زمان مطالعه ۱۹ دقیقه

بازار هدف خود را پیدا کنید

بازار هدف خود را پیدا کنید

شناخت بازار هدف و کشف نیاز‌های بازار هدف، یکی از قدم‌های مهم برای هر کسب و کاری است. با تعیین بازار هدف خود، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا برنامه‌ی تجارت خود را به صورت شفاف پیش برده و مسیر خوبی برای مشتری هدف و کسب و کارتان ایجاد کنید.


در دنیا دو دسته آدم وجود دارد. یک دسته کسانی هستند که همچون یک ژنرال، بسیاری از کارها را با قاطعیت انجام می‌دهند. دسته‌ی دوم کسانی هستند که فقط یک کار را به بهترین نحو انجام می‌دهند یا به اصطلاح متخصص صدایشان می‌کنیم. ایجاد یک بازار هدف و حرکت به سمت برند برتر، برای مخاطبی خاص،‌ نه تنها نسبت به بازار ژنرال‌های رقیب به شما اعتبار می‌بخشد، بلکه از آن جا که برنامه‌ریزی منحصر به فرد تا تولید محتوای بازاریابی همه در یک مسیر ویژه قرار دارد، معمولاً راه مستقیم و ساده‌تری تا شنیدن جمله‌ی «این محصول برای من ساخته شده» از مشتری وجود دارد. اگر شما به مغزتان فشار می‌آورید تا به یک ایده دست اول برای اولین تولیدتان برسید، انتخاب یک بازار هدف، قدمی محکم و مناسب برای شروع کارتان خواهد بود. بازار هدف‌های بی‌شماری برای دنبال کردن وجود دارد. نکته مهم آن‌جاست که بازاری را هدف‌گذاری کنید که نسبت به آن شناخت کافی داشته باشید، تا بتوانید بر آن مدیریت کنید و مخاطب پایدار داشته باشید. در این مقاله به شناسایی بازار هدف و محصول مناسب برای این بازار می‌پردازیم. همچنین هفت مورد از کسب و کارهای متکی بر این بازار هدف متمرکز را برای تازه‌کاران معرفی خواهیم کرد.

بازار هدف دقیقا چیست؟

بازار هدف چیست؟

بازار هدف، زیرمجموعه‌ای از یک بازار بزرگ‌ است که می‌تواند با توجه به نیازهای منحصر به فرد یا داشتن هویتی خاص تعریف شود تا از مارکت بزرگ‌تر به کلی تمایز یابد. برای مثال هزاران تولیدی کفش زنانه در سرتاسر دنیا مشغول به کار است، اما تولید کفش برای زنان گیاه خوار یک بازار هدف است. همان‌طور که تولید کفش برای زنان پلاس سایز، برای پرستاران و… همه این‌ها بازارهایی با هدف متمرکز و زیر مجموعه بازار بزرگ تولید کفش است. تمام مارکت‌های بزرگ با اندکی ریزبینی و تقسیمات می‌توانند به بازار هدف تبدیل شوند. از رایج‌ترین راه‌ها برای متمرکز کردن هدف بازار، تاکید بر یکی از موارد زیر است :

  • قیمت اجناس (لوکس-زیرقیمت…)
  • مشتری (بر اساس سن مشتری- تحصیلات- جنسیت و …)
  • سطح کیفی (دست‌ ساز- مقرون به صرفه – اعلا…)
  • روان‌شناسی (ارزش‌ها، علایق، نگرش‌ها، عقاید…)
  • جغرافی (اجناس نماینده نقطه‌ای ویژه از زمین، کشور یا شهری مخصوص باشد) انتخاب یک بازار هدف خاص در محصول، یک تصمیم استراتژیک در کسب ‌و کار است که در آن تولید محصول برای گروه اندکی مشتری خاص به تولید محصولی معمولی برای مشتری‌های بیشتر ترجیح داده شده است. به نمونه‌هایی از این دست نگاهی کنیم:

هفت نمونه بازار هدف

نمونه‌های بازار هدف

تا زمانی که شما ایده تولید محصولی ویژه را در ذهن دارید، می‌توانید شانس موفقیت‌تان را با یک بازار هدف متمرکز شروع کنید. قدم اول، جستجو برای یافتن این هدف متناسب با بازار است. ما در این مقاله هفت کسب و کار موفق را به شما معرفی می‌کنیم تا نشان دهیم چگونه هر یک از آن‌ها بازار هدف خود را با فرصت تولید محصول درآمیختند. ایده‌های مربوط به هر بازار هدف در این لیست را به خاطر بسپارید، چرا که قدمی آسان برای آغاز مسیر تولید در بازار هدف شخصی خودتان است. شما همواره می‌توانید وارد راهی کاملا متفاوت در تولید شده یا بازار هدف دیگری را انتخاب کنید.

1- مصرف‌کنندگان آگاه

نمونه‌های بازار هدف: مصرف کنندگان آگاه

این روزها عدم تجزیه محصولات در طبیعت و توجه به آسیب وارد شده به محیط زیست در میان مصرف‌کنندگان به موضوعی داغ تبدیل شده ‌است. طبق نظرسنجی نیلسون، ۴۸ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکا برای کاهش اثر مضر محصولات بر محیط زیست (قطعا) یا (احتمال زیاد)‌ مصرف خود را تغیر می‌دهند. ظهور و افزایش مصرف‌کنندگان آگاه، راه را برای حامیان محیط ‌زیست، مخالفان کشتن حیوانات برای استفاده از پوستشان و… هموار کرده است. اگر محصولی غالباً در بازار انبوه خریداری شود، نمونه‌ای شبیه به آن محصول، توسط مصرف‌کنندگان آگاه به عنوان جایگزین سبزتر انتخاب و خریداری می‌شود. در گذشته، تولیدکنندگان‌ به دلیل ترس از دست دادن بخشی از درآمد و بی‌توجهی مصرف‌کنندگان، از انتخاب بازار هدف متمرکز خودداری می‌کردند اما امروزه بیشتر مصرف‌کنندگان به نحوه تهیه و تولید محصولات، مواد اولیه و تاثیر آن بر محیط اطراف اهمیت می‌دهند. برای مثال شرکتی برای بسته‌بندی عسل، به دنبال جایگزینی طبیعی از موم به جای پلاستیک است. انتخاب یک محل طبیعی ذخیره مواد غذایی به عنوان جایگزین نه تنها با محیط ‌زیست سازگار است بلکه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه و قابل استفاده مجدد می‌باشد.

 

نمونه‌ی‌ تولیدات دیگر برای مصرف‌کنندگان آگاه
  • نی‌های نوشیدنی چندبار مصرف
  • لوازم آرایش مخالف خشونت علیه حیوانات
  • پوشاک مخصوص گیاه‌خواران
  • فنجان‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد

۲- صاحبان حیوانات خانگی

نمونه‌های بازار هدف: صاحبان حیوانات خانگی

مجموع مخارج مصر‌ف شده در صنعت حیوانات اهلی در ایالات متحده آمریکا تنها در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۵.۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این عدد در ایران کم‌تر است اما روز به روز در حال افزایش است. نوع حیوان خانگی، سبک زندگی آن‌ها و … فرصت‌های بسیاری را برای داشتن بازار هدف متمرکز ایجاد کرده است. شرکت دیزاین پاتریشیا با انتخاب این بازار هدف، جای پای خود را در این بازار هدف محکم کرده است. آن‌ها پیراهن، بالش، پتو، لباس خواب و … را با چاپ تصویر حیوان مورد علاقه خریدار به فروش می‌رسانند.

حیوان خانگی اکثر مردم ماهی، سگ یا گربه است. اما در این میان افرادی هم اسب، مارمولک، تمساح یا حتی مرغ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، که این خود فرصتی ویژه برای انتخاب یک بازار هدف تازه است.

 

با فروشگاه‌ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

نمونه‌ی تولیدات دیگر با تمرکز بر صاحبان حیوانات خانگی
  • دوربین مخصوص برای تماشا و تعامل با حیوان خانگی در طول زمانی که در خانه نیستید.
  • مکان‌یاب حیوانات خانگی
  • محصولات شخصی شده با عکس حیوان خانگی
  • درمان و تغذیه ارگانیک حیوانات خانگی
  • اکسسوری و لباس حیوانات خانگی

۳- مسافران

نمونه‌های بازار هدف: مسافران

فروش آنلاین در صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ بیش از ده درصد افزایش داشته است. چیزی حدود ۶۹۴.۴۱ میلیارد دلار. همراه با کاهش هزینه سفر‌های هوایی در سه دهه گذشته یک مصرف‌کننده همواره در سفر، می‌تواند با سفرهای مکرر به دوردست، منبع تبلیغ برای مخاطبان خاص اما بسیار دیگری باشد. حتی روش سفر مصرف‌کنندگان نیز در حال تغییر و قابل توجه است. در حقیقت با گذشت زمان، مسافران روز به روز نسبت به محیط‌ زیست آگاه‌تر می‌شوند. به نقل از سایت booking.com بیش از نیمی از مسافران به دنبال تجهیزاتی سازگار با محیط زیست و ماندگار برای سفرهای خود هستند اما در یافتن آن به مشکل خورده‌اند. این شکاف فرصتی گسترده برای برندها است، تا با ابتکار در تولید محصولات سازگار با طبیعت، حمایت خود را از محیط‌ زیست اعلام کرده و به صحنه بازگردند. مسافران علاوه بر جستجوی محصولات سبز، به دنبال سفری طولانی و آسوده با استفاده از تجارب معتبر محلی هستند. به گزارش CNN تا ۲۰۲۰ نزدیک نیمی از انگلستان و ایالات متحده آمریکا به نیروی کار آزاد ‌(فریلنسر) تبدیل شده و در سال ۲۰۱۷ حداقل ۴۰ درصد کودکان بیشتری نسبت به آمار سال ۲۰۱۴ در خانه تحصیل کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد زندگی در سفر و جهان‌گردی برای بسیاری از دورکارها و نیروی کار آزاد ممکن و رو به افزایش است. ناموتیک نام یک برند تولید چمدان و مخصوص مسافران است. به ویژه خانه‌به‌دوش‌‌های به روز در زمینه دیجیتال، اولویت بازار هدف این برند است. شما می‌توانید این تمرکز بر مخاطبان را در تمام وجوه کسب و کارشان، از محصول تا محتوا مشاهده کنید.

نمونه‌های دیگری از تولید محصول با تمرکز بر مسافران
  • تجهیزات تلفن‌های هوشمند مخصوص تولید محتوای خلاق مسافران
  • ارائه تمرین‌های ورزشی مناسب در هواپیما برای پروازهای مکرر
  • نقشه‌های جذاب و خاص برای علاقمندان به جمع‌آوری وسائل مربوط به سفر و تجربیات آن

۴- گیمر‌ها

نمونه‌های بازار هدف: گیمر‌ها

گیمر به فردی گفته می‌شود که در موبایل، رایانه یا کنسول‌های بازی و… به طور حرفه‌ای بازی کرده و زمان زیادی را صرف این بازی‌ها می‌کند. در حال حاضر بیش از ۲.۳ میلیارد گیمر فعال در سراسر جهان وجود دارد و تقریبا نیمی از آن‌ها برای سرگرمی خود پول خرج می‌کنند. این رقم به ۱۳۷.۹ میلیار دلار در سال ۲۰۱۸ می‌رسد. شازیم محمد فروشگاه اینترنتی خود را با نام Glorious PC Gaming Rac با محصولاتی که به طور خاص برای بازی‌های کامپیوتری طراحی شده‌، راه‌اندازی کرد. این فروشگاه به یک تجارت بزرگ ۷رقمی با هدایت خودکار تبدیل شده است. بازی‌های تلفن همراه، به طور خاص برای همواره در دست مخاطب بودن، طراحی شده و ۹۱ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. در سال‌های اخیر خانم‌ها نیز حضور پررنگ‌تری در این عرصه داشته و نقشی تاثیرگذار در عدم نزول این صنعت ایفا کرده‌اند. در این مورد شما می‌توانید بر اساس ژانری محبوب یا با تمرکز بر یکی از تجهیزات بازی بازار هدف خود را انتخاب کنید.

 

نمونه‌های دیگری از تولید محصول با تمرکز بر گیمرها
  • تولیدات ارگونومیک برای بازی‌های طولانی مدت (صندلی، عینک‌ محافظ چشم، دسته‌ی کنترل بازی و…)
  • طراحی و فروش جزئی محصولات مربوطه (برای مثال فقط روی دسته کنترل حرفه‌ای کار شود.)
  • طراحی و فروش لباس‌هایی با طرح مربوط به بازی‌های معروف و قدیمی
  • تجهیزات برای بازی‌های موبایلی

۵- صاحب خانه‌ها

نمونه‌های بازار هدف: صاحب‌خانه‌ها

با افزایش هزینه‌های جانبی و ناتوانی در حفظ حقوق، روز به روز صاحب خانه بودن به امری غیرضروری تبدیل شده و میان نسل جدید رو به کاهش است. البته که این تغییر باعث دگرگونی معنای (صاحب خانه) بودن شده است. به لطف اپلیکیشن‌های مربوط به اشتراک‌گذاری خانه، داشتن ملک به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری با درآمد منفعل تبدیل شده‌است. این رویداد راه را برای آغاز کار اپلیکیشن آگوست هموار کرد، تا خط تولید محصولاتی برای ارتقاء امنیت خانه بدون نیاز به کلید برای صاحبان خانه راه‌اندازی کند. یکی از ویژگی‌های اصلی محصولات، دسترسی مستأجر برای بازه زمانی محدود به خانه می‌باشد.

نمونه‌های دیگری از تولیدات با تمرکز بر صاحبان خانه
  • دوربین مدار بسته محافظت از خانه
  • مبلمان منزل برای آپارتمان‌های کوچک
  • وسایلی که برای نصب نیاز به آسیب زدن به خانه ندارند. (مثل پرده بدون نیاز به دریل)

۶- دورکاری

نمونه‌های بازار هدف: دورکاری

دورکاری نوعی از اشتغال است که روز به روز رو به افزایش است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. برای نمونه رضایت مدیران برای کار از راه دور، باعث افزایش رضایت شغلی و نتیجه بهتر در عملکرد کارمندان شده است. در این شیوه مدیر بیشتر درگیر جزئیات کار شده و مشتاق به پرداختن بیش از چهل ساعت در هفته به کار می‌شود. از طرفی کارمند دورکار نیز احساس آزادی و انعطاف بیشتری بین کار و زندگی خود خواهد داشت. برای مثال Freelancer At Work یک کمپانی با تمرکز بر دورکاری است. دورکارها با تمرکز بر محصولات به جذب مشتری به القوه کمک می‌کنند. آن‌ها عکس برگردان برای لپتاب می‌فروشند. روی عکس برگردان‌ها نوشته شده: شغلی که می‌خواهید انجام دهید را تبلیغ کنید. به یاد داشتن انگیزه و سبک زندگی کارمندان دورکار می‌تواند به شما در ایده انتخاب بازار هدف کمک کند.

 

نمونه‌هایی از تولیدات با تمرکز بر دورکاران
  • میزهای تزئینی-دکوراسیون داخلی با توجه به ترندها
  • دکوراسیون برای دفتر کار داخل منزل
  • لوازم جانبی برای جلسات کاری در کافی شاپ

۷- افراد محلی

نمونه‌های بازار هدف: افراد محلی

حتی بزرگ‌ترین برندهای جهان از طریق کمپین‌های هدفمند، رویکرد بازاریابی محلی را دنبال می‌کنند. پس به درستی؛ آن‌ها در مقابل جنبش مصرف‌کننده محور، برای حمایت از فروش محلی رقابت می‌کنند. اما اگر فقط فروش آنلاین دارید، کار کمی سخت می‌شود. خوشبختانه راه‌هایی برای فروشندگان در تجارت الکترونیک وجود دارد، به این طریق که شهر یا کشور مورد نظر باید به عنوان بازار هدف متمرکز انتخاب شود. به عنوان مثال شرکت پوشاک Peace در تورنتو و اطراف آن آغاز به کار کرد. با توجه به اهمیت تیم‌های مختلف NBA در بین مردم، این برند تمرکز خود را بر طراحی‌های مربوط به این تیم‌ها قرار داده و به این شکل بازار کانادا را با توجه بر علاقه مردم، در دست گرفت.

نمونه‌هایی از تولید با تمرکز بر افراد محلی
  • طراحی تیشرت‌هایی با شعارها و نمادهای مربوط به یک فرهنگ یا شهر
  • چاپ کتاب عکس از یک شهر خاص

چطور بازار هدف متمرکز خود را پیدا کنیم؟

چطور بازار هدف خود را پیدا کنیم؟

کارآفرینان تجارت الکترونیک (چه به ثبات رسیده‌ها و چه تازه کارها) که در پی یک بازار هدف متمرکز و محصولی برای فروش هستند، باید در ابتدا احاطه‌ای کلی بر بازار بزرگ داشته باشند و از آن جا به سطوح پایین‌تر بپردازند. در نهایت بازار هدف شما، زیرمجموعه‌ای از همین بازار خواهد بود. توجه و دقت به مشخصات زیر در مرحله‌ی بعدی نقش چشم‌گیری در مسیر کسب وکار شما برای بازار هدف منتخب‌تان خواهد داشت :

  • ویژگی‌های محصول که براساس نیاز بازار هدف‌گذاری می‌شود.
  • طیف قیمتی محصولات
  • کیفیت تولید
  • تثبیت موقعیت و برندینگ
  • راهبرد بازاریابی

انتخاب بازار هدف، به تجارت آنلاین شما از همان ابتدا جنبه‌ی رقابتی می‌دهد. اگر سعی در ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ خود بدون بازار هدف دارید، با جنگی نابرابر در مقابل بازاری ثبات‌یافته روبه‌رو خواهید شد پس بهتر است اگر ابزار کافی و قدرتمند ندارید این فکر را از سرتان بیرون کنید. از طرفی دیگر تمرکز روی بازار هدف به شما کمک می‌کند که رقابت‌تان نه فقط بر مبنای تنوع محصولات بلکه بر مبنای تمرکز دوچندان روی محصول مورد نیاز بازار هدف‌تان باشد. با این که راه مشخصی برای انتخاب بازار هدف شناسایی نشده است؛ اما روش‌های نسبی متعددی برای این کار وجود دارد. از راه ساده‌ی تحلیلِ جستجوهای گوگل تا ساخت نقشه‌ای ذهنی برای تحقیق در باب کلمات کلیدی، روش‌های نسبی‌ای هستند که می‌توانید در انتخاب بازار هدف و ایده‌های محصولات‌تان به کار ببرید.

از جستجوهای گوگل شروع می‌کنیم

از جستجوی گوگل شروع می‌کنیم

بهترین جا برای آغاز بارش فکری‌ درمورد فروش محصولات در سایت‌های فروش، گوگل است. در گوگل می‌توان اطلاعات بسیاری همچون جمعیت خریدار یا ‌دسته‌بندی محصولات‌ را جستجو کرد و در نتیجه می‌توان با تحلیل داده‌ها به نتایج مفیدی دست یافت. برای مثال بگذارید از عبارت آرایش بدون ظلم شروع کنیم: از همین عبارت می‌توان موقعیت‌های بالقوه و حفره‌های پر نشده‌ی فروش را پیدا کرد. این موقعیت‌ها می‌توانند به صورت عباراتی مثل کرم ضدآفتاب وگن‌ها و آزمایش نشده روی حیوانات بروز پیدا کنند.

برای پیدا کردن بازار هدف آرایش بدون ظلم باز هم در گوگل جستجو کنید

در طول آزمون و خطا شما می‌توانید سلایق مختلف را بسنجید، و در نهایت با نیازهای بازار و مشتری‌هایی که خدمات چندانی نداشتند، آشنا شوید. دقت داشته باشید که حتی اگر رقیبی بازار هدف شما را هدف گرفت، می‌توانید تمرکز خود را روی بخش دیگری از مشتری‌ها دوچندان کنید و به این صورت بازارتان را خصوصی‌تر کنید. به خاطر داشته باشید: کل این مسیر درباره‌ی خصوصی‌کاری است و هیچ رابطه‌ای با بازار عمومی ندارد.

ساخت یک نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یک راه بسیار خوب برای کشف بازار هدف محصول منتخب‌تان است. از آن جایی که نقشه‌های ذهنی، نحوه‌ی تفکر مغز شما را شبیه سازی می‌کند، با این روش می‌توان افکار شما را سازمان‌دهی کرد و ایده‌های‌تان را گسترش داد. ساخت نقشه ذهنی برای ایده‌ی تولیدتان می‌تواند در عین گسترش ایده‌ها به پیدایش بازار هدف‌های جدید هم منتهی شود. شما می‌توانید از ابزار آنلاینی مثل Text2mindmap برای ساخت نقشه ذهنی استفاده کنید. در این جا به نتایج‌مان در مورد ایده‌ی محصول بدون ظلم می‌پردازیم:

نقشه ذهنی بازار هدف

نقشه ذهنی بازار هدف

استفاده از پیشنهادات مرورگر گوگل

تا به حال به پیشنهادات گوگل در حین جستجو دقت کرده‌اید؟ این پیشنهادات در حقیقت نشان‌دهنده‌ی بیش‌ترین جستجوها در موضوع مورد نظر شماست و می‌تواند به شما برای پیدا کردن بازار هدف موردنظرتان کمک بسزایی کند.

مثال‌هایی از پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن بازار هدف بازار شما

گوگل به شما پیشنهادات محدودی ارائه می‌دهد، برای بیشتر شدن این پیشنهادات می‌توانید از ابزارهایی مثل Keyword و Answer the public استفاده کنید تا در جمع‌آوری و سازمان‌دهی پیشنهادات گوگل موفق‌تر باشید. ما در این آزمایش از عبارت «بدون ظلم» استفاده کردیم تا در پاسخ بازار هدف بالقوه‌ای را از نتایج به‌دست آمده بیرون بکشیم. این جا نمونه‌ی کوچکی از این نتایج را به نمایش می‌گذاریم: آرایش بدون ظلم در ابزار Answer the public Keyword research جستجوی عمیق در این روش برای نشان دادن بازار هدف از ابزار Keyword planner گوگل استفاده می‌کند. Keyword planner منبعی است که توسط پلتفرم تبلیغاتی گوگل (Google ads) تهیه شده است. این ابزار شباهت زیادی به ابزار Google suggestion یا همان پیشنهادات گوگل که قبلا شرح داده‌شد دارد. برای استفاده از این ابزار لازم است در Google ads حساب کاربریتان را ثبت کنید (ثبت‌نام رایگان است). بعد از ثبت حساب کاربری ابزاری در قسمت بالایی وجود دارد که Keyword planner در آن قابل دسترسی است.

استفاده از Google keyword planner در عبارت «آرایش بدون ظلم»

بازار هدف اصلی را وارد کنید و نتایج را مشاهده کنید. شما می‌توانید تنظیمات مکانی خود را نیز وارد کنید تا مطمئن شوید که نتایج مختص نواحی مربوط به شماست. همچنین شما در این ابزار امکان فیلترگذاری و محدود کردن داده‌ها را نیز دارید. به این شکل می‌توانید پیشنهادات تخصصی گوگل برای خودتان را پیدا کنید. جستجو در این نتایج می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره‌ی بازار هدف بالقوه به شما بدهد. از آن مهم‌تر ممکن است متوجه نیازی در مورد محصولی خاص شوید. این امر می‌تواند در ایده‌ی تولید محصولات تازه کمک بسزایی کند. نکته‌ی کلیدی این است که از کند‌ و کاو نترسید و جستجوی عمیق‌تر را متوقف نکنید. در کنار این موارد می‌توانید از جستجوگرهای دیگر هم استفاده کنید، تا با دریافت پیشنهادات بیشتر نسبت به بازار هدف خود مسلط‌‌تر شوید.

به دنبال کمپین‌های پر سر و صدای آنلاین باشید

اینترنت در سازمان‌دهی جمعیت‌هایی که علاقه‌، اشتیاق و تفریحات خود را به اشتراک می‌گذارند، قدرتمند است: برای پیدا کردن جمعیت مورد نظر، شما می‌توانید جامعه‌ای که عضوش هستید را در نظر بگیرید. شما حتی می‌توانید کسانی که چنین اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارند، دنبال کنید: شما می‌توانید پر مخاطب‌ترین پیج‌های ویکی‌پدیا را با موضوع تفریحات غربال کنید. شما می‌توانید از طریق کند و کاو، پرمخاطب‌ترین اقلام فرعی جامعه‌تان را پیدا کنید. حتی می‌توانید به بحث‌های مخاطبان مشتاق درباره‌ی این موضوعات دقت و متمرکز کنید. شما می‌توانید به هشتگ‌های مردم‌نهاد در توییتر و اینستاگرام دقت کنید. ‌هشتگ‌هایی‌ مثل #vegansofig و #vegancommunity موارد مناسبی برای پیدا کردن بازار هدف‌های شما در مورد عبارت آرایش بدون ظلم هستند.

چگونه ایده‌های بازار هدف متمرکز خود را ارزیابی کنید؟

حال که می‌دانید چه چیزی را در فروشگاه آنلاین خود بفروشید، باید از وجود مشتری برای آن مطمئن شوید. در ابتدا بازار هدف متمرکز شما تنها یک ایده است. فرضیه‌ی مشهور شدن محصول شما با استفاده از مخاطب هدف‌تان است. در حالی که انتخاب یک بازار هدف متمرکز، یافتن مشتری را بی‌نهایت آسان‌تر می‌کند، اما باید مطمئن شوید که خریداران کافی در آن بازار هدف وجود دارند تا هدف شما را عملی کنند. اگر پیش‌بینی می‌کنید که بازار هدف متمرکز شما برای داشتن سود منطقی و زمان بسیار، به شدت محدود و کوچک است به داشتن مخاطبانی دیگر با تبلیغ و محصولی متفاوت فکر کنید. البته که شما هیچگاه نتیجه را به طور قطعی نخواهید فهمید، مگر آنکه آن را عملی کنید. حتی اگر زودتر از پیش‌‌بینی به موفقیت برسید، بازار‌های هدف متمرکز تغیر می‌کنند و این وظیفه شماست که همراه با مخاطبان خود حرکت کنید و با گذر زمان تنظیم شوید. حتی ممکن است محصولاتی جدید را به عنوان فرصتی جدید در خط تولید خود معرفی کنید. این جا چند نمونه راه‌های سنجش ‌بازارهای هدف متمرکز را معرفی می‌کنیم.

اول مخاطبان‌تان را بسازید

بعضی کمپین‌های بزرگ، آگاهی نسبت به یک محصول را پیش از تولید و فروش آن در بازار در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. با این که ممکن است ایده‌تان انتخاب صحیحی برای تولید نباشد، اما همواره شما می‌توانید با معرفی ایده و کسب فالوئر در صفحات مجازی پیش از بیان ایده، راه‌اندازی کمپین و سایر تکنیک‌های آنلاین ذهن‌ها را برای تولید آماده کنید. درنتیجه پیش از تولید تعدادی مشتری بالقوه خواهید داشت.

پیش از سرمایه‌گذاری، امتحان کنید!

با حجم کمی از تولید شروع کرده و کمپینی برای مخاطبان هدفمند محصول‌تان به راه اندازید. از اولین مشتری‌های خود انتقاد و نظر خواسته یا برای چند اینفلوئنسر محصول‌تان را بفرستید و نظرشان را درباره محصول جویا شوید. دریافت بازخورد اولیه و به موقع به‌خصوص برای تولید محصولات جدید بسیار مهم است. بنابراین می‌توانید قبل از فرستادن و فروش در محدوده‌ وسیع‌تر از این روش استفاده کنید.

عمیق‌تر به بازار هدف متمرکز خود بپردازید

شما قبلا برای شناخت بازار هدف متمرکز خود، ‌کلمات کلیدی‌ را سرچ کرده و درباره آن مطالعه کرده‌اید. اما عمیق‌تر شوید. به آنالیز بلاگ‌ها، صفحات مجازی، اینفلوئنسرها و باقی دیتاهای مهم و تاثیرپذیر بر بازار هدف خود پرداخته و نتایج را تحلیل کنید. آیا مشکلاتی که مرتباً پیش می‌آید را می‌توانید حل کنید؟

به دنبال روند مصرف‌کننده در بازار خود باشید

به روز بودن و همراهی با اتفاقات روز در وضعیت کسب و کار شما تاثیر‌گذار است. منابعی همچون Facebook IQ، Think whit google و تحقیقات مربوط به مصرف‌کنندگان نیلسن به شما در درک بهتر مشتریان کمک می‌کند. به طور مرتب مکالمات رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده و موضوع روز را دنبال کنید. هنگامی که زمان واقعی فروش محصول‌تان فرا رسید، به یاد داشته باشید که توجه بسیار زیادی بر نیاز مخاطبان خاص بازار هد‌‌ف‌تان داشته باشید. چه چیزی این بازار هدف متمرکز را از بازار گسترده‌ی آن متفاوت می‌کند؟ چگونه می‌‌توانید مطالبات مخصوص به آن‌ها را شناخته و پاسخ دهید؟ برای مثال، کیف‌های دستی بازاری بسیار گسترده دارند. بازارهای هدف متمرکز بسیاری با تمرکز بر مؤلفه‌های مختلف برای کیف دستی وجود دارد. مادری که کودکش تازه متولد شده، به کیف دستی، با جای مخصوص کهنه، احتیاج دارد. دانش آموزان دبیرستانی کیفی برای حمل کتاب های‌شان می‌خواهند، دختران جوان کیف دستی‌های کوچکی برای نگهداری تلفن همراه‌شان در قدم زدن‌های عصرانه می‌خواهند، در تعطیلات مادران بسیاری کیف دستی‌های بزرگ برای رفتن به ساحل همراه با خانواده می‌خواهند و هزاران بازار هدف متمرکز دیگر. درک نیازهای ویژه‌ی هر بازار هدف، این امکان را به ما می‌دهد تا مستقیماً با همان مخاطبان صحبت کنیم. پس شما با توضیحی دقیق مخاطبان خود را به این نقطه خواهید رساند که این محصول دقیقاً برای آن‌ها ساخته شده و به این ترتیب شانس بیشتری برای جلب توجه خریداران و فروختن محصول خود خواهید داشت.

با فرصت‌های خاص بازار هدف متمرکز خود، به جلو برانید…

حالا که می‌دانید چطور یک بازار هدف متمرکز را انتخاب کنید و برای تولید در جهت بازار هدفتان ایده‌های کارآمد بدهید، که مخاطبان‌تان جذب آن شده و آن را بخرند، وقت آن است که این کار را عملی کنید.