زمان مطالعه ۸ دقیقه

همه چیز درباره سئو قسمت پنجم (کلمات کلیدی)

همه چیز درباره سئو قسمت پنجم (کلمات کلیدی)

اگر تصمیم گرفتید این متن را مطالعه کنید احتمالا به اهمیت سئو در موفقیت وب‌سایت آگاهی دارید. در نخستین قسمت سری مقاله‌های دنباله‌دار سئو، به‌طور کلی مفهوم آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این متن سعی کردیم به تمام جنبه‌های سئو بپردازیم. از یافتن اصطلاحات و کلیدواژه‌هایی که منجر به ترافیک بالاتر در وبسایت شما می‌شوند، تا ارتباط بهتر وب‌سایت شما با موتورهای جستجو و بهینه‌سازی لینک‌ها. دنیای سئو، پیچیده و در حال تغیر است. اما شما به آسانی می‌توانید پایه و اساس آن را فرا بگیرید. کوچک‌ترین آگاهی نسبت به‌سئو می‌تواند منجر به تغیرات بسیارمفیدی در وب‌سایت شما شود. در ادامه همراه باشد. در این قسمت قصد داریم به معرفی کلمات کلیدی، چگونه یافتن آن‌ها بپردازیم.


در قسمت‌های پیشین این مجموعه، از مفهوم سئو تا ساز و کار هر مرحله از فرایند یافتن، ثبت و نمایش در موتورهای جستجو را دوره کردیم. اما چه کنیم تا در این نتایج جایگاه بهتری داشته باشیم؟ شناخت کلمات کلیدی و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای دیده شدن در موتور‌های جستجو است. در دو قسمت آتی به معرفی کلمات کلیدی، چگونه یافتن آن‌ها، معرفی استراتژی‌های مفید و ابزارهایی برای یافتن و تحلیل این کلمات می‌پردازیم.

مخاطبان شما به دنبال چه هستند؟

حالا که یاد گرفتید چگونه در نتایج موتور جستجو حضور داشته باشید، باید بدانید که کدام کلمات در موضوع و محتوای شما کلمات کلیدی و استراتژیک هستند تا با استفاده از آن‌ها رضایت کاربران و موتور جستجو را جلب کنید. شناخت کلمات کلیدی با استفاده از درک بیشتر نسبت به بازار هدف و چگونگی جستجوی این افراد برای یافتن محتوای شما ( متن، تصویر یا محصول …) حاصل می‌شود. تحقیق درباره کلمات کلیدی، می‌تواند اطلاعات بسیاری را در اختیار شما قرار دهد. برای مثال شما با تحقیق در این مورد خواهید فهمید؛

  • مردم به دنبال چه هستند؟
  • چه تعداد از مردم به دنبال چنین موضوعی هستند؟
  • مردم ترجیح می‌دهند این محتوا را در چه حالتی داشته باشند؟

در این قسمت برای شما ابزارها و استراتژی‌هایی برای یافتن این اطلاعات معرفی کرده‌ایم. همچنین تاکتیک‌هایی را درباره چگونگی تولید محتوایی قدرتمند با استفاده از این کلمات کلیدی فرا می‌گیرید. از لحظه‌ای که بدانید مخاطبان شما برای جستجو از چه کلماتی استفاده می‌کنند و چگونه این محتوا را جستجو می‌کنند، مسیر تازه ای برای تولید محتوا و داشتن استراتژی برای سئوی وبسایتتان روشن می‌شود.

قبل از تحقیقات از خودتان بپرسید

پیش از این که شما بتوانید به رشد یک کسب و کار با بهینه سازی وبسایت کمک کنید، لازم است آن کسب و کار را به خوبی بشناسید. مخاطبان و اهدافشان را بشناسید. این جا نقطه‌ای است که اغلب به آن بی‌توجهی می‌شود. بسیاری از افراد از این مرحله در برنامه‌ریزی گذر کرده و آن را نادیده می‌گیرند. تحقیق درمورد کلمات کلیدی کاری زمان بر بوده و بسیاری از افراد معتقدند چرا وقتی می‌دانید که کاربرانتان به دنبال چه موضوعات اصلی هستند، باز هم برای این کار وقت بگذارید؟

پاسخ اینست که آنچه شما قصد کسب رتبه در آن دارید با آنچه که مخاطبینتان به جستجوی آن می‌پرداند به صورت گسترده ای با یگدیگر متفاوت است شناخت مخاطب و سپس شناخت و استفاده از کلمات کلیدی آن افراد، نتیجه‌ی بسیار بهتر و موفق‌تری را نسبت به استفاده از کلمات کلیدی دلخواه داشته است. برای مثال؛ موسسان فرانکلی و جو (یک بستنی فروشی وگان و بدون گلوتن در سیاتل) درباره سئو شنده بودند و خواستار بهینه‌سازی وبسایتشان و حضور در صفحات اول جستجوی گوگل بودند. برای کمک به آن‌ها لازم بود مخاطبانشان را بشناسیم. پس رفتیم سراغ یافتن پاسخ چند سوال

  • چه مدل بستنی، دسر و اسنک‌هایی را مردم بیشتر جستجو می‌کنند؟؟
  • چه کسی در جستجوی این مدل بستنی‌ها است؟
  • چه زمانی مردم برای بستنی و دسر در اینترنت جستجو می‌کنند؟
  • آیا در برخی فصل‌ها چنین جستجویی ترند می‌شود؟
  • مردم چطور در اینترنت درمورد بستنی سرچ می‌کنند؟
  • از چه کلماتی برای این موضوع استفاده می‌کنند؟
  • چه سوالی در باکس گوگل می‌نویسند؟
  • آيا بیشتر کاربران جستجو کننده از تلفن همراه برای جستجو استفاده می‌کنند؟
  • چرا افراد به دنبال بستنی هستند؟
  • آیا کسانی به دنبال یافتن بستنی سالم‌تر و کم ضرر تر است؟ یا همه به دنبال یک خوراکی شیرین و خنک هستند؟‌
  • مشتریان بالقوه‌ی کسب و کار شما در چه محدوده‌ای هستند؟ در شهرتان؟ کشورتان؟ یا بین المللی؟

و درنهایت ما چگونه می‌توانیم با ارائه‌ی یک محتوا درباره بستنی، جمعی را گرد آوریم که درجستجوی این بستنی بوده و به آن افراد و کسب و کار با هم کمک کنیم؟ پرسیدن این سؤالات یک مرحله مهم از برنامه ریزی است که به تحقیق در مورد کلید واژه و تولید محتوایی بهتر کمک می کند.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید 

 

مردم چطور فکر میکنند

مردم چطور جستجو می‌کنند؟

شما احتمالا محصول خود، اطلاعات مربوط به آن و خواص و نکات مربوط به آن را می‌ِشناسید. اما مخاطبین شما برای یافتن محصول و اطلاعات شما، با چه کلماتی و چطور جستجو می‌کنند؟ پاسخ به این سوال، اولین گام در فرایند تحقیقات درباره کلید واژه است.

کشف کلمات کلیدی

احتمالا چند کلمه در ذهن شما هست که می‌خواهید در جستجوی آن کلمات رتبه‌ی خوبی داشته باشید. احتمالا این کلمات، نام محصول، نام برند، نوع خدمات و چنین کلماتی خواهند بود. اتفاقا کلمات خوبی هستند و برای شروع انتخاب مناسبی هستند. شما می‌توانید با استفاده از برخی ابزار، میزان جستجوی این کلمات در ماه، کلمات مشابه این کلمات و… را پیدا کنید. این ابزار وبسایت‌هایی هستند که به صورت یک بانک اطلاعات، اطلاعاتی مربوط به موتورهای جستجو در اختیارتان قرار می‌دهند. در مرحله کشف، باید بدانید در حوزه‌ی فعالیت شما کدام کلمات کلیدی، محبوب و پرکاربرد هستند. زمانی که شما اولین کلمات کلیدی خود را در این ابزار تایپ می‌کنید، کلمات کلیدی مشابه، سوالات متداول با آن کلمات و موضوعات محتوای آینده‌ی وبسایت خود را کشف خواهید کرد. بیایید با یک مثال از گلفروشی تخصصی برای عروسی پیش برویم. اول با نوشتن واژه‌ی عروسی و گلفروشی، اصطلاحات پرکاربرد درباره این کلمات را خواهیم یافت.

  • دسته گل عروس
  • گل عروسی
  • فروش دسته گل عروس

در فرایند جستجو متوجه خواهید شد، که حجم جستجوی برخی واژگان بسیار بیشتر از برخی دیگر است. اما گاهی انتخاب کلماتی مرتبط با حجم جستجوی کمتر، هوشمندانه‌تر است. چرا که رقابت در رسیدن به رتبه‌ای مناسب در این کلمات کمتر است. از آن جا که هر دو دسته کلمات برای وبسایت شما سودمند هستند، داشتن اطلاعات بیشتر درباره حجم جستجو می‌تواند به شما در اولیت بندی کلمات کلیدیتان کمک کند. تا در نهایت بتوانید بهترین استراتژی را برای وبسایت خود برگزینید. اما این ابزار را از کجا پیدا کنیم؟ در پایان قسمت بعدی لیستی از این ابزار به شما ارائه خواهیم داد. اکثر وبسایت‌ها صفحه اصلیشان برای کلیدواژه‌ها رتبه‌ی خوبی ندارد. به جز برند‌های بزرگ که رتبه‌ی خوبی برای صفحه اصلیشان در بسیاری از کلمات کلیدی کسب کرده اند، درمورد اکثر وبسایت‌ها این اتفاق صادق نیست. بیشتر وبسایت‌ها ترافیک ارگانیکشان برای صفحاتی با محتوای مفیدی بوده که درباره کلیدواژه تولید کرده اند. به همین دلیل، داشتن صفحات گوناگون و متنوع با تمرکز بر کلمات کلیدی مختلف می‌تواند مفید باشد.

 

با استفاده از طراحی سایت سازیتو به راحت ترین شکل ممکن سایت خودتان را راه اندازی کنید

کلمات کلیدی چقدر جستجو می شوند؟

کشف حجم جستجو

هر چه یک کلمه یا عبارت بیشتر جستجو شده باشد، کسب رتبه‌ی بهتر برایش سخت‌تر خواهد بود. معمولا ده نتیجه‌ی اول در این کلمات، به برندهای بزرگ تعلق دارد و برای رسیدن به نتیجه‌ی ایده‌آل در این کلمات، شاید سال‌ها تلاش و تولید محتوای مداوم لازم باشد. به زبان ساده، هرچه حجم جستجوی یک عبارت بیشتر باشد، رقابت در رسیدن به رتبه‌ای مطلوب در آن بیشتر است. پس با این اوصاف سرمایه گذاری بر کلماتی با حجم جستجوی کمتر پرسودتر خواهد بود. اگر چه ممکن است حجم ترافیک کمتری از این کلمات بگیرید اما شما با این کلمات شروع کنید. در بسیاری از مواقع کسب رتبه در کلمات کلیدی که کمتر جستجو شده، اما بر روی نکته خاصی دست گذاشته اند، امتیازات بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. در سئو به این عبارت، کلمات کلیدی بلند (long-tail) یا عبارت کلیدی گفته می شود.

عبارات کلیدی را درک کنید

بدون شک داشتن رتبه‌ای مطلوب در کلمه‌ای بسیار پربازدید مثل کفش که ماهانه بیش از پنجاه هزار جستجو دارد شگفت انگیز است، اما در نظر داشته باشید، ‌کلماتی که حجم جستجوی بسیار بالایی دارند، از جهتی نشان‌دهنده‌ی ابهام در هدف جستجوگر نیز هستند. در نتیجه به احتمال خیلی زیاد ممکن است بخش عظیمی از کاربران که چنین کلمه‌ای را جستجو کرده‌اند، وبسایت‌ شما را مفید ندانند. به مثال زیر توجه کنید.

کلمات کلیدی

برای مثال کلمه‌ی پیتزا را در نظر بگیرید. آیا کاربر به دنبال یافتن ارزش غذایی این غذا است؟ یا می‌خواهد یک پیتزا سفارش دهد؟ یا به دنبال پیتزا فروشی است که با خانواده به آن‌جا برود؟

کلمات کلیدی

گوگل نمی‌تواند با یک کلمه به هدف کاربر پی ببرد و به همین دلیل امکاناتی را برای مسیر دادن به جستجوی کاربر تهیه کرده است. پس هدف گذاری یک کلمه‌ مثل پیتزا برای کسب و کار شما یک ریسک به حساب می‌آید.

کلمات کلیدی

با جستجوی کلمه‌ی پیتزا، گوگل حتی فرض می‌کند که ممکن است شما به دنبال پنیر پیتزا باشد که خیلی هم دور از ذهن نیست. آیا شما به دنبال یک رستوران و پیتزافروشی هستید؟ گزینه Discove more places به شما کمک می‌کند. تقریبا ۷۵ درصد باقی جستجو‌ها عبارت‌های مشخص و طولانی‌تر است.

منحنی جستجو کلمات کلیدی

کلید طلایی شما، شناختن سوالات است.

کشف سوالاتی که مردم در حوزه کسب و کار شما از موتورهای جستجو می‌پرسند، قرار دادن خود سوالات با پاسخ‌هایشان در وبلاگ و بخش سوالات پرکاربرد وبسایت، یکی از موثرترین روش‌ها برای بالا بردن ترافیک ارگانیک وبسایت است.

تا این جا با مفهوم کلمات کلیدی و اهمییت آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که برای بهبود سئو‌ی وبسایت با استفاده از کلمات کلیدی، چه فرایندی پیش روی ماست. در قسمت بعدی این مجموعه به معرفی ابزار‌های یافتن کلمات کلیدی و چگونگی برنامه ریزی برای استفاده از آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.