زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

چهار ویژگی مهم در طراحی لوگو

چهار ویژگی مهم در طراحی لوگو

می‌دانیم که لوگو در اولین برداشت تصویری واضح، ساده، به یاد ماندنی و به دور از بی‌نظمی‌ می‌باشد. لوگو، چهره‌ی برند شما است پس باید با قدرت ظاهر شود. اما طراحی چنین لوگوی تاثیرگذاری آسان نیست. این امر نیازمند صرف زمان و تفکر و در نتیجه داشتن استراتژی پیش از طراحی است. اما خبر خوب این که اگر خود شما مؤسس کسب و کار خود هستید و از ابتدای راه به جزئیات پشت پرده آن آگاهید، بینش مورد نیاز برای پرورش و ایجاد لوگوی مورد نظرتان را خواهید داشت. لوگو یکی‌ از مهم‌ترین المان‌های بصری در طراحی سایت فروشگاهی است در ادامه به چهار نکته که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم.


دانستن نکته‌های طراحی لوگو به شما کمک می‌کند تا شخصیتی واحد و منسجم برای برند خود بسازید. زیبایی لوگو به دیده شدن و در یاد ماندن کسب و کار شما کمک شایانی می‌کند. داشتن یک لوگوی ساده و جذاب که با رنگ برند شما همسو شده است می‌تواند طراحی سایت فروشگاهی شما را تکمیل کند. برای آن که بتوانید بهترین‌ها را در طراحی لوگوی خود نشان دهید ما نکات طراحی لوگو را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید کسب و کاری حرفه‌ای داشته باشید.

می‌دانیم که لوگو در اولین برداشت تصویری واضح، ساده، به یاد ماندنی و به دور از بی‌نظمی‌ است. لوگو، چهره‌ی برند شما است پس باید با قدرت ظاهر شود. اما طراحی چنین لوگوی تاثیرگذاری آسان نیست. این امر نیازمند صرف زمان و تفکر و در نتیجه داشتن استراتژی پیش از طراحی است. اما خبر خوب این که اگر خود شما مؤسس کسب و کار خود هستید و از ابتدای راه به جزئیات پشت پرده آن آگاهید، بینش مورد نیاز برای پرورش و ایجاد لوگوی مورد نظرتان را خواهید داشت. لوگو یکی‌ از مهم‌ترین المان‌های بصری در طراحی سایت فروشگاهی است در ادامه به چهار نکته که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

۱- طراحی باید جوهره‌ی کار شما را به مخاطب منتقل کند

لوگوی شما باید صادقانه و به‌‌سرعت تأثیری از هویت کسب‌ و کار شما ارائه دهد. تفاوت و ویژگی متمایز برند شما را منتقل کند. لوگویی که بر پایه‌ی انتقال اعتماد طراحی شود، تاثیر خود را بر مخاطب گذاشته و اعتماد متقابل را در مخاطبانش ایجاد خواهد کرد. پس پیش از ورود به دریای وسیع طراحی‌ لوگو، به‌طور کامل برند خودتان را بشناسید. اگربه اندازه کافی به ارزش‌ها و مشخصات برند خودتان فکر نکرده‌اید، حالا وقت این کار رسیده است. ساختن هویتی برای برند یا نام تجاری خود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، در مسیر طراحی لوگو به شما کمک می‌کند. در ابتدا شما لوگو را برای انتقال جوهره‌ی برندتان طراحی می‌کنید اما رسالت لوگو به همین جا ختم نمی‌شود. لوگوی خود را برای مشتری‌های مورد نظر خود طراحی کنید. درک صحیح از تارگت مارکت یا جامعه‌ی هدف فروش تاثیر به سزایی در رویکرد طراحی لوگو خواهد داشت. آلینا ویلر نویسنده‌ی کتاب طراحی هویت برند، در رابطه با برند آمازون می‌گوید: فلش نارنجی رنگ کشیده شده در زیر نام آمازون در این لوگو، شبیه یک لبخند است و گویای سرویسدهی و پشتیبانی صمیمانه و آسان این برند است. همچنین وصل کردن حرف a به z که در واقع وصل کردن اولین حرف حروف الفبای انگلیسی به آخرین حرف آن است، نشان‌دهنده جامعیت فروش محصول در این برند است. یعنی همه چیز را در آمازون می‌توان خرید.

 

همانطور که پیش‌تر گفته‌شد،لوگوی یک برند نشانه شخصیت آن برند است و یک لوگوی‌ مناسب که با اصول اساسی طراحی بدست آمده باشد می‌تواند برای شما بهترین بازخورد را از سمت مشتریان‌تان به ارمغان بیاورد. داشتن یک لوگوی اصولی حسی از اعتماد را در کاربران می‌سازد و با توجه به محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، می‌توانید با برندتان حس لازم را به کاربران خود ارائه دهید.
 ساختن یک لوگو برای ساخت سایت فروشگاهی یکی از ابتدایی‌ترین کار‌ها برای شناخته شدن یک برند است. اگر تا به حال به هدف برند خود وآینده‌ی آن فکری نکرده‌اید، برای آن که بتوانید مسیر خود را به سمت موفقیت پیدا کنید نیز به داشتن یک لوگو و نمادک برای معرفی خود دارید. 
در ابتدا شما لوگو را برای انتقال جوهره‌ی برندتان طراحی می‌کنید اما رسالت لوگو به همین جا ختم نمی‌شود. لوگوی خود را برای مشتری‌های مورد نظر خود طراحی کنید. درک صحیح از تارگت مارکت یا جامعه‌ی هدف فروش تاثیر به سزایی در رویکرد طراحی لوگو خواهد داشت. 
از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را در آمازون بخرید. آلینا ویلر نویسنده‌ی کتاب طراحی هویت برند، در رابطه با برند آمازون می‌گوید: فلش نارنجی رنگ کشیده شده در زیر نام آمازون در این لوگو، شبیه یک لبخند است که گویای سرویس‌دهی و پشتیبانی صمیمانه و دوستانه این برند است. این فلش که از حرف aآغاز و در حرف z به پایان رسیده است گویای جامعبودن این برند است و این را به کاربران نشان می‌دهد که هر چیز را که بخواهند می‌توانند از آمازون تهیه کنند.
هر لوگو داستان آن برند است که روند کاری آن را به مشتریان نشان می‌دهد و هرچقدر داستان پشت یک لوگو قوی‌تر باشد نشانه‌ی موفقیت آن برند در دقیق نوشتن داستان خود است.
 

لوگوی سایت آمازون

این لوگو یک بازنمایش فوق العاده از ارزش‌هایی است که برند آمازون برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

۲- انتخاب یک سبک مناسب

انتخاب سبک یا استایل لوگو، یکی از اولین تصمیماتی است که باید در زمان طراحی آن گرفت. حالا به طور خلاصه به پنج سبک مختلف در لوگو‌ها می‌پردازیم تا ساده‌تر سبک خود را پیدا کنید.

دقت کنید که دانستن سبک مناسب برند شما می‌تواند در جهت نشان دادن داستان کامل‌تر گام بردارد. شما با داشتن یک سبک مناسب می‌توانید بهتر آن‌چه را که جزو ارزش‌های شماست را به کاربرانتان منتقل می‌کند

کلمات کلیدی

این دسته از لوگو‌ها به طور اختصاصی لوگوشان متشکل از متن، و علی‌الخصوص یک کلمه کلیدی برند است. این سبک می‌تواند یک انتخاب عالی برای شروع بیزینس شما باشد. از آن جا که شناخته شدن نام برند برای صاحبان یک تجارت بسیار حائز اهمییت است، پس تمرکز کامل بر روی نام کسب و کار، باعث ماندگاری آن اسم در ذهن بیننده است. برای داشتن این سبک لوگو کافیست یک فونت و رنگ جذاب و مناسب و هم‌راستا با شخصیت برندتان انتخاب کنید.

لوگوی برند اورئو و ویرجین

نشان تجاری

اگر شما می‌توانید بدون استفاده از کلمات و با استفاده از یک تصویر یا نماد برند خود را تصور کنید، این سبک می‌تواند برای شما مناسب باشد. لوگو‌هایی که با این سبک پیش رفتند معمولاً بیشتر با جهان در ارتباط هستند. چرا که به راحتی از طریق یک نماد قابل شناسایی هستند. بسیاری از برند‌های مطرح امروز جهان، با یک نماد ترکیبی برای لوگو کار خود را آغاز کرده و از ترکیب متن و تصویر برای لوگو دست برداشته‌اند. گاهی نزدیک بودن یک نشان تجاری به تصاویری که جامعه‌ی هدفش هر روز پیش روی خود می‌بینند باعث یادآوری و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب خواهد شد.

به عنوان مثالی که در عکس زیر می‌بینید باید گفت برند مایکروسافت با استفاده از چهار رنگی که در این تصویر استفاده کرده‌ است، چهار خدمت اصلی خود را که به کاربران ارائه کرده است را نشان داده است.

  • نارنجی: این رنگ در برند مایکروسافت نشان دهنده سری نرم‌افزار‌های آفیس است که همچنان که در لوگوی آن می‌بینید رنگ نارنجی رنگ قالب آن است. رنگ نارنجی این سری نرم‌افزار نشان‌دهنده انرژی و پویایی است که در محیط کار باید خود را نشان دهد.
  • آبی: این رنگ نشان دهنده سیستم‌عامل ویندوز است که در این لوگو خود را نشان می‌دهد که در رنگ آن نیز حس آرامش و اطمینان را به کاربر منتقل می‌کند.
  • زرد: رنگ زرد در یک برند به معنای داشتن حس شادی و آزادی است. در برند مایکروسافت نیز رنگ زرد نشان‌دهنده‌ی سرویس بینگ مایکروسافت است که یک موتور جست و جو مانند گوگل است و حس آزادی را به کاربر برای گردش و جست و جو را القا می‌کند
  • سبز: رنگ سبز در یک برند به معنای حس تازگی و انرژی است که در برند مایکروسافت برای نشان دادن ایکس‌باکس که سرویس بازی مایکروسافت است از آن استفاده شده است.
     

لوگوی برند مایکروسافت، تارگت و جنرال موتور

نشانه‌ی ترکیبی

لوگوی ترکیبی انعطاف‌پذیری بیشتری در ماندگار سازی نام تجاری برند در کنار تصویر یا نمادی از آن کمپانی به صاحبان کسب و کار می‌دهد. این سبک به شما این توانایی را می‌دهد که علاوه بر تعریف کردن داستان خود در یک تصویر، نام تجاری خود را نیز در کنار آن داشته باشید. به گزارش دابرین مارکتینگ ۵۶ درصد از صد کمپانی برتر جهان از این سبک استفاده می‌کنند.

لوگوی برند آدیداس، ان بی سی و شل

نشانه ترکیبی پیشرفته

همچون سبک ترکیبی، این سبک از لوگو نیز می‌تواند همزمان نماد و نوشته‌ را با هم داشته باشد. با این تفاوت که معمولاً با استفاده از حروف متن در داخل طرح نماد استفاده می‌شود. طراحان معمولاً برای چنین لوگو‌هایی آن‌ها را همچون یک مهر یا نشان شبیه‌سازی . طراحی می‌کنند. این سبک از لوگو به دلیل داشتن جزئیات و لزوم قرارگیری متن در داخل شکل مورد نظر، از انعطاف کمتری برخوردار است. اگر تصمیم داشتن چنین سبکی از لوگو گرفتید، پیش از هر چیز مطمئن شوید که لوگوی شما به قدری تطبیق‌پذیر باشد که با کوچک شدن اندازه‌ی لوگو برای مصارفی چون عکس پروفایل، از مفهوم و قابل درک بودن لوگو کم نشود.

لوگوی برند استارباکس و پارامونت

حروف اختصاری

این دسته شامل طرح‌هایی است که بخشی از نام برند به طور خلاصه شده در طراحی لوگو قرار بگیرد. این سبک برای کسب‌ و کارهایی با نام تجاری طولانی بسیار مناسب است. چرا که با خلاصه شدن نام تجاری هم تصویری مخصوص از آن در ذهن باقی می‌ماند هم به نحوی خلاصه‌ای از نام شرکت را می‌شناسد. از آن جا که بیشتر تمرکز بر حروف الفبا می‌باشد، از فونت‌های ویژه‌ای در آن به‌ کار می‌رود.

مثلا لوگوی D&G خلاصه شده نام Dolce and Gabbana است.

لوگوی برندهیولت پاکارد معروف به اچ پی، کوکو شنل وجنرال الکتریک

۳- نام تجاری کسب و کار

یک لوگوی قدرتمند داستان کاملی را تنها با یک تصویر برای مخاطب بازگو میکند. هر چند برند‌های بزرگ می‌توانند از سبک دوم بیان شده در بالا یعنی مارک تجاری استفاده کنند و با آن به موفقیت برسند اما برای کسب‌ و کارهای کوچک این سبک پیشنهاد نمی‌شود. برچسب‌ها، آدرس‌های کمپانی و راه‌های ارتباطی بعضی از امکاناتی هستند که نیازی به بودنشان در لوگو نیست. در بسیاری از مواقع می‌توان این اطلاعات را به عنوان عنصری جدا قرار داد اما باید توجه داشت که لوگو می‌بایست ساده، منظم و به دور از اطلاعات اضافی و کم اهمییت باشد.

۴- پالت رنگی خود را داشته‌باشید

رنگ‌ها اطلاعات بسیاری از برند شما ارائه می‌دهند. درواقع مطالعات colorcom نشان می‌دهد که وجود یک رنگ خاص تا ۸۰ درصد تشخیص یک برند را افزایش می‌دهد. ذهن انسان نسبت به رنگ‌ها به نحوی سازمان دهی شده رفتار می‌کند. به دلیل این توانایی رنگ‌ها در اثرگذاری بر رفتار و احساسات، باید با توجه به علایق و سلایق مخاطب هدف شما انتخاب شود. با داشتن اندکی دانش درباره‌ی روانشناسی رنگ‌ها و این که چه ترکیب رنگی‌ای را برای لوگو خو انتخاب کنیم، شما می‌توانید بعضی از کلمات و نکات کلیدی هویت برند خود را به‌وسیله رنگ صحیح برجسته کنید تا در ذهن مخاطبین ثبت شود.

لوگوی برند تاید،سرویس پارسل و ناسا

سایت‌های طراحی لوگوی رایگان

در کنار طراحی لوگو با اپلیکیشن‌هایی مانند فتوشاپ، کنوا و...شما می‌توانید برای سایت فروشگاهی خود لوگو‌های رایگان طراحی کنید چند نمونه از سایت‌های طراحی لوگو را در ادامه معرفی می‌کنیم.

سایت طراحی لوگوی رایگان

freelogodesign.org

در ابتدا در این سایت شما با وارد کردن نام برند خود می‌توانید نمونه لوگو‌های مختلف را مشاهده کنید. در ادامه شما با انتخاب کردن دسته‌بندی مربوط به حوزه کاری خود نمونه لوگو‌های این سایت را مشاهده و دانلود کنید. این سایت به سادگی لوگو‌های نسبتا خوبی را برای شما فراهم می‌کند تا در ابتدای کار خود هزینه‌ی زیادی را برای طراحی لوگو متحمل نشوید.

ساخت لوگوی رایگان

logomaker.com

این سایت کمی شخصی‌سازی شده‌تر برای  شما اقدام به ساخت لوگو می‌کند و شما می‌توانید راحت‌تر  و با کیفیت بیشتری لوگوی مورد‌نظر خود را بسازید. در این سایت طراحی لوگو رایگان شما با ورود به سایت با سه ورودی رو‌به‌رو می‌شوید در ورودی اول شما نوع کسبب و کار خود در ورودر دوم نام آن و در  ورودی سوم می‌توانید شعار خود را بنویسید بعد از فشردن دکمه‌ی make a logo شما با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که در آن نوع لوگوی مورد نظر شما را می‌پرسد

در این بخش شما با توجه به سلیقه و خواسته‌ی خود می‌توانید از یکی از ۴ نوع لوگو انتخاب کنید تا دسته‌ای با توجه به علاقه‌ی شما نمایش داده شود. در ادامه شما با دانلود این لوگو‌ها می‌توانید از آن‌ها در کسب و کار خود استفاده کنید.

ساخت لوگوی گرافیکی رایگان

graphicsprings.com

این سایت مقداری از دو سایت قبلی پیشرفته‌تر است و همچنان سایت رایگان ساخت لوگو است که از آن می‌توانید در ساخت لوگوی مورد‌نظر خود استفاده کنید. در مرحله‌ی اول با فشردن دکمه‌ی ساخت یک لوگو وارد بخش ویرایشگر لوگو می‌شوید. در این بخش شما باید ابنتدا نام برند خود را انتخاب کنید. در ادامه شما با توجه به سلیقه‌ی خود و نوع کسب و کار خود شکلی را انتخاب می‌کنید که متناسب شغل شما باشد. بعد از انتخاب این سایت لوگوی آماده را برای شما نشان می‌دهد. سپس شما می توانید با استفاده از  بخش shapes لوگوی خود را شخصی سازی کنید.

ساخت لوگو با کنوا و فتوشاپ

ساخت لوگوی رایگان با کنوا و فتوشاپ

اگر شما نیاز به لوگوی حرفه‌ای‌تری دارید و نیاز به شخصی‌سازی بیشتری در ساخت لوگو دارید می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل کنوا و فتوشاپ استفاده کنید. در این اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید حرفه‌ای‌تر به ساخت لوگو بپردازید در ادامه برای ساخت لوگو با هریک از این اپلیکیشن‌ها راهنمایی لازم را به شما ارائه می‌دهیم.

ساخت لوگو با کنوا

کنوا برای کسانی که تجربه و توانایی زیادی در طراحی گرافیکی ندارند اپلیکیشن مناسبی برای شروع طراحی است. در این اپلیکیشن شما با زدن بر روی دکمه طراحی می‌توانید با انتخاب دسته‌بندی لوگو وارد بخش شخصی‌سازی شوید. در این بخش شما می‌توانید الگو‌های متفاوت و زیادی را برای طراحی لوگوی خود مشاهده کنید و یا با جست و جوی حوزه کاری خود در بخش جست و جو، نمونه‌های آماده‌ی زیادی را مشاهده کنید و با انتخاب یک مورد به راحتی با استفاده از قسمت‌های مختلف و تغییر رنگ بخش‌های مختلف لوگوی مورد نظر خود را شکل دهید. در نهایت نیز با استفاده از فونت‌های متنوع این اپلیکیشن می‌توانید نام برند خود را نیز در لوگوی خود قرار دهید.

ساخت لوگو با فتوشاپ

برای آن‌که بتوانید یک لوگو برای کسب و کار خود با اپلیکیشن فتوشاپ بسازید نیاز به کمی دانش طراحی و توانایی کاربااین اپلیکیشن دارید. ساخت لوگو با فتوشاپ می‌تواند آن‌قدر‌ها که فکر می‌کنید پیچیده نباشد. به عنوان مثال لوگوی زیبا و ساده‌ی پپسی را در  نطر بگیرید. این لوگو یک لوگوی مینیمال و ساده است و شما برای ساختن آن در فتوشاپ می‌توانید از بخش Shapes استفاده کنید. چیزی که شما نیاز دارید تا بتوانید لوگوی خود را شکل دهید این است که چند شیپ را در یک صفحه‌ی یک در یک قرار دهید و با تغییر رنگ هر قسمت از آن به کمک ابزار سلکت لوگوی موردنظر خود را شکل دهید. سپس با ابزار تکست می‌توانید متن مورد‌نظر شما که شامل نام برند شما و شعار شماست را در کنار لوگو قرار دهید.

موفقیت با داشتن سایت فروشگاهی اینترنتی

داشتن یک لوگو برای موفقیت کافی نیست. ساخت لوگو شروع مسیر را‌ه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است و شما با استفاده از یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید داستانی را که برای برند خود نوشته‌اید به یک پایان پر پول ختم کنید، که چیزی نیست جز افزایش فروش. در یک سایت فروشگاهی شما می‌توانید، با اتصال دامنه و پرداخت هزینه فروشگاهی صاحب فروشگاه اینترنتی شوید و از لوگو و برندتان اعتمادی تازه برای مشتریان بسازید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو، سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و در حرفه‌ای ترین حالت طراحی کنید.

 

قرار دادن لوگو در سایت‌های ساخته شده با سازیتو

لوگو در سایت‌های سازیتو

در طراحی سایت فروشگاهی با پلتفرم سازیتو شما در ابتدا می‌توانید در بخش تنظیمات و مراجعه به بخش (عنوان، لوگو و نام فروشگاه) لوگو و عنوان سایت خود را وارد نمایید. با این کار به صورت خودکار لوگوی فروشگاه شما در سایت نمایش داده خواهد شد و شما نیاز به کار دیگری نخواهید داشت.
 

نتیجه‌گیری

یک لوگوی تاثیرگذار باید به نحوی طراحی شود که شخصیت برند شما را بیان کند. سبک منتخب می‌بایست با هویت کسب و کار، نام تجاری و پالت رنگ انتخابی شما سازگار باشد. صرف زمان و فکر برای تصمیم گیری در این زمینه، اثر خود را در طولانی مدت نشان می‌دهد. با افراد دانا و هوشمند در این زمینه مشورت کنید، و تصمیماتی با تاثیر ماندگار بگیرید.

طراحی لوگوی مناسب و اصولی می‌تواند ضامن حرفه‌ای دیده شدن کسب و کار شما باشد پس هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید و نکات طراحی لوگو و ویژگی‌های لوگوی خوب را به خاطر بسپارید.