زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

چگونه کپشن مناسب برای آنلاین شاپ خود بنویسیم؟

چگونه کپشن مناسب برای آنلاین شاپ خود بنویسیم؟

نوشتن کپشن در اینستاگرام یا کپشن‌نویسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که شما با دانستن نحوه نوشتن کپشن در اینستاگرام، می‌توانید مخاطب خود را جذب کرده و افزایش فروش داشته باشید. در این مقاله به روش‌های نوشتن کپشن در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد.



 در دهه‌ی اخیر، اینستاگرام با افزایش کاربران تبدیل به ششمین پلتفرم پرکاربرد در دنیا شده است. در حال حاضر اینستاگرام حدود 1 میلیارد کاربر فعال دارد، که از این میان بر اساس آمار‌ها در ایران حدود 24 میلیون کاربر فعال در اینستاگرام فعالیت دارند.
 90 درصد اکانت های اینستاگرامی حداقل یک حساب بیزینسی را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. همه‌ی این موضوعات نشان‌دهنده‌ی اهمیت اینستاگرام و راه‌اندازی آنلاین شاپ اینستاگرامی‌ برای کسب‌وکارتان است‌.
ما در مقالات دیگر به فعالیت در اینستاگرام و ‌بازاریابی‌ در آن اشاره کرده‌ایم. در این مقاله به بررسی نوشتن کپشن در اینستاگرام، نحوه‌ی نوشتن کپشن در اینستاگرام وتکنیک‌های آن خواهیم پرداخت.

اهمیت کپشن اینستاگرام

اهمیت کپشن در اینستاگرام
نوشتن کپشن در اینستاگرام و طریقه‌ی درست نوشتن آن بسیار مهم است. یک کپشن مناسب و خوب می‌تواند سبب جذب مخاطبان هدف شما شود. جذب مشتری هدف، سبب بیشتر دیده شدن شما در اینستاگرام و افزایش تعامل و فروش شما می‌شود.
هنگامی که یک کاربر در اکسپلور اینستاگرام خود وقت می‌گذراند، با دیدن تصویر پست شما، کپشن آن را مطالعه می‌کند. اگر کپشن شما جذاب و گیرا باشد و لینک وب‌سایت فروشگاهی‌تان را نیز در کپشن قید کرده باشید، امکان دارد که کاربر بر روی آن کلیک کرده و وارد فروشگاه اینترنتی شما می‌شود. به همین طریق شما با افزایش بازدید اینستاگرام و سایت‌تان روبرو خواهید شد.
به علاوه، با درست نوشتن کپشن اینستاگرام، شما می‌توانید کاربران خود را به کامنت‌گذاری ترغیب کنید. هر چقدر میزان کامنت‌ها افزایش یابد، طبق الگوریتم اینستاگرام نرخ تعامل شما افزایش می‌باید. با افزایش نرخ تعامل پست‌های شما بیشتر دیده می‌شوند و احتمال ‌جذب فالوور‌های‌تان‌ افزایش می‌یابد، بدین ترتیب جذب مشتریان هدف نیز افزایش می‌یابد.

12 تکنیک نوشتن کپشن مناسب

روش‌های نوشتن کپشن در اینستاگرام
دانستن نحوه‌ی نوشتن کپشن اینستاگرامی، منجر به تعامل بیشتر با مخاطب و در نهایت افزایش اعتبار و فروش کسب و کار شما می‌شود. در ادامه به 12 روش نوشتن کپشن مناسب برای جذب مخاطب، اشاره خواهیم کرد.


 
در نوشتن کپشن عجله نکنید

در نوشتن کپشن اینستاگرامی عجله نکنید
به هیچ وجه در نوشتن کپشن و اشتراک‌گذاری آن عجله نکنید. قدم اول در نوشتن کپشن اینستاگرامی که مخاطب را جذب کند، تحقیق و شناخت مخاطبان هدف است. چرا که شما کپشن را برای آن‌ها می‌نویسید. پس باید شناختی نسبتا خوب از مخاطب، نیاز‌ها و چالش‌هایش داشته باشید.
پس ابتدا باید مخاطب و نیازهای او را بشناسید، لحنی که می‌خواهید در سبک نوشتاری خود برای جذب خوانندگان استفاده کنید را پیدا کنید و به عبارتی یک برنامه‌ریزی برای نوشتن کپشن‌تان داشته باشید.
پس از تحقیق و شناخت مخاطب هدف، می‌توانید در فایل ورد و یا نوت گوشی‌تان، متن کپشن خود را بنویسید. به این شکل این امکان برای شما فراهم می‌شود تا قبل از انتشار پست، چندین بار کپشن را بخوانید و ایرادات نگارشی، املایی و حتی لحن کپشن‌تان دست‌تان بیاید. در پایان می‌توانید با خیال راحت متن کپشن اینستاگرامی‌تان را منتشر کنید.
 


فرمت کلی کپشن‌تان باید مرتب باشد

فرمت کپشن باید مرتب باشد
فرض کنید وارد فروشگاهی شده‌اید که هیچ چیز سر جای خودش نیست. بعضی قفسه‌ها مملو از محصولات هستند و بعضی قفسه‌ها خالی هستند. چنین فروشگاه نامرتبی باعث می‌شود همان اول کار خارج شوید و دیگر برای خرید پای‌تان را آنجا نگذارید.
کپشن پست اینستاگرامی نیز می‌تواند همچنین تاثیری بر مخاطب بگذارد. یک متن شلوغ با پاراگراف‌های نامنظم می‌توانند بر عدم اشتیاق مخاطب برای خواندن کپشن شما تاثیر بگذارند.
پس سعی کنید مرتب بنویسید. پاراگراف‌ها به صورت منظم قرار بگیرند، اموجی‌ها را در جای اصلی‌شان بگذارید، از علائم نگارشی استفاده کنید تا متنی مرتب در اختیار خوانندگان قرار بدهید.


از تکنیک «داستان‌سرایی» بهره ببرید

داستان سرایی در کپشن
یک داستان واقعی و متناسب با محتوای پست‌تان تعریف کنید. این داستان می‌تواند شامل تجربه‌های خوب و بد شما، مسیر شغلی‌تان، موفقیت‌ها و شکست‌های‌تان در زندگی و... باشد.
 با تکنیک داستان‌سرایی، خوانندگان شما با کپشن شما احساس نزدیکی خواهند کرد. نکته‌ی مثبت دیگر این کار اینست که مخاطبان، شما را فرای برند و محصولات‌تان خواهند شناخت. این احساس نزدیکی و شناخت باعث افزایش تعامل در پست اینستاگرامی‌تان می‌شود.


 
طبیعی بنویسید

طبیعی بنویسید
مثل یک ربات ننویسید. خودتان را جای مخاطب قرار بدهید و کپشنی که نوشتید را بخوانید. آیا لحن شما به اندازه‌ی کافی طبیعی و حتی صمیمی است؟ آیا خود شما احساس خوشایندی از خواندن این چنین کپشنی پیدا می‌کنید؟ اگر خیر، باید سعی کنید لحن‌تان را طبیعی‌تر کنید.
 اگر کپشن شما طبیعی نوشته نشود، مخاطب احساس خستگی می‌کند و دیگر اشتیاقی برای خواندن پست‌تان را نخواهد داشت. این موضوع ممکن است تاثیر منفی بر روی فروش شما بگذارد.
 


در اولین جملات، موضوع اصلی کپشن‌تان را بیان کنید

موضوع اصلی کپشن را در اولین جملات بیان کنید
هنگام انتشار پست، اینستاگرام تنها یک تا دو جمله‌ی اول کپشن را نشان می‌دهد و مخاطب برای خواندن بقیه‌ی مطلب باید گزینه‌ی More  را بزند. اگر می‌خواهید مخاطب جذب کپشن اینستاگرامی شما شود، بهتر است در یک تا دو جمله‌ی اول، موضوع اصلی کپشن‌تان را بنویسید.
چرا که امکان دارد کپشن شما بسیار مناسب باشد، اما جملات اول مطلب‌تان برای کاربر، خسته‌کننده به نظر بیاید و اشتیاقی برای دیدن ادامه‌ی مطلب نداشته باشد.
فراموش نکنید که برای نوشتن یک تا دو خط اول کپشن‌تان، علاوه بر اشاره به موضوع اصلی، خلاقیت به خرج دهید و مخاطب را هر چه بیشتر به خواندن ادامه‌ی کپشن‌تان ترغیب کنید.
 


در صورت فروش کالا، توضیحات محصول را بنویسید

نوشتن توضیحات محصول در کپشن
برای نوشتن یک کپشن حرفه‌ای، قید کردن ‌توضیح محصول‌ یکی از موارد مهمی است که باید در نوشتن کپشن‌تان رعایت کنید.
اگر کالا یا خدمتی را در پست اینستاگرامی‌تان ارائه می‌دهید، حتما توضیحات آن را بنویسید. توضیحاتی همچون: نام کالا یا خدمتی که ارائه می‌دهید، قیمت محصول، ابعاد آن، موجودی محصول، نحوه‌ی ثبت سفارش، نحوه‌ی ارسال، هزینه‌ی ارسال.
هنگامی که شما توضیحات محصول‌تان را کامل می‌نویسید، نشان‌دهنده‌ی آن است که برای وقت خود و مشتریان‌تان ارزش قائل هستید. همین موضوع بر روی اشتیاق خرید مشتری تاثیر مثبت می‌گذارد و سبب جذب مخاطبان می‌شود.
 


مخاطب را به تعامل و کامنت‌گذاری دعوت کنید

دعوت به کامنت‌گذاری در کپشن
در کپشن خود می‌توانید خواننده را به کامنت‌گذاری ترغیب کنید. برای این کار می‌توانید با توجه به محتوای پست‌تان، سوالی بپرسید یا نظر خواننده را درباره‌ی موضوعی بدانید. حتما به کامنت‌های مخاطبان پاسخ دهید و با آن‌ها گفتگو داشته باشید.
این کار باعث می‌شود هم مخاطب خود را بشناسید و هم یک رابطه‌ی خوبی با آن‌ها ایجاد کنید. هرچقدر که این تعامل در کامنت‌ها بیشتر شود، پست شما نیز بیشتر دیده شده و افزایش فروش خواهید داشت.
 


احساسات مخاطب را درگیر کنید

احساسات مخاطب را درگیر کنید
احساسات ما بر روی خرید ما تاثیر می‌گذارند. نوشتن کپشنی که بتواند احساسات مخاطب را درگیر کند، سبب افزایش فروش می‌شود. این احساسات شما موارد زیر می‌شوند:

  • ترس

ایجاد احساس ترس به این معنی نیست که مخاطبان خود را بترسانید یا به آن‌ها احساس اضطراب بدهید! به سادگی می‌توانید در کپشن‌تان قید کنید که موجودی محصول شما محدود است یا تنها چند روز تا پایان تخفیف محصولات‌تان باقی مانده است. به عبارتی باید این حس ترس در مشتری القا شود که دارد از چیزی جا می‌ماند.

  • تعلق

همه‌ی انسان‌ها به دنبال ایجاد روابط اجتماعی هستند. شما می‌توانید با صحبت کردن با مخاطبان‌تان در کپشن پست اینستاگرامی، با ایجاد یک رابطه‌ در آن‌ها احساس نزدیکی ایجاد کنید، به گونه‌ای که احساس کنند با خرید محصولات شما، جزوی از کسب و کار شما هستند.

  • اعتماد

70 درصد مشتریان، برای خرید محصول به صورت آنلاین، نظرات دیگر خریداران را مطالعه می‌کنند. شما می‌توانید نظرات مثبت دیگر مشتریان‌تان را در کپشن‌تان بیاورید. و یا حتی اگر در پستی محصول شما را معرفی کرده‌اند، آن را ری‌پست کنید.

  • الهام‌بخشی

برای توصیف محصول‌تان، در کپشن پست از اینکه این محصول چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند یا یکی از ابعاد زندگی‌ آن‌ها را تغییر بدهد، صحبت کنید.  


از call to action یا فراخوان عمل استفاده کنید

استفاده از فراخوان عمل در کپشن
call to actionیا همان فراخوانی برای عمل، درخواستی است که شما از فالوور اینستاگرام خود دارید. کال تو اکشن در اینستاگرام به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که موثرترین آن‌ها کال تو اکشن در استوری، پست و لایو می‌باشد. کال تو اکشن، یکی از موارد بسیار مهم در بازاریابی دیجیتالی، به‌ خصوص ‌بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌ است.
استفاده از  call to action در کپشن پست می‌تواند شامل هدایت مخاطب به سایت فروشگاه اینترنتی‌تان باشد. از آنجایی که در کپشن نمی‌توانید لینکی قرار دهید که خوانندگان آن را کلیک کرده  و وارد فروشگاه اینترنتی‌تان شوند، با استفاده از  فراخوان عمل می‌توانید آن ها را به بیو اینستاگرام‌تان، که در آنجا لینک سایت فروشگاهی‌تان قرار دارد، هدایت کنید. با این کار علاوه بر فروش اینستاگرامی، فروش سایت‌تان نیز افزایش می‌یابد.


اگر هنوز وب‌سایت فروشگاهی برای کسب‌ و کارتان را راه‌اندازی نکرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که همین حالا سفارش طراحی سایت خود را انجام بدهید. ‌راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌ در کنار آنلاین‌شاپ اینستاگرامی مزایای بسیاری دارد که در مقالات قبلی به آن اشاره کرده‌ایم.
شما می‌توانید با سازیتو که یک فروشگاه ساز است، به راحتی اقدام به ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ مورد نظرتان بکنید و بدون نگرانی از پیچیدگی‌های فنی مانند خرید دامنه و هاست، سفارش ساخت سایت‌تان را به سازیتو بسپارید.


 
از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

استفاده از هشتگ در کپشن
طبق آمار‌ها، در 70 درصد پست‌هایی که لایک بیشتری در محیط اینستاگرام به‌دست آورده‌اند، از هشتگ‌ها استفاده شده است. استفاده درست از هشتگ، یکی از راه‌های خوب برای افزایش Reach اینستاگرام و افزایش نرخ تعامل است. این به معنی است که با ‌هشتگ‌گذاری در اینستاگرام‌، نه تنها فالوورهای پیج‌تان، بلکه دیگر کاربرانی که شما را فالو نمی‌کنند اما هشتگ مورد استفاده‌ی شما را فالو کرده‌اند نیز می‌توانند پست شما را ببینند.
در استفاده از هشتگ در اینستاگرام نیز باید به نکات هشتگ‌گذاری توجه کنید:

  1. شما می‌توانید تا 30 هشتگ در پست خود استفاده کنید. اما سعی کنید این تعداد کم‌تر و بین 5 تا 7 عدد باشد.
  2. هشتگ‌های‌تان باید با موضوع پستی که منتشر می‌کنید متناسب باشد.
  3. حتما یکی از هشتگ‌های‌تان، نام برندتان باشد.
  4. سعی کنید هشتگ‌های‌تان، کوتاه و با معنا باشد.

 
اموجی‌هایی متناسب با کپشن به کار ببرید

استفاده از اموجی در کپشن
استفاده از اموجی تا 34 درصد تعامل پست شما را افزایش می‌دهد. اگر کپشن اینستاگرامی شما تنها متن باشد، ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر بیاید. استفاده از اموجی‌های مناسب با محتوای کپشن و برند‌تان گزینه‌ی بسیار خوبی برای جلب توجه مخاطب است. می‌توانید اموجی‌های مورد نظرتان را در قسمت‌های مهم مطلب‌تان قرار دهید.
نکته‌ی مهم اینست که در استفاده‌ از اموجی‌ها زیاده روی نکنید. درست است که متن بدون اموجی خسته‌کننده به نظر بیاید، اما متنی با اموجی‌های بسیار، باعث شلوغ شدن کپشن و سردرگمی مخاطب می‌شود و شاید حتی سبب شود کاربر رغبتی برای خواندن کپشن شما نداشته باشد.
پس در استفاده از اموجی‌ها تعادل را رعایت کنید.


از تگ لوکیشن استفاده کنید

تگ لوکیشن در کپشن اینستاگرام
79 درصد پست‌هایی که از تگ لوکیشن استفاده می‌کنند، از نرخ تعامل بالایی برخوردار می‌شوند. تگ‌های لوکیشن باعث جذب افرادی که در محل زندگی شما هستند می‌شود و این مورد باعث می‌شود مشتریان بسیاری با کسب و کار شما آشنا شوند و افزایش درآمد داشته باشید.
 

نتیجه‌گیری


بعد از راه‌اندازی آنلاین‌شاپ اینستاگرامی، به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر خواهید بود. نوشتن کپشن مناسب در اینستاگرام، یکی از نکات بسیار مهم در بازاریابی اینستاگرامی است. کپشنی گیرا و جذاب که خواننده را به خرید سوق دهد. در این مطلب به بررسی روش‌های نوشتن کپشن در اینستاگرام پرداختیم. با استفاده‌ی درست از این روش‌ها می‌توانید در اینستاگرام بیشتر دیده شوید و افزایش تعامل و فروش داشته باشید.