در گروه‌های مختلف نقش ایفا کنند، سرگرم شوند و یا اینکه در این میان چیزی یاد بگیرند.

امروزه اکثر شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که یک صفحه تجاری بسازید و یا اینکه تبلیغ کنید. از این ظرفیت استفاده کنید. از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی از برند خود و کسب ترافیک در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مکمل سایر فعالیت‌های بازاریابی شما در کانال‌های دیگر است. برای این کار می‌توانید از اینستاگرام آغاز کنید.

بازاریابی رسانه‌های تصویری

تبلیغات نمایشی، که به نام تبلیغات بنری نیز معروف است، یک راه عالی برای ایجاد آگاهی از برند است که متأسفانه، امروزه دیگر به اندازه قبل بازدهی ندارد. مردم یاد گرفته اند که بنرها را نادیده بگیرند و روی آن کلیک نکنند. البته هنوز هم به طور کامل کارایی خود را از دست نداده اند. تبلیغات بنری، زمانی که کاربرهای درست را در زمان درست نشانه گرفته باشید، بسیار کاربردی هستند. همچنین مهم است که به کاربرهای موبایل و نحوه مشارکت آن‌ها در تبلیغات بنری هم توجه ویژه کنید.

تبلیغات بنری می‌تواند بخشی از استراتژی جذب مجدد مخاطبانتان نیز باشد. می‌توانید از آن به طور موثری استفاده کنید تا با بازدیدکنندگان قبلی وبسایت خود ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از جذاب ترین کانال‌های بازاریابی است. تولید محتوایی که برای مخاطبانتان هم ارزشمند و هم سرگرم کننده باشد، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید در کسب و کار آنلاین خود داشته باشید. با این روش شما نه تنها صاحب محتوای خودتان می‌شوید، بلکه می‌توانید بدون پرداخت هزینه، ترافیک خوبی از موتورهای جستجو دریافت کنید. شما باید وبلاگی برای محتواهای خود داشته باشید. سپس آن را از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های دیگر به مخاطبانتان معرفی کنید. موتورهای جستجو آن محتوا را برمی دارند و زمانی که کسی به دنبالش بود، به وبسایت شما راهنمایی می‌کنند. بازاریابی محتوا شامل موارد زیر است:

  • مقالات (پست‌های بلاگ)
  • عکس ها
  • ویدئو ها
  • وبینارها
  • راهنماهای PDF قابل دانلود
  • مطالب آموزشی

در مطلب مربوط به ترفندهای بازاریابی محتوا می‌توانید توضیحات بیشتری در این زمینه مطالعه کنید.

کلام آخر

در ابتدا ممکن است با این موضوعاتی که گفته شد، بار بازاریابی دیجیتال بر روی دوشتان سنگینی کند که البته طبیعی هم هست. چیزهای زیادی هست که باید حواستان بهشان باشد. به همین خاطر هم هست که باید برای کارهایتان برنامه داشته باشید. همچنین نیاز دارید ارزیابی کنید که اگر لازم است برخی کارها را به یک آژانس برون سپاری کنید یا اینکه افراد جدیدی استخدام کنید. بعلاوه، استفاده از ابزارهای درست بازاریابی اینترنتی هم بسیار اهمیت دارد. اگر فروش می‌خواهید، به ترافیک با کیفیت نیاز دارید. کانال‌های بازاریابی دیجیتال اگر به درستی استفاده شوند، به شما کمک می‌کنند که این ترافیک را بدست آورید.