زمان مطالعه ۹ دقیقه

چه تفاوتی میان درگاه واسط (غیرمستقیم) و درگاه بانکی (مستقیم) وجود دارد؟

چه تفاوتی میان درگاه واسط (غیرمستقیم) و درگاه بانکی (مستقیم) وجود دارد؟

یکی از دغدغه‌های صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، انتخاب نوع درگاه اینترنتی است و سوال اصلی تفاوت میان این درگاه‌ها است که در این مقاله به بررسی کامل و تفاوت درگاه‌های واسط و مستقیم خواهیم پرداخت تا مناسب‌ترین درگاه پرداخت اینترنتی را به فروشگاه اینترنتی خود متصل کنید.


یکی از مراحلی که انجام آن به هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی ضرورت دارد، ‌اتصال درگاه بانکی‌ مستقیم یا ‌درگاه واسط‌ است. از آنجا که امکان فروش محصولات و پرداخت آنلاین در فروشگاه‌های اینترنتی تنها با ‌‌دریافت کد مالیاتی‌ و تهیه درگاه مورد نظر امکان‌پذیر است، پس نباید از اهمیت انتخاب درگاه مناسب قافل شوید. اما با این حال یکی از سوالاتی که ممکن است زیاد به آن برخورده باشید، تفاوت میان درگاه‌های مستقیم و غیر مستقیم است و کدام یک را باید به فروشگاه اینترنتی خود متصل کنید؟

تفاوت‌های بسیاری میان ‌درگاه‌های واسط و درگاه‌های بانکی‌ وجود دارد که سبب ایجاد برخی مزایا و معایب شده است که دارندگان فروشگاه اینترنتی بسته به شرایط کسب و کار خود می‌توانند درگاه مورد پشتیبانی سازیتو را به فروشگاه اینترنتی خود متصل کنند. اگر هنوز درگاه متناسب خود را انتخاب نکرده‌اید یا فرق میان درگاه‌های مستقیم و غیر مستقیم را نمی‌دانید، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک چیست؟

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی که به‌اختصار شاپرک نامیده می‌شود، رابطی میان بانک مرکزی با شبکه بانکی و شرکت‌های PSP به شمار می‌آید که فعالیت این شرکت از ۵ دی ۱۳۹۱ شروع شده است. شاپرک، در جهت سامان‌دهی دستگاه‌های پایانه فروش و کنترل رقابت بانک‌ها طراحی و تشکیل شده است. نقش شاپرک در نظارت و کنترل شبکه پرداخت آنلاین، ایجاد ساز و کار جمعی، استانداردسازی خدمات قابل عرضه، هدایت به سمت استفاده بهینه، گسترش و توسعه بازار ابزارهای کارتی، افزایش سطح شبکه امنیتی، مدیریت ریسک و افزایش رضایت مصرف‌کننده را برعهده دارد.
به طور کلی، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، مسئول تنظیم مقررات برای کلیه‌ی شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی درگاه مستقیم یا واسط و نظارت بر آن‌ها است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین با توجه به مجوز‌هایی که از بانک مرکزی و شاپرک دریافت می‌کنند، تحت دستوالعمل‌های ابلاغی و مقررات شاپرک ، آغاز به فعالیت می‌کنند. با این تعریف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین به دو دسته درگاه‌های پرداخت مستقیم (بانکی) و درگاه‌های غیر مستقیم یا واسط تقسیم می‌شود که به تعریف هر یک در ادامه خواهیم پرداخت.

درگاه پرداخت اینترنتی (ipg) چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی (ipg) چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی یا internet payment gateway سرویس ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین برای کسب و‌کارهای اینترنتی است که اگر صاحب فروشگاه اینترنتی باشید برای آغاز فروش خود حتما به اتصال به یکی از آن‌ها نیاز خواهید داشت.
به عبارتی، درگاه‌ پرداخت اینترنتی، امکان تراکنش مالی اینترنتی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند. مشتریان با درگاه پرداخت می‌توانند بدون مراجعه به بانک، اقدام به خرید و پرداخت اینترنتی کنند. امنیت تراکنش‌های مالی در ایران بر عهده‌ی شرکت‌های psp است.
در فرایند تکمیل پرداخت، پذیرنده حقیقی و حقوقی یک سمت درگاه است که مبالغ به حساب او واریز می‌شود، سمت دیگر درگاه پرداخت مشتریانی هستند که خرید اینترنتی خود را از این طریق تکمیل می‌کنند.

فرایند پرداخت در درگاه پرداخت اینترنتی:

۱) مشتریان پس از تکمیل خرید، به صفحه پرداخت ارجاع داده می‌شوند و اطلاعات لازم (شامل شماره کارت، رمز پویا و کد اعتبارسنجی یا CVV2) را وارد می‌کنند.
۲) اطلاعات وارد شده رمزگذاری شده و به شرکت‌های PSP ارسال می گردند.
۳) اطلاعات تراکنش توسط PSP به بانک صادرکننده کارت ارسال می‌شود.
۴) درخواست پس از بررسی اطلاعات ، توسط بانک صادرکننده (با توجه به موجودی در حساب مشتری) تأیید یا رد می‌شود.
۵) در نهایت، پاسخ درخواست توسط PSP به وب‌سایت پذیرنده (فروشگاه اینترنتی) ارسال می‌گردد.
۶) هزینه‌ی محصول از حساب دارنده کارت کسر شده و در اختیار شاپرک قرار می‌گیرد.
۷) شاپرک در سیکل‌های مشخص مبالغ را به‌صورت تجمیعی به حساب پذیرنده در بانک مقصد واریز می‌کند.

قانون پرداخت‌یاری کسب و کار‌ها:

با تصویب قانون پرداخت‌یاری به جهت تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۹، تمام دارندگان کسب و کار‌های اینترنتی مشمول به دریافت درگاه شخصی خود از یکی از ارائه دهندگان درگاه‌های واسط یا بانکی هستند.

درگاه‌های بانکی مستقیم (psp)

شرکت‌های psp

به درگاه‌هایی که توسط شرکت‌های psp که به طور رسمی اجازه ارائه خدمات از بانک مرکزی را دارند، درگاه مستقیم یا درگاه بانکی مستقیم یا غیر واسط گفته می‌شود. خدمات شرکت‌های psp به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه‌های پرداختی pos
  • درگاه‌های اینترنتی (فروش اینترنتی)
  • اپلیکیشن‌های پرداختی

۱۲ شرکت psp که خدمات پرداخت اینترنتی ارائه می‌دهند:

فروشگاه‌های اینترنتی درگاه مستقیم مورد پشتیبانی سازیتو را می‌توانند از یکی از شرکت‌های ارائه دهنده تهیه و متصل کنند.

درگاه‌های واسط غیر مستقیم

درگاه های غیر مستقیم واسط

شرکت‌های پرداخت یار با عقد قرارداد با شرکت‌های psp ، درگاه پرداخت واسط رابه مشتریان ارائه می‌دهند. تراکنش در درگاه های غیر مستقیم ابتدا با ورود به سایت درگاه واسط صورت می‌گیرد و بعد از تکمیل اطلاعات در این صفحه به سایت بانک به طور اتوماتیک منتقل می‌شود.
شاید برایتان جای سوال باشد، وقتی به طور مستقیم می‌توانیم درگاه پرداخت بگیریم، چرا باید درگاه پرداخت غیر مستقیم را به فروشگاه خود وصل کنیم؟ 
 همکاری مستقیم با شرکت‌های پرداخت الکترونیکی به دلیل فرآیند اداری نسبتا طولانی و حساسیت بیش از حد آن‌ها روی تکمیل بودن تمام مدارک، کسب وکارهای اینترنتی کوچک را با چالش های فراوانی رو به رو کرده است. علاوه بر این، گاهی یک فروشگاه به دو یا چند درگاه پرداخت اینترنتی برای سایت فروشگاهی خود نیاز دارد که بستن قرارداد با چند شرکت تامین کننده درگاه بانکی، فرایند بسیار طولانی می‌شود. به همین علت، گرفتن درگاه اینترنتی غیر مستقیم با ارائه مدارک شخصی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

شرکت‌های پرداخت‌یار مورد پشتیبانی سازیتو:

  • پی‌پینگ (مورد پشتیبانی سازیتو)
  • زرین‌پال (مورد پشتیبانی سازیتو)
  • آیریا
  • پاد (مورد پشتیبانی سازیتو)

تفاوت درگاه واسط با درگاه مستقیم بانکی

تفاوت‌های بسیاری میان درگاه‌های مستقیم بانکی با درگاه واسط وجود دارد که در لیست زیر به کلیدی ترین آن‌ها پرداخته‌ایم: 
 

درگاه پرداخت مستقیمدرگاه پرداخت واسطویژگی
ضروریغیر ضروریضرورت دریافت اینماد
یک تا سه هفتهیک تا دو روز کاریمدت زمان دریافت درگاه پرداخت
نداردداردسرویس اطلاع‌رسانی پیامکی
نداردداردپیگیری سریع تراکنش
ندارددارد - متغیر کارمزد
نداردداردپنل گزارشات
روزانه-مستقیم بعد از واریز شاپرکروزانه- ابتدا به حساب واسط سپس حساب فروشگاهتسویه حساب
متغیرآنلاین و ۲۴ ساعتهپشتیبانی 
نداردداردسرویس‌های جانبی
بالابالاسرعت انجام تراکنش
بالابالاامنیت

اتصال درگاه پرداخت اینترنتی در سازیتو

برای اینکه فروش اینترنتی خود را آعاز کنید ، ابتدا کد مالیاتی خود را دریافت کنید و سپس در یکی از ارائه دهندگان درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم ثبت نام کنید و در نهایت کد ترمینال دریافتی را در تنظیمات پرداخت فروشگاه قرار دهید.

اگر هنوز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر در کم‌ترین زمان صاحب فروشگاه‌ اینترنتی شوید.

نتیجه‌گیری

اتصال آسان درگاه پرداخت اینترنتی امن، یکی از ضروریات هر فروشگاه اینترنتی است که شما می‌توانید درگاه مستقیم یا واسط دلخواه خود را در سازیتو متصل کنید. ارائه دهندگان بسیاری وجود دارند که بسته به ویژگی‌های هر یک می‌توانید آن را به ‌فروشگاه اینترنتی‌ خود متصل کنید و فروش خود را آغاز کنید.