زمان مطالعه ۹ دقیقه

توضیحات متا چگونه در جذب ترافیک به ما کمک می کند

توضیحات متا چگونه در جذب ترافیک به ما کمک می کند

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن. به نظر پیچیده می‌آید، اینطور نیست؟ اگر کسی دوسال پیش از ما راجع به توضیحات متا می‌پرسید، فکر می‌کردیم که صحبت از کد شده و درک آن بالاتر از ذهن مارکتینگی ماست. اما امروز می‌دانیم که موضوع اینطور نیست. هرچه محتوای بیشتری تولید کنید و با آن بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای (Inbound) انجام دهید، بیشتر اهمیت توضیحات متا را برای جذب ترافیک خواهید فهمید.


توضیحات متا یا متا دیسکریپشن. به نظر پیچیده می‌آید، اینطور نیست؟ اگر کسی دوسال پیش از ما راجع به توضیحات متا می‌پرسید، فکر می‌کردیم که صحبت از کد شده و درک آن بالاتر از ذهن مارکتینگی ماست. اما امروز می‌دانیم که موضوع اینطور نیست. هرچه محتوای بیشتری تولید کنید و با آن بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای (Inbound) انجام دهید، بیشتر اهمیت توضیحات متا را برای جذب ترافیک خواهید فهمید.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یک متن کوتاه است که زیر لینک آبی در نتایج موتور جستجو به نمایش در می‌آید. این متن خلاصه محتوای صفحه‌ای است که بالای آن لینک شده و البته مستقیماً تأثیری بر رتبه لینک در نتایج گوگل ندارد. شما می‌توانید این متن را ادیت کنید تا کاربران را به کلیک بر روی لینک شما تشویق کند. یک توضیحات متا اساساً چیزی است که به فرد جستجوگر کمک می‌کند تصمیم بگیرد آیا بر روی لینک یک مقاله یا صفحه کلیک کند یا نه. توضیحات متا خواننده را متقاعد می‌کند که سایت شما را انتخاب کند. کلمه‌های برجسته (Bold) درون باکس توضیحات متا دقیقا همان‌هاییست که خواننده سرچ کرده است. پس همانطور که می‌بینید موضوع خیلی هم پیچیده نیست.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

آیا واقعا نیازی به توضیحات متا یا متادیسکریپشن هست؟

حالا که یاد گرفتید توضیحات متا چیست، بیایید به یک سوال شایع دیگر پاسخ دهیم: آیا واقعاً نیازی به توضیحات متا هست؟ قطعاً جواب مثبت است. اما چرا؟

  • نرخ کلیک و بازدید از سرچ ارگانیک را بالا می‌برد. شاید ۱۰ لینک آبی در هر صفحه نتایج ظاهر شود ولی همه لینک ها تعداد کلیلک یکسانی دریافت نمی‌کنند. هرچه نتایج بالاتر بیاید، افراد بیش تری آن را می‌بینند و طبیعتاً افراد بیشتری روی آن کلیک می‌کنند و برای اینکه نتایجتان بالاتر بیاید باید کلیک بخورد. توضیحات متا باعث می‌شود که مردم به جای لینک‌های دیگر، روی لینک شما کلیک کنند.

  • به افراد درست، اطلاعاتی درست را در زمان درست می‌دهد. اگرچه توضیحات متا مستقیماً رتبه ‌فروشگاه شما را در گوگل بالا نمی‌برد، می‌تواند در سرچ پیشرفته به ‌فروشگاه شما کمک کند. این نوع سرچ ها به فرد اجازه می‌دهد که معیارهای بیش تری از کلماتی که می‌خواهند در نتیجه سرچ ببینند را مشخص کنند.این معیارها می‌توانند توضیحات متای شما را تحت تأثیر قرار دهند و بنابراین مشخص کنند که آیا ‌فروشگاه شما نشان داده شود یا نه.

  • افزایش بازدیدها از شبکه‌های اجتماعی. زمانی که یک محتوا را منتشر می‌کنید، گوگل تنها سایتی نیست که توضیحات متا شما را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک نیز از چیزی به نام Open Graph استفاده می‌کنند تا مهم‌ترین اطلاعات موجود در لینکتان را زمانی که برای فالوورهایتان به اشتراک می‌گذارید، به نمایش در آورد. این گراف شامل توضیحات متا نیز می‌شود. به عبارت دیگر، توضیحات متا تنها ترافیک ارگانیک به ‌فروشگاه شما نمی‌آورد، بلکه از شبکه‌های اجتماعی نیز برایتان ترافیک جذب می‌کند.

طول توضیحات متا

طول ایده‌آل توضیحات متا با در نظر گرفتن فاصله (space) بین کلمات نباید خیلی بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد. ولی طول ایده‌آل در چند سال گذشته گاهی تغییراتی نیز داشته است.

در دسامبر 2017، کارشناسان SEO در جهان متوجه شدند که گوگل در هر صفحه نتایج مقدار توضیحات متا متفاوتی نسبت به قبل نشان می‌دهد. نتایج نشان از توضیحات متاهایی با طول بیش از ۳۰۰ کاراکتر داشت. مارکترها به این موضوع توجه کردند و خود را با این تغییر همگام کردند. ولی نه قبل از اینکه گوگل از این تغییر عقب نشینی کند:

Search snippetهای ما الآن نسبت به هفته‌های اخیر کوتاه تر شده است و البته قدری بلندتر از آخرین تغییری است که در دسامبر گذشته ایجاد کردیم. هیچ طول تعیین شده‌ای برای snippetها وجود ندارد. طول، بر اساس آنچه برای سیستم ما مفیدتر باشد، تعیین می‌گردد. (Danny Sullivan-May 14,2014)

بر اساس آنچه Sullivan در بالا اعلام کرده هیچ طول ایده‌آلی برای توضیحات متا وجود ندارد چون طول نشان داده شده بر این اساس است که محتوای آن توضیحات متا چقدر برای گوگل «مفید» باشد. در هر حال حدود ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر به شما این اطمینان را می‌دهد که هیچ مقداری از محتوایتان حذف نخواهد شد.

مثال‌هایی از توضیحات متا

دقیقاً همانطور که طول ایده‌آلی برای توضیحات متا تعریف نمی‌شود، نمی‌توان یک توضیحات متای بی‌نقص معرفی کرد. آنچه که شما در این بخش می‌نویسید، کاملاً به موضوع مقاله، پست وبلاگ و یا صفحه شما بستگی دارد. البته اینکه می‌گوییم توضیحات متا بی نقص وجود ندارد، لزوماً به این معنی نیست که نمی‌توان مدل‌های خوبی برای توضیحات متا یافت. اینجا چند مثال را برایتان آورده‌ایم. مثال‌هایی از توضیحات متای خوب و بد.

توضیحات متای خوب

  • تمام کلیدواژه در توضیحات متا می‌آید.

کلیدواژه: «چگونه درخت بکاریم»

توضیحات متا: کارشناسان کشاورزی در ده قدم ساده نشان می‌دهند که چگونه درخت بکاریم.

قرار دادن همه کلید واژه و نه بخشی از آن، در توضیحات متا به مخاطب نشان می‌دهد که صفحه شما دقیقاً جواب سوال آن‌ها را خواهد داد.

  • توضیحات متا با طرح یک سوال توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

کلیدواژه: «بهترین زمان کاشت درخت»

توضیحات متا: بهار یا پاییز؟ مشخص شده که می‌توان در بیش از یک فصل از سال درخت را کاشت، ولی تنها یک راه صحیح برای این کار وجود دارد.

با اینکه در اغلب موارد کلیدواژه به طور کامل در توضیحات متا آورده می‌شود، بعضی دیگر هم با رازآلود کردن همین کار را انجام می‌دهند. در مثال بالا خواننده می‌داند که پاسخ به فصل‌ها مربوط می‌شود، اما نمی‌داند که کدام فصل برای کاشت درخت بهتر است.

توضیحات متای بد

  • توضیحات متای که دنبال کردن آن سخت باشد.

کلیدواژه: «چگونه درخت بکاریم»

توضیحات متا: درخت مزایای زیادی هم در زندگی شخصی و هم زندگی جمعی شما خواهد داشت.

توضیحات متاهایی مثل این معمولا خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. چون شما زمان اندکی برای اقناع مخاطب در اختیار دارید. در این مثال متن در فواید درخت سخن گفته و به سختی می‌توان ارتباطی با روش کاشت درخت در آن پیدا کرد.

  • توضیحات متایی که خیلی طولانی باشد و کامل نمایش داده نشود.

کلیدواژه: «بهترین زمان کاشت درخت»

توضیحات متا: تفاوتی در ابزار کاشت برای درخت‌های مختلف وجود ندارد. اما بهترین زمان برای کاشت آن به دمای هوا بستگی…

این یکی از مهم‌ترین موارد بدشانسی در SEO است و خیلی از اوقات هم خارج از کنترل شماست. اگر توضیحات متا خیلی برای گوگل طولانی باشد، ممکن است بریده شود و به جای ادامه جمله یک «…» نشان داده شود که این موضوع می‌تواند تمایل مخاطب را به کلیک بر آن کاهش دهد. به یاد داشته باشید که ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر (شامل فاصله‌ها) و یا کمتر از آن بهترین حالت است.

انتخاب یک توضیحات متا SEO شده

برای هر وبلاگ، صفحه و یا متنی که می‌نویسیم، ما به دنبال بهترین و مرتبط‌ترین توضیحات متا هستیم. اکنون که می‌دانید چرا باید این کار را بکنیم، بیایید به این بپردازیم که چگونه باید این کار را انجام دهیم.

  • محتوای متقاعد کننده بنویسید.

یک جمله کوتاه بنویسید که خلاصه ساده‌ای از محتوا باشد و به مخاطب بگوید که چرا باید پست را بخواند. اگر لازم شد، به او مزایای روشنی از کلیک و مطالعه پستتان را توضیح دهید. این شانس شماست برای اینکه پیشنهاد خود یعنی محتوای ارزشمند و آگاهی دهنده را به او بفروشید.

  • از یک یا دو کلیدواژه در توضیحات متا خود استفاده کنید.

ممکن است از این واژه‌ها در بدنه و موضوع متن هم استفاده کرده باشید ولی توضیحات متا هم باید شامل کلیدواژه‌های شما باشد که محتوای صفحه‌تان را توضیح دهد. بر روی یک یا دو کلیدواژه مشخص در توضیحات متا هر صفحه‌ای که در وب منتشر کرده‌اید تمرکز کنید. این کلیدواژه‌ها را در همه جا هدر ندهید. مطمئن شوید که مناسب هستند و به مخاطب توضیح می‌دهند که قرار است با کلیک بر روی لینک با چه چیزی روبرو شوند.

  • سعی کنید توضیحات متا را روی ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر ببندید.

البته گوگل در واقع برای نمایش مقدار توضیحات متا، کاراکتر را اندازه نمی‌گیرد، بلکه پیکسل را اندازه می‌گیرد. به همین خاطر هم توضیحات متاهایی که عرض آن‌ها از مقادیری بیش تر شود، بریده می‌شوند. دلیل اینکه از ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر صحبت می‌کنیم این است که یک دید کلی به بازاریاب بدهیم.

  • از کاراکترهای غیر حرف استفاده نکنید.

علامت بعلاوه (+)، خط تیره (_) و علامت‌های خاص دیگر ممکن است در کامپیوتر شما بدرستی نمایش داده شوند ولی موتورهای جستجو نمی‌توانند به سادگی آن‌ها را بخوانند. بعضی از اینها به شکل و شمایلی که شما انتظار دارید در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شوند. مثلا هر زمانی که از دو علامت سوال پشت سر هم استفاده کنید، گوگل آن را حذف می‌کند.

برای جمع بندی بحث

«از توضیحات باکیفیت استفاده کنید. مطمئن شوید که متن شما کاملاً گویاست. چون توضیحات متا در صفحه‌هایی که مخاطب می بیند وجود ندارد، نادیده گرفتن آن ساده است ولی متن با کیفیت در نتایج سرچ گوگل قابل مشاهده است و می تواند ترافیک سرچ با کیفیت و کمیت بالایی را به سایت شما بیاورد.»

استثنا

مثل هر قانون دیگر، برای توضیحات متا هم استثناهایی هست. درست است که گفته شد نوشتن توضیحات متا کار سنجیده‌ای برای صفحه شماست ولی برای صفحه‌هایی که روی سه یا تعداد بیش تری کلمه کلیدی هدفگذاری کرده‌اند، بهتر است اجازه دهید هوش مصنوعی گوگل خودش تشخیص دهد کدام بخش متن به توضیحات متا نزدیک است. چون بهرحال شما که نمی‌توانید در یک توضیحات متا هر سه کلیدواژه خود را دنبال کنید و همیشه این ریسک وجود دارد که گوگل اهمیتی به سیستم مدیریت محتوای شما در باکس توضیحات متا ندهد.

اگر شما صفحه‌ای با چند نوشته دارید (مثل آرشیو یک روزنامه یا چیزی شبیه به «سبد خرید شما» در فروشگاه‌های آنلاین)، احتمالاً ایرادی ندارد که توضیحات متا را نادیده بگیرید. زمانی که شک دارید، زمانی را صرف نوشتن یک یا دو جمله کنید و مطمئن باشید که مخاطب درست، اطلاعات درست را در زمان درست از شما خواهد گرفت.

 

با طراحی سایت سازیتو به راحت‌ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید