زمان مطالعه ۹ دقیقه

۹ ترفند کارآمد در نوشتن توضیح محصول که برایتان می‌فروشد

۹ ترفند کارآمد در نوشتن توضیح محصول که برایتان می‌فروشد

تنها محصولات شما هستند که بازی را به ضرر شما می‌چرخانند. فروشگاه اینترنتی شما عالی به نظر می‌آید و کانال‌های شبکه‌های اجتماعیتان مملو از طرفدارانتان است. بنابراین قاعدتاً شما باید غرق در سفارش‌ها باشید و وقت سرخاراندن نداشته باشید. اما به دلایلی فروش به آن میزانی نیست که انتظار دارید. چرا؟ اولین چیزی که کارشناسان تجارت الکترونیک به شما می‌گویند این است که ببینید بخش توضیح محصول را چطور نوشته‌اید.


تنها محصولات شما هستند که بازی را به ضرر شما می‌چرخانند. فروشگاه اینترنتی شما عالی به نظر می‌آید و کانال‌های شبکه‌های اجتماعیتان مملو از طرفدارانتان است. بنابراین قاعدتاً شما باید غرق در سفارش‌ها باشید و وقت سرخاراندن نداشته باشید. اما به دلایلی فروش به آن میزانی نیست که انتظار دارید. چرا؟ اولین چیزی که کارشناسان تجارت الکترونیک به شما می‌گویند این است که ببینید بخش توضیح محصول را چطور نوشته‌اید.

در حالی که برای شما کاملاً روشن است که محصولاتتان خاص و جذاب هستند، مشتریان شما نیاز دارند بیشتر متقاعد شوند. شما باید با نوشتن توضیح محصول، آن‌ها را بیش‌تر به سمت خرید هل دهید. با کلمات صحیح و انتخاب لحن دقیق می‌توانید تغییرات عمده در میزان فروش اینترنتی خود را مشاهده کنید. این ترفندها را بکار بگیرید و یک توضیح محصول تأثیرگذار و کامل بنویسید که هر بازدیدکننده را به یک مشتری راضی تبدیل کند.

خریدارانتان را درک کنید

برای نوشتن توضیح محصولی که فروشتان را افزایش دهد، باید خوب بدانید که چه کسی آن را می‌خواند. همه خریداران مثل هم فکر نمی‌کنند، و هنر شما این است که قادر باشید وارد ذهن بازار هدف خود شوید و بفهمید که می‌خواهد چه بشنود. اول از همه کار را با ترسیم ویژگی‌های شخصیتی سه نوع از مخاطبان هدفتان آغاز کنید. سوالاتی از این قبیل بپرسید که: چند ساله هستند؟ چه نوع شغل‌هایی دارند؟ اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانند؟ و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه آن‌ها چیست؟ وقتی این ویژگی‌ها را فهمیدید، می‌توانید مشترکات بین این سه نوع مخاطب را پیدا کنید، و از چرخه اجتماعی آن‌ها و نگرانی‌ها و مشکلات مشترکی که دارند مطلع شوید. به عبارت دیگر، قدم اول شناخت بهتر خریداران است به نحوی که بتوانید آن‌ها را تشویق کنید تا بلافاصله بر روی محصولاتتان کلیک کنند.

ارزش‌های محصولات را برجسته کنید

یک توضیح محصول موفق در حدی با خریدار ارتباط برقرار می‌کند که او را برای مالکیت محصول و استفاده از آن هیجان زده کند. به آن‌ها بگویید که با کلیک بر روی گزینه «خرید» چه چیزی را بدست می‌آورند، البته نه به صورت لیستی از ویژگی‌های محصول. شما باید بر مزایایی تأکید کنید که محصولتان را برجسته می‌کند.

تفاوت این دو توضیح را برای محصول «زیر انداز حیوان خانگی» ببینید:

  • «این زیرانداز، قابل شستشو با ماشین لباسشویی است و از کتان و پلی استر با کیفیت ساخته شده. کف آن برای جلوگیری از سر خودن با لایه‌ای از سیلیکون پوشانده شده است. برای حیواناتی با وزن بین 18 تا 40 کیلوگرم مناسب است.»

  • «زیرانداز با دوام و با شستشوی آسان. از موادی تهیه شده که هر حیوان خانگی عاشق چنگ زدن به آن می شود. برای حیوانات با اندازه کوچک و متوسط عالی است. طراحی منحصر بفرد ما باعث می شود حیوان خانگی بازیگوش شما روی آن سر نخورد و ایمن در جای خود بماند.»

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

هر دو توضیح درباره یک محصول نوشته شده ولی دومی، ارزش‌ها را برجسته می‌کند.

مخاطبان را با کلماتتان هیجان‌زده کنید

مثل هر عنصر دیگری در مارکتینگ، زبان قوی و جذاب برای توضیح محصول هم کاملا ضروری است. اینطور در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان فروشگاه شما، خریداران باتجربه‌ای هستند که محصولات شما را با فروشگاه‌های اینترنتی دیگر مقایسه می‌کنند. اگر می‌خواهید که محصولاتتان تأثیر آنی بر رویشان بگذارد، از قدرت کلمات غافل نشوید. به عنوان مثال، شما می‌توانید جواهراتتان را «گوشواره های زیبا» معرفی کنید ولی استفاده از عبارت «گوشواره های خیره کننده» قطعا قدرتمند‌تر است.

با عکس محصول، توضیحات را کامل کنید

همانطور که همه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین می‌دانند، هر محصولی باید با ویژگی‌های بصری عالی به نمایش در آید. تصویر و توضیح محصول هر دو به یک اندازه برای جلب توجه خریدار اهمیت دارد. ولی شما نباید به اینها به عنوان دو جزء جدا از هم نگاه کنید. معجزه واقعی زمانی رخ می‌دهد که عکس و متن در کنار هم کار می‌کنند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. برای توضیح محصول، کلمات شما باید با عکس، هماهنگی داشته و آن را کامل کند. مثلاً شما می‌توانید از توضیحاتی استفاده کنید که عکس‌های محصول را کامل کند و جنبه‌هایی از آن را نشان دهید که خیلی واضح در تصویر نمایش داده نشده است.

به خریداران راه حل ارائه دهید

خریداران هرکدام با یک هدف و نیاز به فروشگاه اینترنتی شما می‌آیند و شغل شما این است که آن‌ها را مستقیماً به جوابی که انتظار دارند برسانید. وقتی ما درباره نیاز صحبت می‌کنیم، منظورمان اشاره به محصولاتی نیست که مستقیماً یک مشکل ابتدایی را حل می‌کنند، مثل سردوشی که جلوی پخش شدن بیش از حد آب را می‌گیرد و مشکل خیس شدن همه حمام را برطرف می‌کند؛ چون همه محصولات دنیا اینطور کارکردی ندارند، ولی با اینحال شما می‌توانید محصولتان را به عنوان حلال مشکل معرفی کنید.

به عنوان مثال، خریداری که به دنبال آخرین مدل هدفون بازار می‌گردد، مشکل واقعی ندارد. ولی خوشحال خواهد شد اگر بفهمد که هدفون‌های فوق العاده فروشگاه شما تجربه‌ای بی نقص از شنیدن موسیقی برایش رقم خواهد زد و نیاز او را به شنیدن موسیقی با کیفیت بالا و بدون درز صدا برطرف خواهد کرد.

ارتباط محصول با مشتری را توضیح دهید

محصولات شما بی جهت تولید نشده‌اند، آن‌ها ساخته شده‌اند تا دیده شوند، مصرف شوند و توسط مردم واقعی مورد استفاده قرار بگیرند. توضیحات محصولات شما باید درباره این مسائل صحبت کند تا خریداران بالقوه شما را به خرید تشویق کند. همیشه که نمی‌توان راجع به نبوغ طراحی محصولات شما صحبت کرد، مشتری دوست دارد بداند این محصول چگونه زندگی‌اش را بهتر می‌کند. مطمئن شوید که همه توضیحات محصولتان به رابطه بین محصول و فرد اشاره کرده است. همچنین می‌توانید این کار را با مخاطب قرار دادن خریدار انجام دهید. (مثلا بنویسید: جرمگیری که دستانتان را نرم و خانه‌تان را خوشبو نگه می‌دارد.) همچنین می‌توانید از صفات مثبتی استفاده کنید که یک رابطه انسانی بین محصول و مصرف کننده ایجاد می‌کنند. مثل: راحت، نرم، زیبا، لذت بخش، با طراوت، بامزه.

دقت کنید توضیحات ساده باشند

یکی از چالش‌های بزرگ هنگام نوشتن توضیح محصول این است که آن را دقیق و واضح و در عین حال تأثیرگذار بنویسید. راز نوشتن یک متن عالی، در هر حال، این است که با نوشته کوتاه تر، حرف بیش تری بزند. شما باید فرض کنید که خریداران شما تمام متن را با دقت و توجه کامل نمی‌خوانند. حالا چطور این خریدار باتجربه را که آماده پرش از روی صفحه شما به جای دیگر است، مدیریت می‌کنید؟

اول اینکه، توضیح محصول خود را طوری بنویسید که مشتری با یک نگاه کلی بتواند آن را بررسی کند و نقاط مورد علاقه خود را پیدا کند. از جملات کوتاه با ساختاری مناسب استفاده کنید و توضیحات مشخصات فنی را فهرست وار بنویسید. دوم اینکه مشخصات اصلی و مهم محصول را با نوشتن آن موارد در ابتدای توضیحات یا جدا کردن آن از سایر پاراگراف‌ها برجسته کنید. با این کار می‌توانید خوانندگان را جذب کنید ولی این تنها زمانی جواب می‌دهد که مخاطبان هدف را به آن صفحه آورده باشید.

از تعریف داستان (Story Telling) کمک بگیرید.

بجای اینکه شبیه به فروشنده‌ها بنویسید، شبیه به داستان سرایان توضیح دهید. به خریداران خود نشان دهید که این محصول چطور وارد زندگی آن‌ها می‌شود و آن را چقدر بهتر می‌کند. تخیل خواننده را بکار بیندازید و به او کمک کنید یک سناریوی واقعی که محصول شما هم در آن وجود دارد، برای خود بسازد.

مثلا فرض کنیم که شما در حال تلاش برای فروش یک ظرف نگهدارنده قهوه هستید. وقت خود را برای توضیح جزئیات مواد سازنده ظرف، ابعاد و رنگ آن تلف نکنید. به خریداران خود بگویید که چطور با این نگهدارنده قهوه هر فنجان قهوه‌ای که صبح‌ها می‌نوشند، تازه و معطر است و البته که این ظرف در هر قفسه‌ای در آشپزخانه آن‌ها زیبا به نظر می‌رسد. این تصویر واقعی که در یک آشپزخانه زیبا ایستاده‌اند و یک فنجان قهوه در دست دارند را در ذهنشان بکارید. مارکتینگ یعنی تعریف کردن داستانی که مشتری شما علاقه دارد آن را بشنود.

بهینه‌سازی کنید تا سئو بهبود یابد.

یک راز درباره توضیح محصول شما: آن‌ها نه تنها می‌توانند جرقه خرید مشتری را برایتان بزنند، بلکه می‌توانند رتبه فروشگاه اینترنتی شما را در موتورهای جستجو محبوب‌تر کنند. یک راه خلاقانه برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیح محصول خود بیابید تا رتبه خود در نتایج سرچ موتورهای جستجو را بالا ببرید. در بهینه‌سازی برای سئو، این دو نکته را همیشه در ذهن داشته باشید:

  • نامحسوس عمل کنید: نباید توضیح محصول خود را به خوشه‌ای از کلمات کلیدی تبدیل کنید. این کار نه تنها گوگل که همه مشتری‌هایتان را هم عصبانی می‌کند و به اعتبار شما لطمه جدی وارد می‌کند.

  • از کلیدواژه‌های کارا استفاده کنید: واژه‌هایی را بکار بگیرید که خریداران برای سرچ محصولات شما استفاده می‌کنند. دقت کنید کلمه کلیدیتان به قدری دقیق و مشخص باشد که مجبور به رقابت با نتایج سرچ نامرتبط دیگر نشود.

نوشتن توضیح محصول، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در فروشگاه اینترنتی خود باید مد نظر داشته باشید. یک توضیح خوب می‌تواند سریعاً برایتان منجر به فروش شود. همیشه به این فکر کنید که با چه زحمتی یک مشتری بالقوه را تا صفحه محصول خود آورده‌اید، حالا تنها دستاویز شما برای تشویق او به کلیک بر دکمه خرید، توضیح جذاب و حرفه‌ای محصول است. اینجاست که اگر مشتری خرید نکند، همه تلاش‌هایتان نقش بر آب شده است. شما که همچین چیزی را دوست ندارید؟!

 

با طراحی سایت سازیتو به راحت ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید