زمان مطالعه ۵ دقیقه

10 راه‌کار مؤثر برای افزایش نرخ تبدیل

10 راه‌کار مؤثر برای افزایش نرخ تبدیل

آیا تابه‌حال واژه‌ی «فلج تحلیلی» به گوش‌تان خورده است؟ فلج تحلیلی به معنای فکر کردن بیش‌ازاندازه بر روی یک موضوع و درنهایت عدم نهایی‌سازی تصمیم و شروع به کار است. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک وب‌سایت فروشگاهی را در نظر داشته باشید. درصورتی‌که رابط کاربری فروشگاه موردنظر نامناسب باشد، مشتری‌هایش گیج خواهند شد و نتیجه عدم تبدیل آن‌ها از بالقوه به بالفعل خواهد بود. به‌عنوان یک کارشناس مارکتینگ -یا مدیر کسب‌وکار- برداشتن هرگونه مانعی که در طول فرآیند خرید کاربر وجود دارد، از مهم‌ترین وظایف شما به شمار می‌رود. جهت انجام این کار شما می‌بایست، نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را بسنجید و دلایل عدم تبدیل کاربران‌تان را نیز تحلیل کنید. در این مقاله به بررسی دلایل ریزش نرخ تبدیل و راه‌کارهای مواجهه با این موضوع خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

راه‌های افزایش نرخ تبدیل در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی


آیا تابه‌حال واژه‌ی «فلج تحلیلی» به گوش‌تان خورده است؟ فلج تحلیلی به معنای فکر کردن بیش‌ازاندازه بر روی یک موضوع و درنهایت عدم نهایی‌سازی تصمیم و شروع به کار است. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک وب‌سایت فروشگاهی را در نظر داشته باشید. درصورتی‌که رابط کاربری فروشگاه موردنظر نامناسب باشد، مشتری‌هایش گیج خواهند شد و نتیجه عدم تبدیل آن‌ها از بالقوه به بالفعل خواهد بود. به‌عنوان یک کارشناس مارکتینگ -یا مدیر کسب‌وکار- برداشتن هرگونه مانعی که در طول فرآیند خرید کاربر وجود دارد، از مهم‌ترین وظایف شما به شمار می‌رود. جهت انجام این کار شما می‌بایست، نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را بسنجید و دلایل عدم تبدیل کاربران‌تان را نیز تحلیل کنید. در این مقاله به بررسی دلایل ریزش نرخ تبدیل و راه‌کارهای مواجهه با این موضوع خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی

1. از یک برنامه CRO استفاده کنید:

شروع بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای کسب‌وکارها شاید در نگاه اول مثل هفت‌خان رستم به‌نظر برسد. اولین قدم برای این‌کار چیست؟ استفاده از یک برنامه‌ی جامع و کارآمد CRO. به‌واسطه‌ی یک برنامه‌ی CRO شما قادر خواهید بود نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را بسنجید و برای بهینه‌سازی آن یک استراتژی مناسب تدوین کنید. به‌عنوان‌مثال با استفاده از برنامه‌ای که وب‌سایت هاب‌اسپات در اختیارتان قرار می‌دهد -البته به‌صورت رایگان- می‌توانید جنبه‌های مختلف وب‌سایت خود را از قیف تبدیل گرفته، تا فرآیند هدایت مشتریان و شناخت رفتار آن‌ها بررسی کنید. برنامه‌های CRO به‌دلیل این‌که شما را در تمام طول روند بهینه‌سازی نرخ‌ تبدیل‌تان همراهی می‌کنند، می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

2. تا حد امکان از فرم‌های کوتاه‌تری استفاده کنید:

یکی از دلایل ریزش نرخ تبدیل برای کسب‌وکارهای آنلاین، فرآیند دشوار آن‌هاست. در اغلب اوقات زمانی که مشتری شما با فرم‌های طولانی مواجه می‌شود، در پر کردن آن و تکمیل سفارش خود دودل خواهد شد. وظیفه‌ی شما به‌عنوان گرداننده‌ی یک کسب‌وکار از بین بردن تردیدها است. ضمن این‌که با کوتاه‌سازی فرم‌های‌تان به‌صورت ناخودآگاه در ناخودآگاه مشتریان‌تان، اعتماد را نیز پایه‌ریزی خواهید کرد. علاوه بر این، پر کردن فرم‌های کوتاه‌تر زمان کم‌تری را نیز خواهد برد، در نتیجه کاربران‌تان تمایل بیشتری به تکمیل فرآیند خرید خود نشان خواهند داد.

3. واکنش کاربران نسبت‌ به وب‌سایت‌تان را دنبال کنید:

بهینه‌سازی نرخ تبدیل بدون در نظر گرفتن واکنش کاربران به خدمات کسب‌وکار شما، بسیار دشوار و در بسیاری از مواقع بی‌فایده خواهد بود. اما‌ چه‌طور می‌توان فهمید کاربران‌تان کجا از خرید کردن منصرف شده‌اند؟ با استفاده از ابزارهای آنالیز وب‌سایت می‌توانید عمل‌کردهای مشتریان‌تان را ضبط و آن‌ها را بررسی کنید. به‌واسطه‌ی این موضوع می‌توانید ببینید کاربران وب‌سایت‌تان روی چه لینک‌هایی کلیک کرده‌اند، چه پیشنهادها و محصولاتی را رد یا در فرآیند تکمیل کدام فرم‌ها ایست کرده‌اند. از بهترین نمونه‌ ابزارهای ضبط عمل‌کردهای مشتریان می‌توان به Hotjar اشاره کرد.

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان سایت خودتان را طراحی کنید.

CRO

4. اضافه کردن چت زنده:

یکی از شایع‌ترین دلایل کاهش نرخ تبدیل وب‌سایت‌ها، عدم وجود امکان پاسخ‌گویی آنی به پرسش‌های آن‌هاست. جهت جلوگیری از این موضوع، می‌بایست اضافه کردن چت زنده به وب‌سایت خود را در نظر داشته باشید. به‌واسطه‌ی لایو چت سرویس فروش شما در تبدیل مشتریان بالقوه‌تان بسیار تأثیرگذارتر نیز عمل خواهند کرد. از بهترین نمونه‌های این سرویس می‌توان به Crisp اشاره کرد.

Crips به عنوان یک نرم‌افزار CRM به بهبود نرخ تبدیل شما کمک شایانی می‌کند. CRM یا سیستم ارتباط با مشتری، یک نرم‌افزار برای مدیریت ارتباطات و تعاملات شما با مشتریان‌تان است. با استفاده از سیستم CRM می‌توانید تعاملات، دیتاها و نکات مربوط به مشتریان‌تان را در اختیار داشته و دنبال کنید. سیستم CRM به شما کمک می‌کند تا فروش‌ها، تلاش‌های بازاریابی، خدمات مشتری، حسابداری و مدیریت را به خوبی در جهت رشد شرکت‌تان دنبال کنید. 
از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای CRM در دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. HubSpot
  2. Microsoft Dynamics CRM

از بهترین نرم‌افزارهای CRM ایرانی، می‌توان به نرم‌افزار CRM دیدار اشاره کرد. نرم‌افزار CRM دیدار با ارائه‌ی خدماتی همچون:

  1. رشد کسب و کار 
  2. حفظ مشتری
  3. سهولت در استفاده و به‌کارگیری
  4. پیگیری مداوم فروش‌ها
  5. تبدیل لید به مشتری

و دیگر موارد، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خرید و استفاده از نرم‌افزار CRM است. با استفاده از  CRM دیدار‌ به راحتی می‌توانید در مسیر جلب‌ رضایت مشتری و پیشرفت کسب و کارتان قدم بردارید.

5. پیشنهادهای‌تان را ارزیابی کنید:

گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز را چک کرده‌اید -موارد قبلی- اما هم‌چنان با نرخ تبدیل بسیار پایینی رو‌به‌رویید. در چنین موقعیتی می‌بایست پیشنهادهایی را که به مشتریان‌تان ارائه می‌کنید دوباره ارزیابی کنید. اگر دارای یک کسب‌وکار اینترنتی، علی‌الخصوص فروشگاه آنلاین هستید، از اهمیت کال‌تواکشن غافل نشوید و عمیقاً روی آن فکر کنید.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، شاید مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده موفقیت یک کسب‌وکار، نرخ تبدیل آن است. اگر کسب‌وکاری را مدیریت می‌کنید، یا به‌عنوان یک کارشناس بازاریابی فعالیت می‌کنید، برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل مشتریان خود باید فاکتورهای بسیاری را در نظر داشته باشید که در این مقاله از سازیتو تعدادی از مهم‌ترین عوامل آن را مرور کردیم. این را فراموش نکنید، که قبل از هر چیزی باید یک قدم به عقب برگردید، خود را جای مشتریان‌تان قرار بدهید و به تجربه‌ای که از خرید از شما به دست آورده‌اند فکر کنید.