زمان مطالعه ۹ دقیقه

چه رنگی برای برندمان انتخاب کنیم؟

چه رنگی برای برندمان انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ برند همیشه یکی از چالش‌های کسب و کارهای اینترنتی بوده و تبدیل به یکی از مراحل اصلی راه‌اندازی کسب و کار شده است. اما بهترین رنگ برای شما چیست؟


ایجاد یک هویت برند قوی، همیشه برای صاحبان کسب و کار اهمیت بسیار زیادی داشته. برند شما، اولین چهره‌ای است که مشتریان موقع برقراری ارتباط با محصولات‌‌تان می‌بینند. بنابراین یکی از عناصر کلیدی هویت برند موفق، رنگ برند شماست که در جزئیات مختلف مانند طراحی لوگو، محتوای شبکه‌های اجتماعی، طراحی سایت فروشگاهی و… استفاده می‌شود.
در برندسازی، رنگ برای ایجاد یک واکنش عاطفی خاص در مخاطب، استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا رنگ برند برای کسب و کار شما اهمیت دارد و چگونه می‌توانید بهترین رنگ را انتخاب کنید.

رنگ برند چیست؟

رنگ برند چیست؟

رنگ برند، رنگ خاص و مشخصی است که یک کسب و کار برای نشان دادن هویت برند خود استفاده می‌کند. این موضوع یک عنصر اساسی در برندسازی است، زیرا به ایجاد هویت برند کمک کرده و ارزش‌های برندتان را به مخاطب انتقال می‌دهد.
برندها اغلب رنگ‌های خاصی را بر اساس روان‌شناسی رنگ‌ها و مفاهیم فرهنگی که آن رنگ‌ها برمی‌انگیزند، برای نشان دادن هویت برند خود انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، رنگ آبی با احساس اعتماد و اطمینان همراه است، در حالی که قرمز رنگی برای نشان دادن حس هیجان و انرژی است.
استفاده مداوم از رنگ برند در تمام موارد بازاریابی، می‌تواند به ایجاد شناخت و وفاداری برند در بین مشتریان‌تان کمک کند. بنابراین، بسیاری از برندها زمان قابل توجهی را برای انتخاب رنگ برند خود صرف می‌کنند. 
البته این تلاش‌ها برای انتخاب بهترین رنگ برند، بی‌دلیل نیست. سال‌ها پیش محققان اعلام کردند که ۹۰ درصد تصمیماتی که مشتریان در راستای خرید محصول یا از یک برند خاص می‌گیرند، بر اساس رنگ‌ها است. مخاطب‌ها باید در همان چند ثانیه اول با طراحی بصری برند شما ارتباط برقرار کنند. البته ممکن است انتخاب چنین رنگی آنقدر کار ساده‌ای نباشد و نیاز به جلساتی برای طوفان فکری، مطالعه درباره روانشناسی رنگ‌ها و … داشته باشد.

نکاتی برای انتخاب بهترین رنگ برند

نکاتی برای انتخاب بهترین رنگ برند

قطعا در لحظه‌ی اولی که به انتخاب رنگ برند فکر می‌کنید، رنگ مورد علاقه‌ی زمان کودکی‌تان در ذهن شما نقش می‌بندد، یا رنگی که یکی از عزیزان‌تان به آن علاقه دارد، هرچند استفاده از این رنگ‌ها، ایرادی ندارد. صرفا باید این موضوع را لحاظ کنید که علاوه‌بر اینکه خودتان بتوانید با آن رنگ ارتباط برقرار کنید، احساسات مخاطب و نکات مهمی را که در ادامه به آن می‌پردازیم را نیز باید در نظر داشته باشید، تا بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید.

شخصیت برندتان را تجسم کنید

در مراحل اولیه‌ی شروع کسب و کار اینترنتی همیشه باید این سوال را از خودتان بپرسید که «اگر برندم یک آدم بود، چه شخصیتی داشت؟». با پاسخ دادن به این سوال‌ها که شامل جزئیات دیگری مثل جنسیت، سن، علاقه‌مندی‌ها و به طور کلی عادت‌های رفتاری می‌شوند، راحت‌تر می‌توانید شخصیت برندتان را شناسایی کرده و به هدف دلخواه‌تان دست پیدا کنید.

مخاطبان را جذب کنید

برای داشتن بهترین عملکرد در این بخش، در ابتدا باید دید کاملی نسبت به مخاطبان هدف خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فروشگاه لوازم آرایشی دارید و اغلب مشتریان شما خانم‌های جوان هستند، از خود بپرسید بیشتر جذب چه تم رنگی‌ای می‌شوند؟ سفید؟ صورتی؟ یا ترکیبی از هر دو رنگ؟ این دقیقا نتیجه‌ای است که از شناخت مخاطب هدف‌تان خواهید گرفت.
البته مزایای شناخت مخاطب به همینجا ختم نمی‌شود، شما با این شناخت می‌توانید درباره‌ی خرید محصول جدید یا موجود کردن محصولات گذشته تصمیم بگیرید. این موضوع حتی در نحوه‌ی تولید محتوای شما می‌تواند اثرگذار باشد.

همیشه بدرخشید

یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود به یاد ماندنی باشید، متمایز بودن در میان سایر رقباست. رنگ برندتان باید متفاوت و مختص به شما باشد. برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع کافی است فرایند تحلیل رقبا را به طور کامل انجام دهید. رنگی که شما برای سازمان‌تان انتخاب می‌کنید باید احساس خوبی در مخاطب به وجود بیاورد.

صنعت را در نظر بگیرید

برخی صنعت‌ها، رنگ‌های مشخصی دارند که بهتر است از آن‌ها استفاده شود. به عنوان مثال، رنگ آبی معمولا در صنایع مالی و فناوری برای برقراری ارتباط حرفه‌ای و اعتماد، استفاده می‌شود.

در برندسازی، هر رنگ چه معنایی دارد؟

در برندسازی، هر رنگ چه معنایی دارد؟

در قدم بعد، باید بهترین رنگ برند را از میان پالت رنگ انتخاب نمایید. رنگ‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند، که باقی رنگ‌ها در دل آن‌ها جا می‌گیرند.

رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی

احتمالا رنگ‌های اصلی برای شما قرمز،‌ آبی و زرد هستند. اما در حوزه کسب و کار، دو رنگ نارنجی و سبز نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

  • قرمز: این رنگ نشانه‌ی هیجان، قدرت و انرژی بی‌نهایت است و برندهای زیادی طرفدار آن هستند. رنگ قرمز حس هیجان را تحریک می‌کند و باعث افزایش اشتها می‌شود. اگر دقت کرده باشید، در صنعت غذا و نوشیدنی، طرفداران رنگ قرمز بیشتر هستند.
  • نارنجی: این رنگ با حسی مملو از بازیگوشی، هیجان و خلاقیت همراه است. از رنگ نارنجی بیشتر در زمینه طراحی اسباب بازی استفاده می‌شود. از معروف‌ترین برندها نیز می‌توان به برند lego اشاره کرد.
  • زرد: زرد، رنگی با نشاط و گرم است که می‌تواند احساس شادی و دوستی به وجود بیاورد. اصولا برندهای آرایشی و بهداشتی و به طور کلی مراقبت‌های پوستی از این رنگ استفاده می‌کنند.
  • سبز: رنگ سبز حس تازگی، رشد، تعادل، آرامش و هماهنگی به شما می‌دهد. از این رنگ در برندهای مربوط به محیط زیست و سلامت می‌توان استفاده کرد.
  • آبی: آبی کمک می‌کند تا حس اعتماد، اطمینان، امنیت و ثبات را به مخاطبان خود القا کنید.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی دقیقا همان رنگ‌هایی هستند، که در کنار هر زمینه‌ی رنگی دیگری قرار بگیرند، زیبا به نظر می‌رسند. مانند سفید، مشکی و خاکستری.

  • رنگ مشکی اصولا در جاهایی استفاده می‌شود که بخواهید احساس رازآلودگی، پیچیدگی و وقار را القا کنید. این رنگ قدرتمند، به هر المان، چهره‌ی متفاوتی می‌دهد.
  • در عوض رنگ سفید کاملا چهره‌ای پاک دارد و می‌تواند القا دهنده‌ی احساسات خالصانه باشد. هر چند در برخی فرهنگ‌ها، رنگ سفید برای بیان احساس پوچی و تنهایی نیز استفاده می‌شود.

رنگ‌های فرعی

به غیر از رنگ‌هایی که در دسته‌بندی رنگ‌های اصلی و خنثی قرار می‌گیرند، رنگ‌های دیگری هستند که به آن‌ها رنگ فرعی گفته می‌شود. در روانشناسی رنگ‌ها، هر رنگ بدون توجه به دسته‌بندی‌ای که در آن قرار می‌گیرد، معنی واحد خود را دارد. به عنوان مثال رنگ بنفش، یکی از رنگ‌های فرعی بسیار مهم است که برای ایجاد حس ثروت، موفقیت و خرد به کار برده می‌شود. یا رنگ فیروزه‌ای الهام بخش مهارت‌های ارتباطی است.
به طور کلی برای انتخاب رنگ برند، باید از پیش بدانید که ترجیح شما یک رنگ ثابت، ترکیب دو رنگ اصلی، اضافه کردن رنگ کمکی، استفاده از رنگ‌های متضاد و… است یا خیر؟

کاربرد رنگ برند در کسب و کار

کاربرد رنگ برند در کسب و کار

همانطور که می‌دانید رنگی بندی‌ای که برای محصولات‌تان انتخاب می‌کنید،‌ تاثیر بسیار زیادی بر فروش و عملکرد شما دارد. همچنین در صورت تکرار شدن آن رنگ، آگاهی از برندتان افزایش پیدا کرده و تقویت می‌شود. رنگ‌هایی که به کار می‌برید، به مرور زمان بخشی از هویت برند شما می‌شوند. احتمالا شما هم این تجربه را داشته‌اید که از رنگ و لعاب یک پست یا استوری در اینستاگرام، بتوانید پیجی که آن محتوا را پست کرده است را حدس بزنید. این دقیقا همان کاری از که رنگ برند برای شما انجام می‌دهد. به طور کلی رنگ برند را می‌توان در زمینه‌های مختلف به کار برد تا تصویر منسجمی از برند ایجاد کند. زمینه‌های مختلفی مانند:

لوگو: لوگوی شما قابل مشاهده‌ترین قسمت برند شماست و رنگ برند باید به طور کاملا واضح و برجسته در آن نمایش داده شود.

سایت فروشگاهی: سایت فروشگاهی شما در اکثر اوقات، اولین نمایی است که مشتریان از برندتان مشاهده می‌کنند و در صورتی که به طور منظم و اصولی، در ساخت سایت فروشگاهی از رنگ برندتان استفاده شود، تصویری فراموش نشدنی را در ذهن مخاطب ساخته می‌شود. فروشگاه ساز سازیتو این امکان را به شما می‌دهند تا رنگ برند خود را از طریق پالت رنگی یا وارد کردن کد رنگ، انتخاب نمایید. با اعمال کردن رنگ برند در سایت فروشگاهی‌تان، تمام دکمه‌های موجود در کامپوننت‌ها به جز دکمه‌های کامپوننت متن و اسلایدشو تغییر خواهند کرد و این تغییرات در تمام صفحات موجود، رخ می‌دهد.

بازاریابی: در متریال بازاریابی، مانند آگهی، بروشور و تبلیغات، بهتر است از رنگ برندتان استفاده کنید.

بسته‌بندی محصول: زمانی که در بسته‌بندی محصول از رنگ‌های برند استفاده می‌کنید، همه‌چیز تصویری ثابت و مشخص پیدا می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی: زمانی که تم رنگی شما در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده و طراحی شده باشد، به راحتی برندتان را می‌توان شناسایی کرد.
یادتان باشد که موقع استفاده از رنگ برند، نکته کلیدی تداوم در استفاده است. زمانی که در تمام زمینه‌ها، اثری از رنگ برندتان باشد، تصویری قوی و حرفه‌ای خود به جای می‌گذارید. دقیقا کاری که برندهای بزرگ مانند پپسی، کوکاکولا، مک دونالد و… انجام می‌دهند.

نتیجه‌گیری

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، روش‌های مختلفی برای انتخاب رنگ برند وجود دارد و هیچ متر و معیار مشخصی نیست که شما را محدود کند. تنها نکته‌ای که باعث اثرگذاری بیشتر می‌شود، استفاده از رنگ برند در المان‌های مهم کسب و کارتان است. برای انجام دادن این کار، کافی است نگاهی به صفحات شبکه‌های اجتماعی و سایت فروشگاهی رقبای خود بیندازید و با بررسی آن‌ها، نقاط قوت و ضعف‌شان را شناسایی کنید.

سازیتو با امکاناتی که برای مشتریان خود فراهم کرده است، به شما کمک می‌کند تا بدون دغدغه‌ی خرید هاست، دامنه، درگاه پرداخت و... در سریع‌ترین زمان ممکن، سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید و با ایجاد تجربه‌ی خرید بی‌دغدغه برای مخاطبان‌تان، فروش‌تان را افزایش دهید. همچنین اگر تصمیم داشتید تغییراتی در هویت برند خود اعمال کنید، کافی است ابزارهایی مانند گوگل آنالیتکس را به سایت خود متصل کرده وبا توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، بهترین تغییرات را با کمترین میزان ضرر، در هویت برند خود اعمال کنید.