زمان مطالعه ۸ دقیقه

عوامل موثر بر بهبود رتبه الکسا ‌سایت شما

عوامل موثر بر بهبود رتبه الکسا ‌سایت شما

رتبه الکسا یکی از مهمترین مولفه‌ها در زمینه موفقیت هر سایت و مجموعه بزرگ اینترنتی است. بسیاری از صاحبان کسب و کار برای تبلیغات محصولات خود به دنبال سایت‌هایی می‌گردند که رنکینگ سایت آن‌ها بالا باشد. در این مقاله به بررسی رتبه الکسا و روش‌های بهبود آن خواهیم پرداخت.


رتبه‌ی الکسا

رتبه الکسا یکی از مهمترین مولفه‌ها در زمینه موفقیت هر سایت و مجموعه بزرگ اینترنتی است. بسیاری از صاحبان کسب و کار برای تبلیغات محصولات خود به دنبال سایت‌هایی می‌گردند که رنکینگ سایت آن‌ها بالا باشد. الکسا (Alexa) یک سایت رتبه‌بندی و همچنین یک ارائه دهنده سرویس رایگان است که به صورت افزونه نیز در موتورهای جستجوگر قابل نصب می‌باشد. این سایت در سال 1996 میلادی توسط دو مهندس نرم‌افزار بنام‌های بروس گلیات و بروستر کال راه‌اندازی شد. نام رتبه الکسا برگرفته از بزرگترین کتابخانه مصر باستان تحت عنوان Royal Library of Alexandria کتابخانه سلطنتی اسکندریه بوده و در سال 1999 توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد. البته، این افزونه فعالیت تخصصی خود در زمینه رتبه‌بندی وب‌سایت، اصول سئو و دیجیتال مارکتینگ را از سال 2016 آغاز کرد.

رتبه الکسا

رتبه‌بندی در این افزونه به صورت 3 ماه یکبار بوده و بر اساس کل بازدیدکنندگان مختلف و منحصربفرد در طول 3 ماه انجام می‌شود. افزونه الکسا با جمع‌آوری اطلاعات ترافیک وب و بر اساس چند معیار تعریف شده اقدام به رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها می‌کند. شما نیز می‌توانید با کمی تلاش و انتشار مطالب باکیفیت در وب‌سایت خود، رنکینگ الکسای سایت خود را بهبود بخشید. در ادامه به اهمیت رتبه‌بندی و ترفندهایی برای بهبود الکسای سایت در اختیار شما می‌گذاریم.

اهمیت افزایش رتبه الکسا

رنکینگ بالای الکسا، نشانه اعتبار وب‌سایت شما نزد کاربران مختلف است. به گونه‌ای که بسیاری از مشتریان و صاحبان کسب و کار به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که وب‌سایت آن‌ها دارای رنکینگ بالایی باشد. به طور مثال، شرکتی قصد دارد محصولات خود را در وب‌سایت‌های اینترنتی تبلیغ کند. مسلما برای بازخورد تبلیغ خود از پیج‌هایی کمک می‌گیرد که دارای بازدید زیاد باشند. همچنین بسیاری از مشتریان برای خرید محصول به فروشگاه‌های آنلاینی مراجعه می‌کنند که از رنکینگ بالایی برخوردار باشند. رنکینگ بالا نشانه بازید زیاد کاربران از سایت می‌باشد. به همین خاطر است که وب‌سایت‌های مختلف برای اینکه رتبه الکسا خود را بالا ببرند با یکدیگر رقابت کرده و دست به هر کاری می‌زنند. کافیست تا چند روز وب‌سایت خود را رها کرده و فعالیت چندانی نداشته باشید. به یک باره رنکینگ الکسای وب‌سایت شما به طور قابل ملاحظه‌ای افت کرده و رقبا جای شما را خواهند گرفت. از این رو، اکثر وب‌سایت‌های معروف و رده بالا با استخدام نیروهای ماهر سعی در حفظ جایگاه خود داشته و در این راه هزینه‌های زیادی می‌کنند.

الکسا رنک

عوامل موثر در افزایش رتبه الکسا

قبل از هرچیز برای اینکه اقدام به افزایش رنکینگ خود در گوگل کنیم، باید از عواملی که الکسا برای رتبه‌دهی استفاده می‌کند، مطلع شویم. طبق راهنمایی که خود الکسا در وبلاگ خود قرار داده است، این شرکت میانگین تعداد بازدیدکنندگان در روز و تعداد بازدید از صفحات سایت را در طول 3 ماه محاسبه کرده و هر سایتی که بیشترین میانگین را به خود اختصاص دهد، در رتبه نخست قرار می‌گیرد؛ و به طبع سایتی که کمترین بازدید را داشته باشد، رتبه‌های بعد را در اختیار می‌گیرد. البته، هیچکس جز گوگل نمی‌تواند رتبه نخست را کسب کند، زیرا هم اکنون بیشترین ترافیک وب را به خود اختصاص داده است. از این رو، همه سایت‌های جهان باید برای جایگاه دوم به بعد تلاش کنند.

چگونه رتبه الکسا را بهبود دهیم؟

برای افزایش رنکینگ گوگل به طور کلی نیاز به 3 مولفه اصلی یعنی افزایش ترافیک، بهینه‌سازی سئو و تبلیغات است. به همین منظور در ادامه چند راهکار کلیدی برای افزایش رتبه گوگل در اختیار شما می‌گذاریم. افزایش ترافیک سایت اولین گام برای کسب رتبه خوب در الکسا است.

افزایش ترافیک

برای اینکه بتوانید تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید، باید اقدام به ‌تولید محتوای‌ باکیفیت کنید. بهتر است محتواهای خود را بر اساس حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، تولید کرده و از مطالب یونیک و منحصربفرد استفاده کنید. اگر بخواهید زرنگی کنید و مطالب سایر سایت‌ها را کپی کنید، ربات‌های گوگل به سرعت شما را شناسایی کرده و هیچ امتیازی برای شما در نظر نمی‌گیرند. همچنین باید محتواها را به طور روزانه آپدیت کنید و مطالب جدید و جذاب بر روی سایت قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما به طور قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و رتبه الکسا شما را به عنوان یک سایت فعال تلقی کرده و به شما امتیازات ویژه‌ای دهد. شما می‌توانید هر چند سال یکبار یا حتی هر چند ماه طراحی سایت خود را تغییر داده و ابزارهای جذابی به آن اضافه کنید. در کنار این طراحی‌های منحصربفرد، استفاده از ‌تصاویر زیبا و با کیفیت‌ می‌تواند بر روی خواننده تاثیرگذار باشد و همین امر رتبه الکسا شما را در بین سایر وب‌سایت‌ها بهبود بخشد. بهتر است برای افزایش رنکینگ خود افزونه الکسا را نصب کرده و از کاربران خود نیز بخواهید این کار را انجام دهند. جالب است بدانید که افزونه الکسا، رده‌بندی وبسایت‌ها را بر اساس تعداد کاربران یک سایت انجام می‌دهد که این افزونه را نصب کرده باشند و این معیار را هم در نظر می‌گیرد. بنابراین ممکن است سایت شما علی‌رغم داشتن بازدیدکنندگان زیاد، جایگاه واقعی خود در الکسا را به دلیل عدم نصب این افزونه توسط برخی از بازدیدکنندگان نداشته باشد.

رتبه الکسا

بهینه‌سازی وب‌سایت

پس از اینکه اقدام به تولید محتوای باکیفیت کردید، باید با بهینه‌سازی آن به موتورهای جستجو کمک کنید تا به راحتی مطالب شما را تجزیه و تحلیل کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از ‌کلمات کلیدی‌ مناسب به منظور جستجوی سریع آن توسط موتورهای جستجوی گوگل می‌باشد. به طور مثال، برای مطلب خود باید به دنبال یک عنوان خوب باشید که زیاد سرچ شده باشد. معمولا کاربران به دنبال جمع‌آوری اطلاعات در اینترنت بوده و سوالات خود را به صورت‌های مختلفی می‌نویسند. شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل کلماتی که کاربران سرچ می‌کنند، بهترین ‌کلمات کلیدی‌ را برای عنوان خود استفاده کنید. همانطور که گفتیم تصاویر در جذب بازدیدکننده و ارتقای رتبه الکسا بسیار تاثیر داشته و برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، بهتر است توضیحاتی برای آن‌ها در نظر بگیرید. به طور مثال، اگر عکس شما مربوط به یک ورزشکار است، با قرار دادن نام او در متن جایگزین تصویر به گوگل کمک کنید تا عکس شما را به راحتی در اختیار مخاطبان قرار دهد. همچنین، باید وب‌سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی یا به اصطلاح ایندکس کنید. البته، موتورهای جستجو وب‌سایت شما را پس از اینکه مطالب بازدید بخورد به زودی پیدا کرده و در معرض دید همگان می‌گذارند. اما، اگر می‌خواهید که این کار زودتر انجام شود، بهتر است با ثبت‌نام در وب‌سایت‌های تعیین شده، خودتان آن را به گوگل ایندکس کنید.

تبلیغات

یکی از بهترین و در عین حال پرهزینه‌ترین کارها برای ارتقای رنکینگ خود در الکسا، تبلغات است. شما می‌توانید با عقد قرارداد با سایت‌های پربازدید، از آن‌ها بخواهید که وب‌سایت شما را تبلیغ کرده و با قرار دادن لینک سایت شما در مطالب خود، شما را در زمینه جذب بازدیدکننده کمک کنند. همچنین از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید کمک بگیرید. البته، خود شما نیز می‌توانید با ایجاد یک چنل یا یک صفحه در این شبکه‌ها، مخاطبان را فالو (دنبال) کرده و مطالب سایت خود را در آنجا نیز قرار دهید. ‌دیجیتال مارکتنیگ‌ نیز امروزه بسیار تاثیرگذار می‌باشد. البته، مطالبی که تاکنون برای ارتقای رتبه الکسا در اختیار شما قرار دادیم یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ بوده، اما به دلیل گسترده بودن این رشته می‌توان از ظرفیت‌های دیگر آن نظیر ایمیل مارکتینگ، ایجاد فید RSS، ایجاد مطالب رپورتاژ و غیره استفاده کرد. تقریبا بسیاری از کاربران دارای ‌ایمیل‌ هستند. شما می‌توانید وب‌سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که قابلیت عضویت از طریق ایمیل را داشته باشد تا با استفاده از آن خبرهای روزانه وبلاگ خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

چند نکته درباره افزایش رتبه الکسا

افزایش رنکینگ یک سایت کاری بسیار دشوار بوده و نیاز به یک مجموعه فعال دارد. از این رو، اگر قصد ‌طراحی سایت فروشگاهی حرفه‌ای با بازدید بالا دارید، بهتر است از افراد ماهر و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا با تجربه خود و با استفاده از راه‌کارهای مفید رنکینگ سایت شما را ارتقا بخشند. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کار علی‌رغم هزینه‌های زیادی که می‌کنند در این امر موفق نبوده و از تلاش خود دست می‌کشند. ارتقای رتبه گوگل و بهینه‌سازی کردن مطالب خود برای اینکه توسط موتورهای جستجو به راحتی تجزیه و تحلیل شوند، نیاز به تلاش مضاعف داشته که در این راه باید از افراد کاربلد کمک گرفت.

افزایش الکسا

سخن پایانی

در این مطلب به اهمیت رتبه الکسا و کیفیت مطالب برای جذب بازدید کننده اشاره کردیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت وب بسیاری از صاحبان کسب و کار با ‌طراحی سایت‌های اینترنتی‌ در حال درآمدزایی بوده و تمام تلاش خود را می‌‌کنند تا بهترین جایگاه را نزد الکسا داشته باشند. آن‌ها برای حفظ جایگاه خود به صورت شبانه‌روزی تلاش کرده و حتی از یک صدم ثانیه نیز غافل نمی‌شوند. اگر به دنبال افزایش رنکینگ وب‌سایت خود هستید، باید با تولید محتواهای باکیفیت و تبلیغات هوشمند، تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را بالا برده و با سایر وب‌سایت‌ها رقابت کنید. ممکن است به دلیل رقابت بالا در این حوزه، در ابتدای راه کمی ناامید می‌شوید؛ اما بدانید که با کمی حوصله و تلاش می‌توانید به هدف خود رسیده و بهترین جایگاه را کسب کنید.