زمان مطالعه ۹ دقیقه

راهنمای جامع استفاده از هشتگ‌ها در اینستاگرام

راهنمای جامع استفاده از هشتگ‌ها در اینستاگرام

استفاده از هشتگ در اینستاگرام، همچنان یکی از موثرترین راه‌های افزایش نرخ تعامل در این شبکه‌ی اجتماعی است. هشتگ‌گذاری در اینستاگرام اصول و نکاتی دارد که حتما باید آن‌ها را رعایت کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی هشتگ و نکات هشتگ‌گذاری در اینستاگرام بپردازیم.


اینستاگرام‌ به‌عنوان دومین شبکه‌ی اجتماعی محبوب در دنیا –و البته اولین در ایران- از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی به‌شما می‌رود. در واقع، هر کسب‌وکاری نه فقط برای پیشرفت، که باید به این بستر گسترش پیدا کند. اما موفقیت در این غول اینترنتی، نیاز به درک درست از سازوکارهای آن دارد. ‌یکی از مهم‌ترین عناصر پیش‌برنده در این شبکه‌ی اجتماعی، هشتگ‌ها هستند. به‌ واسطه استفاده درست از هشتگ‌ها قادر خواهید بود، ‌نرخ تعامل صفحه‌ی اینستاگرام خود را افزایش دهید، بازدید بیشتری کسب کنید و در نهایت فروش بیشتری را هم تجربه کنید.

پس از ‌طراحی فروشگاه اینترنتی و ‌راه‌اندازی آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌تان‌ زمان آن است تا با نکات مهم اینستاگرامی، همچون هشتگ و هشتگ‌گذاری آشنا شوید. استفاده از هشتگ‌ها در اینستاگرام نیز نیاز به تدوین یک استراتژی دارد. بگذارید خیال‌تان را از همین ابتدا راحت کنیم، این شبه کلمات کوچک که با # آغاز می‌شوند، فقط برای استفاده در انتهای پست‌ها ساخته نشده‌اند! ضمن این‌که برای انتخاب هر یک از آن‌ها نیز به نسبت موقعیت زمانی، برند و خدماتی که ارائه  می‌دهید، باید تحقیق کنید. در ادامه با راهنمای جامع هشتگ‌ها در بستر اینستاگرام همراه ما باشید.

 هشتگ‌ چیست و چطور کار می‌کنند؟

هشتگ چیست و چطور کار می‌کند؟

هشتگ در اینستاگرام، ترکیبی از حروف، اعداد و اموجی‌ها است که بلافاصله پس از علامت # می‌آید. هشتگ‌ها در اینستاگرام، برای شناسایی پست‌ها و محتوای مورد نظر افراد در سریع‌ترین زمان ممکن ساخته شده‌اند. در واقع به‌واسطه‌ی این عنصر، می‌توان دسته‌بندی‌های محتوایی مختلفی در محیط اینستاگرام ایجاد کرد. هر کلمه‌ای که با کاراکتر # آغاز شود، تبدیل به هشتگ خواهد شد.

استفاده ازهشتگ‌ها در بدنه‌ی محتوا، می‌تواند به کشف آن توسط کاربران جدید منجر شود. در واقع اگر این موضوع به‌شکل انتخابی و هدف‌مند باشد، کاربران مرتبط با کسب‌وکار شما را به سمت صفحه‌ی اینستاگرام‌تان هدایت خواهد کرد.

اما همان‌طور که در قبل گفتیم، کاربرد هشتگ‌ها تنها به پست‌های اینستاگرامی محدود نیست. در طول زمان و توسعه‌ی این نرم‌افزار شاهد گسترش کاربرد این عنصر نیز بودیم. امروز از هشتگ‌ها، علاوه بر پست می‌توان –و باید- در قسمت‌های دیگر این شبکه‌ی اجتماعی مثل بایو، استوری و حتی کامنت‌ها استفاده کرد که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

مزایای استفاده از هشتگ‌ها

مزایای استفاده از هشتگ در اینستاگرام

چرا استفاده از هشتگ در اینستاگرام انقدر مهم است و صاحبان کسب و کار باید به آن اهمیت بدهند؟ استفاده از هشتگ در اینستاگرام مزایایی دارد که به ۴ مورد آن اشاره خواهیم کرد.

  1. استفاده از هشتگ در اینستاگرام، باعث افزایش دیده شدن پست و پیج شما می‌شود.
  2. استفاده از هشتگ در اینستاگرام، باعث افزایش تعامل مخاطبان می‌شود.
  3. با استفاده از هشتگ در اینستاگرام، می‌توانید ‌رقبای‌تان را آنالیز‌ کنید.
  4. استفاده از هشتگ، به تحقیق درباره‌ی محتوا کمک می‌کند.

 

انوع مختلف هشتگ‌ها

انواع مختلف هشتگ‌ها در اینستاگرام

 هشتگ در اینستاگرام انواع مختلفی دارد. برای استفاده از هشتگ در اینستاگرام باید با انواع هشتگ‌ها آشنا شوید و بر اساس نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. 

هشتگ‌های مختص برند

کاربرد این نوع از هشتگ‌ها مسائل مرتبط به برند مثل اجرای کمپین و Awareness آن هاست. در واقع، کلماتی که در این شکل از انتخاب می‌شوند، باید به‌طور خاص تحت انحصار برند باشند و پیام آن را در این قالب به مخاطب ارائه دهند. در اکثر اوقات نیز، در بایو پروفایل استفاده می‌شوند. برای مثال، هشتگ تحت ‌برند سازیتو‌  #حرفه‌ایشروعکن است.

هشتگ‌های تحت مکان

این مورد شاید برای تمام کسب‌وکارها، مفید نباشید، اما اگر محصولی دارید که جامعه‌ی هدف آن یک مکان خاص –مثل استان، شهر یا حتی کشور- است، استفاده از آن قطعا نتایج مناسبی را در پی خواهد داشت. به‌عنوان مثال، محصول شما یک ماگ با طرح من تهران را دوست دارم است. به‌واسطه‌ی استفاده از هشتگ‌های تحت مکانی چون #تهران یا #شهر_تهران می‌توانید به‌طور مستقیم با مخاطبان هدف‌گذاری‌ شده‌ی خود ارتباط برقرار کنید.

هشتگ‌های نمایشی

کاربرد هشتگ‌های نمایشی افزایش دنبال‌کنندگان صفحه شما نیست. در واقع هدف استفاده از آن‌ها، گسترش رابطه‌ی برند شما به مشتریان‌تان است. انتخاب ‌کلمات کلیدی‌ مناسب برای استفاده در این مدل از هشتگ‌گذاری به دو مورد وابسته است.

  1. خود برند.
  2. موقعیتی که برند در آن قرار دارد. مثل کمپینی که در حال اجرا است یا تخفیفی که به‌مدت خاصی اعمال شده.

از زیر می‌توانید یک مثال از این مورد را مشاهده کنید:

آموزش هشتگ

هشتگ‌های عمومی

این نوع از هشتگ‌ها که می‌توانند متغیر هم باشند، وابسته به ترندهای اینستاگرام در پست‌های مختلف _بدون محدودیت موضوعی- قابل استفاده هستند. نتیجه استفاده از این هشتگ‌ها، افزایش بازدید پست، و در نتیجه نرخ تعامل خواهد بود. از مثال‌های این نوع از هشتگ‌ها می‌توان به #اینستاگرام و #موزیک اشاره کرد.

هشتگ‌های زمانی

تصور کنید عید نوروز است و شما قصد تبریک آن به مخاطبان خود را دارید. هشتگ‌های زمانی، در این مواقع به کار می‌آیند. با استفاده از هشتگ‌هایی چون #نوروزباستانی یا #نوروز99 نه‌تنها قادر خواهید بود محتوای خود را به افراد بیشتری نشان دهید، که به آن یک هویت نوروزی نیز خواهید بخشید. هشتگ‌های زمانی متغیر هستند و می‌توانند به یک محدوده زمانی خاص از سال، یا حتی روز اشاره داشته باشند. تجربه ثابت کرده است که کاربران محتواهای متغیر زمانی، را می‌پسندند، پس به‌هیچ‌ وجه از اهمیت آن‌ها فارغ نشوید.

هشتگ‌های ترند

درست مثل مد و استایل هشتگ‌ها نیز در طول زمان تغییر می‌کنند. گاهی اوقات هشتگ‌های ترند تنها به سبک زندگی افراد وابسته‌ است و به مسئله‌ی زمانی خاصی ارتباط ندارد. اما در بیشتر اوقات، رد پای آن‌هارا می‌توان تا مناسبت‌های مختلف دنبال کرد (این موضوع برای شناسایی و پیش‌بینی هشتگ‌ها ترند بسیار کارآمد است).

مثلا فرض کنید کمپانی اپل طی یک مراسم نسخه‌ی جدیدی از گوشی آیفون را معرفی کرده است. مشخصا هشتگ‌های مرتبط با این موضوع تا چند وقت تبدیل به ترند روز خواهند شد. استفاده از این نوع هشتگ‌ها نتایج بازاریابی –منظور مشتری است- خاصی را برای شما در پی نخواهند داشت، اما به‌طور فوق‌العاده‌ای بازدید پیج و نرخ تعامل آن را بالا خواهند برد.

من کدام نوع از این هشتگ‌ها را باید استفاده کنم؟

استفاده از هشتگ در اینستاگرام

بسته به نوع خدماتی که شما در کسب‌وکارتان ارائه می‌دهید، استفاده از هشتگ‌ها در اینستاگرام می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال یک شرکت بازرگانی با روابط بین‌المللی احتمالا به استفاده از هشتگ‌های تحت مکان نیاز پیدا نخواهد کرد. یا یک شرکت B2B بسیار رسمی، که مشتریان‌اش کمپانی‌های بزرگ هستند قاعدتا نباید از هشتگ‌های نمایشی استفاده بکند.

برای تصمیم این که از چه نوع هشتگی باید در کسب‌وکارتان استفاده کنید، شرایط و خدمات خود را بسنجید، و به‌نسبت آن‌ها استراتژی‌های مرتبط به این عنصر را تدوین کنید.

چند عدد هشتگ باید در پست‌هایم استفاده کنم؟

چند عدد هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟

در هر پست اینستاگرام قادر خواهید بود تا 30 عدد هشتگ استفاده کنید. اما این پاسخ میزان حداکثری استفاده از هشتگ در پست‌های اینستاگرام بود، نه میزانی که باید استفاده کنید.

واقعیت موضوع این است که پاسخ دقیقی به به سوال دوم نمی‌توان داد. اما قطعا باید در پست‌هایتان حد اقل 5 عدد هشتگ‌ را وارد کنید. طبق تحقیقاتی که کمپانی AgoraPulse انجام داده، در 70 درصد پست‌هایی که لایک بیشتری در محیط اینستاگرام به‌دست آورده‌اند، از هشتگ‌ها استفاده شده است.

اما تعداد هشتگ‌هایی که باید در محتوای خود وارد کنید را، می‌بایست در طول زمان و با تست‌های فراوان به‌دست آورید.

از هشتگ‌ها در بدنه‌ی متن‌های خود استفاده کنید!

استفاده از هشتگ‌ها در بدنه‌ی متن

برندهای بسیاری از این روش در فرآیند تولید محتوای خود استفاده می‌کنند. در واقع مثل کلمات کلیدی که در مقالات وب‌سایت خود اضافه‌شان می‌کنید، در این مدل هشتگ‌ها به بدنه متن‌ها و جملات‌تان می‌افزایید.

فقط دقت داشته باشید، که در هر جمله از یک هشتگ استفاده کنید تا در خوانایی جملات تداخلی ایجاد نشود. باقی هشتگ‌هایی را نیز که امکان اضافه‌ کردن‌شان به متن را ندارید هم می‌توانید در انتهای پست وارد کنید.

به‌ واسطه‌ی این روش، پست شما بسیار خواناتر و تمیزتر از قبل خواهد شد. ضمن این‌که دیگر حجم بزرگی از هشتگ‌ها را در انتهای پست نخواهید داشت.

وجهه‌ی تاریک هشتگ‌های اینستاگرام: هشتگ‌های بلاک شده

هشتگ‌های بلاک شده چیست

احتمالا تا حالا عبارت هشتگ‌های بلاک شده را نشنیده باشید. اما اینستاگرام یک لیست بلندبالا از هشتگ‌های بلاک شده دارد که نباید از آن‌ها در محتوای خود استفاده کنید.

اینستاگرام به‌صورت اتوماتیک هشتگ‌هایی را که محتواهای نامناسبی –خشن، اروتیک، کودک‌آزاری و…- را ارائه می‌دهند می‌بندد. پس در این صورت تشخیص این نوع از هشتگ‌ها، آن‌چنان هم مشکل نیست!.

این موضوع را جدی بگیرید، چون در بهترین حالت پست شما به فید (صفحه‌ای که مطالب و پست‌ها و محتواهای اینستاگرام را از آن مشاهده می‌کنند) اینستاگرام راه پیدا نخواهد کرد و در بدترین حالت امکان بلاک شدن پیج‌ نیز وجود دارد!

 

نتیجه‌گیری

هشتگ‌های اینستاگرامی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در اینستاگرام هستند که اگر به‌درستی از آن‌ها استفاده بکنید، قطعا شاهد تاثیرات آن‌ها خواهید بود. همان‌طور که در قبل این مقاله سازیتو گفتیم استفاده از این کلمه‌های کوچک که با کاراکتر # آغاز می‌شوند تنها به پست‌ها محدود نمی‌شوند، و در طول گسترش و توسعه‌ی این شبکه اجتماعی شاهد بسط کاربردهایشان نیز بوده‌ایم. حالا از هشتگ‌ها می‌توانید در استوری‌ها، بایو صفحه و حتی کامنت‌ها استفاده کنید. از طرفی دیگر می‌بایست شرایط، موقعیت و خدمات برند خود را بسنجید، و به‌نسبت آن‌ها به انتخاب هشتگ‌های مناسب بپردازید تا حداکثر عمل‌کرد آن‌ها را به دست آورید. به‌یاد داشته باشید، همه این‌ها تا زمانی مفید خواهند بود که با توجه به آمار و ارقام موجود به کار گرفته شوند.