زمان مطالعه ۶ دقیقه

تعاریف و تفاوت بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا

تعاریف و تفاوت بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا

وقتی با بیشتر فروشنده‌ها درباره نحوه جذب مشتری و تکمیل فرایند قیف فروششان صحبت می‌کنیم؛ بیشتر آن‌ها از بازاریابی درون‌گرا استفاده می‌کنند. اگرچه، بیشتر کسب و کار‌های خلاق وموفق، هنر بهره‌گیری از بازاریابی درون‌گرا را دریافته‌اند.اما؛ تفاوت بین بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا در چیست؟ با مطالعه این مطلب روش مناسب، برای کسب و کار خود را انتخاب کنید.


وقتی با بیشتر فروشنده‌ها درباره نحوه جذب مشتری و تکمیل فرایند قیف فروششان صحبت می‌کنیم؛ بیشتر آن‌ها از بازاریابی درون‌گرا استفاده می‌کنند. اگرچه، بیشتر کسب و کار‌های خلاق وموفق، هنر بهره‌گیری از بازاریابی درون‌گرا را دریافته‌اند.اما؛ تفاوت بین بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا در چیست؟ با مطالعه این مطلب روش مناسب، برای کسب و کار خود را انتخاب کنید.

بازاریابی برون‌گرا چیست؟

بازاریابی برون‌گرا، یکی از روش‌های سنتی مارکتینگ به‌ شمار می‌رود؛ که به دنبال ارتباطی مستقیم با مشتری است. بازاریابی برون‌گرا شامل فعالیت‌هایی همچون، نمایشگاه‌های تجاری، سمینارها، تماس تلفنی (تماس سرد) می‌شود. بازاریابی برون‌گرا بسیار پرهزینه بوده و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کم‌تری به نسبت بازاریابی درون‌گرا دارد. این روش‌ها، بازاریابی برون‌گرا نامیده می‌شود، زیرا؛ کسب‌وکارها دراین روش ، به دنبال انتقال پیام به نقاط دور و در گستره‌ترین حالت خود هستند. تکنیک‌های بازاریابی برون‌گرا، به دو دلیل رفته رفته کمرنگ‌تر و ناکارآمد تراز گذشته شده‌اند. اولاً، امروزه قشرمتوسط، غرق دربیش از ۲۰۰۰ بازاریابی برون‌گرا است وهمواره به دنبال راه‌های خلاقانه برای مسدود کردن آنهاست. ثانیاً، هزینهٔ آموزش یا خریداری محصولی جدید با استفاده از اینترنت (شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، موتور جستجو و…) به مراتب کمتر از مراجعه به سمینار و یا نمایشگاه‌های تجاری است.

کسب‌ و کار خود را از حالت برون‌گرا به درون‌گرا تغییر دهید.

به جای استفاده از بازاریابی برون‌گرا، برای توده‌ای از مردم که به دنبال محدود سازی شما هستند؛ می‌توانید از بازاریابی درون‌گرا برای رونق یافتن کسب ‌و کار خود استفاده کنید. براساس این موضوع، شما باید وب سایت خود را بروز نگه دارید تا بازدیدکنندگان به هنگام جستوجو به‌طورطبیعی جذب سایت شما شوند. امروزه بیش از۹۰ درصد کسب‌ و کارها زمان خود را به بازاریابی برون‌گرا صرف می‌کنند و تنها ۱۰ درصد در حوزه بازاریابی درون‌گرا تلاش می‌کنند.

بازاریابی درون‌گرا /بازاریابی برون‌گرا

بازاریابی برونگرا زمانی به وقوع می‌پیوندد که فروشگاه دار به دنبال به دست آوردن افرادی است که مشتاق به محصولات ارائه‌شده باشند؛ برای مثال فروش مستقیم و یا تماس سرد که فروشنده تلاش می‌کند حتی بدون اطلاع از اینکه افراد، مشتریان بالقوه هستند یا نه، به آن‌ها نزدیک ‌شود. بازاریابی درون‌گرا استراتژی‌ای است که با تولید محتوا و تاکتیک‌های شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از برند را گسترش می‌دهد. این روش باعث می‌شود، افراد در مورد شما بیاموزند؛ ممکن است سایت شما را برای به دست آوردن اطلاعات مشاهده کنند و درنهایت از شما خرید کرده و یا علاقهٔ خود را به محصولات شما نشان دهند. بازاریابی برون‌گرا ممکن است زمان و تلاش زیادی را ببرد و درنتیجه هیچ بازدهی دربه دست آوردن مشتریان بالقوه نداشته باشد.اما؛ بازاریابی درونگرا این اجازه را به شما می‌دهد تا با مخاطبان باکیفیتی که در میان افرادند؛ به‌عنوان مشتریان بالقوه تفاهم ایجاد کنید.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

باراریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا چیست؟

بازاریابی درونگرا روشی برای رشد سازمان‌هاست. این روش با ایجاد رابطه‌ای معنی‌دار و طولانی با خریداران و مشتریان بالقوه، سبب رشد می‌شود، بازاریابی درون‌گرا به‌طورکلی به دنبال ارزش‌گذاری و توانمندسازی این افراد به جهت رسیدن به هدف‌هایشان در هر مرحله از خرید وفروش است. زیرا؛ اگر مشتری شما موفق شود شما موفق شده‌اید.

بازاریابی درون‌گرا در سه روش اعمال می‌شود:

۱. جذب : مکالمه و محتوای ارزشمند برای افراد مناسب ترسیم کنید تا شمارا به‌عنوان یک مشاور مطمئن با افرادی که می‌خواهید تفاهم ایجاد کنید، بشناسند.

۲. تعهد و مشارکت : با ارائه بینشی درست و راه‌حل برای نقطه‌ضعف و هدف‌های مشتریان خود، آن‌ها را بیشتر به خرید مشتاق می‌کنید.

۳. رضایت : با ارائه پشتیبانی و کمک، مشتریان خود را به جهت کسب یک خرید موفقیت‌آمیز توانمند سازید.وقتی مشتریان خرید موفقیت‌آمیزی دارند و این موفقیت را با دیگران به اشتراک می‌گذارند این امر باعث جذب مشتریان بیشتری می‌شود.

استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا بصورت کاربردی و مؤثر برای مخاطبان هدف خود، بازاریابی کنید. در قسمت زیر، شاهد استراتژی‌های مخصوصی برای بازاریابی درون‌گرا اعم از جذب کردن، مشارکت کردن و راضی کردن مشتری خواهید بود که به چرخه (flywheel) شما کمک می‌کند تا درحرکت و جریان وهمچنین عامل رشد بهتر تجارت شما باشد.

۱.استراتژی جذب

استراتژی بازاریابی درون‌گرا، افراد خریداری را که با خلق محتوا و رشد و توسعه پیوند زده‌شده‌اند؛ جذب می‌کند. برای به دست آوردن مخاطبان خود با ایجاد و انتشار محتوا همچون مقالات وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد‌ها برای محتوایی که ارزش‌ها را ارائه و تأمین می‌کند، شروع کنید. مثال‌هایی شامل راهنمایی‌هایی در مورد نحوهٔ استفاده آر محصولات شما و یا اطلاعاتی دربارهٔ اینکه راه‌حل‌های شما چگونه می‌تواند چالش‌های آن‌ها را برطرف کند. برای به دست آوردن مخاطبان خود از طریق بازاریابی درونگرا در مراحل بعدی درچرخه flywheel باید تمام مطالب با استراتژی سئو بهینه شود. استراتژی سئو شما را مستلزم می‌کند تا کلمات کلیدی مشخص وعبارات مرتبط با محصول و خدمات، چالش‌هایی که برای مشتریان حل می‌کنید و روش‌هایی که توسط آن به مخاطبان هدف خود کمک می‌کنید را هدف‌گذاری کنید. این امر باعث می‌شود، محتوا و اطلاعات شما برای افرادی که به دنبال آن‌ها هستند (مخاطب هدف و یا مشتری مناسب نیز شناخته می‌شود) در صفحات موتور جستجو (SERP) به نمایش دربیاورد.

۲. استراتژی مشارکت

به هنگام استفاده از استراتژی درونگرا برای ایجاد تعامل میان مخاطبان خود اطمینان حاصل کنید که ارتباط شما با مشتریان به‌گونه‌ای باشد که آنان خواستار روابط بلندمدت با شما باشند. به هنگام استفاده از این استراتژی، اطلاعاتی دربارهٔ ارزش کسب‌وکاری که به آن‌ها ارائه می‌دهید، منتقل کنید. استراتژی مشارکت ممکن است شامل نحوه رفتارومدیریت تماس‌های فروش ورودی خودتان باشد. همیشه مطمئن باشید که شما فروشنده راه‌حل هستید نه فروشنده محصول. این موضوع ثابت می‌کند که تمام معاملات با توافقات متقابل سودمند برای مشتریان و کسب‌وکار شما به پایان می‌رسد، به این معنی است که شما برای مشتریان مناسب خود ارزش قائل می‌شوید.

۳. استراتژی ایجاد رضایت‌مندی

استراتژی درونگرا ایجاد رضایت، باعث می‌شود که مشتریان شما خوشحال، راضی و بعد از خرید پشتیبانی شده باشند. این استراتژی شامل اعضای تیمی است که به مشاوران و متخصصانی تبدیل‌شده‌اند که درهرمقطع زمانی به مشتریان کمک می‌کنند. استفاده از چت‌بات‌ها و نظرسنجی برای کمک، پشتیبانی و درخواست بازخورد از مشتریان عاملی مؤثر برای شاد کردن این افراد است. بات‌ها و نظرسنجی‌ها باید در زمان مشخصی ارائه شود تا مشتریان احساس ارزشمندی کنند. تعامل در شبکه‌های اجتماعی، دیگر استراتژی مهم در استراتژی رضایت‌بخش است. دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی ممکن است یکی از پروفایل‌های شمارا برای ارائه بازخورد، پرسش سؤال و یا به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان از محصول و یا خدماتتان استفاده کنند. این روش نشان می‌دهد شما به آن‌ها گوش می‌دهید و توجه می‌کنید.

درنهایت، هدف استراتژی درون‌گرا بر روی رضایتمندی مشتری متمرکز بوده و موضعی است که درهرشرایطی مشتریان را کمک و پشتیبانی می‌کند حتی اگر کسب ‌وکار شما هیچ سودی نبرد. به یاد داشته باشید یک مشتری راضی، تبدیل به یک حامی و تبلیغ‌کننده‌ی برند شما می‌شود پس درنتیجه؛ به تعاملات بزرگ و کوچک خود دقت کنید.

 

با طراحی سایت سازیتو به راحت‌ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید