زمان مطالعه ۸ دقیقه

مشتری هدف کیست؟

مشتری هدف کیست؟

مشتری هدف چیست و چگونه می‌توان با شناسایی مشتریان هدف، افزایش فروش در کسب و کار داشت؟ در این مقاله، به بررسی جامعی از مشتری هدف، بازار هدف و نحوه‌ی افزایش فروش با مشتریان هدف می‌پردازیم. 



دانستن اینکه چه کسی محصول یا خدمات شما را می‌خرد، بخش کلیدی ایجاد یک کسب‌وکار پر رونق است. کسب و کارها باید به طور خاص مشتریان هدف خود را در همان ابتدا مشخص کنند.
اگر به دنبال بهبود اثربخشی تلاش‌های بازاریابی، افزایش تعامل مشتری و افزایش فروش هستید، باید در ابتدا مشتری هدف خود را مشخص کنید. به عبارت دیگر، بدون اینکه مشتریان هدف خود را شناسایی کنید، دیگر تلاش‌های شما در جهت رونق و گسترش کسب و کار ممکن است آن‌چنان تاثیری نداشته باشد. 
مشتریان هدف شما ممکن است کاربران نهایی محصول شما باشند یا نباشند، اما آن‌ها افرادی هستند که قصد دارید بازاریابی خود را همسو با آن‌ها پیش ببرید.
در این مقاله، به بررسی مواردی همچون تعریف مشتریان هدف، راه‌های تشخیص مشتری هدف و اهمیت شناسایی مشتری هدف می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

 

مشتریان هدف چه کسانی هستند؟

مشتریان هدف چه کسانی هستند؟
مشتری هدف فردی است که به احتمال زیاد محصول شما را خریداری می‌کند و زیر مجموعه‌ای از بازار هدف گسترده‌تر است. به عبارت دیگر، مشتری هدف گروهی از مصرف کنندگان است که احتمالاً به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند. بسیاری از کسب و کارها، جستجوی مشتریان هدف خود را بر اساس ویژگی‌هایی مانند جنسیت، سن، شغل، موقعیت مکانی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سطح تحصیلات انجام می‌دهند.

اهمیت مشتری هدف 

اهمیت مشتری هدف 
اطلاع رسانی درباره کسب و کار شما مهم است، اما هر مشتری چیز متفاوتی می‌خواهد، بنابراین تبلیغات و بازاریابی برای برخی از گروه‌ها می‌تواند اتلاف وقت باشد. سرمایه‌گذاری زمان و منابع بیشتر برای یک منطقه، جمعیت یا طبقه‌ای از خریدارانی که احتمال خرید محصول شما بیشتر است، به شما کمک می‌کند تا به طور موثر بودجه و هزینه‌ بازاریابی خود را اختصاص دهید. 
شناسایی مشتری هدف از این جهت ارزشمند است که شما در نهایت به این نتیجه می‌رسید که محصول شما برای چه کسی جذابیت دارد. این موضوع، به شما بینش درستی از مخاطب و فرصتی برای انجام تحلیل بازار در مورد مشتری ایده آل‌تان را می‌دهد.
همچنین می‌توانید برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوای خود، درباره نیازها و علایق آنها تحقیق و مطالعه کنید. انجام این کار می‌تواند به شما در تقویت روابط با مشتریان کمک کند، که در نهایت منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتری شده و در عین حال تعامل مشتری را نیز افزایش دهد.


شناسایی مخاطبان هدف شما مهم است! زیرا می تواند در زمان، هزینه و منابع تبلیغاتی شما صرفه‌جویی کرده تا نتایج بهتری در کسب و کار خود مشاهده کنید. 

تفاوت مشتری هدف و بازار هدف 

تفاوت مشتری هدف و بازار هدف 
ممکن است پیش از این عبارت بازار هدف را نیز شنیده باشید و شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که بازار هدف چیست؟ آیا بازار هدف با مشتری هدف متفاوت است؟ در ادامه به سوال شما پاسخ می‌دهیم. 


بازار هدف و مشتریان هدف، اصطلاحات مشابه هستند که با یکدیگر همپوشانی دارند. با این حال، تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد که عمدتاً به پیامدهای عملی هر کدام در کسب‌وکار شما مربوط می‌شود.
بازار هدف، بر تمام تصمیماتی که یک کسب و کار کوچک می گیرد تأثیر می‌گذارد.
محصولات یا خدمات برای برآوردن نیازها و خواسته‌های بازار هدف توسعه می یابند. تصمیمات بسته‌بندی و قیمت‌گذاری محصول، برای جذب بازار هدف گرفته می‌شود. فرآیندهای فروش، بر اساس ترجیحات خرید بازارهای هدف ساختار یافته است.


با این حال، مشتری هدف تنها بر تصمیمات مربوط به پیام‌های بازاریابی خاص تأثیر می‌گذارد.
به همین دلیل، بازارهای هدف معمولاً از کاربر نهایی یک محصول یا خدمات تشکیل می‌شوند، در حالی که مخاطبان هدف ممکن است باشند یا نباشند.
همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، مشتری هدف فردی است که به احتمال زیاد محصول شما را می‌خرد. و زیرمجموعه‌ای از بازار هدف گسترده‌تر است. برای مثال، اگر بازار هدف شما ورزشکاران زن بین 13 تا 25 سال باشد، مشتری هدف می‌تواند ورزشکاران زن در محدوده سنی خاص 13 تا   16 باشند.

شناسایی مشتری هدف

شناسایی مشتری هدف
برای تعیین و شناسایی مشتری هدف خود، باید زمانی را صرف تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی از تعاملات مشتریان، ارزیابی خریداران فعلی و روند خرید و بهینه‌سازی با افشای اطلاعات جدید کنید.
برای شناسایی مشتری هدف، 7 مرحله‌ی اصلی و اساسی وجود دارد. 

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

راه‌های تشخیص مشتری هدف

راه‌های تشخیص مشتری هدف
مراحل زیر به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان هدف خود را بشناسید:


پایگاه مشتریان خود را تحلیل کنید و با مشتریان مصاحبه کنید


یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی مشتری هدف شما این است که به افرادی که قبلاً محصول یا خدمات شما را خریداری کرده‌اند نگاه کنید. چند سال دارند، کجا زندگی می‌کنند، چه علایق دارند؟ یک راه خوب برای یادگیری این موضوع از طریق توزیع نظرسنجی مشتریان است.


تحقیقات بازار انجام دهید و روندهای صنعت را شناسایی کنید.


به تحقیقات بازار برای صنعت خود نگاه کنید تا مشخص کنید کجا حفره‌هایی در خدمات وجود دارد که محصول شما می‌تواند پر کند. به روند محصولات مشابه نگاه کنید تا ببینید آنها تلاش خود را در کجا متمرکز می‌کنند، سپس ارزش منحصر به فرد محصولات خود را بیشتر کنید.


آنالیز رقبا 


بازاریابان می‌توانند با آنالیز رقبا چیزهای زیادی بیاموزند تا ببینند معمولاً به چه کسانی می‌فروشند و چگونه این کار را انجام می‌دهند. آیا آنها از کانال های آنلاین یا آفلاین استفاده می کنند؟ آیا آنها بر تصمیم گیرنده تمرکز می‌کنند یا حامیان مالی؟


ایجاد پرسونای مشتری


ایجاد پرسونای مشتری، راهی عالی برای بررسی بخش‌های خاصی است که مخاطبان هدف شما را تشکیل می‌دهند. این امر به‌ویژه اگر محصولی دارید که برای طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان جذاب باشد، مفید است. پرسوناها به شما این امکان را می‌دهند که جمعیت شناسی، شخصیت و نیازهای مصرف کنندگان هدف خود را تعیین کنید. 
پرسونای مشتری، بر اساس داده‌ها، نظرسنجی‌ها، مشارکت‌های دیجیتال و هر اطلاعات دیگری که بازاریابان می‌توانند از آن استفاده کنند ایجاد می‌شود تا دید کامل‌تری به خریداران ارائه دهد. این اطلاعات ممکن است شامل سرگرمی‌های مورد علاقه، برنامه‌های تلویزیونی، نشریات و غیره باشد. توصیه می‌شود که بازاریابان بین سه تا پنج شخصیت برای پرسونای مشتری ایجاد کنند.


مشخص کنید که مخاطب هدف شما چه کسی نیست!


مطمئناً مصرف کنندگانی وجود خواهند داشت که به جمعیت هدف شما نزدیک هستند، اما از طریق پیام‌رسانی نتیجه‌ی مثبتی برای کسب و کار شما ندارند. سعی کنید در تعیین اینکه مخاطب شما چه کسی است و چه کسی نیست، دقیق باشید. آیا جمعیت شما زنان است یا زنان بین 20 تا 40 سال؟ دانستن این موضوع باعث می‌شود تیم‌ تبلیغاتی شما هزینه‌های تبلیغاتی را به بخش‌هایی اختصاص ندهند که بازدهی ندارند.


به طور مداوم اصلاحات مورد نظر را اعمال کنید


با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و تعامل با مشتریان، درک دقیق‌تری از مخاطبان هدف خود خواهید داشت. بر اساس این اطلاعات، شما باید به طور مداوم پرسونای مشتری را برای دستیابی به بهترین نتایج بهینه‌سازی و اصلاح کنید.


از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید


گوگل آنالیتیکس داده‌های گسترده‌ای را در مورد کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای تعیین بینش‌های کلیدی مانند کانال‌هایی که مخاطبان هدف شما از آن‌ها می‌آیند یا نوع محتوایی که بیشتر با آن درگیر هستند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، تعیین می‌شود. استفاده از گوگل آنالیتیکس، به شما این امکان را می‌دهد که در طول فرآیند برنامه‌ریزی، تصمیم‌های مبتنی بر داده‌های بیشتری بگیرید.

نتیجه‌گیری


یکی از قدم‌‌های مهم در کسب و کار، شناسایی مشتریان هدف است. چرا که با شناسایی مشتریان هدف، می‌توانید برنامه‌ریزی و تصمیم‌های کوچک و بزرگ در کسب و کارتان را هوشمندانه‌تر بگیرید.
در این مقاله از سازیتو، به بررسی مواردی همچون تعریف مشتریان هدف، راه‌های تشخیص مشتری هدف و اهمیت شناسایی مشتری هدف پرداختیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله، به راحتی و با دقت مشتریان هدف خود را شناسایی کنید تا مسیر افزایش فروش کسب و کارتان هموار گردد.