زمان مطالعه ۶ دقیقه

همه چیز درباره سئو قسمت سوم (طبقه بندی)

همه چیز درباره سئو قسمت سوم (طبقه بندی)

اگر تصمیم گرفتید این متن را مطالعه کنید احتمالا به اهمیت سئو در موفقیت وب‌سایت آگاهی دارید. در نخستین قسمت سری مقاله‌های دنباله‌دار سئو، به‌طور کلی مفهوم آن را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت به ساز و کار موتورجستجو پرداختیم. پایش یا crawling، فهرست کردن یا indexing و رتبه بندی سه مرحله اصلی کار موتور جستجو برای یافتن تا نشان دادن وبسایت در نتایج یک پرسش است که در این قسمت به طور کامل به بخش فهرست کردن و طبقه بندی اطلاعات میپردازیم.


Indexing طبقه بندی داده‌ها:

موتورهای جستجو چگونه صفحات شما را تفسیر و ذخیره می‌کنند؟

پس از این که وبسایت شما توسط ربات‌ها بررسی شد، مرحله بعدی تحلیل و دسته بندی داده‌هاست. اگر اطمینان حاصل کردید که پایشگر ها سایت شما را بررسی کرده اند، حالا نوبت فهرست شدن آدرس وبسایت شما در داده‌های گوگل است. در واقع اگر صرفا ربات‌ها وبسایت شما را بررسی کنند، به این معنا نیست که لزوما محتوای وبسایت شما تحلیل شده و در فهرست اطلاعات قرار گرفته است. همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم چطور یک پایشگر ، وبسایت را یافته و بررسی می‌کند، در این قسمت می‌خواهیم درباره چگونگی تحلیل و فهرست کردن اطلاعات توسط موتورهای جستجو صحبت کنیم. ایندکس فضایی است که اطلاعات شما در‌آن ذخیره می‌شود. بعد از این که پایشگر وبسایت شما را یافته و بررسی می کند، موتور جستجو محتوای وبسایت را تحلیل کرده و تمام اطلاعات را در ایندکس ذخیره می‌کند. در ادامه به چگونگی فرایند تحلیل و طبقه بندی در ایندکس پرداخته و می‌فهمیم آیا وبسایت ما در ایندکس ذخیره شده است یا نه؟

آیا می‌توان دید که چگونه یک ربات گوگل صفحات وبسایت را می‌بیند؟

بله، نسخه کش صفحات شما، نشانه‌گر آخرین باری است که موتور جستجوی گوگل آن صفحه را پایش کرده است. گوگل صفحات را در فرکانس‌های متفاوتی بررسی می‌کند. سایت‌ها ثابت‌ و شناخته شده‌تری که به صورت دائم مطلب جدید می‌گذارند، به مراتب بیشتر از سایت‌های دیگر بررسی و خزیده می‌شوند. شما می‌توانید نسخه کش سایت خود را در صفحه جستجوی گوگل و با کلیک روی پیکانی که در کنار URL قرار گرفته است مشاهده کنید. همچنین قادر هستید نسخه فقط متنی سایت خود را نیز مشاهده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا محتوای مهم شما خزیده و به طور موثر ذخیره شده است یا نه.

نسخه کش وبسایت

آیا صفحات از فهرست داده‌های ایندکس حذف می‌شوند؟

بله صفحان وب می‌توانند از ایندکس حذف شوند. چند دلیل عمده که ممکن است به حذف شد از ایندکس ختم شود موارد زیر است:

  • آدرس دچار خطای “not found” ، خطای “4XX”یا “5XX” شده باشد. این اتفاق می‌توان تصادفی یا عمدی باشد. شما می‌توانید با مراجعه به مرجع رسمی آن یعنی Hypertext Transfer Protocol (HTTP) Status Code Registry به اطلاعات کاملی در مورد چیستی این خطا‌ها و چگونگی حل آن‌ها دست یابید.
  • آدرس وبسایت دارای متا تگ “noindex” است. این برچسب می‌تواند توسط صاحبان سایت اضافه شود تا به موتور جستجو دستور دهد تا صفحه را از فهرست آن خارج کند.
  • آدرس وبسایت به علت نقض قوانین موتور جستجو، به عمد از طرف خود موتور جستجو اطلاعاتش حذف شده است.
  • در هنگام پایش، برای ورود به صفحه نیاز به ارائه‌ی گذرواژه بوده است.

اگر شما صفحه‌ای از وبسایتتان پیش از این در فهرست گوگل بوده و در حال حاضر قرار ندارد، می‌توانید از ابزار بازرسی URL استفاده کنید تا از وضعیت صفحه خود در موتور جستجوی گوگل آگاه شده و یا به خود گوگل درخواست نمایه سازی دهید تا در فهرست خود، صفحه شما را ثبت کند. شما با استفاده از این روش می‌توانید نحوه تفسیر گوگل از محتوای خود را نیز دریابید.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان مکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

به موتورهای جستجو دستور دهید که چگونه محتوای وبسایت شما را تفسیر و طبقه بندی کنند.

دستورالعمل‌های متاربات

دستورالعمل‌های متا (یا تگ‌های متا) روش و دستور العملی است که شما می‌توانید به موتور جستجو ارائه کنید تا به همان نحو با صفحه شما برخورد کنند. مثلا به پایشگر گوگل دستور می‌دهید که این صفحه را در فهرست قرار ندهد. این دستورها لازم است در ابتدای صفحات از طریق ربات متا تگ اجرا شوند.

ربات‌های متا تگ

ربات‌های متا تگ می‌توانند در بالای صفحات وبسایت شما استفاده شوند و می‌تواند مانع تمام یا برخی از موتورهای جستجو شود. در ادامه متداول‌ترین دستورهای متا را در موقعیت‌های قابل استافده معرفی کرده ایم.

  • Index/noindex به موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه برای ثبت محتوا پایش بشود یا نه. اگر از noindex استفاده کنید، از پایشگرها خواستید که از صفحه مورد نظر خارج شوند. اگر از هیچ کدام استفاده نکنید، پایشگرها به طور پیشفرض آن را index درنظر گرفته و به تمام صفحات قابل دسترسی شما وارد می‌شوند. بنابراین استفاده از دستور index ضروری نیست.
  • Follow/ nofollow: به موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه دنبال شود یا نه. دنبال کردن یک صفحه توسط پایشگرها علاوه بر ذخیره آن صفحه، لینک‌های حاضر در آن را نیز پایش می‌کند. پس اگر قصد دارید از دستور unfollow استفاده کنید، پایشگرها به هیچ وجه، لینک‌های موجود در آن صفحه را دنبال نمی‌کنند. همچون دستور index، نیازی به نوشتن دستور follow برای ورود و دنبال کردن لینک ها نیست.
  • Noarchive: این دستور باعث محدودسازی موتور جستجو به منظور ذخیره ‌سازی کش یک صفحه می‌شود. پیش از این کارایی کش‌ها را خواندیم. حال اگر سایت‌هایی نظیر فروشگاه‌های آنلاین دارید که دائما قیمت محصولات تغییر می‌کند، با استفاده از noarchive می‌توانید صفحات ذخیره شده کش را مسدود کنید تا مشتریان با قیمت‌های قدیمی رو به رو نشوند.

تگ ربات X

تگ ربات X نیز در بالای آدرس URL، . به قصد بلاک کردن یک موتور جستجو با انعطاف پذیری بالاتر و عملکرد بهتر نسبت به متا تگ استفاده می‌شود. درک تفاوت روش‌های مختلفی که برای تاثیر گذاشتن بر پایشگرها استفاده می‌کنیم، کمک بسزایی در استفاده صحیح، حفظ اطلاعات شخصی و نتیجه بهتر برای وبسایت شما می‌دهد.

ساختار موتور جستجو

کلام آخر

در قسمت ابتدایی این مقاله از سازیتو با نام‌ها و تعاریف اولیه درباره بهینه سازی سایت و سئو آشنا شدیم. در ادامه با مراحل کار موتور جستجو آشنا شدیم. این فرایند شامل سه مرحله‌ی پایش، طبقه بندی و رتبه بندی بود که در قسمت دوم به تعریف و بررسی مرحله پایش پرداخته و در این قسمت ایندکیسنگ یا طبقه بندی را معرفی کردیم. در قسمت بعدی این مجموعه به تعریف و بررسی عوامل موثر در رتبه بندی وبسایت‌ها توسط موتورهای جستجو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.