زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

کاربرد اینستاگرام در کسب و کار

کاربرد اینستاگرام در کسب و کار

تقریبا تمامی افراد به اهمیت و کاربرد اینستاگرام در کسب و کار پی برده‌اند. اما اگر همچنان برای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی دو دل هستید یا نمی‌دانید فروشگاه سنتی خود را به اینستاگرام ببرید یا خیر؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


راه‌اندازی کسب و کار در اینستاگرام ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، کافیست یک بار شروع به فعالیت در اینستاگرام کنید تا به راحتیِ کار با این پلتفرم پی ببرید. آخرین‌بار کی از فروشگاه‌های سنتی خرید کرده‌اید؟ برای خرید محصولات‌تان ترجیح می‌دهید ساعت‌ها در خیابان قدم بزنید یا آنلاین خرید کنید؟ از سری کاربرد اینستاگرام در کسب و کار می‌توان به ساده شدن فرآیند خرید و فروش محصولات اشاره کرد.
علاوه‌بر هزاران ویژگی و مزایای اینستاگرام، نکته‌ای که اینستاگرام را از دیگر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند، تعداد زیاد کاربران و مخاطب‌های این شبکه اجتماعی است. شاید در ابتدا، اینستاگرام تنها در بین نوجوانان، آن هم برای به اشتراک‌گذاری تصاویر، محبوبیت داشت اما در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های رسانه اجتماعی در جهان تبدیل شده است.  در سال ۲۰۲۱ تعداد کاربران اینستاگرام از مرز یک میلیارد کاربر فعال ماهانه رد شد.
مهم نیست که به فکر راه اندازی چه کسب و کار اینستاگرام و در چه ابعادی هستید، هر کسب و کاری می‌تواند از طریق اینستاگرام به افزایش فروش‌، رشد و توسعه برند خود برسد.
اینستاگرام به علت دارا بودن تعداد زیادی کاربر به رشد و توسعه‌ی کسب و کارها کمک بسیاری کرده است. در کسب و کارهای اینستاگرامی می‌توانید با مخاطب‌های خود در هر زمان و از هر کجای دنیا در ارتباط باشید. البته به یاد بسپارید این شبکه‌ی اجتماعی صرفا یک پلتفرم عالی برای نشان دادن محصولات‌تان است، به مرور زمان بهتر است برای تبلیغات، افزایش فروش و جذب مشتری جدید از دیگر کانال‌های بازاریابی مانند موتورهای جستجو استفاده کنید.

توسعه بی‌حد و مرز کسب و کار

توسعه بی‌حد و مرز کسب و کار

در دنیای واقعی، برای توسعه کسب و کار محدودیت‌های بسیاری از جمله محدودیت زمانی و مکانی، که مهم‌ترین وجه تمایز دنیای دیجیتال است، وجود دارد. برای مثال در طول سال، مناسبت‌های بسیاری وجود دارد که باعث تعطیل شدن کسب و کارها می‌شود و در این روزها قطعا تعدادی از مشتریان از دست خواهد رفت. یا به عنوان مثال اگر فروشگاه شما در بهترین قسمت شهر قرار داشته باشد، تعدادی از افراد هستند که به فروشگاه شما دسترسی ندارد یا به صورت مرتب نمی‌توانند به آنجا سر بزنند و از موجودی محصولات‌تان با خبر شوند.
در سال‌های اخیر که دنیای دیجیتال پیشرفت چشم‌گیری داشته، تمام جنبه‌های زندگی مدرن، مانند کار، سفر، خرید، ارتباطات و… تحت تاثیر قرار گرفته است. دیگر نیازی به ارتباط حضوری با مشتریان نیست و به سادگی با گوشی همراهی که در دست دارید می‌توانید محصولات خود را بفروشید و با افراد در ارتباط باشید. فروش بدون محدودیت محصولات شاید یکی از مهم‌ترین کاربرد اینستاگرام در کسب و کار‌های اینترنتی باشد.
البته در این دنیا، با تمام مزایایی که دارد باید قوانینش را نیز رعایت کنید. در دنیای دیجیتال اخبار بسیار زودتر بین افراد پخش می‌شود. بنابراین باید رفتاری صمیمانه‌تر و محتاطانه‌تری در برخورد با مشتریان‌تان داشته باشید.

حضور تعداد زیاد کاربران در اینستاگرام

حضور تعداد زیاد کاربران در اینستاگرام

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، افراد بسیاری از اینستاگرام استفاده می‌کنند. اما بیایید کمی دقیق‌تر به این آمار نگاه کنیم. در سال ۲۰۱۰، یک میلیون کاربر در این پلتفرم محبوب فعالیت می‌کردند اما این عدد در مدت زمان دو سال به ۱۰۰ میلیون کاربر، ارتقا پیدا کرد. در حال حاضر طبق آخرین تحقیقات، یک میلیارد و دویست میلیون کاربر در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. محبوبیت این پلتفرم محدود به کشور یا شهر خاصی نیست. در سال ۱۴۰۰، تعداد کاربران ایرانی در اینستاگرام به ۴۸ میلیون کاربر رسید و تبدیل به پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین شبکه اجتماعی برای کسب و کارها در بین ایرانیان بعد از تلگرام شد. طبق آمارهای ذکر شده، کسب و کار شما در اینستاگرام به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می‌تواند دیده شود و رشد کند.

ارتباط موثر با مشتریان

ارتباط موثر با مشتریان

ایجاد ارتباط موثر با مشتریان در دنیای دیجیتال،‌ یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث توسعه برند شما می‌شود زیرا مشتری، یکی از مهم‌ترین ثروت‌های یک کسب و کار است. خیلی از افراد در مرحله‌ی آخر ثبت سفارش‌شان از خرید خود منصرف می‌شوند. زمانی که نتوانید به موقع جواب مشتریان را بدهید و روزها آن‌ها را منتظر بگذارید، یک مشتری را از دست خواهید داد. ساخت فروشگاه اینترنتی باعث رفع این مشکل می‌شود. با طراحی سایت فروشگاهی حجم دایرکت‌ها کمتر شده و مشتریان از طریق سایت شما می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند. احتمالا در ابتدای مسی

 راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی خود دغدغه‌ای برای مدیریت حساب خود نداشته باشید، اما بعد از گذشت مدتی با بیشتر شدن سفارش‌ها و مشتریان به استخدام فردی به عنوان ادمین اینستاگرام، نیاز پیدا خواهید کرد.
سایت فروشگاهی سازیتو امکان اضافه کردن ادمین را به شما می‌دهد، به سادگی می‌توانید دسترسی‌های ادمین را محدود کنید تا این شخص مسئول بررسی سفارش‌ها،‌ موجودی محصولات، کمپین‌های تبلیغاتی و… باشد.

تبلیغات رایگان

تبلیغات رایگان

هنگامی که شما یک فروشگاه فیزیکی دارید، برای تبلیغ فروشگاه‌تان باید هزینه‌های بسیاری بپردازید. بخشی از این هزینه صرف نصب بنر تبلیغاتی در بهترین جای شهر می‌شود و در ادامه باید اقدام به چاپ بروشور کنید،‌ که در اغلب اوقات افراد بروشورهای تبلیغاتی را دریافت نمی‌کنند یا در بهترین حالت پس از آنکه برگه‌های تبلیغاتی را گرفتند، روی زمین رها می‌کنند. بنابراین احتمال رسیدن به آن چیزی که می‌خواهید با تبلیغات، بسیار کم است. البته بازاریابی دهان به دهان تا حد خوبی برند شما را معرفی می‌کند اما به تنهایی کافی نیست.
تبلیغات در اینستاگرام کاملا رایگان و کمی متفاوت است. در قدم اول کافی است از مخاطبان خود بخواهید کسب و کار شما را در پست و استوری با اطرافیان‌شان به اشتراک بگذارند. برای این کار می‌توانید یک مسابقه طراحی کنید و یکی از شروط شرکت داده شدن در مسابقه،‌ استوری کردن یکی از پست‌های کسب و کارتان باشد. اجرای این ترفند برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. برای اعلام برنده نیز می‌توانید از بین کامنت‌ها، لایک یا افرادی که یکی از پست‌های شما را استوری کرده است، قرعه‌کشی کنید.

بهبود سئو

بهبود سئو

طراحی سایت فروشگاهی جز جدا نشدنی کسب و کارهای اینستاگرامی است. سایت فروشگاهی این امکان را به شما می‌دهد که برند و محصولات‌تان در سرچ‌های مرتبط در موتورهای جستجو، به مخاطبان نشان داده شود. پس از بارگذاری محصول جدید در سایت فروشگاهی‌تان و انتشار پست اینستاگرامی‌اش، می‌توانید لینک خرید محصول را در بیو صفحه اینستاگرام‌تان قرار دهید. این تکنیک به بهبود سئو سایت‌، بیشتر شدن بازدید وب‌سایت، افزایش ترافیک سایت و بهبود رنک وب‌سایت فروشگاهی‌تان کمک می‌کند.

تحلیل رقبا در کسب و کار اینستاگرامی 

تحلیل رقبا در کسب و کار اینستاگرامی 

در دنیای فروشگاه‌های فیزیکی برای بررسی روند رقبایتان باید تمام شهر را قدم بزنید تا فروشگاه‌هایی که محصولی مشابه محصول شما را دارند را بتوانید بررسی کنید تا از دکور، موجودی محصولات، نحوه برخورد و… آن‌ها با خبر شوید.
اینستاگرام تمام این امکانات را در حد چند کلیک در اختیار شما قرار می‌دهد. به راحتی با جستجوی نام کسب و کارتان مانند جواهرات، پوشاک، ادویه و… به تعداد بسیاری از افراد می‌رسید که محصولات مشابه محصولات شما را دارد. سبک پست‌هایی که هر فرد در صفحه کسب و کار اینستاگرامی‌اش به اشتراک می‌گذارد، ویترین فروشگاه آنلاین خود است. نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کنید، تکرار نکردن اشتباهات آن‌ها باعث می‌شود چندین قدم از باقی رقبایتان جلو بیفتید. 
نکاتی که در تحلیل رقبا باید بررسی کنید: تعداد هایلایت، موضوع هایلایت‌ها، تولید محتوای متنی، عکاسی محصولات‌، کپشن نویسی‌، نوع ارتباط با مشتری‌، هشتگ‌گذاری و…

استفاده از هشتگ

استفاده از هشتگ

هشتگ یکی دیگر از کاربردهای اینستاگرام در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از هشتگ به شما کمک می‌کند تا پستی که در اینستاگرام منتشر کرده‌اید، به دست افراد بیشتری برسد و بیشتر دیده شود. تحقیقات نشان داده است که عملکرد پست‌هایی که از هشتگ‌های بیشتر و مرتبط‌ت استفاده کرده‌اند، بهتر است. علاوه‌بر هشتگ، استفاده از موقعیت مکانی را نیز فراموش نکنید. استفاده‌ی همزمان از این دو ویژگی اینستاگرام باعث مشارکت بیشتر کاربران می‌شود.

ایجاد اعتماد بین برند و مشتریان

ایجاد اعتماد بین برند و مشتریان

در دنیای امروزی مخاطبان ترجیح می‌دهند وقتی اسم برندتان را در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، سرچ می‌کنند با صفحات مربوط به کسب و کارتان مواجه شوند. داشتن یک اکانت در اینستاگرام و سایت فروشگاهی باعث افزایش اعتماد مشتریان شده و برای شما مشتریان دائمی می‌سازد.
به گفته‌ی همراهان سازیتو، طراحی سایت فروشگاهی یک مرحله‌ی جدید در راه‌ندازی کسب و کار اینستاگرامی‌شان بود. افراد راحت‌تر برای خرید محصولات‌شان به آن‌ها اعتماد می‌کردند. همچنین در صورت راه‌اندازی سایت فروشگاهی می‌توانید نماد الکترونیک برای کسب و کارتان دریافت کنید.
اگر در دیگر شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارتان یک حساب کاربری ساخته‌اید و در آنجا نیز فعالیت دارید حتما در قسمت بیو پیج‌تان آدرس آن صفحات را بنویسید. استفاده از امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد همگی در راستای کمک به رشد و توسعه‌ی کسب و کارتان هستند، بنابراین ساده از کنارشان رد نشوید و پس از ساخت یک حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام، تمام مراحل را طی کنید تا یک کسب و کار اینترنتی حرفه‌ای داشته باشید.

نمونه کاربرد اینستاگرام در کسب و کار

نمونه کاربرد اینستاگرام در کسب و کار

مارال شاکرحسینی یکی از با سابقه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین صاحبان کسب و کار اینستاگرامی است که با است کاربردهای اینستاگرام و تکنیک‌های اینستاگرامی‌، به محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران اینستاگرام رسیده است. او کسب و کار اینترنتی خود را در حوزه‌ی پوشاک و فروش شال و روسری راه‌اندازی کرده. اگر نگاهی به پیج اینستاگرام و سایت فروشگاهی مارال کالکشن بیندازید به خوبی متوجه‌ی نحوه‌ی عکاسی محصولات و محتوای بصری‌اش خواهید شد. داشتن یک سبک و طراحی مشخص باعث ایجاد برندینگ برای کسب و کار شما می‌شود. بنابراین بهتر است اگر در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی خود هستید همه‌چیز را از پیش بررسی کنید.

نتیجه‌گیری 

در این مقاله از مزیت و کاربرد اینستاگرام در کسب و کارها به شما گفتیم. البته فراموش نکنید که تمامی این کاربردها بدون برنامه‌ریزی منظم و مداوم ممکن است نتیجه بخش نباشد. ساخت سایت فروشگاهی به شما کمک می‌کند تا کسب و کاری حرفه‌ای‌تری داشته باشید و درگیر چالش‌های مربوط به کسب و کار اینترنتی نشوید.
با سازیتو بدون داشتن دانش فنی، درگیر شدن در فرایند خرید هاست و دامنه،‌ پرداخت هزینه‌های سنگین و… سایت فروشگاهی خودتان را داشته باشید.