زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

همه چیز درباره سئو قسمت چهارم (رتبه بندی)

همه چیز درباره سئو قسمت چهارم (رتبه بندی)

اگر تصمیم گرفتید این متن را مطالعه کنید احتمالا به اهمیت سئو در موفقیت وب‌سایت آگاهی دارید. در نخستین قسمت سری مقاله‌های دنباله‌دار سئو، به‌طور کلی مفهوم آن را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت به ساز و کار موتورجستجو پرداختیم. پایش یا crawling، فهرست کردن یا indexing و رتبه بندی سه مرحله اصلی کار موتور جستجو برای یافتن تا نشان دادن وبسایت در نتایج یک پرسش است که در این قسمت به طور کامل به بخش رنکینگ یا رتبه بندی وبسایت‌ها می‌پردازیم.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

Crawling.Indexing-Ranking

همان‌طور که در قسمت اول توضیح دادیم، موتور‌های جستجو ماشین پاسخگویی هستند. فلسفه‌ی به وجود آمدن موتورهای جستجو، یافتن، درک و سازماندهی محتوای اینترنت جهت ارائه بهترین پاسخ برای پرسش کاربران است. محتوای وبسایت شما باید برای این موتورها قابل مشاهده باشد. این نکته اولین قدم برای حرفه ای شدن در بحث سئو است.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند

آن‌ها به طور کلی سه عملکرد اصلی دارند:

Crawling (پایش):

فضای اینترنتی برای یافتن هر کد و محتوایی در میان وبسایت‌ها و نشانی‌های قابل مشاهده جستجو می‌کند.

Indexing(طبقه بندی):

اطلاعات به دست آمده از مرحله پایش را سازماندهی و ذخیره می‌کند. زمانی که یک وبسایت در فهرست سازماندهی شده موتور جستجو قرار گیرد، به این معناست که در صورت درخواست می‌تواند به کاربران پیشنهاد شود.

Ranking (رتبه بندی):

رنکینگ یا رتبه بندی، ترتیب قرار گرفتن نتایج در صفحات موتورهای جستجو است. تا در زمان پرسش با کیفیت‌ترینشان در صفحات اول به کاربر ارائه شود. به این معنا که کامل‌ترین و نزدیک‌ترین پاسخ در سریع‌ترین زمان در دسترس کاربر قرار گیرد.

موتورهای جستجو چگونه آدرس‌های مختلف را رتبه بندی می‌کنند؟

Ranking رتبه بندی

چگونه موتورهای جستجو به این اطمینان می‌رسند که در پاسخ به سوال کاربر نتایجی را نمایش دهند که باکیفیت‌ترین و نزدیک‌ترین پاسخ به سوال کاربر باشد؟ فرایند چیدمان نتایج و آدرس‌ها به ترتیبی که بالا ترین کیفیت و نتیجه را به کاربر ارائه دهد، فرایند رتبه بندی نام دارد. موتورهای جستجو برای یافتن ارتباط از الگوریتم‌های پروسه‌ها یا فرمول‌های خاص خود استفاده می‌کند. در سال‌‌های اخیر، این الگوریتم‌ها تغییرات زیادی به منظور افزایش کیفیت نتایج جستجو داشته‌اند. به طور مثال، گوگل هر روز الگوریتم خود را تنظیم و بهبود می‌بخشد. برخی از آپدیت‌های گوگل کوچک و حاشیه‌ای هستند و برخی دیگر هسته‌ای و بزرگ. چرا این الگوریتم‌ها باید دائما تغییر کنند؟ آیا گوگل با این کار سعی دارد ما را دائما فعال و آماده نگه دارد؟ در حالی که گوگل همیشه دلایل آپدیت الگوریتم‌های خود را توضیح نمی‌دهد، اما این را می‌دانیم که همیشه هدف گوگل این است تا نتایجی که به دست ما می‌رساند را بهبود ببخشد.

موتورهای جستجو چه می‌خواهند؟

هدف موتور جستجوها همیشه یک چیز بوده و هست. ارا‍ئه‌ی بهترین پاسخ در بهترین کیفیت به پرسش کاربران. اگر این هدف نهایی موتورهای جستجو است، پس چرا در سال‌های اخیر روز به روز قوائد سئو تغییر کرده است؟ فرض کنید موتور جستجو کسی است که تازه شروع به یادگیری زبانی تازه کرده. در قدم اول درک شخص از زبان بسیار پراهمییت است. در نظر بگیرید که موتور جستجو از کجا کار خود را آغاز کرد. با گذشت زمان درک بیشتری نسبت به زبان پیدا کرده و کم‌کم معنای واقعی پشت کلمات و رابطه‌ی بین عبارت‌ها را دریافت. حتی با تمرین بسیار، این دانش آموز پرتلاش به جایی رسید که بتواند بدون گفتن تمام نیاز کاربران، نیازشان را حدس بزند و به سوالات مبهم یا ناقص پاسخ دهد. زمانی که موتورهای جستجو کار خود را آغاز کردند، به دلیل عدم تسلط بر زبان، می‌شد با اندکی دور زدن و ترفند، دستورالعمل‌ها را زیر پا گذاشت و بدون داشتن کیفیت قابل قبول در صدر نتایج قرار گرفت. مثلا بازی با کلمات کلیدی. فرض کنید می‌خواستیم هنگام جستجوی کلمات (جوک خنده‌دار) در صدر نتایج قرار بگیریم. اگر در محتوای صفحه وبسایت خود به وفور از این کلمه استفاده می‌کردیم، بدون توجه به محتوا ممکن بود رتبه قابل قبولی برای این کلمه داشته و به هدف خود برسیم.

به صفحه‌ی جوک‌های خنده‌دار خوش‌ آمدید. ما قصد داریم جوک‌های خنده‌دار بسیاری را تعریف کنیم. بهترین جوک‌های خنده‌دار در تمام خاورمیانه. حتی بهترین جوک‌های خنده‌دار در تمام دنیا را در این صفحه خواهید خواند. بنشینید، کمربندهایتان را ببندید و جوک‌های خنده‌دار را دنبال کنید تا از خنده روده بر شوید. جوک‌های خنده‌دار حال شما را خوب می‌کند و باعث می‌شود از ته دل بخندید. پس برای خواندن جوک‌های خنده‌دار حتما به این جا بیایید.

چنین متنی در واقع تلاشی برای تولید محتوا در مورد جوک‌های خنده‌دار نکرده و نیاز کاربران را پاسخ نخواهد داد، ‌بلکه فقط باعث اذیت و تلف شدن زمان کاربران می‌شود. شاید در گذشته (زمانی که تسلط موتورهای جستجو به زبان ما ناچیز بود) این روش به بالا امدن در نتایج موتورجستجو کمک می‌کرد اما امروزه دیگر کارساز نیست.

نقش لینک‌ها و پیوند‌ها در سئو

زمانی که از لینک صحبت می‌کنیم منظور هر دو لینک‌های خارجی و داخلی است. زمانی که یک سایت در محتوای خود وبسایت دیگری را معرفی کند و بتوان از داخل محتوا به آن وبسایت مستقیما منتقل شود؛ لینک خارجی نام دارد. زمانی که در یک وبسایت از صفحه ای صفحات دیگر همان وبسایت لینک داده می‌شود، لینک داخلی نام دارد. لینک‌ها نقش موثر و بزرگی در سئو ایفا می‌کنند. موتورهای جستجو خیلی زود به این نتیجه رسیدند که استفاده از لینک‌ها برای یافتن و اعتبار سنجی وبسایت‌ها روشی مطمئن‌تر از سایر روش‌ها است. خارج از دنیای مجازی هم، توصیه یکی از تاثیرگذارترین عوامل جهت افزایش اعتماد و معرفی است.

نقش لینک در سئو

کارایی بک لینک‌ها مشابه با مسائل دنیای روزمره ما نیز هستند. به عنوان مثال آرایشگاهی فرضی با نام سالن بیوتی وان را در نظر بگیرید.

  • تایید از طرف دیگران = نشانه خوبی از اعتبار مثال: بسیاری از افراد مختلف شهر تایید کرده اند که بیوتی وان بهترین آرایشگاه شهر است.
  • تایید از طرف خود = جانبدارانه، نشانه خوبی برای اعتبار نیست مثال: مدیر سالن بیوتی وان اعلام می کند که آ‹ایشگاه او بهترین در شهر است.
  • تایید از طرف افراد غیر موجه: اصلا نشانه خوبی از بابت اعتبار کافی شاپ نبوده و حتی ممکن است به عنوان به یک نشانه منفی -دیده شود مثال: مدیر آرایشگاه به افرادی که حتی یک بار از سالن او بازدید نکرده اند پول پرداخت کرده تا از این مکان تعریف و تمجید کنند.
  • بدون تایید: اعتبار نا مشخص مثال: سالن بیوتی وان ممکن است که بسیار خوب باشد، اما شما هنوز فردی را نیافته اید که نظری در این باره داشته باشد.

اینجا بود که مفهومی به نام پیج رنک خلق شد. پیج رنک جزیی از الگوریتم گوگل به شمار می‌رود که با لینک‌ها در ارتباط بوده و توسط یکی از موسسین گوگل، آقای لری پیج معرفی شد. پیج رنک اهمیت یک وب سایت را با توجه به کمیت و کیفیت بک لینک‌های آن ارزیابی می‌کند. در این رابطه این طور فرض می‌شود که هر چه یک صفحه دارای اهمیت، اطلاعات و اعتبار بیشتری باشد، لینک‌های داده شده به آن نیز بیشتر خواهد بود. هر چه بک لینک‌های طبیعی سایت شما از سایت های معتبر بیشتر باشد، احتمال کسب رتبه بالاتر افزایش خواهد یافت

نقش محتوا در سئو

فلسفه‌ی ایجاد موتورهای جستجو پاسخ به پرسش بود و پرسش به امید دریافت محتوا پرسیده می‌شود. پس محتوا مهم‌ترین رکن این فرایند است. محتوا چیزی بیشتر از کلمات است. هر آن چه به عنوان پاسخ پرسش کاربران کارآمد باشد، محتوا تلقی می شود. ویدئو، تصویر و بدون شک متن؛ همه می‌توانند به عنوان محتوا ارزش سایت شما را افزایش دهند. هر زمانی که کسی کلمه ای را جستجو می‌کند، هزاران جواب مختلف برای آن قابل نمایش است. اما موتورهای جستجو چگونه تشخیص می‌دهند که نتیجه‌ای ارزشمندتر از دیگری بوده و در مرتبه بالا‌تری نسبت به دیگری قرار بگیرد. یکی از تاثیرگذارترین نکات برای تعیین رتبه بندی داشتن محتوایی است که به عنوان پاسخ یک پرسش منتشر شده باشد. به عبارت دیگر آیا این متن پاسخ ارزشمند و کارامدی به جستجوگر می‌کند؟ به دلیل تمرکز بسیار بر رضایت کاربران و رسیدن به هدف پاسخگویی، هیچ معیاری برای میزان کمی محتوا، تعداد استفاده از کلیدواژه یا چگونگی بیان در عنوان موضوع بیان نشده است. هر کدام از موارد ذکر شده می‌توانند تاثیری بر محل قرارگیری شما در نتایج داشته باشند اما تمرکز اصلی باید بر کیفیت محتوا و ارائه بهترین پاسخ به کاربران باشد. امروزه صدها (حتی هزاران) قائده برای رتبه بندی بیان شده است اما همچنان سه بازوی اصلی در تمام قوائد ثابت شده اند.

  • معرفی و لینک شدن شما از طریق وبسایتی دیگر (معرفی از طرف شخص ثالث به دلیل افزایش اعتبار)
  • محتوای با کیفیت(به سبب نزدیک کردن موتورهای جستجو به هدفشان)

هوش مصنوعی رتبه بندی

هوش مصنوعی رتبه بندی یا RankBrain چیست؟

رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک می‌کند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند. تصور کنید به عنوان کاربر عبارت بهترین فروشگاه ساز رایگان را جستجو کنید و در اولین نتیجه سازیتو به عنوان پاسخ نمایان شود. اگر شما وارد صفحه سازیتو شوید و به این خاطر که نیاز شما پاسخ داده شده است دیگر به جستجو ادامه ندهید، این هوش مصنوعی امتیاز مثبتی برای سازیتو درنظر می‌گیرد به این عنوان که واقعا نیاز کاربر را پاسخ داده است. اما فرض کنید کاربر راضی نشود و دوباره برگشته و دیگر گزینه‌ها را بررسی کند. با این کار گوگل امتیاز منفی برای هر وبسایت رد شده در نظر می‌گیرد که نتوانسته نیاز کاربر را پاسخ دهد. با گذشت زمان و در نظر گرفتن این داده‌ها در تعداد بالا رتبه بندی بازبینی می‌شود. در نتیجه دو فاکتور برای الگوریتم Rankbrain مورد توجه هستند. اول آنکه کاربران چه مدت در صفحه شما حضور دارند (Dwell Time) و دوما چند درصد از کاربران هنگام جستجو در گوگل لینک سایت شما را انتخاب می‌کنند (CTR).

rank brain زمان در سئو

این موضوع چه تاثیری بر سئو دارد

از آن جا که گوگل تا حد ممکن از این هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا مفیدترین محتوا در سریع‌ترین زمان برای کاربر آماده شود، ما باید برای بهینه سازی سایت خود به نحوی محتوا تولید کنیم که کاربر پس از ورود به وبسایت ما دلیلی برای خروج یا جستجوی بیشتر نداشته باشد.

معیار مشارکت

معیار مشارکت به معنای معیاریست که میزان تعامل کاربر با وبسایت را نشان دهد. برای مثال چند نمونه از این عوامل را در زیر معرفی کرده ایم.

  • کلیک (بازدید در نتایج جستجو)
  • زمان حضور در سایت
  • نرخ پرش (درصدی از کاربران که تنها یک صفحه از سایت را بازدید کرده اند)
  • پوگواستیک(کلیک بر روی وب سایت شما در نتایج جستجو و ترک سریع آن و سپس کلیک بر روی سایتی دیگر در نتایج جستجو) بسیاری از تست‌ها نشان داده که رابطه ای بین این معیارها با رتبه‌ی وبسایت در گوگل وجود دارد اما چگونگی و میزان تاثیر هر یک مشخص نیست.

تکامل در نمایش نتایج

در گذشته موتورهای جستجو تا این اندازه پیچیده نبودند. عبارت 10 blue links به معنای ده لینک آبی، برای توضیح ساختار مسطح SERP ابداع شد. به ازای هر عبارتی، یک صفحه شامل لیستی از ده آیتم می شد. فرمت این صفحه نیز همیشه یکسان بود. در این ابعاد کسب رتبه یک گوگل، نتیجه ای فوق العاده محسوب می شد. اما بعد ها اتفاقی افتاد. گوگل شروع به اضافه کردن فرمت‌های جدیدی به نتایج جستجو نمود. این نتایج تحت نام SERP features شناخته می‌شوند. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • تبلیغ های پولی
  • فیچر اسنیپت (Featured snippets)
  • جعبه هایی بانام People Also Ask
  • پک لوکال (Local pack)
  • پنل دانش (Knowledge panel)
  • سایت لینک ها (Sitelinks)

گوگل همواره در حال اضافه کردم امکانات جدید است. آن‌ها حتی دست به خلق نتایج جستجو با صفر آیتم (zero-result SERPs) زده اند. در این گونه جستجوها تنها یک بخش به همراه اطلاعاتی نمایش داده شده و کاربران زیر آن نتیجه دیگری مشاهده نمی‌کنند. برای مشاهده دیگر سایت‌ها بایستی بر روی گزینه ای با عنوان view more results کلیک کنید. این نتایج البته که وبمسترها را نگران کرده است. چرا که نیاز به کلیک کردن و ورود به وبسایت را در بسیاری از مواقع کاهش می‌دهد. پس چرا گوگل چنبن کاری می‌کند؟ همه این تصمیمات به جهت ایجاد یک تجربه‌ی بهتر برای کاربر انجام می‌شود. بعد از توجه به برخورد مشتریان گوگل دریافت که در پاسخ به هر دسته از نیازها مشتری مشتاق دریافت فرمت خاصی از پاسخ است. پس با توجه به این که هدف گوگل ارائه بهترین پاسخ در کمترین زمان به مخاطب است؛ تمام این امکانات قابل قبول و همسو با این اهداف است.

جستجو بر اساس مکان

موتور جستجویی مانند گوگل فهرستی از کسب و کارها را با در نظر گرفتن مکان دارد. اگر شما کسب و کاری دارید که مکان در آن اهمییت داشته و مشتریان باید مکان آن را در نظر بگیرند (مثل دندان پزشکی) باید مکان کسب و کار و وب سایت خود را در گوگل ثبت کنید. در جستجوی محلی گوگل سه عامل اصلی را در نظر می گیرد.

  • ارتباط
  • مسافت
  • برتری

ارتباط

منظور از ارتباط این است که یک کسب و کار تا چه اندازه مناسب کاربر است. برای اطمینان از نمایش شما در هنگام جستجو اطلاعات دقیق و کاملی از خود ثبت کنید.

مسافت

گوگل از موقعیت مکانی شما برای ارائه ی نتایج کاربردی تر به کاربران استفاده می کند. نتایج جستجوی گوگل به شدت نسبت به موقعیت مکانی حساس است. در نتیجه برای رتبه بندی نتایج را در نظر می گیرد. در هنگام نمایش نتایج، موقعیت مکانی نتایج ارگانیک نیز نسبت به موقعیت مکانی کاربران حساس بوده و در نحوه قرار گیری آن ها تاثبر میگذارد.

برتری

با در نظر گرفتن برتری کسب و کار به عنوان یک عامل، گوگل برای کمک به کسب و کار هایی که در دنیای واقعی هم موفق عمل کرده اند، این برتری را در رتبه بندی در نظر گرفته و رتبه بهتری برایشان درنظر میگیرد. گوگل برای ارزیابی این مورد از فاکتورهای زیر استفاده می کند:

نقدها

نقدهایی که کاربران گوگل از مشاغل محلی نوشته اند.

نقل قول‌ها

منظور از نقل قول، زمانی است که سایت های دیگر نام برند شما ، شماره تماس و آدرسی از شما در مطالبشان قرار دهند. گوگل چنین داده هایی را به منزله اعتبار کسب و کار در نظر می گیرد. همچنین تکرار آدرس یک کسب و کار به دفعات، نشان از صحیح بودن آدرس آن دارد.

رتبه ی ارگانیک

یکی از مهم‌ترین بازوها برای بهینه سازی وبسایت، استفاده از امکانات موقعیت مکانی است. چرا که با بهره گیری از این مکان رتبه بندی وبسایت شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

مشارکت محلی

مشارکت یا تعامل محلی، به عنوان یک عامل تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل تعیین نشده است اما با گذشت زمان، نقش این تعامل و مشارکت رو به افزایش است. داده هایی همچون مدت زمان حضور و ارتباط کاربران در دنیای واقعی با این کسب و کار، زمان اوج کار و … در رتبه بندی تاثیر گذاشته است.

مشارکت محلی در سئو

بدون شک امروز، بیش از هر زمان دیگر موقعیت مکانی و تعامل مشتریان در فضای مجازی و واقعی با کسب و کارهای محلی، در رتبه ی وبسایت کسب و کارها تاثیرگذار بوده است. این ارتباط جایگزین انتقال اطلاعات صرف در وبسایت شده است. از زمانی که این معیار برای گوگل اهمییت پیدا کرد توجه کسب و کار ها به داشتن ارتباط دو طرفه با مشتریان و ساخت تعامل با مشتری بیشتر شد. این تعامل خود نشان دهنده ی کیفیت محصول (یا خدمات) و رضایت مشتریان از کسب و کار است.

کلام آخر

شما هنوز الگوریتم محاسبات گوگل را نمیدانید. شاید این الگوریتم تا همیشه مثل یک راز باقی بماند اما همین مقدار اطلاعات از نحوه کار موتورهای جستجو، عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی، نحوه ذخیره سازی و … می‌تواند کمک بسزایی به بهبود سئوی وبسایت شما بکند. با علم به این اطلاعات به سمت یادگیری یافتن کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آن در محتوا در قسمت بعدی می رویم.

 

با طراحی سایت فروشگاهی سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.