زمان مطالعه ۶ دقیقه

تولید محتوا یا تبلیغات سنتی؟ تفاوت در چیست؟

تولید محتوا یا تبلیغات سنتی؟ تفاوت در چیست؟

هدف از بازاریابی جذب مشتری و وادار کردن آن‌ها به خرید محصولات یا خدمات شما است. در طول سالیان گذشته، کسب‌وکارها به‌واسطه‌ی تبلیغات چاپی، تلوزیونی، رادیویی و حتی اینترنتی فرآیند مارکتینگ خود را پیش می‌بردند. اما درهرصورت زمانه تغییر کرده است. مشتری‌ها باهوش‌تر شده‌اند و کنترل بیشتری روی تبلیغاتی که مشاهده می‌کنند دارند. تولید محتوا نیز درست مثل شکل سنتی‌ تبلیغات، یک هدف واحد را دنبال می‌کند اما به‌شکل بسیار هدف‌گذاری شده‌تر است. استفاده از محتواهای ارزشمندی چون مقاله وبلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، فرم‌های مختلف ویدئو و حتی ای‌میل، به‌واسطه‌ی تعلیم و سرگرم‌ کردن مشتری‌هایتان، آن‌هارا به هدف نهایی شما یعنی خرید ،هدایت می‌کند. بدون استفاده از بنرهای بزرگ و پرهزینه.


هدف از بازاریابی جذب مشتری و وادار کردن آن‌ها به خرید محصولات یا خدمات شما است. در طول سالیان گذشته، کسب‌وکارها به‌واسطه‌ی تبلیغات چاپی، تلوزیونی، رادیویی و حتی اینترنتی فرآیند مارکتینگ خود را پیش می‌بردند. اما درهرصورت زمانه تغییر کرده است. مشتری‌ها باهوش‌تر شده‌اند و کنترل بیشتری روی تبلیغاتی که مشاهده می‌کنند دارند. تولید محتوا نیز درست مثل شکل سنتی‌ تبلیغات، یک هدف واحد را دنبال می‌کند اما به‌شکل بسیار هدف‌گذاری شده‌تر است. استفاده از محتواهای ارزشمندی چون مقاله وبلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، فرم‌های مختلف ویدئو و حتی ای‌میل، به‌واسطه‌ی تعلیم و سرگرم‌ کردن مشتری‌هایتان، آن‌هارا به هدف نهایی شما یعنی خرید ،هدایت می‌کند. بدون استفاده از بنرهای بزرگ و پرهزینه.

تبلیغات سنتی چیست؟

تبلیغات سنتی به یک فرم از بازاریابی Interruptive گفته می‌شود که به کسب‌وکارها امکان دسترسی به مشتری‌هایشان در هر برهه‌ی زمانی و مکانی را می‌دهد. این نوع از تبلیغات می‌تواند به اشکال مختلفی انجام شود، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تبلیغات روزنامه‌ها، تبلیغات مجله‌ها، بیلبوردها -نسخه‌ی جدیدترشان: بنرهای اینترنتی- تبلیغات رادیویی و… اشاره کرد. بازاریاب‌های سنتی پیام‌های تبلیغاتی‌شان را در برابر حجم بزرگی از افراد قرار می‌دهند؛ صرف نظر از این‌که چه تعداد از مخاطبان مورد نظر به پیام آن‌ها اهمیت می‌دهند.

تبلیغاتی سنتی

بازاریابی محتوایی چیست؟

برخلاف تبلیغات سنتی، این شکل از بازاریابی بسیار هدف‌گذاری‌شده‌تر است؛ البته سختی‌های خودش را هم دارد! در این روش می‌بایست ، محتوای ارزشمند تولید کنید. محتوایی که نیازهای مشتریان‌تان را برطرف کند، در پی آن فروش بیشتری را نیز برای شما به‌ارمغان بیاورد. این موضوع می‌تواند شامل اشکال متنوعی چون آزمون‌ها، مقالات وبلاگ، اینفوگرافیک‌ها، ویدئو و حتی خبرنامه شود. تولید محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا ارزش‌های بیشتری را به مشتریان بالقوه‌تان ارائه دهید، نتیجه‌ی این موضوع قدردانی مشتریلن از وجود شما و در نهایت تشکیل یک جامعه‌ی برای کسب‌وکارتان خواهد بود. این هنر برقراری ارتباط با مشتریان‌تان است، بدون تبلیغات مستقیم خسته کننده.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

تولید محتوا

تفاوت میان بازاریابی محتوایی و تبلیغات سنتی

عمده‌ترین تفاوت میان بازاریابی محتوایی و تبلیغات سنتی، هدف‌گذاری است. در شکل سنتی تبلیغات، محدودیت‌های بسیاری در زمینه‌ی هدف‌گذاری مخاطبان وجود دارد. کانتنت مارکتینگ به مشتریان شما آزادی دسترسی به محتواهایتان را در هر زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشند می‌دهد. به این معنا که، کاربران خودآگاه یا ناخودآگاه، به مارکترها اجازه‌ی تبلیغ را می‌دهند، از طرفی دیگر به‌این واسطه قادر خواهید بود تمرکز نسبتاً کامل مخاطبان‌تان را جلب کنید. اما تبلیغات سنتی غالباً زمانی در معرض دید افراد قرار می‌گیرند، که در حال انجام کار متفاوتی مثل تلوزیون دیدن یا رانندگی هستند. این موضوع می‌تواند حواس افراد را از کاری که در حال انجام‌اش هستند پرت کند (نتیجه‌اش را حدس بزنید!). این روش بازاریابی، امروز در اشکال مختلف دیجیتال مارکتینگ نیز رواج پیدا کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تبلیغات پاپ‌آپ، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی -مثل تبلیغات اسپانسرشیپ در اینستاگرام- و تبلیغات در قبل یا اواسط ویدئوها اشاره کرد.

دیجیتال مارکتینگ

اطلاعات

بازاریابی محتوایی در حال حاضر یکی از اشکال ترجیح‌پذیر مارکتینگ به ‌نسبت دیگر روش‌های تبلیغات به‌شمار می‌رود. دلیل آن هم این است که به این واسطه قادر خواهید بود محتوای ارزشمندی را به مخاطبان خود عرضه کنید. این مورد ،کاربران شما را تعلیم و به‌سمت انتخاب آگاهانه و در نهایت خرید خدمات شما را هدایت می‌کند. برخلاف بازاریابی محتوایی که کاربر را پله‌پله به سمت استفاده از محصول شما پیش می‌برد، تبلیغات سنتی به‌واسطه‌ی اطلاعات خلاصه‌شده و جزئیات مستقیم مشتریان را مورد هدف‌گذاری قرار می‌دهد.

مخاطب

در واقع کسب‌وکارها به‌واسطه بازاریابی محتوایی در ازای اطلاعات ارزش‌مندی که ارائه می‌کنند،؛ مشتری جذب می‌کنند. این به این معنا است که کاربران شما به انتخاب خودشان، به محتوای شما دسترسی خواهند داشت، و شما به‌صورت «دائمی» مالک آن‌ها خواهید بود. بر خلاف این موضوع، در تبلیغات سنتی، به‌دلیل ماهیت زودگذر و خلاصه‌شده‌ی این روش، دسترسی کسب‌وکارها به مشتریان موقت خواهد بود. بازاریاب‌های سنتی به رسانه‌های مختلفی چون تلوزیون، رادیو، صاحبین بیلبوردها و… در ازای اشتراک‌گذاری پیام‌شان میان مخاطبین این رسانه هزینه پرداخت می‌کنند. عدم دسترسی دائمی به مشتریان زمانی زیان‌بار می‌شود، که شما به‌عنوان تبلیغ‌دهنده، زمان توافق شده‌تان به‌اتمام برسد. در این صورت مشتریان خود را نیز از دست خواهید داد.

اثر متقابل

هدف اصلی کانتنت مارکتینگ رسیدن به یک دیالوگ واحد میان کسب‌وکار و مشتری است. با اشتراک‌گذاری محتوای ارزش‌مند و تعامل با مخاطبان‌تان بر پایه‌ی یک مبحث قادر خواهید بود به رهبر حوزه‌ی کاری خود تبدیل شوید. به این صورت که افراد در پی این موضوع، به برند شما اعتماد و در نتیجه خرید خواهند کرد. اشکال مختلف بازاریابی سنتی چون تبلیغات تلوزیونی تنها به شما امکان برقراری ارتباط یک‌طرفه با مشتریانتان را خواهند داد. بازاریاب‌های سنتی به امید جذب مشتری، خلاصه‌شده‌ترین پیام برند یا محصول خود را در فرآیند تبلیغات‌شان به‌کار می‌برند.

تغییر پذیری

یکی دیگر از مزیت‌های بازاریابی محتوایی به‌نسبت تبلیغات سنتی، امکان تغییر استراتژی‌ها در شرایط مختلف و در هر زمانی است. بازاریاب‌های محتوایی قادر خواهند بود در هر لحظه استراتژی‌ جدیدی به‌کار گرفته و پس از سنجش آن، در مورد تمرکز و عدم تمرکز روی استراتژی مورد نظر تصمیم‌گیری کنند. این مورد می‌تواند به‌واسطه‌ی بررسی داده‌ها با نرم‌افزارهای داده‌ای صورت بگیرد. این نرم‌افزارها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا جنبه‌های مختلف فروش و کمپین‌های تبلیغاتی‌تان را مورد سنجش قرار دهید و با توجه به آن‌ها استراتژی‌های مارکتینگ خود را بچینید. تبلیغات سنتی ولی امکاناتی از این قبیل را برای شما به ارمغان نخواهد داشت. در واقع بازاریاب‌های سنتی برای بررسی نتیجه‌ی کمپین‌ها و استراتژی‌هایشان در اغلب اوقات می‌بایست تا اتمام آن‌ها صبر کنند.

هزینه

هزینه‌ یکی از محوری‌ترین جنبه‌های تصمیم‌گیری برای شروع یک کمپین تبلیغاتی به‌شمار می‌رود. اگر هزینه‌های جاری دو روش تبلیغاتی محتوایی و سنتی را مورد بررسی قرار دهید؛ متوجه خواهید شد روش اولی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. طبق مقاله‌ای که وب‌سایت فوربس در رابطه با این موضوع منتشر کرده است، بازاریابی محتوایی به‌طور میانگین 62 درصد مقرون به‌صرفه‌تر و حدودا 3 برابر تاثیرگذارتر از تبلیغات سنتی عمل می‌کند.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی محتوایی یا تبلیغات سنتی؟ کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

اگر در حال تدوین یک استراتژی مارکتینگ برای کسب‌وکار خود هستید، هیچ شکی در مورد شروع بازاریابی محتوایی وجود نخواهد داشت. این شکل از مارکتینگ، بسیار تاثیرگذارتر، مقرون به‌صرفه‌تر و ساده‌تر از شکل سنتی آن است. البته این موضوع، به این معنا نیست که شما نباید تبلیغات سنتی را در نظر داشته باشید. بهترین بازاریاب‌ها کسانی هستند که به‌نسبت شرایط کسب‌وکار خود، بهترین انتخاب‌هارا می‌کنند. به‌واسطه‌ی بازاریابی محتوایی مخاطبان خود را به یک جامعه‌ی وفادار هدایت کرده و با استفاده درست از استراتژی‌های تبلیغات سنتی، جامعه را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کنید.

 

با طراحی سایت سازیتو به راحت‌ترین شکل ممکن سایت خودتان را طراحی کنید