زمان مطالعه ۶ دقیقه

ریفرال مارکتینگ چیست؟ و چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

ریفرال مارکتینگ چیست؟ و چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

ریفرال مارکتینگ یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی گفتاری (مشارکتی) به‌حساب می‌آید. به‌واسطه‌ی ریفرال مارکتینگ، مشتریان برند شما، در گسترش محدوده‌ی بازاری محصولات و خدماتتان، کمک خواهند کرد. اهمیت ریفرال مارکتینگ زمانی دوچندان می‌شود، که تمام فرآیند آن بدون نیاز به هزینه‌ی مالی خاصی قابل اجرا است. به این صورت، دیگر نیازی نیست، به افراد غریبه برای تبلیغ برندتان، هزینه‌ای پرداخت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.


ریفرال مارکتینگ یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی گفتاری (مشارکتی) به‌حساب می‌آید. به‌واسطه‌ی ریفرال مارکتینگ، مشتریان برند شما، در گسترش محدوده‌ی بازاری محصولات و خدماتتان، کمک خواهند کرد. اهمیت ریفرال مارکتینگ زمانی دوچندان می‌شود، که تمام فرآیند آن بدون نیاز به هزینه‌ی مالی خاصی قابل اجرا است. به این صورت، دیگر نیازی نیست، به افراد غریبه برای تبلیغ برندتان، هزینه‌ای پرداخت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

ریفرال مارکتینگ

ریفرال مارکتینگ چیست؟

ریفرال مارکتینگ، یا بازاریابی ارجاعی، همان‌طور که از نام‌ آن می‌توان حدس زد، به گسترش کسب‌وکار به‌واسطه‌ی مشتریان اشاره دارد. درواقع در این شکل از بازاریابی، مشتریان شما، پس از تجربه‌ی خرید از برند، محصولاتتان را به دوستان و اطرافیانشان معرفی خواهند کرد. تأثیر این موضوع، نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی دوچندان است. مشتریان حرف‌های افراد حقیقی و واقعی را، بیشتر از تبلیغات و گفته‌های خود برند قبول خواهند کرد.

چرا ریفرال مارکتینگ کار می‌کند؟

ریفرال مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است. از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌توان به این سه مورد اشاره کرد: «هدف‌گذاری لیزری»، «عنصر اعتماد» و «گستردگی ارتباطات».

هدف‌گذاری لیزری

اگر دوست شما که از لحاظ سلیقه، درست مثل شما فکر می‌کند، یک محصول را به شما، معرفی کند، احتمال این‌که شما هم محصول موردنظر را خریداری کنید و از آن خوشتان بیاید بسیار بالا است. بنابراین، شما به‌عنوان بازاریاب، می‌بایست محبوب‌ترین محصول خود‌ و جامعه‌ی هدف آن را پیدا کنید، و بعد به دنبال شناسایی افراد دیگری که احتمالاً با این جامعه هدف مرتبط باشند باشید. این مورد، می‌توان به‌طور فوق‌العاده‌ای، با اینفلوئنسر مارکتینگ همراه شود. اگر شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده از سبک زندگی یک اینفلوئنسر خوشتان بیاید، به‌احتمال زیاد محصولاتی که توسط او توصیه می‌شوند را خریداری خواهید کرد. ریفرال مارکتینگ و بازاریابی گفتاری، تا حدود زیادی به یک‌دیگر وابسته‌اند. شما به‌واسطه‌ی استراتژی‌هایی که تعیین می‌کنید، می‌بایست یک جامعه‌ی هم‌فکر را با محصولات‌تان هدف‌گذاری کنید. به این شکل از بازاریابی، هدف‌گذاری لیزری نیز گفته می‌شود.

اعتماد

اعتماد، دومین فاکتور مهم در اهمیت ریفرال مارکتینگ، به‌حساب می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد، مشتریان در اکثر اوقات بیشتر به توصیه‌های یک فرد حقیقی و واقعی اعتماد خواهند کرد تا انواع مختلف تبلیغات. اگر شما از سبک زندگی یک شخص، خوشتان بیاید، احتمالاً به توصیه‌های او هم عمل خواهید کرد. البته این موضوع تنها به اشخاص حقیقی محدود نمی‌شود، با پیشرفت تکنولوژی شاهد ظهور اشکال جدیدی نیز از آن هستیم. برای مثال وب‌سایت Trip Advisor را در نظر بگیرید. حتی اگر فردی که هتل یا رستوران موردنظر را نقد می‌کند نشناسید، به‌نسبت تبلیغات بیلبوردی به آن توصیه‌ها اعتماد بیشتری خواهید داشت.

گستردگی ارتباطات

بیست سال پیش، گستردگی ارتباطات افراد نهایتاً به گفت‌وگوهای رودررو یا گروهی محدود می‌شد. اما امروز به لطف فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، این مورد چندین برابر رشد پیدا کرده است، ضمن این‌که به همین واسطه، افراد می‌توانند به‌طور غیرمستقیم حتی بر روی افرادی که نمی‌شناسند نیز اثرگذاری داشته باشند. جدای از این‌ها این موضوع را هم در نظر داشت که امروز، افراد می‌توانند در یک مدت‌زمان کوتاه چنددقیقه‌ای با یک پست فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر، صدها یا هزاران دنبال کننده‌ی منحصربه‌فرد جذب کنند.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

بازاریابی ارجاعی

برخی از نمونه‌های موفق ریفرال مارکتینگ

دراپ‌باکس

دراپ‌باکس، یکی از شرکت‌های موفق در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابری به‌حساب می‌آید. اما علاوه‌براین، هر وقت بحث نمونه‌های موفق در ریفرال مارکتینگ به میان می‌آید نیز، نام آن می‌درخشد. استراتژی ریفرال دراپ‌باکس به‌صورت ارائه‌ی خدمات بیشتر در ازای ارجاع کاربران بیشتر است. یعنی درصورتی‌که شما به‌عنوان کاربر دراپ‌باکس، افراد بیشتری را نیز به آن منتقل کنید، موفق به دریافت حجم بیشتری –به شکل رایگان- نیز خواهید شد. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناس‌های بازاریابی دیجیتال، اصلی‌ترین دلیل موفقیت این استارت‌آپ آمریکایی، همین استراتژی ساده‌ی ریفرال مارکتینگ‌اش بوده است. تا جایی که طبق آمار، شاهد رشد 3900 درصدی آن در چند سال گذشته، به‌واسطه‌ی همین برنامه‌ها بوده‌ایم.

دراپ باکس

اوبر

اوبر که به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات تاکسی اینترنتی در جهان شناخته می‌شود، نیز موفقیت خود را مدیون استراتژی‌های ریفرال مارکتینگ‌اش می‌داند. ارزش اوبر، امروز به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده، این در حالی است که این شرکت بزرگ در بیش از 60 کشور و 300 شهر در سطح جهان فعال است. استراتژی ریفرال مارکتینگ اوبر نیز، مثل دراپ‌باکس ارائه‌ی خدمات رایگان به ازای ارجاع کاربران جدید است. درواقع، در این مورد، درصورتی‌که بتوانید اوبر را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و آن‌ها را به این نرم‌افزار انتقال دهید، سفرهای رایگان هدیه خواهید گرفت. به همین سادگی می‌توانید در هزینه‌ی تاکسی‌ و رفت‌وآمدتان صرفه‌جویی کنید!

اوبر

ایربی‌اندبی

ایربی‌‌اندبی یک مارکت‌پلیس اجاره خانه است که افراد به‌واسطه‌ی آن قادر خواهند بود از هزینه‌های سرسام‌آور هتل‌ها سر باز زده، و مکان‌ها و خانه‌های اقامتی شخصی را به‌ قیمت‌های بسیاری به‌صرفه‌تر اجاره کنند. ارزش کنونی ایر‌بی‌اندبی پس از گذشت مدت کوتاهی از تأسیس‌اش چیزی حدود 20 الی 25 میلیارد دلار است. اما، این شرکت چه‌طور توانسته در چنین مدت‌زمان کوتاهی به این موفقیت دست پیدا کند؟ قطعاً برنامه‌ی ریفرال مارکتینگ‌اش تأثیر فوق‌العاده در آن داشته است. کاربران جدید این پلتفرم، می‌توانند با ارسال یک ایمیل دعوت به دوستان‌شان، 25 دلار اعتبار هدیه برای آن‌ها و 75 دلار برای خودشان از طرف ایربی‌اندبی دریافت کنند. البته، این موضوع تنها زمانی، انجام می‌شود، که فرد دعوت‌شده، واقعاً خرید کند. به‌هرصورت، مثل این‌که این اعتبارهای هدیه و هزینه‌های به‌نظر اضافی، ارزش‌اش را داشته!

ایربی‌اندبی

جمع‌‌بندی

  • یک استراتژی بازاریابی گفتاری –که ریفرال مارکتینگ نیز از زیرشاخه‌های آن به‌حساب می‌آید- 5 برابر بیشتر از انواع تبلیغات دیداری، تأثیرگذار خواهد بود.
  • مشتری‌های شما، به‌عنوان گسترش‌دهندگان کسب‌وکارتان بی‌وقفه و بدون دریافت حتی یک ریال فعال خواند بود.
  • ریفرال مارکتینگ برای مشتریان شما اعتماد و برای برندتان اعتبار را به‌همراه خواهد داشت. البته درصورتی‌که محصولات‌تان ارزش کافی را داشته باشند و نیازهای مشتریانتان را برآورده کنند.
  • بسیاری بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دنیا موفقیت‌شان را مدیون استراتژی‌های ریفرال مارکتینگ‌اشان هستند!.

سخن پایانی

بازاریابی، علی‌الخصوص برای کسب‌وکارهای اینترنتی و نوپا، شاید ترسناک‌ترین جنبه‌ی مدیریت باشد. از تعیین استراتژی‌های پیچیده و زمان‌بر گرفته تا هزینه‌های سرسام‌آور. اگر مدیریت یک کسب‌وکار نوپا را در اختیار دارید، پیشنهاد ما این است که صرف این هزینه‌ها را تا جایی که امکان دارد به حداقل خودش برسانید، و باکمال دقت برنامه‌های ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی‌های ارجاعی‌تان را تدوین و گسترش دهید. سازیتو، علاوه بر این مقاله، به‌صورت اختصاصی یک ویدئوی فوق‌العاده نیز از نیل پتل –بازاریاب و کارآفرین موفق آمریکایی- ترجمه کرده است، که در کانال آپارات ما می‌توانید آن را مشاهده کنید. آخرین نکته‌ی جمع‌بندی را فراموش نکنید، بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دنیا رشدشان را مدیون ریفرال مارکتینگ هستند!.