زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چگونه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) فروشگاه اینترنتی خود را محاسبه کنیم؟

چگونه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) فروشگاه اینترنتی خود را محاسبه کنیم؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از مهمترین ابزارهای سنجشی است که برای استراتژی بازاریابی دیجیتال یا بعد از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به صورت دقیق بررسی شود. نرخ بازگشت سرمایه اطلاعاتی درباره‌ی هزینه پرداختی کمپین، مقدار سود و عملکرد تیم بازاریابی در بهینه‌سازی هزینه‌ها و دریافت خروجی مطلوب به ما ارائه می‌دهد اما چگونه این معیار را برای فروشگاه اینترنتی خود حساب کنیم؟.


نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یک معیار مالی است که به‌طور گسترده برای محاسبه‌ی احتمالی به دست آوردن بازده‌ای از یک سرمایه گذاری استفاده می شود. ROI نسبتی است که سود و زیان حاصل از یک سرمایه گذاری را با هزینه‌های آن مقایسه می کند.همانگونه که برای ارزیابی نرخ بازگشت بالقوه از سرمایه‌گذاری‌های مستقل و کمپین‌های تبلیغاتی برای فروشگاه‌های اینترنتی مفید است، برای مقایسه‌ی نرخ بازگشتی که حاصل از چندین سرمایه گذاری است هم مفید است.

این نرخ برای مقایسه بازدهی چند سرمایه گذاری استفاده می شود. از این نرخ می‌توانید برای تهیه پروپوزال‌ها و طرح‌های تجاری فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. همچنین از این نرخ برای ارزیابی عملکرد مدیریتی در یک فروشگاه اینترنتی و میزان موفقیت آن بهره ببرید و همچنین میزان سهم کسب و کار اینترنتی‌تان را در بازار مرتبط با کسب و کارتان مشخص کنید.

در تجزیه و تحلیل کسب و کار‌های اینترنتی، نرخ بازگشت سرمایه و دیگر مقیاس‌های گردش نقدی مثل؛ نرخ بازگشت از سرمایه داخلی و ارزش فعلی خاص، معیارهایی کلیدی هستند که برای ارزیابی، رتبه‌بندی و جذابیت تعدادی از سرمایه‌گذاری های ثانوی متنوع استفاده می‌شوند. اگرچه ROI یک نسبت و ضریب است، اما معمولاً به عنوان یک درصد و نه به عنوان یک نسبت در نظر گرفته می‌شود.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

نکات چکیده و کلیدی ROI

  • نرخ بازگشت سرمایه، اندازه تقریبی سودآوری یک سرمایه‌گذاری در فروشگاه اینترنتی شما است.
  • ROI دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی است و برای محاسبه سودآوری سرمایه‌گذاری در سهام، به‌هنگام تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در مشارکت خرید مربوط به یک تجارت یا ارزیابی نتایج معاملات املاک می‌تواند استفاده شود.
  • ROI با تفریق مقدار اولیه سرمایه گذاری از سود نهایی سرمایه گذاری (که برابر با بازده خالص است) محاسبه می شود ، سپس تقسیم این عدد جدید (بازده خالص) با هزینه سرمایه گذاری و در آخر ، ضرب آن در ۱۰۰ بدست می‌آید.
  • محاسبه و درک ROI نسبتا فرایند آسانی است است و سادگی آن به این معنی است که این یک معیار اندازه گیری استاندارد و جهانی از سودآوری است.
  • یکی از مضرات ROI این است که مدت زمان نگهداری یک سرمایه گذاری را شامل نمی شود. بنابراین ، میزان سودآوری که شامل دوره حفظ سرمایه است ممکن است برای سرمایه گذاری که می خواهد سرمایه گذاری های بالقوه را مورد قیاس قزرار دهد، مفیدتر باشد.

چطور نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنیم؟

Roi با احتساب دو روش به دست می‌آید:

۱.روش اول:

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

۲. روش دوم:

روش جایگذین محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

تفسیر نرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROI)

به هنگام تفسیر محاسبات ROI ، مهم است که چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  • در مرحله اول ، ROI به طور معمول به عنوان درصد بیان می‌شود. زیرا، درک آن به طور مستقیم آسان است.
  • دوم ، محاسبه ROI شامل بازده خالص درصورت کسر است. زیرا، نرخ بازگشت حاصل از یک سرمایه گذاری می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

هنگامی که خروجی محاسبات ROI رقم مثبتی است،

بدین معنی است که نرخ بازگشت خالص، به اصطلاح سیاه است (زیرا بازده کل از کل هزینه‌ها بیشتر است).

از طرف دیگر، هنگامی که رقم خروجی محاسبات ROI منفی را نشان دهد،

بدین معنی است که بازده خالص، به اصطلاح رنگ قرمز است. زیرا، کل هزینه ها از بازده کل فراتر شده است. (به عبارتی دیگر، این سرمایه گذاری زیان‌آور است)در نهایت ، برای محاسبه ROI با بالاترین درجه‌ی صحت ، بازده کل و کل هزینه ها باید در نظر گرفته شوند. برای یک قیاس عادلانه میان سرمایه گذاری های رقابت طلب، ROI سالانه حتما باید در نظر گرفته شود.

مثال بازگشت سرمایه (ROI)

تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی فروش فایل کتاب دارید و سود خالصی که در ازای سفارش هر مشتری به شما تعلق می‌یابد ۲۰ هزار تومان باشد. از آنجایی که بیشتر افراد به دنبال دانلود رایگان کتاب الکترونیکی هستند، در نتیجه با احتساب تمام موارد موجود، حاشیه سود کمی خواهید دارید و از طرف دیگر رقابت در بازار کار کتاب الکرترونیکی و کاغذی حسابی داغ است، برای عقب نماندن ار رقبای خود، استراتژی تبلیغاتی برون‌گرا را مد نظر قرار می‌دهید و یک میلیون تومان بابت هزینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازید تا بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید. حال تصور کنید درآمد کل شما در این کمپین ۱/۲ میلیون تومان بوده است. حالا براساس فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه داریم:

ROI = ۱،۰۰۰،۰۰۰ / (۱،۰۰۰،۰۰۰ – ۱،۲۰۰،۰۰۰)=۰/۲

نرخ بازگشت سرمایه شما در این سرمایه گذاری 20 درصد بوده که عدد متناسبی است. در واقع اگر در ازای هر مشتری ۲۰ هزار تومان سود کنید، برای یک میلیون تومانی که بابت تبلیغات کمپین خود پرداخت کرده‌اید؛ باید ۵۰ مشتری جذب کنید تا به نقطه سر به سر برسید تا ضرر نکنید. هر چه از تعداد مشتریان‌تان از ۵۰ نفر بیشتر شود، از آن‌جایی که شما نقطه سر به سر را رد کرده‌اید، هرچه بدست اورید سود فروشگاه اینترنتی شما در نظر گرفته می‌شود.

ROI برای این سرمایه گذار می تواند به شرح زیر محاسبه شود:

در اینجا یک تحلیل مرحله به مرحله از نحوه محاسبه آورده شده است:

۱. برای محاسبه نرخ بازگشت خالص، باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • . کل بازده و کل هزینهای که در بازه زمان مشخص شده‌است، باید در نظر گرفته شود.

  • .بازده کل سهام برای سود سرمایه و سود سهام محاسبه شود

  • .کل هزینه ها شامل قیمت خرید اولیه

  • .همچنین کمیسیون پرداخت شده باید در نظر گرفته شود.

    ROI مثبت به این معنی است که بازده خالص کمپین تبلیغاتی که برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر گرفته‌اید، مثبت است زیرا کل بازده بیش از هزینه های مرتبط است. ROI منفی نشان می دهد که بازده خالص منفی است: کل هزینه ها بیشتر از بازده هستند.

مزایای بازده سرمایه گذاری (ROI)

  • بزرگترین فواید ROI این است که یک محاسبه متریک نسبتاً ساده است.
  • محاسبه و درک آن آسان است. سادگی ROI به این معنی است که اغلب از آن به عنوان یک معیار استاندارد و سودآوری جهانی استفاده می شود.
  • بعنوان یک اندازه گیری ، احتمالاً سوء تفسیر یا تفسیر نادرست از آن نمی‍شود زیرا در هر زمینهای معنای ضمنی دارد.

مضرات بازده سرمایه گذاری (ROI)

همچنین چندین معایب در محاسبات roi نیز وجود دارد:

اول، مدت حفظ و نگهداری یک سرمایه گذاری را در نظر نمی گیرد ، که می تواند هنگام مقایسه گزینه‌های جایگذین سرمایه گذاری مسئله ای حیاتی باشد.

به‌عنوان مثال ، فرض کنید سرمایه گذاری (A) ۲۵٪ ROI ایجاد می کند ، در حالی که سرمایه گذاری (B) ROI ۱۵٪ تولید می کند. نمی توان فرض کرد که سرمایه گذاری الف، سرمایه گذاری برتر است مگر اینکه چهارچوب زمانی هر سرمایه گذاری مشخص باشد. ممکن است که ۲۵٪ ROI بدست آمده از سرمایه گذاری الف طی یک دوره 5 ساله حاصل شده باشد، ، اما ROI ۱۵٪ از سرمایه گذاری ب فقط در یک سال تولید شده است. محاسبه ROI سالانه می تواند هنگام مقایسه گزینه‌های جایگذین سرمایه گذاری، بر این مانع غلبه کند.

دوم ، ROI با ریسک، سازگار نیست. این موضوع به امر رایجی مبدل گردیده است که بازده سرمایه گذاری رابطه مستقیمی با ریسک دارد. هرچه بازده بالقوه بالاتر باشد ، ریسک احتمالی بیشتر است. این موضوع در سرمایه گذاری‌های دست اول جهانی مشاهده می‌شود.

سوم، اگر تمام هزینه های پیش بینی شده در محاسبه لحاظ نشود، ROI می‌تواند بیش از اندازه اغراق آمیز باشد. این می‌تواند به عمد یا سهوا اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال، در ارزیابی ROI در یک قطعه از املاک و مستغلات ، کلیه هزینه های مرتبط باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل بهره وام رهنی ، مالیات بر دارایی ، بیمه و کلیه هزینه های نگهداری می باشد. این هزینه ها می توانند مبلغ زیادی را از ROI مورد انتظار کم کنند.

درنهایت، مانند بسیاری از معیارهای سودآوری ، ROI فقط هنگام بررسی بازده سرمایه گذاری بر سودهای مالی تأکید می کند. مزایای جانبی مانند کالاهای اجتماعی یا زیست محیطی را در نظر نمی گیرد. یک متریک نسبتاً جدید ROI ، معروف به بازده اجتماعی در سرمایه گذاری (SROI) ، به کمیت برخی از این مزایا برای سرمایه گذاران کمک می‌کند.

درک نرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه به دلیل سادگی و کاربردی بودن، یک معیار محبوب به حساب می‌آید. در اصل، ROI می تواند به‌عنوان یک سنجش اساسی از سودآوری یک سرمایه گذاری استفاده شود. این می‌تواند ROI در یک سرمایه گذاری سهام باشد ، نرخ بازگشت سرمایه یک شرکت یا کارخانه در حال رشد یا ROI ایجاد شده در معاملات ملکی را گسترش ‌دهد. محاسبه بسیار پیچیده نیست و تفسیر و تحلیل آن برای طیف گسترده ای از کاربردها بسیار ساده است. اگر نرخ بازگشت سرمایه خالص، مثبت باشد ، احتمالاً سزمایه گذاری ارزشمند است. اما اگر فرصت های دیگری با ROI بالاتری وجود داشته بانشد ، این سیگنال‌ها می توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا بهترین گزینه ها را از بین ببرند یا انتخاب کنند. بنابراین، سرمایه گذاران باید از نرخ بازگشت سرمایه منفی جلوگیری کنند ، که دلالت بر زیان خالص دارد.

 

با طراحی سایت سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

باید در نظر داشت نرخ بازگشت سرمایه با وجود تمام فواید و معایبی که دارد، محدودیت‌های ذاتی را شامل می‌شود که باید به انها توجه بیشتری کرد به طور مثال عدم توجه کافی به مدت زمان سرمایه گذاری و همچنین عدم توجه به ارزش زمانی پول، کاهش و افزایش نوسانی و رکودی تورم‌ در طول زمان از جمله مواردی است که در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه نمی‌توان در نظر گرفت. به همین جهت برای برطرف نمودن برخی از این موارد بنا به کاربرد از سایر نسبت‌های هم تراز آن مثل NPVاستفاده میشود .

سخن پایانی

امکان اینکه نرخ بازگشت سرمایه در تمام فصول شغلی از معیار و رقم صحیحی از محاسبه برای فروشگاه اینترنتی نشان ندهد، وجود دارد اما؛ حقیقت امر این است که هیچ معیاری در همه شرایط، صحیح کار نمی‌کند و این منعطف بودن این معیار اماری است که کار کردن با آن را نسبت به دبگر معیار‌ها متمایز کرده‌است، در نتیجه ما به شما استفاده از ROI را در جهت بهبود کسب و کار اینترنتی خود پیشنهاد می‌کنیم تا نرخ بازگشت سرمایه به یکی از ابزار‌های کاربردی در حوزه بازاریابی دیجیتال به جهت دریافت برایند‌های مثبت و منفی از کسب و کار اینترنتی‌تان مبدل گردد.