زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

راه‌های پیدا کردن مشتری مناسب در یک کسب و کار

راه‌های پیدا کردن مشتری مناسب در یک کسب و کار

راه‌های زیادی برای یافتن مشتریان خوب برای محصولات یا خدمات شما وجود دارد. در این مقاله، برخی از بهترین راه‌های پیدا کردن مشتری وجود دارد که صاحبان کسب و کار برای یافتن مشتریان جدید از آن‌ها استفاده می‌کنند. ادامه مطلب را اینجا بخوانید.


 
 به طور کلی، صاحبان کسب و کار مشتریانی را دوست دارند که به طور مرتب از آن‌ها خرید می‌کنند. با این حال، برای یافتن مشتری مناسب اینچنینی، یک صاحب کسب و کار باید تحقیقات زیادی را انجام دهد. اگر بدون تلاش زیاد به دنبال مشتریان دائمی هستید، در این پست چند راه برای کمک به شما برای یافتن مشتریان مناسب برای کسب و کارتان معرفی شده است.
پیدا کردن مشتری مناسب همیشه می‌تواند یک چالش باشد. اما می‌توانید از فناوری‌های روز برای پیدا کردن مشتریان مناسب استفاده کنید. فقط باید راه‌ها و تکنیک‌های مختلفی را بدانید که کمکی برای یافتن بهترین مشتریان است. حتی قبل از این‌که به طور رسمی، بازاریابی کسب و کار خود را شروع کرده باشید. این مقاله همچنین به این موضوع می‌پردازد که چگونه کسب و کارها مشتریان خود را پیدا می‌کنند، و چگونه می‌توانید از رویکرد آن‌ها برای یافتن مشتری مناسب برای کسب و کار خود استفاده کنید.
 

چرا یافتن مشتری مناسب مهم است؟

یافتن مشتری برای کسب و کار
در تجارت، مشتری مهم‌ترین فرد است. بدون مشتریان، یک تجارت نمی‌تواند دوام بیاورد. این مشتری است که قبض‌ها را پرداخت می‌کند و تجارت را هدایت می‌کند. حالا چطور باید مشتریان خوبی پیدا کنید و چرا مشتری مناسب مهم است؟ 
مشتریان مایه حیات یک تجارت هستند. بدون مشتری، شما هیچ کسب و کاری ندارید؛ بنابراین، یافتن مشتریان خوب ضروری است. مشتریان خوب به افرادی گفته می‌شود که به طور مکرر از شما خرید می‌کنند، از محصول و خدمات شما راضی هستند و کسب و کار شما را به دیگران توصیه می‌کنند.
یافتن مشتریان خوب یکی از اولین قدم‌ها برای راه‌اندازی یک کسب و کار و از بهترین راه‌ها برای افزایش سود در کسب و کار شماست. 

چگونه مشتری ایده‌آل خود را پیدا کنیم؟

یافتن مشتری ایده‌آل
راه‌های زیادی برای یافتن مشتریان خوب برای کسب و کار شما وجود دارد. می‌توانید به بازار خرید محلی بروید و کارت ویزیت یا بروشور کاری‌تان را به مردم بدهید، همچنین می‌توانید یک آگهی در گوگل یا اینستاگرام بخرید و خود را به مردم معرفی کنید. پیدا کردن یک مشتری خوب همیشه کار آسانی نیست، به خصوص اگر یک تجارت جدید هستید. اگر کسب و کاری جدید و نوپا نیستید، از قبل مشتریان ثابتی دارید که حالا باید برای حفظ آن‌ها و افزایش نرخ بازگشت مشتری خود بکوشید.
برای اینکه بتوانید مشتری مناسب کسب و کار خود پیدا کنید، باید بدانید که آن‌ها چه کسانی هستند. درواقع مهم‌ترین چیزی که برای راه‌اندازی کسب و کار خود باید بدانید این است که مشتریان بالقوه شما چه دسته‌ای را در بر می‌گیرند. برای کار با مشتریان بالقوه، ابتدا باید بفهمید که چه کسانی هستند. شناخت مشتریان خود به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی بازاریابی موفق و محصولی را ایجاد کنید که نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

 

بازار هدف را بشناسید


یافتن بازار هدف بخش مهمی از راه‌اندازی یک کسب و کار است، اما رساندن پیام شما به این افراد ممکن است دشوار باشد. بهترین راه برای انجام این کار این است که به این فکر کنید که بازار هدف شما چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد، کجا زندگی می‌کند و چه کاری انجام می‌دهد. هنگامی که این کار را انجام دادید، می‌توانید روی نحوه رسیدن به آن‌ها و ارتباط گرفتن با آن‌ها تمرکز کنید. ساده‌ترین راه برای دستیابی به بازار هدف از طریق اینترنت است، اما باید کانال‌های چاپی، رادیویی و تلویزیونی را نیز در ادامه زیر نظر بگیرید. فقط به یاد داشته باشید که خلاق باشید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به بازار هدف خود به روشی درست و خلاق . با ارائه دلیلی برای نفوذ کنید.
برای شناخت بازار هدف و در کل یافتن مشتری ایده‌آل برای یک کسب و کار شما نیاز به شناخت پرسونای مشتری خود دارید. با شناخت پرسونا می‌توانید تخصصی‌تر و کم‌عیب‌تر خدمت خود را عرضه کنید.

 

پرسونای مشتری چیست؟

یافتن مشتری با پرسونای هدف
پرسونای مشتری توصیفی از یک مشتری ایده‌آل برای یک تجارت است. پرسونا مشتری می‌تواند به صورت متن یا مجموعه‌ای از تصاویر اینفوگرافیک باشد که بازار هدف یک کسب و کار را توصیف می‌کند. پرسونا یک ابزار مفید برای صاحبان مشاغل، بازاریابان، طراحان و کپی‌رایترها است. 
پرسونای مشتری برای پاسخ به این سؤال ایجاد می‌شود که هدف کسب و کار چه کسی است؟ پرسونا مشتری مانند یک طرح اولیه برای طراحان است و به آن‌ها کمک می‌کند تا پیام، محتوا و تصاویر مناسب را برای مخاطب هدف ایجاد کنند. این راهی برای کمک به ساختن برندی است که از سمت مشتریان خود منطقی و مقبول باشد و به راحتی با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند. 
بهترین مزیت در مورد پرسونای مشتری این است که می‌تواند به یک کسب و کار کمک کند تا اطمینان داشته باشد، که برای مشتریان خود ارزش ایجاد می‌کند. در ادامه راه‌هایی که پرسونای مشتری می‌تواند کمک حال شما باشد را باهم بررسی می‌کنیم
پرسونای مشتری یا پرسونای خریدار یک شخص خیالی است که یک شرکت از آن برای نشان دادن مشتریان هدف خود استفاده می‌کند. این به آن‌ها تصویر ذهنی از اینکه به چه کسی می‌فروشند، چگونه رفتار می‌کنند و چگونه فکر می‌کنند، می‌دهد. 
پرسونا نمایشی از مشخصات جمعیتی مشتری هدف، مانند سن، جنسیت، درآمد، شغل، موقعیت مکانی، علایق و غیره است. با تعیین اطلاعات جمعیتی مشتریان هدف، کسب و کارها می‌توانند نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها را تعیین کنند. 
علاوه بر ارسال پیام‌های درست موثر، با دانستن پرسونای مشتری هدف، کانال رسانه‌ای مناسب نیز انتخاب می‌شود. به عنوان مثال؛ پرسونای یک خریدار معمولی یک محصول خاص ممکن است شخصی باشد که خانه‌دار است، در حومه شهر زندگی می‌کند، دارای مدرک دبیرستان و درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون تومان است. سپس می‌توان از این پرسونای برای تعیین کانال ارتباطی مناسب برای بازاریابی محصول و تبلیغات استفاده کرد، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بنری، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، و…
 

چگونه پرسونای مشتری خود پیدا کنیم؟

پیدا کردن مشتری مناسب برای کسب و کار
پیدا کردن پرسونای مشتری خود می‌تواند سخت باشد. هنگام جستجوی پرسونای مشتری، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید، جایگاه تجاری شماست. 
جایگاه کسب و کار شما باید همیشه نقطه شروع پرسونای مشتری شما باشد. همان‌طور که جایگاه کسب و کار خود را محدود می‌کنید، افرادی را که می‌خواهید هدف قرار دهید محدود می‌کنید. اگر اهل تجارت لباس هستید، روی افرادی که تنوع لباس کمی در کمد خانه خود دارند تمرکز نخواهید کرد. 
اگر شما سرویس تدریس خصوصی دبیرستان را ارائه می‌دهید، روی افرادی که در تلاش برای قبولی در ریاضیات کلاس ابتدایی هستند تمرکز نخواهید کرد. شما روی افرادی تمرکز خواهید کرد که می‌توانید بیشتر به آن‌ها کمک کنید. بنابراین، پرسونای مشتری شما دارای سن، سطح درآمد و سطح تحصیلات مشخصی خواهد بود. 
برای اینکه مشتری ایده‌آل خود را پیدا کنید باید کمی تحقیق کنید. شما باید به رقبای خود نگاه کنید، به تجارت خود نگاه کنید و به بازار هدف خود نگاه کنید. این تحقیق به شما کمک می‌کند پرسونای مشتری خود را بسازید. راه‌های زیادی برای انجام این تحقیق وجود دارد. می‌توانید به بازار هدف خود بروید و یک به یک از آن‌ها سؤال کنید. می‌توانید نظرسنجی هم در این فرایند انجام دهید. گزینه دیگر این است که چند مقاله بخوانید تا بفهمید بازار هدف شما کیست.
پرسوناها یک نوع کاربر و نمونه اولیه هستند که بر اساس تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و یا مصاحبه‌های کاربران شکل می‌گیرند. 
پرسونای کاربر اغلب شامل اطلاعات کلی مانند: نام، سن، درآمد و موقعیت جغرافیایی است. پرسونا همچنین شامل جزئیات رفتار، نیازها و اهداف مشتریان می‌شود.
 

تقسیم‌بندی مشتری چیست؟

تقسیم‌بندی مشتری در کسب و کار
تقسیم‌بندی مشتری یک تکنیک قدرتمند و مؤثر برای هدف قرار دادن مشتریان مناسب برای کسب و کار شما است. این تاکتیک یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی کسب و کار است و برای موفقیت کسب و کار حیاتی است. ما فرض می‌کنیم که شما در ابتدای سفر تجاری خود هستید و به دنبال یافتن مشتری برای کسب و کار جدید خود هستید. در این مرحله شما به دنبال راه‌هایی برای یافتن افرادی هستید که می‌خواهند محصول یا خدمات شما را بخرند.
تقسیم‌بندی مشتری روشی برای تقسیم مشتریان یا مشتریان بالقوه به گروه‌هایی با نیازها و ویژگی‌های مشابه است. این فرایند معمولاً توسط مشاغل برای تعریف استراتژی‌های بازاریابی خود با هدف دستیابی به بخش خاصی از بازار با محصول یا خدماتی که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کنند، استفاده می‌شود.
هر شرکت، بزرگ یا کوچک، از تقسیم‌بندی مشتری برای یافتن و بازاریابی برای مخاطبان هدف خود استفاده می‌کند. یک تقسیم‌بندی بهینه مشتری می‌تواند وفاداری، سود و آگاهی از برند را افزایش دهد. تقسیم‌بندی مشتری یک استراتژی قدرتمند است که به شما این امکان را می‌دهد تا کمپین‌های بازاریابی خود را با ترکیب محصول مناسب و دسته‌بندی مشتری مناسب بهبود بخشید.  

چگونه مشتریان خود را تقسیم‌بندی کنیم؟

تقسیم‌بندی و یافتن مشتری در کسب و کار
کسب و کارها مشتریان زیادی در هر اندازه دارند، از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مصرف کنندگان فردی. اما با وجود اینکه این مشتریان بزرگ، کوچک و در این بین هستند، بهترین راه برای مدیریت آن‌ها این است که آن‌ها را تقسیم‌بندی کنید و خدماتی را که احساس می‌کنید به آن‌ها نیاز دارند را ارائه دهید. 
تقسیم‌بندی مشتریان به این معنا نیست که شما مشتریان بزرگ‌تر خود را کاملاً نادیده می‌گیرید و بر مشتریان کوچک‌تر تمرکز می‌کنید. این بدان معناست که شما آن‌ها را به گروه‌هایی تقسیم می‌کنید - به عنوان مثال، می‌توانید گروهی برای مشتریان وفادار، گروهی برای مشتریانی که بار اولی هستند، گروهی برای مشتریان بزرگ، گروهی برای مشتریان کوچک و… داشته باشید.
هنگام درک مشتریان خود، مهم است که ابتدا آن‌ها را شناسایی کنید و در دسته‌ی درست قرار دهید. هرچه دقیق‌تر باشید، بهتر می‌توانید به آن‌ها خدمت کنید. 
دو راه اصلی برای تقسیم‌بندی مشتریان وجود دارد: رفتاری و جمعیتی. تقسیم‌بندی رفتاری بر اساس رفتار گذشته مشتریان است. تقسیم‌بندی جمعیتی نیز بر اساس ویژگی‌های جمعیتی فعلی آن‌ها (سن، جنسیت، و …) است. 
ترکیب این دو به شما کمک می‌کند تصویر بزرگ‌تر و از دوری را از مشتریان خود ببینید و نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنید. سپس می‌توانید از این دانش برای ایجاد یک طرح تقسیم‌بندی استفاده کنید که برای شما و کسب و کارتان مفید باشد.
 

تجزیه و تحلیل مشتری

تجزیه و تحلیل مشتریان هدف
تجزیه و تحلیل مشتریان می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب و کاری باشد. صاحبان مشاغل اغلب به تجزیه و تحلیل تکیه می‌کنند تا بفهمند چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی در کار می‌لنگد. اگرچه ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد، اما برای به دست آوردن بیشترین بهره از تجزیه و تحلیل شما نیاز به کار و درک زیادی از شرایط مشتریان خود دارید.
تجزیه وتحلیل مشتریان به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات را در کسب و کار خود شناسایی کنید و با بروز‌رسانی پرسونای مشتری خود، خریداران بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید.
 

با استفاده از پرسونای خریدار، مشتری مناسب را پیدا کنید.

یافتن مشتری بلقوه
هر کسب‌وکاری می‌خواهد مشتریان وفادار برای خود داشته باشد، اما فهمیدن اینکه چگونه می‌توان آن را به دست آورد یا چگونه مشتریانی را که دارید حفظ کنید، بسیار سخت است. فهمیدن اینکه مشتریان شما چه می‌خواهند اولین قدم برای داشتن بهترین رابطه ممکن با آن‌هاست.
 با مشتریان فعلی خود صحبت کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با مشتریان خود صحبت با آن‌هاست. سعی کنید با مشتریان فعلی خود مکالمه‌ای داشته باشید که مبتنی بر فروش نباشد. دریابید که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند و چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید.
پرسونای مشتریان خود را به روز کنید و سعی کنید آن را به واقعیت بیش از قبل نزدیک کنید. این امر به واقع‌بینانه شدن فروش و عدم فروش شما و علت‌یابی مشکلات در کسب و کارتان کمک می‌کند.
 

افزایش مشتری با راه‌اندازی سایت فروشگاهی


یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مشتری ساخت سایت فروشگاهی است. هرچه خرید کردن از شما و دسترسی به شما ساده‌تر باشد. مشتریان بیشتری به شما جذب می‌شوند و فروش شما افزایش می‌یابد. سازیتو با ارائه فروشگاه ساز در بستری ساده، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید فروش بیشتری را داشته باشید و از اتوماتیک شدن فرایند فروش محصولات خود سود هزینه‌ای و زمانی بسیاری ببرید. هزینه‌ی ساخت فروشگاه اینترنتی در سازیتو معقول است و با توجه به تصویری که از برند و کسب و کار شما می‌سازد می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.
 
مزیت‌های سازیتو که به افزایش مشتری شما کمک می‌کند:
 

اتصال به ترب و ایمالز


سایت‌های سازیتو به سادگی به ترب و ایمالز متصل می‌شوند و شما می‌توانید محصولات خود را در این سایت‌ها نیز نمایش دهید. نمایش محصولات شما در این سایت‌ها به دیده‌شدن بیشتر آن‌ها کمک می‌کند و باعث افزایش فروش و مشتریان شما می‌شود.
 

سادگی در خرید


شما در سایت‌های ساخته شده با سازیتو به راحتی می‌توانید بدون نیاز به آپدیت کردن موجودی و جواب دادن پیام‌های بی پایان در دایرکت‌ها و معطل نگه داشتن مشتریان فروش محصولات خود را داشته باشید و از خودکار بودن همه چیز لذت ببرید.
 

اعتماد و امنیت سایت فروشگاهی


طراحی سایت فروشگاهی امکان اتصال درگاه و خرید دامنه‌های معتبر را به شما می‌دهد. این امر باعث ایجاد اعتماد در مشتریان برای خرید از شما و اعتماد بیشتر به شما می‌شود. همچنین سایت‌های ساخته شده با سازیتو دارای گواهینامه‌ی معتبر SSL هستند که این امر باعث می‌شود تا از حملات سایبری در امان باشند.
 

کد تخفیف تکی و گروهی


در سایت‌های ساخته شده با سازیتو شما می‌توانید برای فروش محصولات خود کد تخفیف‌های مختلف تکی و گروهی را بسازید. داشتن کدهای تخفیف به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید مخاطبان فعلی را تبدیل به مشتری کنید و نرخ بازگشت مشتری را در مشتریان قدیمی بالا ببرید امکان تخفیف‌های پیشرفته برای شما این امکان را به وجود می‌آورد تا تخفیف‌های شخصی‌سازی شده بر اساس سبد خرید و یا حتی تخفیف‌های خاص برای مشتریان خاص خود بسازید.
 

نتیجه‌گیری


یافتن مشتری برای کسب و کار از دغدغه‌های هر کارآفرین است. شما با داشتن یک کسب و کار مناسب و دیدی کامل و دقیق نسبت به مشتریان خود، می‌توانید علاوه بر افزایش فروش، مشتریان خود را نیز افزایش دهید و مهم‌تر از آن در یافتن مشتریان وفادار برای کسب و کار خود موفق باشید. یک مشتری مناسب و وفادار می‌تواند ۱۰ برابر یک مشتری جدید برای شرکت شما ارزش آفرینی کند. پس پرسونای کاربران خود را بشناسید و مشتری بلقوه‌ی مناسبی برای کسب و کار خود بیابید.