زمان مطالعه ۵ دقیقه

وب‌اپلیکیشن چیست؟ و چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

وب‌اپلیکیشن چیست؟ و چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

شناخت رفتار مشتریان در فرآیند خرید، شاید تأثیرگذارترین عامل تدوین استراتژی‌های بازاریابی برای فروشگاه‌های اینترنتی باشد. اگر تاکنون اسم وب‌اپلیکیشن به گوشتان خورده است، پس احتمالاً از مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که این امکان در تجربه‌ی خرید مشتریانتان دارد، خبر دارید! مزیت‌هایی که نهایتاً افزایش فروش را برای شما در پی خواهند داشت. در ادامه با بررسی دقیق PWA و فواید آن برای کسب‌وکارها همراه ما باشید.


شناخت رفتار مشتریان در فرآیند خرید، شاید تأثیرگذارترین عامل تدوین استراتژی‌های بازاریابی برای فروشگاه‌های اینترنتی باشد. اگر تاکنون اسم وب‌اپلیکیشن به گوشتان خورده است، پس احتمالاً از مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که این امکان در تجربه‌ی خرید مشتریانتان دارد، خبر دارید! مزیت‌هایی که نهایتاً افزایش فروش را برای شما در پی خواهند داشت. در ادامه با بررسی دقیق PWA و فواید آن برای کسب‌وکارها همراه ما باشید.

وب اپلیکیشن

وب‌اپلیکیشن پیش‌رونده یا PWA دقیقا چیست؟

وب‌اپلیکیشن پیش‌رونده که به‌اختصار در زبان انگلیسی PWA نیز گفته می‌شود، در ساده‌ترین تعریف به‌ وب‌سایت‌های اطلاق می‌شود که از تکنولوژی‌های مدرن جهت تغییر رابط کاربری‌شان به سبک اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کنند. این موضوع به این معنا است که کاربران با اضافه کردن وب‌سایت شما به لیست نرم‌افزارهای تلفن همراه خود، قادر خواهند بود در هر زمان و مکانی، بدون معطلی و طی کردن فرآیندهای طولانی جستجو در اینترنت، به فروشگاه اینترنتی شما دسترسی داشته باشند. درست مثل یک اپلیکیشن موبایل! اما بدون دانلود کردن آن.

چرا فروشگاه‌های اینترنتی باید به سمت استفاده از وب‌اپلیکیشن پیش بروند؟

اصلی‌ترین عامل سنجش رفتار مشتریان در فروشگاه‌های اینترنتی، مدت‌زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت شما قبل از ثبت سفارش است. این موضوع به‌طور مستقیم وابسته به عوامل دیگری چون نرخ پرش، نرخ تبدیل، بازدیدها و… است. با توجه به این موضوع که بیشتر خریدهای اینترنتی به‌واسطه‌ی تلفن‌های هوشمند انجام می‌شوند، همه‌ی عوامل ذکر شده تا زمانی به یک نتیجه مناسب منجر خواهند شد که کاربر تجربه‌ی مناسبی را کار با وب‌سایت شما داشته باشد. PWA این‌جا به‌کار می‌آید. موارد زیر تنها بخش کوچکی از مزیت‌های این امکان برای کسب‌وکارهای اینترنتی هستند.

  • تجربه‌ی کاربری شبیه اپلیکیشن: وب‌اپلیکیشن همان‌طور که از نام‌اش پیداست، تجربه‌ی کاربری یک اپلیکیشن تمام و کمال را به مشتریان شما عرضه می‌کند. توسعه‌ی یک وب‌سایت بر پایه‌ی PWA به‌نسبت رفتار خریداران و سادگی‌اش، بسیار بیشتر از یک اپلیکیشن توسعه‌ می‌شود. در چند وقت اخیر نیز شاهد کوچ بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ از اپلیکیشن به سمت PWA بوده‌ایم.
  • به‌روزرسانی اتوماتیک: در این حالت دیگر مثل اپلیکیشن‌های موبایل نیازی به به‌روزرسانی نرم‌افزار و نصب دوباره آن نخواهد بود. تمام فرآیند به‌روزرسانی به‌صورت اتوماتیک و به‌محض باز شدن اپلیکیشن انجام خواهد شد.
  • پوش نوتفیکیشن: ارسال پوش‌نوتفیکیشن یکی از تکنیک‌های محبوب دیجیتال مارکتینگ است. از کاربردهای پوش نوتفیکیشن می‌توان به اطلاع‌رسانی در مورد جدیدترین محصولات، تخفیفات و در نهایت افزایش شانس فروش اشاره کرد. شما به‌واسطه‌ی وب‌اپلیکیشن قادر خواهید بود بدون نیاز به یک سرویس واسطه به کاربران خود پوش نوتفیکیشن‌های مختلف ارسال کنید.
  • رابط کاربری پرسرعت‌تر: طبق آماری که گوگل ارائه داده است، 53 درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها درصورتی‌که بارگذاری وب‌سایت مورد نظر بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، آن را ترک می‌کنند. وب‌اپلیکیشن به‌طرز فوق‌العاده‌ای سریع اجرا می‌شود و یک تجربه‌ی خرید فوق‌العاده را از این لحاظ برای مشتریانتان رقم می‌زند. نتیجه‌ی این موضوع چیزی جز بهبود نرخ تبدیل فروشگاه و افزایش فروش شما نخواهد بود.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را بسازید.

pwa چیست

چند مورد از موفق‌ترین مواردی که از PWA استفاده کرده‌اند

توییتر لایت پس از استفاده از PWA با رشد 65 درصدی مدت‌زمان حضور کاربران در وب‌سایت رو‌به‌رو شد. در همین حال تعداد توییت‌ها نیز با رشد 75 درصدی روبه‌رو بود. از طرفی دیگر نرخ پرش این وب‌سایت نیز 20 درصد کاهش را تجربه کرد.

توییتر لایت

فروشگاه اینترنتی علی‌بابا نیز با استفاده از این امکان رشد 76 درصدی در نرخ تبدیل را تجربه کرد. از سویی دیگر تعداد کاربران فعال این وب‌سایت در دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس به ترتیب با 30 و 14 درصد رشد را به‌همراه داشت.

فروشگاه اینترنتی علی بابا

وب‌سایت فوربس هم به‌همین واسطه با رشد دوبرابری بازدیدکنندگان همراه بوده است. این‌ وب‌سایت پس از توسعه نسخه وب‌اپلیکیشن‌اش، با افزایش سرعت فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد. تا جایی که شاهد کاهش سرعت بار گزاری آن 12 ثانیه با 0.8 ثانیه بودیم.

فوربس

در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید

توسعه‌ی نرم‌افزارهای عادی، یک فرآیند زمان‌بر و پرهزینه است. از طراحی و پیاده‌سازی آن بر روی پلتفرم‌های مختلف مثل آی‌اواس و اندروید گرفته، تا انتشارشان در اپ‌استورهای مختلف صبر ایوب می‌خواهد و مرد کهن! به‌علاوه‌ی یک کیف پر پول. اما در این شکل از توسعه وب‌سایت، دیگر نیازی به چنین نگرانی‌هایی نیست. اپلیکیشن شما بدون مشکل در پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا خواهد شد. از طرفی دیگر نیازی به طی کردن فرآیند طاقت‌فرسای انتشار در اپ‌استورها نیز نخواهد بود.

خبر خوش این است که سازیتو به‌عنوان پیشروترین فروشگاه‌ساز ایران، قابلیت PWA را در بهترین حالت خود، و به‌صورت کاملاً رایگان در نسخه‌ی حرفه‌ای در اختیار شما قرار داده‌است. تمام فروشگاه‌های حرفه‌ای سازیتو به‌طور پیش‌فرض دارای این قابلیت هستند.

سخن پایانی

قابلیت وب‌اپلیکیشن یک تکنیک جدید در حوزه‌ی وب و تجارت الکترونیک است که در مدت‌زمان بسیاری کوتاهی که از عمرش می‌گذرد، توانسته به‌خوبی حساب خود را پس دهد. در دورانی هستیم که به‌نظر می‌آید سلیقه‌ی مخاطب عمومی، از وب‌سایت‌ها به اپلیکیشن‌ها در حال گذار است. کسب‌وکارها نیز باید این موضوع را به‌خوبی در نظر داشته باشند. وب‌اپلیکیشن این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به‌صرف هزینه‌های سرسام آور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی –اندروید، آی‌اواس و…- با یک کد پایه، وب‌سایت خود را با رابط کاربری اپلیکیشن و همچنین قابلیت نصب در تلفن‌های همراه راه‎‌اندازی کنید. سازیتو به‌عنوان برترین فروشگاه‌ساز فارسی، این قابلیت را به‌طور پیش‌فرض و رایگان برای تمام فروشگاه‌های حرفه‌ای خود فعال کرده است.