زمان مطالعه ۸ دقیقه

چت آنلاین، ابزاری برای افزایش میزان فروش فروشگاه اینترنتی

چت آنلاین، ابزاری برای افزایش میزان فروش فروشگاه اینترنتی

اگر یک فروشگاه آنلاین کوچک دارید، حتما می‌دانید که تبدیل کردن بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتری وفادار چقدر اهمیت دارد. با اتصال چت آنلاین حس VIP بودن را به بازدیدکنندگان وبسایت‌تان می‌دهید و همچنین از آن به عنوان خوش آمدگویی در هنگام ورود کاربران‌تان استفاده می‌کنید.

 


اگر یک ‌فروشگاه آنلاین کوچک‌ دارید، حتما می‌دانید که تبدیل کردن بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتری وفادار چقدر اهمیت دارد. با به کارگیری ‌چت آنلاین‌ حس VIP بودن را به بازدیدکنندگان وبسایت‌تان می‌دهید و همچنین از آن به عنوان خوش آمدگویی در هنگام ورود کاربران‌تان استفاده می‌کنید.

شما قادر خواهید بود با ‌ا‌ستفاده از ابزار ارتباطی آنلاین‌‌، ارتباط شخص به شخص با کاربران ایجاد کنید. به گزارش مارتک، ۵۱٪ مشتریان تمایل بیشتری به خرید از وبسایت با امکان ‌چت آنلاین‌ دارند و نیمی از آن‌ها می‌گویند که علاقه دارند به وب‌سایتی که چت آنلاین دارد، مجددا برگردند.

چرا باید چت آنلاین برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیریم؟

در کنار روش‌های پشتیبانی رایج مثل تماس و ایمیل در فروشگاه‌های اینترنتی، روش پشتیبانی چت آنلاین از مزایایی برخوردار است که به طور کامل به بررسی موردی آن‌ها می‌پردازیم:

کاهش هزینه‌ها

روش‌های سنتی پشتیبانی مثل تماس تلفنی، هنوز پابرجاست، ولی می‌تواند هزینه‌های بالایی داشته باشد. هزینه خدمات چت آنلاین  ۳۰ درصد ارازن‌تر از خدمات تلفنی است. با استفاده از چت آنلاین به عنوان یکی از روش‌‌های پشتیبانی، از هزینه‌های گزاف ارتباطی صرفه‌جویی کنید و با چندین مشتری هم‌زمان در ارتباط باشید.

افزایش فروش

بر اساس بررسی رفتار مشتریان، مشتریانی که از چت آنلاین استفاده می‌کنند، سه برابر بیش‌تر از کسانی که از چت استفاده نمی‌کنند، خرید می‌کنند. در واقع چت آنلاین ‌‌نرخ تبدیل‌‌ شما را ۳ تا ۵ درصد افزایش می‌دهد و به عبارتی ‌‌نرخ بازگشت سرمایه‌‌ سرمایه‌ی شش هزار درصدی به همراه دارد.

 چت آنلاین در ایجاد مخاطبین و فروش موثر است و از آن‌جا که چت آنلاین به بازدیدکنندگان دسترسی فوری به کارکنان پشتیبانی و تیم فروش شما می‌دهد تیم فروش شما فرصت‌های بیش‌تری برای تبدیل این بازدیدکنندگان به مشتریان یا مشتریان بالقوه دارد.

بهبود خدمات مشتری و ایجاد وفاداری

۷۰ درصد مشتریان روش ارتباطی چت آنلاین را نسبت به دیگر روش‌های ارتباطی ترجیح می‌دهند و بیش‌ترین سطح رضایت مشتری از طریق چت آنلاین به ثبت رسیده است.

چت آنلاین این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا چندین مشتری را در به طور هم‌زمان پشتیبانی کنید و سوالاتی که در مورد محصولات و خدمات شما ایجاد می‌شود را در کم‌ترین زمان پاسخ دهید و مشکلات را به سرعت حل کنید. همچنین با پشتیبانی از طریق چت آنلاین این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهید که همیشه آماده حل مشکلات آن‌ها هستید. بدین شکل اعتماد مشتریان خود را به سادگی بدست آورده‌اید.

 وقتی یک کسب و کار کوچک را راه‌اندازی می‌کنید و نیروی ویژه پشتیبانی چت آنلاین ندارید، احتمالا قادر نیستید چت وب‌سایت را بیشتر از چند ساعت در هفته مدیریت کنید. آیا این مقدار کافیست؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است. البته اگر این چند ساعت را به درستی انتخاب کنید و از آن به خوبی استفاده کنید. در ادامه ۴ راهکار استفاده بهینه از چت آنلاین را بررسی خواهیم کرد.

 راهکارهای استفاده بهینه از چت آنلاین

۱. از تایم پرترافیک وبسایت بهره بگیرید

دقیقا مانند یک فروشگاه حضوری که در برخی روزهای هفته مشتریان و مراجعان بیشتری دارد، فروشگاه آنلاین هم در ساعات خاص و روزهای خاص بازدیدکنندگان بیشتری دارد. شما می‌توانید با بررسی ابزارهایی مانند Google Analytics ساعات پرترافیک و کم ترافیک را استخراج کنید.

هنگامی که برای چت آماده شدید، بازه زمانی ۱-۲ ساعت قبل و بعد از پیک کاری وبسایت‌تان را انتخاب کنید. مطمئن شوید که تعداد چت‌های دریافتی و میزان بازدهی آن‌ها (آیا اطلاعات مناسبی در جهت تبدیل کردن بازدید کننده به خریدار انجام شده است؟) در بازه زمانی یک تا دو ماهه ثبت کنید و این آزمایش را در بازه‌های زمانی متفاوت نیز تکرار کنید. پس از این آزمایش‌ها ساعت بهینه برای چت آنلاین را پیدا خواهید کرد. حال می‌توانید آن را با سایر فعالیت‌های بازاریابی خود همسو کنید. به طور مثال، اگر خبرنامه ایمیلی برای کاربران‌تان ارسال می‌کنید، برای آن برنامه ریزی کنید تا در آن بازه زمانی چت آنلاین سایت فعال باشد. افرادی که بر روی ایمیل شما کلیک کرده‌اند علاقمندی اولیه خود را به محصولات شما نشان داده‌اند، پس با پاسخ به سوالات آن‌ها در چت، قطعا راهکار مناسبی خواهد بود.

۲. تاکیدتان بر روی کیفیت باشد تا کمیت

هیچ چیز بیشتر از اینکه همزمان با تعداد زیادی کاربر مکالمه کنید، شما را خسته نخواهد کرد. پس سعی کنید تعداد چت‌های همزمان‌تان را کاهش دهید و بر روی کیفیت مکالمات تمرکز کنید. برای اجتناب از این مساله، نرم افزار چت را به گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت خودکار بعد از رسیدن به تعداد معین مکالمه، مخفی شود. همچنین می‌توانید در صورتیکه تعداد مکالماتتان از حدی بیشتر شد، به صورتی دستی آن را مخفی کنید.

روش دیگر برای کاهش تعداد مکالمات این است که قبل از شروع چت از یک فرم اطلاعات تماس استفاده کنید. با اجباری کردن ورود اطلاعاتی مانند نام، ایمیل، شماره تلفن و … قبل از شروع چت، افرادی که جدی نیستند را فیلتر خواهید کرد. همچنین دریافت این اطلاعات به پاسخگویی بهتر شما کمک خواهد کرد.

۳. از بازخوردها برای بهبود فروشگاهتان بهره بگیرید

تنها با صرف زمان چند ساعت در هفته قادر خواهید بود از افکار و احساسات بازدیدکنندگان سایت‌تان مطلع شوید و اینکه نیاز آن‌ها چیست، چه چیزی آن‌ها را گیج می‌کند و چه چیزی آن‌ها را هیجان زده می‌کند. اگر بر اساس این بازخوردها ظاهر فروشگاه یا محصولات‌تان را بهبود دهید، قطعا نتیجه آن را در میزان فروش وبسایت‌تان مشاهده خواهید کرد. همچنین با رفع برخی مشکلات تعداد سوالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد شد را کاهش می‌دهید.

در ادامه، مواردی را ذکر خواهیم کرد که می‌توانید از آن‌ها در بهبود فروشگاه‌تان بهره بگیرید:

  • واژه شناسی: آیا نامی که برای محصولات‌تان انتخاب کرده‌اید با نامی که کاربران از آن استفاده می‌کنند متفاوت است؟ بهتر است نام محصولات و ‌دسته‌بندی‌ها‌ و سایز موراد کپی رایتینگ را بر اساس ذهنیت کاربران انتخاب کنید.

  • ترکیب‌بندی و راهبری: آیا با تعداد زیادی افراد مکالمه داشته‌اید که در وبسایت شما سردرگم شده‌اند؟ برخی از آن‌ها نمی دانند که چگونه به ‌صفحه اصلی‌ برگردند یا منوی وبسایت را پیدا نمی‌کنند. در این شرایط بهتر است با اعمال تغییراتی در سایت نحوه حرکت کاربر در صفحات مختلف را بهینه کنید و یا یک طراح حرفه‌ای استخدام کنید تا این کار را برای شما پیاده سازی کند.

  • سوالات متداول‌: اگر یک سوال مشابه توسط افراد متعددی پرسیده می‌شود، پاسخ مربوط به این سوال را در اطلاعات ‌صفحه محصول‌ اضافه کنید. شفاف سازی سوالات مربوط به خرید مانند امنیت‌ خرید، سایزبندی محصول و … می‌تواند تاثیر شگرفی بر روی میزان فروش محصولات‌تان داشته باشد.

  • درخواست‌ها و پیشنهادها: پیگیری درخواست‌های جدید از سمت مشتریان می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد اما اگر مشتریان‌تان به طور مداوم درخواست‌هایی مانند رنگ‌های بیشتر یا ارسال سریع‌تر را دارند، ارزش آن را دارد که بررسی کنید که چه کاری برای این درخواست‌ها می‌توانید انجام دهید. درخواست‌‌های وارده را جایی مانند اکسل یادداشت کنید تا بتوانید آنها را پیگیری کنید.

از مکالمه تا تبدیل شدن به مشتری

برای یک تیم کوچک که فروشگاه آنلاین را مدیریت می‌کند، چت آنلاین می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد. اگر در گذشته برای اضافه کردن چت به وبسایت‌تان نگرانی داشتید، موارد ذکر شده را امتحان کنید. این کار تنها اندکی به برنامه‌ریزی و استراتژی نیاز دارید تا همه چیز تحت کنترل باشد و فروش وبسایت افزایش یابد. ابزارهای مختلف ایرانی و بین‌المللی برای چت آنلاین وب‌سایت وجود دارد که می‌توانید با جستجو در گوگل آن‌ها را مشاهده کنید و امکانات و قابلیت‌های آن‌ها را مقایسه کنید.

سرویس‌های چت آنلاین

با توجه به اهمیت پشتیبانی آنلاین برای کسب و کار‌ها، سرویس‌های ایرانی و خارجی متنوعی ایجاد شده‌اند که ارائه دهنده‌ی سرویس‌های چت آنلاین هستند که به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای ارائه خدمات پشتیبانی در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید که به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

  • رای‌چت
  • ایمبر
  • کریسپ

چگونه چت آنلاین در سایت فروشگاهی خود قرار دهیم؟

اگر اقدام به ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ کرده‌اید و از روش‌های پشتیبانی سنتی مثل تماس یا ایمیل استفاده می‌کنید یا از طریق واتساپ با مشتریان خود در ارتباط هستید، وقت آن رسیده است که یک روش رایج، کاربردی و ایمن را برای پشتیبانی کسب و کار آنلاین خود در نظر بگیرید. اتصال چت آنلاین به فروشگاه اینترنتی‌تان یکی از ساده‌ترین کارها است.

  • برای این کار کافی است که در یکی از ارائه دهندگان سرویس چت آنلاین ثبت‌نام کنید.
  • کد اسکریپت داده شده را کپی کنید.
  • وارد بخش تنظیمات در پنل مدیریت فروشگاه شوید.
  • در بخش اینماد و اسکریپت‌ها، اسکریپت کپی شده را در بخش اسکریپت‌های دلخواه قرار دهید.
  • چت آنلاین در فروشگاه شما قرار می‌گیرد

همچنین می‌توانید از طریق ‌‌تگ منجر‌‌، تگ چت آنلاین را در سایت قراردهید. پس از اضافه شدن چت، چت‌های ورودی خود را از طریق پنل مدیریت ارائه‌دهنده سرویس، مدیریت کنید.

نتیجه‌گیری

پس از ‌طراحی سایت فروشگاهی‌، بهتر است به سراغ سرویس چت آنلاین بروید. چت آنلاین‌ یکی از ابزار‌های ضروری است که هر کسب و کار اینترنتی باید از آن، برای پشتیبانی محصولات و خدمات خود استفاده کند. مزایای بی‌شمار پشتیبانی آنلاین سبب شده است که همه‌ی ‌‌کسب‌ و کار‌های اینترنتی‌‌ به ‌اتصال چت ‌آنلاین‌ روی آورند. وقت آن رسیده است که روش‌های سنتی پشتیبانی را کنار بگذاریم.