زمان مطالعه ۹ دقیقه

نرخ تعامل چیست و باید چقدر باشد؟

نرخ تعامل چیست و باید چقدر باشد؟

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتالی است. اگر قصد آن را دارید که فروش و درآمد خود را از طریق اینستاگرام افزایش دهید، لازم است با نرخ تعامل اینستاگرام و تکنیک‌های افزایش آن آشنا شوید. در این مقاله به تعریف نرخ تعامل و راه‌های افزایش بازدید در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد



در مقاله‌ی آنچه درباره بازاریابی در اینستاگرام نمی‌دانید! به اهمیت اصول بازاریابی اینستاگرامی و افزایش بازدید در اینستاگرام اشاره کردیم. با رعایت کردن این اصول، در واقع شما نرخ تعامل پیج خود را بالا می‌برید و افزایش نرخ تعامل در نهایت منجر به بهبود و افزایش فروش در کسب‌وکار شما می‌شود.
از سال 2020، اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر فعال، تبدیل به یک کانال بازاریابی بسیار قوی برای کسب‌وکارها شده است. بر اساس آمارها، نرخ تعامل در اینستاگرام 1.7 درصد است. این درصد 13.5 برابر فیسبوک و 27 برابر توئیتر می‌باشد. اکنون که از اهمیت بسیار زیاد تعامل در اینستاگرام آگاه شدید، در این مقاله همراه ما باشید تا نرخ تعامل، اهمیت آن، نحوه‌ی محاسبه‌ و راهکار‌های کلیدی برای افزایش آن را به شما نشان دهیم.
 

نرخ تعامل در اینستاگرام چیست؟

نرخ تعامل چیست
افزایش نرخ تعامل ‌فروشگاه اینستاگرامی‌ به زبان ساده یعنی افزایش میزان تعامل مخاطبان‌ شما با پیج اینستاگرامی‌تان. این تعامل شامل مواردی مانند: تعداد فالوورها، تعداد لایک‌ها، تعداد کامنت‌ها، تعداد اشتراک‌گذاری پست‌های‌تان با دیگران، منشن کردن، سیو کردن و هر عملی که در اینستاگرام تحت عنوان تعامل تعریف شده باشد است. معمولا نرخ تعامل اینستاگرام بر اساس تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها نسبت به تعداد فالوورهای پیج بررسی می‌شود.
البته نباید حواستان از این موضوع پرت شود که زیاد بودن تعداد فالوورها لزوما منجر به تعامل و موفقیت شما در فروش اینستاگرامی نخواهد شد. در واقع شما همواره باید حضور موثر و مفیدی در صفحه‌تان داشته باشید و به دنبال افزایش تعامل بهتر و هدفمند با کاربران باشید. مطمئن باشید به این شکل مسیر رشد و بهبود تعامل در اینستاگرام را به راحتی طی خواهید کرد.
 

چرا نرخ تعامل اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اهمیت بالای نرخ تعامل

اعتبار اجتماعی


کاربر اینستاگرام، قبل از اینکه صفحه‌ی شما را دنبال کند ممکن است مواردی مانند تعداد فالوور‌ها و یا لایک و کامنت پست‌های‌تان را بررسی کند. بررسی این موارد در تصمیم‌گیری کاربر نسبت به دنبال کردن صفحه‌ی شما تاثیر بسزایی دارد. در واقع نرخ تعامل بالا، به صفحه‌ و کسب‌وکار شما اعتبار بیشتری می‌بخشد

 

درک بهتر نسبت به مخاطب هدف


اگر محتوای پیج اینستاگرامی‌تان، سبب جذب مخاطب هدف شود، نرخ تعامل شما در اینستاگرام افزایش می‌یابد. بدین ترتیب شما می‌توانید با بررسی محتواهایی که نرخ تعامل بیشتری دارند به درک درست و بهتری از کاربر هدف خود در اینستاگرام برسید. چنین درکی در نهایت باعث می‌شود که بدانید باید چگونه و چه نوع محتوایی تولید کنید.


در اکسپلورر دیده می‌شوید


اگر پستی که منتشر کرده‌اید نرخ تعامل بالایی داشته باشد و تعداد لایک، کامنت و دیگر فاکتورها افزایش پیدا کند، الگوریتم‌های اینستاگرام با مشاهده و بررسی این آمار پست شما را در قسمت اکسپلور اینستاگرام قرار می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود علاوه بر آنکه پست شما توسط دیگر افراد دیده شود و افزایش بازدید در اینستاگرام از پیج‌تان نیز افزایش می‌یابد

محاسبه‌ی نرخ تعامل (Engagement Rate) چگونه است؟

محاسبه‌ی نرخ تعامل

در رابطه با روش‌های محاسبه‌ی نرخ تعامل  بحث‌ها‌ی مختلفی میان صاحبان کسب‌وکار وجود دارد. دانستن این نکته ضروری است که بهترین روش محاسبه نرخ تعامل، به اهداف و نوع حضور و فعالیت شما در اینستاگرام بستگی دارد. به عبارتی شما یا به عنوان یک اینفلوئنسر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید یا صاحب یک برند یا کسب‌وکار هستید. پس متوجه شدیم که 2 روش برای نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ تعامل در اینستاگرام وجود دارد که در شکل‌های زیر مشاهده می‌کنید.


 

محاسبه‌ی نرخ تعامل برای صاحبان کسب‌وکار

نرخ تعامل صاحبان کسب‌وکار

این فرمول برای صاحبان کسب‌وکار بسیار مناسب است. چرا که در آن به جای بررسی تعداد کل فالوور‌ها، تعداد نمایش پست برای افراد در نظر گرفته شده است.
توجه داشته باشید که حساب شما باید حساب عمومی (پابلیک) بیزینسی باشد.


محاسبه‌ی نرخ تعامل برای اینفلوئنسرها

نرخ تعامل اینفلوئنسرها

از آنجایی که کاربران اینستاگرام و بخصوص اسپانسرها، صفحه‌ی اینستاگرامی اینفلوئنسرها را بر اساس تعداد فالوورها، لایک‌ها و کامنت ها بررسی می‌کنند، در نتیجه این فرمول محاسبه، مناسب برای اینفلوئنسر‌ها می‌باشد.

ابزارهای محاسبه‌ی نرخ تعامل یا Engagement Rate Calculator

ابزارهای محاسبه‌ی نرخ تعامل
علاوه بر فرمول‌های بالا، شما می‌توانید از ابزارهای محاسبه‌ی نرخ تعامل یا Engagement Rate Calculator نیز استفاده کنید. یکی از این ابزار‌ها که بسیار کاربردی و مفید است ابزار تحلیلی Phlanx می‌باشد. شما با وارد کردن آیدی صفحه‌ی اینستاگرامی خود و کلیک کردن بر روی دکمه‌ی جست‌وجو، می‌توانید اطلاعاتی مانند درصد نرخ تعامل میانگین تعداد لایک‌ها و تعداد کامنت‌ها برای هر پست را مشاهده کنید.

از ابزار تجزیه و تحلیل Phlanx همچنین می‌توانید برای محاسبه نرخ تعامل حساب‌های کاربری رقبای‌تان نیز استفاده کنید.

ابزار محاسبه‌ی نرخ تعامل

میزان نرخ تعامل باید چقدر باشد؟

میزان نرخ تعامل
حتما برای‌تان سوال شده است که میزان نرخ تعامل پیج اینستاگرامی من چقدر باید  باشد، یا میزان نرخ تعاملی خوب چقدر است؟ نکته‌ی اول و مهم این است که درصد ثابتی برای نرخ تعامل خوب که برای همه‌ی صاحبان کسب‌وکار یکسان باشد وجود ندارد. نرخ تعامل اینستاگرامی ایده‌آل به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد.
طبق آمار‌ها، به طور کلی میانگین نرخ تعامل در اینستاگرام تقریبا بین 1 تا 5 درصد است. برای دانستن میزان این نرخ در حوزه‌ی تخصصی فروش خود بهتر است تحقیق کنید اما لازم است بدانید که نرخ تعامل بین 1 درصد تا 3 درصد، نرخ تعامل خوبی محسوب می‌شود و نرخ تعامل بالاتر از 3 درصد، بسیار خوب به حساب می‌آید. در ادامه به روش‌های افزایش بازدید و افزایش تعامل در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد.
 

تکنیک‌های کلیدی افزایش تعامل در اینستاگرام

تکنیک‌های افزایش نرخ تعامل

  1. مخاطب و نیاز‌هایش را بشناسید.
  2. به‌ طور مداوم و منظم پست و استوری به اشتراک بگذارید.
  3. طراحی مناسب و باکیفیت برای تصاویرتان داشته باشید.
  4. ریلز های اینستاگرامی جذاب تولید کنید.
  5. پست‌های ویدیوئی و پست‌های اسلایدی بسازید.
  6. محتوایی منتشر کنید که قابل ذخیره سازی باشد.
  7. از هشتگ‌‌های مناسب برای پست‌های‌تان استفاده کنید.
  8. در نوشتن کپشن پست، خلاقیت به خرج دهید.
  9. با مخاطبان خود از طریق بخش‌های کامنت و دایرکت در تعامل باشید.
  10. طبق آمار‌ها پیج‌های آموزشی نسبت به دیگر پیج‌ها نرخ تعامل بالاتری دارند، پس اگر دست‌تان در تولید محتوای آموزشی باز است، حتما به سراغ تولید این نوع محتواها بروید.
  11. از اهمیت لایو اینستاگرامی غافل نشوید.
  12. همواره آمار پیج خود را از طریق بخش insight اینستاگرام تحلیل کنید.
  13. با صفحه‌های اینستاگرامی در حوزه‌ی تخصصی خود در تعامل باشید.
  14. از خرید فالوور فیک خودداری کنید.
  15. از call to action یا فراخوان عمل استفاده کنید.

اهمیت call to action فراخوانی برای عمل در افزایش نرخ تعامل اهمیت فراخوان عمل

(call to action) یا همان فراخوانی برای عمل، دعوت و درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید. کال تو اکشن در اینستاگرام به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که موثرترین آن‌ها کال تو اکشن در استوری، پست و لایو می‌باشد.
 کال تو اکشن، یکی از موارد بسیار مهم در بازاریابی دیجیتالی است. به این دلیل که با این کار علاوه بر افزایش تعامل در پیج اینستاگرامی خود می‌توانید به راحتی، کاربر را وارد سایت فروشگاهی‌تان کنید و به عبارتی با یک تیر دو نشان بزنید. چرا که برای افزایش فروش و درآمد در حوزه‌ی بازاریابی نیازمند این هستید که تعامل را در هر دو پلتفرم اینستاگرام و وب‌سایت‌تان افزایش دهید.
 
در دنیای بازاریابی دیجیتالی امروز، حضور و فعالیت تنها در یک پلتفرم مانند اینستاگرام، برای شما افزایش بازدید و درآمد به همراه نخواهد داشت. در مقاله‌ی ‌فروشگاه اینستاگرامی یا سایت فروشگاهی؟‌ از اهمیت ‌راه‌اندازی سایت فروشگاهی‌ صحبت کرد‌یم. طراحی سایت فروشگاهی یکی از راه‌های افزایش نرخ تعامل در یک کسب و کار است.
اگر شما نسبت به افزایش درآمد خود ارزش قائل هستید تا بتوانید کسب و کاری موفق داشته باشید، سازیتو این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ساخت فروشگاه اینترنتی‌ را انجام دهید و در کنار افزایش بازدید در اینستاگرام، نرخ تعامل سایت خود را نیز بالا ببرید. نتیجه‌ی ساخت فروشگاه اینترنتی، افزایش فروش، افزایش درآمد و اصالت‌بخشی اعتبار برند شماست.
شما با سازیتو‌ که یک فروشگاه‌ساز اینترنتی است می‌توانید به راحتی و به صورت رایگان، مراحل ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ خود را انجام دهید. با ساخت سایت فروشگاهی در سازیتو این امکان برای شما فراهم می‌شود که اکانت اینستاگرام فروشگاهتان را به پنل مدیریتی فروشگاه اضافه کنید و در نتیجه پست‌های اینستاگرام به صورت خودکار در صفحه اصلی وبسایت‌تان قابل مشاهده خواهد بود.
 

نتیجه‌گیری


اینستاگرام دومین پلتفرم مهم اجتماعی در سراسر دنیا و اولین پلتفرم اجتماعی مهم در ایران است. چنین پلتفرم مهمی بستر مناسبی برای رشد و رونق کسب‌وکار‌ها می‌باشد. برای بهبود افزایش بازدید در اینستاگرام و به صورت کلی افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام لازم است شما نکاتی که در این مقاله مطرح شد را رعایت کنید.
راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از نکات مهم در افزایش تعامل و بازدید در اینستاگرام است. همین حالا می‌توانید برای پیشرفت در کسب‌وکار و پیشی‌ گرفتن از رقبایتان سفارش سایت فروشگاهی خود را در سازیتو انجام دهید تا در نهایت شاهد گسترش تعامل، هم در پیج اینستاگرامی و هم در وب‌سایت‌تان شوید.