زمان مطالعه ۱۶ دقیقه

بازاریابی محتوا چیست؟ | آموزش صفر تا صد تولید محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ | آموزش صفر تا صد تولید محتوا

استراتژی بازاریابی محتوای مناسب برای کسب و کار خود تدوین کنید تا میزان فروش و درآمد خود را افزایش دهید و هم نرخ تبدیل و میزان وفاداری مشتریان خود را به حد متناسبی برسانید. ما تمام نکات یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا را در این مقاله بررسی کردیم.

 


بازدیدکنندگان، مشتریان، مشتریان بالقوه، همه و همه، محتوایی ارزشمندی از کسب و کار شما می‌خواهند. این محتوا باید به گونه‌ای به دست مخاطبان برسد که طبیعی و ارگانیک و به دور از هیچ گونه تبلیغاتی برای بازدیدکنندگان باشد. بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا برند خود را بدون هیچ گونه تیلیغ مستقیمی به مخاطبان معرفی کنید و روند جذب، تعامل و رضایت بخشیدن (بازاریابی درونگرا) را در این نوع از استراتژی تعریف می‌کند.

با استفاده از بازاریابی محتوا، می‌توانید به راحتی به هدفی که در بالا گفته شده برسید و در نتیجه، نرخ تبدیل و آگاهی از برند را افزایش دهید و درآمد خود را بیشتر از قبل کنید و از همه مهم‌تر خود را به عنوان یک رهبر در صنعت و کسب و کاری که فعالیت می‌کنید به همه معرفی کنید.

این که آیا تازه شروع به طراحی یک استراتژی بازاریابی محتوا کرده‌اید یا استراتژی موجود خود را ویرایش می‌کنید، در هر دو حالت، ارزیابی مجدد فرآیند بازاریابی خود و یافتن روش‌های جدید برای تولید محتوای مورد نظر با مخاطبان خود را فراموش نکنید. در این مطلب ما به دنبال آموزش موضوعاتی از قبیل بازاریابی محتوا، انواع بازاریابی محتوا‌، مثال‌های بازاریابی محتوا و نحوه دستیابی به یک استراتژی بازاریابی محتوا خواهیم پرداخت و چشم‌اندازی از بازاریابی محتوا را برای شما به ترسیم بکشیم.

بازاریابی محتوا

آموزش صفر تا صد تولید محتوا

امروزه، استراتژی‌های بازاریابی برونگرا، به اندازه سابق در جذب و تبدیل مخاطبان موثر نیست.

امروز، محتوای شما باید به طریقی به مخاطبان برسد که در طبیعی‌ترین حالت خود باشد (مثل بازاریابی درونگرا). یک روش معمول برای انجام این کار ایجاد یک روایت برای محتوای شما یا تعریف یک داستان است. با این کار، محتوای شما معتبرتر، جذاب تر و متناسب با مخاطبان شما تلقی می‌شود.

بنابراین، به نظر شما چه چیزی، بازاریابی محتوا را تعریف می‌کند؟

 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، تولید، توزیع، به اشتراک گذاری و انتشار مطالب برای دستیابی به مخاطبان هدف شما است. این موارد می‌تواند سبب ایجاد و افزایش عواملی مانند آگاهی از برند، فروش، ریچ، تعاملات و وفاداری مشتریان شود.

 

چرا تولید محتوا و بازاریابی محتوا مهم است؟

با توجه به تعریف بالا، اگر بخواهیم اهمیت بازاریابی محتوا را در چند مورد تعریف و مشخص کنیم. نتیجه این بررسی‌ها، موارد زیر است:

  • بازاریابی محتوا، باعث می‌شود تا درمورد محصولات و خدماتی که به مخاطبان ارائه می‌دهید، راهنمایی‌ها و چشم‌اندازهای خود را آموزش دهید.

  • بازاریابی محتوا، سبب افزایش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی شما می‌شود.

  • تعریف استراتژی بازاریابی محتوا سبب می‌شود تا روابطی موثر بین مشتریان و کسب و کار خود ایجاد کنید که در نهایت، منجر به افزایش وفاداری شود.

  • تولید محتوا مناسب باعث می‌شود تا به مخاطبان خود نشان دهید که چگونه محصولات و خدمات شما چالش‌های آن‌ها را حل می‌کنند.

  • بازاریابی محتوا باعث می‌شود تا یک اجتماع، پیرامون نام برند خود ایجاد کنید.

با توجه به نکات حائز اهمیت بالا که حاصل بازاریابی محتواست، حال بیایید انواع مختلف بازاریابی محتوا را بررسی کنیم.

ویژگی‌های بازاریابی محتوای موثر

کسب و کارهای بسیار زیادی اقدام به تولید محتوا و انتشار آن می‌کنند، پس ضروری است که از استاندارد صنعت خود فراتر بروید.
شما می توانید نتایج درخشانی در بازاریابی محتوا کسب و کارتان بدست آورید اگر تولید محتوا شما دارای ویژگی‌های زیر باشد: 

 

  • تولید محتوا کسب و کار شما، ارزشی فراتر از پیشنهادات محصولات و خدمات‌تان ارائه می‌دهد.

بازاریابی محتوا، فقط به اشتراک گذاشتن محاسن محصولات شما برای ترغیب خوانندگان برای تبدیل شدن به مشتری نیست. مهم است که ارزشی ارائه دهید که مشتریان شما را برای انجام کاری موثرتر، مانند سودآوری بیشتر کسب و کار، توانمند کند.
در هر صورت، سعی کنید اقدام به تولید محتوایی کنید که راه‌حلی برای فوری‌ترین نیازهای مشتری شما ارائه دهد. محصول شما ممکن است یک راه‌حل باشد، اما اگر صریحاً یک صفحه محصول بنویسید، بازاریابی محتوا کسب و کار شما ارزشی راه‌حلی ارائه نمی‌دهد. در تولید محتوا برای محصولات و خدمات‌تان نیاز است که محتوایی برای حل یک مشکل بنویسید و سپس با اشاره به محصولات‌تان که آن مشکل را حل می‌کند، ارزشی به مخاطبان خود ارائه دهید.

 

  • تولید محتوا برند شما، مرحله سفر خرید خاص خوانندگان را هدف قرار می‌دهد.

ارائه ارزش و پاسخ به نیازهای مشتری تنها بخشی از داستان است. در هر قسمت از فرآیند تولید محتوا، باید مرحله سفر خریدار خاص مشتریان خود را نیز هدف قرار دهید. به طور کلی، سه مرحله از سفر خریدار وجود دارد: آگاهی، توجه و تصمیم. در مرحله آگاهی، خریداران همچنان در حال تحقیق در مورد موضوع خود هستند. در مرحله بررسی، آنها در حال تحقیق در مورد راه حل‌ها هستند. در مرحله تصمیم گیری، آنها در حال انتخاب یک ارائه‌دهنده محصولات و خدمات هستند.


اگر در حال تولید محتوایی با قالب "[X] چیست؟" هستید، پس از آن شخصی که آن مقاله را می خواند، احتمالاً آماده تصمیم گیری در مورد ارائه‌دهنده خود نیست. آنها هنوز در مرحله آگاهی هستند و تحقیقات خود را تکمیل می‌کنند تا بتوانند بفهمند چه کسی راه‌حلی ارائه می‌دهد.
برعکس، اگر در حال تولید محتوا یک صفحه محصول هستید، خواننده‌ای که از آن صفحه بازدید می‌کند قبلاً در مورد محصولات بالقوه تحقیق کرده و شما را به عنوان یک ارائه‌دهنده احتمالی یافته است. این بدان معناست که شما باید محصول خود را در هر مرحله ارائه دهید، ارزش پیشنهادی خود را تکرار کنید و خود را از رقبا متمایز کنید. در فرآیند بازاریابی محتوا، نباید از با ارزش‌ترین ویژگی های محصولات خود غافل شوید.

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو درسریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان طراحی کنید.

  • استراتژی بازاریابی محتوا شما باید صدا و تصویر مشخصی از برند شما را نشان دهد. 


مهم نیست که یک پست وبلاگ، صفحه وب یا کتاب الکترونیکی ایجاد می کنید، بازدیدکنندگان شما باید بتوانند بلافاصله پس از مصرف محتوای شما بگویند که شما چه کسی هستید. برند شما نباید طوری به نظر برسد که انگار ده نفر مختلف برای شما می‌نویسند، حتی اگر واقعا اینطور باشد. 
به همین دلیل در بازاریابی محتوا، ایجاد یک راهنمای سبک نوشتاری و یک راهنمای سبک برند بسیار مهم است. هر دوی این اسناد تضمین می‌کنند که:

 

  1.  تصاویر برند شما در همه پلتفرم‌ها یکسان به نظر می‌رسند.
  2.  لحن و صدای برند شما در تمام ارتباطات نوشتاری یکسان به نظر می‌رسد.


 پس از ایجاد هر دو در فرایند بازاریابی محتوا، این راهنماها را هم به تیم تولید محتوای خود و هم برای گرافیست‌های خود منتشر کنید. بدین ترتیب، بازاریابی محتوای شما بسیار منسجم‌تر خواهد بود، که باعث می‌شود خوانندگان به‌عنوان یک منبع به سراغ شما بروند و شما را حرفه‌ای‌تر نشان دهند.

 

  • بازاریابی محتوا کسب و کار شما، باید به موقع و جذاب باشد.


آیا مشتریان شما معمولاً در ابتدای سال برنامه‌ریزی مالی خود را انجام می‌دهند؟ اگر یک استارت‌آپ مالی هستید، ممکن است در ماه‌های ابتدایی سال یک پست وبلاگی درباره بودجه‌بندی فصلی در سه ماهه منتشر کنید تا از اشتباهات اداری جلوگیری کنید و از هزینه‌های بیش از حد جلوگیری کنید. در پایان پست، ممکن است درخواستی برای بررسی نرم‌افزار خود وارد کنید.


این یکی از نمونه‌های بازاریابی محتوا است که به موقع و جذاب است. اگر الگوهای رفتاری و هزینه‌های مشتری خود را در طول سال می‌شناسید، سرمایه‌گذاری بر روی آن بسیار مهم است. پست‌ها و پیشنهادات وبلاگ را منتشر کنید که آن‌ها را در زمان مناسب جذب کند و به نیازهای فوری آنها پاسخ دهد. بعداً از شرکت‌هایی که محتوای مشابه منتشر می‌کنند جلوتر خواهید بود – و اغلب، اولین بودن تنها چیزی است که برای جلب مشتری نیاز دارید.
 

 

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید تا در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا خود قرار دهید، در اینجا برخی از رایج‌ترین موارد ذکر شده است:

۱. بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی

یکی از انواع بازاریابی محتوا، بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی است. با بیش از ۳.۶ میلیارد کاربر جهانی شبکه‌های اجتماعی، درک اینکه چرا بسیاری از کسب و کارها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، آسان است. پلتفرم‌های مختلفی مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین و … وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای بازاریابی محتوا انتخاب کنید و چندین روش در این محیط‌ها برای تولید محتوا مثل عکس‌ها، ویدیوها، داستان‌ها و دیگر روش‌ها وجود دارد.

۲. بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

بازاریابی محتوای اینفوگرافیک، از دیگر انواع بازاریابی تولید محتوا است. اینفوگرافیک‌ها، محتوا، اطلاعات و داده‌ها را در قالب گرافیکی قابل فهم، نمایش می‌دهند. اینفوگرافیک‌ها با ترکیبی از عبارت ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح، راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر محتوای شما هستند. اگر می‌خواهید یک موضوع آموزشی و یا پیچیده را به مخاطبان منتقل کنید، اینفوگرافیک‌ها بهترین روش برای انتقال اطلاعات پیچیده یا آموزشی هستند تا همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند.

۳. بازاریابی محتوای وبلاگ

به نوشتن علاقه دارید؟ وبلاگ‌نویسی از دیگر راه‌های بازاریابی محتوا و تولید محتوا است. وبلاگ‌ها، نوع قدرتمندی از محتوای درونگرا هستند و از نظر هدف و موضوع می‌توانند خلاقیت زیادی داشته باشند. با داشتن یک وبلاگ، می‌توانید کارهایی مانند تبلیغ سایر مطالب داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ از طریق لینک‌ها، افزودن دکمه‌های اشتراک اجتماعی و افزودن اطلاعات مربوط به محصول را انجام دهید.

۴. بازاریابی محتوای پادکست

یکی از جذاب‌ترین انواع بازاریابی تولید محتوا، بازاریابی محتوای پادکست است. طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۴۹٪ افراد ۱۲ تا ۳۲ ساله در ماه گذشته با میانگین شش ساعت گوش دادن به پادکست را دارند. به همین دلیل، بسیاری از کسب و کارها و رسانه‌ها شروع به ایجاد و به اشتراک گذاری پادکست‌های خود کرده‌اند.

پادکست‌ها، امکان ایجاد خلاقیت زیادی را فراهم می‌کنند، زیرا می‌توانند در مورد هر موضوع مورد نظر یا مشخصی باشند. علاوه بر این، شما سایر فاکتورهای مربوط به پادکست را تعیین می‌کنید از جمله آهنگ اپیزودها، افرادی که در پادکست هستند، جایی که پادکست‌ها را تبلیغ می‌کنید و مدت زمان آن را نیز شما مشخص می‌کنید

۵. بازاریابی محتوای ویدیویی

همچون بازاریابی محتوای پادکست، از دیگر راه‌های تولید محتوا، بازاریابی محتوای ویدیویی است. طبق تحقیقات بدست آمده، ۶۹٪ از مصرف کنندگان اظهار داشتند که ترجیح می‌دهند از طریق ویدئو در مورد محصول یا خدماتی یک برند به دنبال آن هستند، اطلاعاتی کسب کنند. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل، بهبود نرخ بازگشت سرمایه و کمک به شما در ایجاد روابط موثر با اعضای مخاطبان شود. شما می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌های فرود (لندینگ پیج) یا در یک وب سایت بازاریابی به اشتراک بگذارید.

۶. بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی (paid ad)

یکی دیگر از انواع بازاریابی تولید محتوا، بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی است. تبلیغات پولی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان گسترده‌ای داشته باشید و به شما این امکان را می‌دهد تا در همه مکان‌هایی که می‌خواهید دیده شوید، حضور داشته باشید. تبلیغات پولی به ویژه هنگامی که با بازاریابی درونگرا آمیخته می‌شود، بسیار مفید و موثر هستند. مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید تبلیغات پولی از جمله در شبکه‌های اجتماعی، صفحات فرود (landing page)، بنرها و محتوای اسپانسرشده را به اشتراک بگذارید.

استراتژی بازاریابی محتوا به چند بخش تقسیم می‌شود:

  • اهداف SMART را تعیین کنید.
  • KPI های خود را تعیین کنید.
  • کانال‌های تولید محتوای خود را انتخاب کنید.
  • نوع محتوای خود را مشخص کنید.
  • بودجه تولید محتوای خود را تعیین کنید.
  • محتوا را تولید و توزیع کنید.
  • تجزیه و تحلیل کنید و نتایج را بررسی کنید.

۱. اهداف SMART را تعیین کنید.

تعریف استراتژی بازاریابی محتوا

اولین قسمت از استراتژی بازاریابی محتوای شما تعیین اهداف SMART است. قوانین اسمارت باید موارد خاص کسب و کار شما در نظر گرفته شوند. با تنظیم این قانون برای استراتژی تولید محتوای خود، احتمالاً اهداف گسترده بازاریابی و کسب و کار شما را تکمیل می‌کند.

به چند نمونه اهداف اسمارت توجه کنید:

  • آگاهی از برند را بهبود ببخشید
  • افزایش درآمد
  • نرخ تبدیل را افزایش دهید
  • وفاداری به برند را بهبود ببخشید
  • تعامل مشتری را افزایش دهید
  • ایجاد رابطه و اعتماد در بین بالفعل و مشتریان
  • جذب شرکای استراتژیک

۲. KPI های خود را تعیین کنید.

نحوه تولید محتوا

بعد از تنظیم هدف اسمارت در استراتژی بازاریابی محتوای خود، شاخص های اصلی عملکرد (KPI) را برای اهداف SMART خود تنظیم کنید. KPIها نقاط داده‌ای قابل اندازه گیری هستند که می‌توانید برای اندازه‌گیری عملکرد واقعی خود در برابر هدف تعیین شده خود استفاده کنید.

با توجه به مثال بالا، kpi‌ های این اهداف را به این شکل در نظر می‌گیریم:

اهداف استراتژی بازاریابی محتوا

۳. نوع محتوا را انتخاب کنید.

تعیین نوع تولید محتوا

در مرحله بعد، نوع محتوایی را که تولید می‌کنید انتخاب کنید. برای این کار، با فکر کردن در مورد مخاطب هدف خود و پرسونای خریدار شروع کنید. به سوالات زیر در مورد مخاطبان خود پاسخ دهید تا به شما کمک کند انواع مناسب محتوای آن‌ها را محدود کنید:

  • چه چیزی از شما می‌خواهند؟
  • آن‌ها به دنبال غلبه بر چه چالش‌هایی هستند؟
  • چرا آن‌ها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟
  • چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا موفق شوند؟
  • آن‌ها وقت خود را کجا می‌گذرانند؟

سپس، نگاهی به انواع مختلفی از محتوا‌ها بیندازیم که قبلاً با هم بررسی کردیم تا تصمیم بگیرید کدام نوع از محتوا را باید ایجاد می‌کنید.

۴. کانال‌های تولید محتوای خود را انتخاب کنید.

کانال‌های تولید محتوا

وقتی درمورد نوع محتوایی که به بازار عرضه می‌کنید تصمیم گرفتید، وقت آن است که کانال‌های تولید محتوای خاص خود را انتخاب کنید. محتوای خود را در کجا به اشتراک می‌گذارید؟ این محتواها درکجاها قرار می‌گیرند و به اشتراک گذاشته خواهند شد؟

برای برخی از انواع محتوا، کانالی که باید با آن کار کنید کاملا واضح است. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد محتوای فیس‌بوک هستید، کانال شما خود بستر اجتماعی خواهد بود.

۵. در استراتژی بازاریابی محتوای خود بودجه تعیین کنید.

بودجه تولید محتوا و استراتژی محتوا

اکنون، بودجه تولید محتوا خود را تنظیم کنید. به نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید و کانال‌هایی که این محتوا را بازاریابی می‌کنید، فکر کنید.

سپس، برای تعیین بودجه بازاریابی تولید محتوا خود سوالان زیر را از خود بپرسید:

  • آیا برای تولید محتوا دسترسی به نرم‌افزار، تکنولوژی، ابزارهای دیجیتال را در دست دارید؟ آیا نیاز به خرید نرم افزار یا ابزارهای دیجیتال دارید؟
  • آیا لازم است برای تولید محتوا، بازاریاب یا طراح محتوا (مانند هنرمندان، نویسندگان، ویراستاران، طراحان) را استخدام کنید؟
  • آیا برای فضای تبلیغاتی باید هزینه کنید؟
  • آیا برای افزایش یا اندازه‌گیری نوع خاص محتوای خود، به ابزار یا منابع خاصی نیاز دارید؟

نحوه تأثیرپذیری پاسخ‌های‌تان بر بودجه خود را یادداشت کنید، این پاسخ‌ها ممکن است باعث افزایش یا کاهش بودجه تخمین‌زده‌ی شما باشد.

۶. محتوا را ایجاد و توزیع کنید.

بازاریابی محتوا

محتوای خود را ایجاد و توزیع کنید تا اعضای مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند و احتمالاً از طریق آن تبدیل شوند. برای اطمینان از اینکه شما به طور مداوم اقدام به تولید محتوا می‌کنید و آن را بین مخاطبان و مشتریان خود به اشتراک می‌گذارید، از تقویم شبکه‌های اجتماعی یا تقویم محتوای سردبیر استفاده کنید. این به تیم شما کمک می‌کند تا از تمام محتوای ایجاد شده، سرتر باشید و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که محتواهای خودرا زودتر از زمان انتشار آماده و تعیین کنید.

۷. نتایج را تحلیل و اندازه‌گیری کنید.

تحلیل محتوا در بازاریابی محتوا

در آخر، نتایج خود را تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری کنید تا بتوانید برای تقویت تلاش‌های بازاریابی محتوای خود و جذب مخاطبان بیشتر، تغییرات لازم را انجام دهید.

برای تعیین موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود، به اهداف SMART و KPI خود نگاه کنید. آیا به اهداف و KPI خود رسیدید؟ آیا به تحقق آن‌ها نزدیک بودید، یا از برآوردهای خود دور بودید؟

در اینجا چند ابزار برای کمک به شما در تجزیه و تحلیل و نتایج استراتژی بازاریابی محتوا آورده شده است:

  • Mention
  • SharedCount
  • Sprout Social
  • Google Analytics

کتاب‌های بازاریابی محتوا و تولید محتوا

کتاب کارخانه محتوا جو پلیزی

کتاب کارخانه محتوا

(inc content)
  • نویسنده: جو پولیزی
  • موضوع: بازاریابی محتوا و تولید محتوا
  • نشریه: ‌آموخته‌، آریانا قلم
  • خلاصه: محتوا آغاز و پایان کسب و کار شماست، اگر یک کسب و کار نوپا دارید، این کتاب با آموزش ۶ مرحله کلیدی از جذب مخاطب تا فروش محصول و درآمدزایی همراه شماست تا قلمرو کسب و کار خود را در حوزه مورد نظر بسازید.

کتاب قدرت محتوا جو پولیزی

کتاب قدرت محتوا

(epic content)
  • نویسنده: جو پولیزی
  • موضوع: بازاریابی محتوا و تولید محتوا
  • ‌نشریه: ‌آموخته‌، ‌آریانا قلم
  • خلاصه: اگر می‌خواهید در این دنیای پر از محتوا سر صحبت را مخاطبان باز کنید و با زبان محتوا با آن‌ها صحبت کنید اما راه و رسم آن را نمی‌دانید، مطالعه بازاریابی پر محتوا شروع مناسب برای درک و شناخت مخاطبان برای تولید محتواست.

کتاب خلق محتوا خلق مشتری جو پلیزی

کتاب خلق محتوا خلق مشتری

(get content get customer)
  • نویسنده: جو پولیزی
  • موضوع: بازاریابی محتوا و تولید محتوا
  • نشریه‌ها: ‌آموخته‌، آریانا قلم
  • خلاصه: بازاریابی محتوا انقلابی در صنعت دیجیتالی شدن بازاریابی حساب می‌شود. اگر به دنبال تدوین استراتژی محتوا و اجرای آن هستید، این کتاب را در لیست خود قرار دهید. این کتاب راه و رسم گفت‌گوی تعاملی با مشتریان را به شما یادآوری می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از سازیتو فهمیدیم که با در نظر گرفتن استراتژی بازاریابی محتوا و بازاریابی تولید محتوای موثر، می‌توانید به مخاطب مورد نظر خود برسید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. روش‌های مختلفی برای بازاریابی محتوا برای افزایش درآمد، رشد آگاهی و شناخت برند، و ایجاد روابط با مشتریان و چشم اندازهای شما وجود دارد.

در آخر فراموش نکنید در هر محتوایی که تولید می‌کنید در راستای ارزش کسب و کارتان باشد و آن محتوا سبب استخراج بیشتر ارزش و اهیمت برای کسب و کار شماست.

پس برای شروع، تعیین کنید که کدام نوع از محتوا برای کسب و کار و مخاطبان شما مناسب است و یک استراتژی بازاریابی محتوا را توسعه دهید تا از همین امروز تدوین خط اصلی و تولید محتوای خود را شروع کنید.