زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

ویژگی یک سایت‌ساز خوب چیست؟

ویژگی یک سایت‌ساز خوب چیست؟

حال که برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی خود استفاده از سایت‌ساز را انتخاب کرده‌اید، بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که تمام امکانات مورد نیاز کسب و کار اینترنتی شما را دارد. اما ویژگی‌های یک سایت‌ساز خوب چیست؟


احتمالا برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی روش‌های مختلف ساخت سایت را بررسی کرده‌اید، امروز صحبت ما درباره‌ی راه‌اندازی سایت فروشگاهی با استفاده از فروشگاه‌ساز است. برای ساخت فروشگاه اینترنتی باید نکاتی را در نظر بگیرید.
وقتی که شما قصد راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی را دارید، نکاتی مانند محل فروشگاه، ابعاد و ظاهر فروشگاه را بررسی خواهید کرد. بنابراین ساخت سایت فروشگاهی نیز معیارهای خود را دارد. بسیاری از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز، تعرفه‌های متفاوتی دارند که هر کدام از این تعرفه‌ها، ویژگی‌ها و امکانات مختلفی ارائه می‌کنند. در این مقاله قصد معرفی مهم‌ترین امکانات یک فروشگاه‌ساز حرفه‌ای را داریم تا فرآیند تصمیم‌گیری ساده‌تری داشته باشید.
بد نیست که پیش از هر صحبتی نگاهی به معنای فروشگاه‌ساز و نحوه‌ی عملکرد آن بیندازیم. فروشگاه‌ساز یک پلتفرم مبتنی بر فضای ابری است تا شما دغدغه‌ی فروش کالا، خرید هاست و دامنه، اطلاع از موجودی محصولات، اتصال به درگاه بانکی، دریافت اینماد، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، اتصال به شبکه‌های اجتماعی،‌ سرویس ارسال پیامک و … را نداشته باشید. فروشگاه‌سازها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بدون نیاز به دانش فنی بتوانید در کوتاه‌ترین زمان سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید.
بنابراین تا اینجا متوجه‌ی بستری که فروشگاه‌ساز برای شما آماده می‌کند، شده‌اید. الان وقت آن رسیده که بدانید چه ویژگی‌هایی یک فروشگاه‌ساز را از دیگر برندها متمایز می‌کند. تمام نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، در جهت بهبود عملکرد و توسعه‌ی کسب و کار اینترنتی شماست و در صورت عدم وجود یکی از این ویژگی‌ها، ممکن است با مشکلات جدی و غیر قابل جبرانی مواجه شوید.

هزینه‌ی راه‌اندازی سایت فروشگاهی

هزینه‌ی راه‌اندازی سایت فروشگاهی

بدون شک هزینه‌ای که برای فروشگاه اینترنتی پرداخت می‌کنید بسیار کمتر از راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی است زیرا دیگر دغدغه‌ی پرداخت اجاره، هزینه‌ی آب و برق، حقوق کارکنان و بسیاری از هزینه‌های جانبی را نخواهید داشت. البته برای ساخت سایت فروشگاهی  باید مبلغی را پرداخت کنید اما با میزان هزینه‌های یک فروشگاه فیزیکی قابل قیاس نیست. بنابراین تمام جوانب و امکانات فروشگاه‌ساز را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید مقرون به صرفه است یا خیر.
یکی از روش‌های بررسی هزینه این است که هزینه‌ی خرید تمام امکانات ارائه شده را به صورت جداگانه حساب کنید. برای مثال هزینه‌ی خرید دامنه، هاست، دریافت اینماد، طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی و.. را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا هزینه‌ای که برای دریافت همه‌ی این ویژگی‌ها پرداخته‌اید منطقی است یا خیر.
البته همه‌ی این هزینه‌ها را ما از پیش بررسی کرده‌ایم و می‌توانیم به شما اطمینان خاطر بده‌ایم که هزینه‌ی خرید یک تعرفه سالانه، از هزینه‌ی خرید ssl بسیار قوی برای امنیت سایت‌تان کمتر است.

پنل مدیریتی با رابط کاربری آسان

پنل مدیریتی با رابط کاربری آسان

قطعا یکی از دلایل استفاده از فروشگاه‌ساز،‌ رهایی از پنل‌های سخت و پیچیده‌ی سایت‌های فروشگاهی است، حال فکر کنید پنل کاربری سایت فروشگاهی به گونه‌ای باشد که شما را سردرگم کند و مجبور شوید مدت زمان طولانی را صرف یادگیری کار با آن و پیدا کردن گزینه‌ی مورد نظرتان کنید.
شما باید با هر میزان دانشی بتوانید به راحتی با سایت فروشگاهی خود کار کنید، برخی از فروشگاه‌سازها برای راحتی کاربران خود یک نقشه‌ی راه طراحی کرده‌اند و در صورتی که طبق این نقشه پیش بروید هیچ‌گونه سوالی برای شما باقی نخواهد ماند. به عنوان مثال از طریق بخش آموزش سایت سازیتو به راحتی فقط در ۱۵ دقیقه می‌توانید سایت فروشگاهی‌تان را طراحی کنید.
برخی پلتفرم‌ها به مشتریان خود ۷ تا ۱۴ روز یک نسخه‌ی رایگان می‌دهند تا از سایت فروشگاهی‌شان استفاده کرده و از خرید خود مطمئن شوند. برای استفاده از این نسخه‌ی رایگان نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. اگر سایت فروشگاهی‌تان مطابق با نیازهایتان بود م، پس از این مدت ی‌توانید یک تعرفه خریداری کنید زیرا در صورت خریداری نکردن تعرفه، سایت‌تان از دسترس خارج می‌شود.

زیرساخت مناسب

زیرساخت مناسب

سایت فروشگاهی همان فروشگاه فیزیکی بدون محدودیت زمان و مکان است، یعنی مشتریان‌تان در هر کجای ایران یا دنیا، در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند به فروشگاه اینترنتی شما دسترسی داشته باشند و از آن خرید کنند. حال تصور کنید در شرایطی، روی تمام محصولات‌تان تخفیف بگذارید و در لحظه تعداد زیادی از کاربران بخواهند وارد سایت‌تان شوند، مانند این است که فضای فروشگاه فیزیکی‌تان برای ورود همزمان ۵۰ نفر جا نداشته باشد. در صورتی که سایت فروشگاهی‌تان از زیرساخت مناسبی بهره‌مند نباشد با ورود تعداد زیاد کاربران یا بارگذاری محصولات دچار مشکل شده و از دسترس خارج می‌شود.
یکی از نکاتی که باید از آن مطمئن باشید سرعت و سرور سایت‌تان است، البته در برخی شرایط نمی‌شود سرعت سایت را تضمین کرد زیرا برخی اتفاقات تحت کنترل شرکت ارائه دهنده‌ی سایت فروشگاهی نیست.

پشتیبانی سایت فروشگاهی

پشتیبانی سایت فروشگاهی

پشتیبانی سایت شامل دو بخش می‌شود: ۱-وجود ابزار پشتیبانی برای سایت ۲-پشتیبانی سایت ارائه دهنده خدمات.

ابزار پشتیبانی

رسالت سایت فروشگاهی ایجاد سادگی برای خرید محصولات از فروشگاه اینترنتی شماست تا دیگر دغدغه‌ی جواب دادن به دایرکت سوالات مشتریان را نداشته باشید. اما ممکن است در پروسه‌ی خرید محصول سوالاتی برای مخاطبان ایجاد شود، برای آنکه دوباره آن‌ها را به سوی دایرکت اینستاگرام نفرستید می‌توانید از ابزار پشتیبانی آنلاین استفاده کنید. برای مثال در سایت‌های فروشگاهی سازیتو ابزار پشتیبانی به واتس‌اپ شما متصل است و از این طریق می‌توانید به سوالات مشتریان پاسخ بدهید.

پشتیبانی سایت

هر چقدر هم پنل کاربری سایت فروشگاهی‌تان ساده باشد ممکن است در فرایند طراحی فروشگاه اینترنتی سوالی برای شما پیش بیاید، بنابراین سایت فروشگاهی خود را از شرکتی خریداری کنید که از سرویس پشتیبانی خوبی برخوردار است. با کمی پرس‌وجو از مشتریان شرکت ارائه دهنده خدمات، می‌توانید از پشتیبانی آن‌ها مطمئن شوید. علاوه‌بر این امکان دارد مشتریان برای ثبت سفارش‌شان با مشکلی مواجه شوند، اگر نتوانید همان موقع با تیم پشتیبانی فروشگاه‌ساز خود در ارتباط باشید، قطعا یکی از مشتریان خود را از دست خواهید داد و در ادامه به صورت دومینووار با مشکلات دیگری مواجه می‌شوید.

تنوع قالب‌های سایت‌ساز

تنوع قالب‌های سایت‌ساز

قالب سایت فروشگاهی همان ظاهر فروشگاه فیزیکی شماست. در یک فروشگاه فیزیکی مدت زمانی را صرف طراحیقفسه و دکور می‌کنید تا نظر مخاطبان را جلب کند،‌ برای مثال عابران هنگام گذر از جلوی یک فروشگاه،‌ در صورتی که تمام قفسه‌ها به درستی چیده باشد می‌توانند از بیرون محصول دلخواه خود را مشاهده کنند و وارد مغازه شوند، دیگر نیازی نیست زمانی را صرف مکالمه‌ی طولانی برای جستجوی محصول مورد نظرشان کنند.

 سایت فروشگاهی با طراحی حرفه‌ای می‌تواند مشتری بیشتری برای شما جذب کند، همچنین اگر دسته‌بندی‌های سایت فروشگاهی خود را به درستی طراحی کرده باشید،‌ مخاطبان در نگاه اول متوجه می‌شوند که به فروشگاه اینترنتی درستی مراجعه کرده‌اند یا خیر! به یاد داشته باشید که افراد کمی در صورت مشاهده نکردن محصول مورد نظرشان در صفحه‌ی اول‌ سایت شروع به جستجو در دیگر صفحه‌ها را می‌کنند.
قالب سایت‌های فروشگاهی مطابق با هر کسب و کاری باید متفاوت باشد تا تاثیر بهتری روی مخاطب بگذارد، شما نمی‌توانید فقط یک قالب را برای تمامی کسب و کارها استفاده کنید. پس از اطمینان از تنوع قالب‌ها، حواس‌تان به امکان امکان شخصی سازی قالب‌ها مانند ایجاد تغییرهای کوچک در المان‌های سایت، اضافه کردن رنگ برند و… باشد.

سئو و بهینه‌سازی در گوگل

سئو و بهینه‌سازی در گوگل

راجع به سئو سایت و تاثیر آن روی دیده شدن سایت‌تان اطلاعاتی دارید؟ سئو سایت باعث می‌شود وقتی کاربران اسم برندتان یا محصولات فروشگاه‌تان را جستجو می‌کنند،‌ سایت شما را در صفحه‌ی اول و جز اولین نتایج مشاهده کنند. اما یک فروشگاه‌ساز چگونه می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند؟!
بخش مهمی از سئو سایت مربوط به کدنویسی سایت فروشگاهی‌تان است، نکات مربوط به سئو سایت باید کامل رعایت شده باشد در غیر این صورت هرچقدر تلاش کنید سایت‌تان در صفحه اول موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود.
بخش دیگر بهینه‌سازی سایت توسط شما یا ادمین سایت‌تان باید انجام شود، مواردی مانند بارگذاری محصولات با اسم درست، نوشتن توضیحات کامل برای هر محصول،‌ انتخاب عکس بهینه شده، مقاله‌های وبلاگ،‌ لینک دهی به شبکه‌های اجتماعی و…
هر چه از اهمیت سئو گفته شود کم است. سئو،‌ سایت شما را به افراد بیشتری نشان می‌دهد، باعث افزایش مشتریان‌تان شده و به کسب و کارتان اعتبار می‌بخشید.

ریسپانسیو بودن سایت فروشگاهی

ریسپانسیو بودن سایت فروشگاهی

شما نمی‌دانید مخاطبان‌تان با تلفن همراه یا لپ‌تاپ از سایت‌تان بازدید می‌کنند، بنابراین باید سایت شما در هر پلتفرمی به خوبی دیده شود. ریسپانسیو بودن به سئو سایت نیز کمک می‌کند زیرا هنگامی که کاربران کلمه کلیدی‌ای را در گوگل جستجو می‌کنند، موتورهای جستجو نتایجی را به آن‌ها نمایش می‌دهند که از همه لحاظ تکمیل و بی‌نقص باشند. تمامی نوشته‌ها، محصولات و عکس‌ها باید به صورتی طراحی شده باشند که در همه‌ی دستگاه‌ها کامل باشند و چیزی جا نیفتد.
ریسپانسیو بودن سایت جز نکات مربوط به کدنویسی است بنابراین شما باید فروشگاه‌سازی را انتخاب نمایید که این ویژگی جز اصلی‌ترین امکاناتی باشد که به شما تعلق می‌گیرد.

وبلاگ

وبلاگ

اصلی‌ترین مزیت وبلاگ، بهبود سئو سایت است. اما در بخش وبلاگ چه محتوایی می‌توانید منتشر کنید؟ قطعا در حوزه‌ی کسب و کارتان تعداد زیادی محتوای آموزشی وجود دارد برای مثال در حوزه پوشاک می‌توانید درباره‌ی نحوه‌ی ست کردن رنگ‌های مختلف بنویسید یا اگر پت‌شاپ دارید راجع به نحوه نگهداری و مراقبت از حیوانات. در این صورت وقتی کاربری به دنبال جواب سوالش در موتورهای جستجو می‌گردد نگاهی به بخش محصولات سایت‌تان نیز میندازد و از شما خرید می‌کند. به همین سادگی، بدون تبلیغات و کاملا رایگان، یک مشتری به کسب و کار اینترنتی‌تان اضافه شد.
اما همه‌چیز مربوط به وبلاگ شما نیست، صفحه‌ی  وبلاگ فروشگاه‌سازی که انتخاب می‌کنید نیز باید کامل باشد و مقاله‌هایی که منتشر شده‌اند در راستای رفع سوالات و مشکلات‌تان باشد. برای مثال در وبلاگ سایت سازیتو مقاله‌های بسیاری در راستای صفر تا صد راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف منتشر شده است. در نتیجه جواب تمام سوال‌هایتان در مسیر راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را می‌توانید در بخش وبلاگ بیابید.

امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی 

امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی 

یک سایت‌ساز خوب تمام جنبه‌های یک فروشگاه اینترنتی را پوشش می‌دهد. مهم‌ترین مزیت امکان اتصال شبکه‌های اجتماعی به سایت فروشگاهی ایجاد ترافیک برای سایت و اینستاگرام است. تولید محتوای باکیفیت و تبلیغات در اینستاگرام به افزایش ترافیک سایت فروشگاهی‌تان کمک می‌کند، برای مثال می‌خواهید محصول جدیدی را به مخاطبین خود معرفی کنید، می‌توانید لینک صفحه‌ی محصول در سایت فروشگاهی‌تان را برای چند روز در پروفایل اینستاگرام‌تان قرار دهید. این موضوع برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت، همچنین اگر تولید محتوای برندتان بر اساس یک استراتژی درست چیده شده باشد همین موضوع باعث کاهش نرخ پرش سایت نیز می‌شود که در ادامه کاهش نرخ پرش کمکی است برای سئو سایت فروشگاهی‌تان.

امکانات فروشگاه‌ساز سازیتو

امکانات فروشگاه‌ساز سازیتو

فروشگاه‌ساز سازیتو تمام امکانات گفته شده را برای شما فراهم کرده است تا ساخت سایت فروشگاهی شما به حرفه‌ای‌ترین و بی‌نقص‌ترین شکل خود، اجرا شود. برای ساخت سایت فروشگاهی نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارید و با وارد کردن شماره تماس و ایمیل‌تان می‌توانید به مدت ۱۴ روز از نسخه آزمایشی حرفه‌ای استفاده کنید تا از این امکانات اطمینان حاصل فرمایید.
سازیتو سال‌هاست که در جهت توسعه کسب و کارهای اینترنتی و رشد برند شخصی شما،‌ فعالیت می‌کند تا فرایند ساده‌تری را سپری کنید. از جمله امکانات سازیتو می‌تون به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به دانش فنی
  • بدون پرداخت هزینه برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • اتصال درگاه مستقیم و غیرمستقیم 
  • فضای میزبانی و پهنای باند بدون محدودیت
  • استفاده از پوسته و قالب‌های متنوع
  • شخصی‌سازی صفحات سایت 
  • پنل مدیریتی ساده
  • امکان فروش فایل، خدمات، محصولات فیزیکی
  • وبلاگ برای تولید محتوا
  • گزارش‌گیری از فروشگاه
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
  • امکان اتصال به ترب و دیوار
  • اتصال به اینستاگرام 
  • و…

این موارد نگاه کوتاه و سریعی بود به امکانات سازیتو‌، البته که با استفاده از نسخه‌ی آزمایشی خودتان می‌توانید تمامی این قابلیت‌ها را امتحان کنید. هزینه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی کاملا مطابق با امکاناتی است که به شما تعلق می‌گیرد. فروشگاه‌تان را حرفه‌ای راه‌اندازی کنید و همیشه حرفه‌ای باشید.

نتیجه‌گیری

هرچه سایت فروشگاهی شما حرفه‌ای‌تر باشد،‌ فروش بالاتری را تجربه خواهید کرد. تمرکز خود را روی رضایت کاربران بگذارید،‌ بخشی از این رضایت تحت کنترل شما و مربوط به کیفیت محصولات،‌ ارائه خدمات و… است اما بخشی مربوط به سایت فروشگاهی شما است. بنابراین فروشگاه‌سازی را انتخاب کنید که از همه لحاظ شما را پشتیبانی می‌کند تا با مشکلی مواجه نشوید. در صورت ایجاد سوال با شماره‌های پشتیبانی تماس بگیرید و با تیم سازیتو در ارتباط باشید.