زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

آینده اینترنت و فیلترینگ در ایران

آینده اینترنت و فیلترینگ در ایران

فیلترینگ اینترنت در ایران باعث نامعلومی آینده کسب و کارهای اینترنتی شده و زندگی افراد بسیاری را مختل کرده است. صاحبان کسب و کارهای اینستاگرامی به دنبال راه حلی برای جبران این خسارت‌ها هستند اما روش موثر چیست؟


ابتدای ورود اینترنت در ایران از سال ۱۳۷۲ شکل گرفت، این دسترسی در ابتدا فقط به دانشجویان تعلق می‌گرفت  و به مرور، تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کردند، افزایش پیدا کرد. ۲۰ سال پیش کسی گمان نمی‌کرد برقراری ارتباط با افراد از راه دور، تبدیل به فرایندی ساده شود یا بتوانند از اینترنت کسب درآمدهای میلیونی کنند. در هر دوره طرفداران شبکه‌های اجتماعی متفاوت بودند. شاید در حال حاضر کمتر کسی از حساب کاربری فیسبوک خود استفاده کند اما دائما در حال چک کردن صفحه‌ی اینستاگرام خود باشد. اینستاگرام تحول بزرگی در سبک زندگی افراد ایجاد کرد. با اتفاق افتادن فیلترینگ اینستاگرام، کسب و کارها به کدام یک از پلتفرم‌ها مهاجرت خواهند کرد و فروش خود را از چه روشی انجام می‌دهند؟‌ آینده‌ی کسب و کارهایی که در بستر اینستاگرام رشد کردند به کجا می‌رسد؟ در این مقاله به بررسی آینده اینترنت و فیلترینگ در ایران می‌پردازیم.

آغاز اینترنت جهانی و ورود اینترنت در ایران

آغاز اینترنت جهانی

به گفته‌ی افراد، اینترنت در سال ۱۹۶۸ در بستر جنگ سرد متولد شد. پس از آن اوایل سال ۱۹۹۰ اینترنت رشد و افزایش چشمگیری در دنیا داشت. وجود موتورهای جستجو باعث این همه‌گیری اینترنت شدند و جز اصلی‌ترین عوامل موثر آن بودند، به طوری که بزرگترین جهش در وب، با به وجود آمدن نخستین برنامه مرورگر وب، رخ داد.
رشد اینترنت با ساده شدن دسترسی به آن اتفاق افتاد تا جایی که امروزه میلیون‌ها انسان از اینترنت استفاده می‌کنند. طبق آمارها ۵۱ درصد کاربران فعلی اینترنت از سال ۱۹۹۵ وارد این فضا شدند. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سال ۱۳۷۲ ابتدای ورود اینترنت در ایران بود، همچنین در گفتگوهایی، ایران به عنوان اولین کشور خاورمیانه که به اینترنت متصل شد، معرفی شده است. آن زمان کسی گمان نمی‌کرد روزی اکثر نیازهای انسان از جمله خرید و فروش، آموزش، ارتباطات، پرداخت وجه و… در این بستر اتفاق بیفتد. سال‌های بسیاریست که در تمام دنیا، تکنولوژی‌های مختلفی برای ساده شدن فرایند زندگی انسان‌ها به وجود آماده است. به همین علت زندگی بدون این تکنولوژی‌ها و اینترنت به امری غیرقابل تصور تبدیل شده است.

آسیب فیلترینگ در ایران به کسب و کارهای اینترنتی

آسیب فیلترینگ در ایران به کسب و کارهای اینترنتی

پس از فیلترینگ اینستاگرام در ایران‌، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با خطر ورشکستگی مواجه شدند. بگذارید نگاهی بیندازیم به تعداد کسب و کارهایی که از بستر اینستاگرام فعالیت خود را شروع کردند.
اینستاگرام با بیش از ۲ میلیون کاربر یکی از ۶ پلتفرم پرطرفدار در بین کاربران اینترنت است. در آخرین تحقیقات تعداد کسب و کارهای ایرانی در اینستاگرام به ۲/۲ میلیون رسیده که ۶۰۰ هزار از این کسب و کارها، فروشگاه‌های اینستاگرامی هستند یعنی فروشگاه حضوری برای محصولاتشان ندارند. همچنین طبق آمارهای مرکز پژوهش «بتا»، ۶۴درصد از کسب و کارها اینستاگرامی متعلق به زنان هستند.
فیلترینگ اینستاگرام تفاوتی با پلمب شدن بخش عظیمی از کسب و کارها نداشت. بسیاری از صاحبان این کسب و کار تمام خرج‌های زندگی و خانواده‌شان را از طریق کسب و کار اینستاگرامی خود تامین می‌کردند که با محدودیت‌های اینترنت آینده کسب و کارهای اینترنتی‌شان به خطر افتاد.
پس از فیلترینگ اینستاگرام و اینترنت در ایران‌، بازدید فروشگاه‌های اینستاگرامی تا ۹۰درصد و درآمدشان تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. اکثر این کسب و کارها همان مشاغلی هستند که در دوران کرونا برپا شدند.
تا به امروز، فیلترینگ در ایران باعث وارد شدن خسارت ۳۵هزار میلیارد تومانی به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵هزار میلیارد تومانی به کسب و کارهای سایر حوزه‌ها شده است.

رفع فیلترینگ اینستاگرام اتفاق می‌افتد؟

رفع فیلترینگ اینستاگرام اتفاق می‌افتد؟

در سال‌های گذشته، همانطور که در دنیا، اینستاگرام به پلتفرمی بسیار محبوب تبدیل شد، جایگاه پرطرفدارترین شبکه‌ی اجتماعی را در بین ایرانیان نیز به خود اختصاص داد. پس از آنکه در سال ۲۰۱۰، اینستاگرام فعالیت خود را شروع کرد در مدت زمان کوتاه به یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی تبدیل شد. این در حالی است که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون تصویر در اینستاگرام منتشر می‌شود. طبق آخرین آماری که خود اینستاگرام ارائه داده است، از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر (۶۰درصد افراد)‌ به صورت روزانه صفحه‌ی اینستاگرام خود را چک می‌کنند. ۲۱ درصد به صورت هفتگی و ۱۹ درصد افراد مدت زمان استفاده‌شان از این پلتفرم محبوب، کمتر از یک بار در هفته است. در ادامه‌ی بررسی‌ها، نشان داده شد که هر فردی به صورت متوسط، ۵۳ دقیقه از روزش در اینستاگرام سپری می‌شود.
با توجه به آمارهای گفته شده، تا این لحظه درباره‌ی رفع فیلترینگ اینستاگرام صحبتی نشده است و همچنان آینده کسب و کارهای اینترنتی نامعلوم است. این در حالی است که سبک زندگی افراد بسیاری با خرید اینترنتی و کسب و کارهای اینترنتی درآمیخته شده است و ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت غیرحضوری و از طریق اینستاگرام انجام دهند. در چنین شرایطی قطعا صاحبان کسب و کار به دنبال راه جدیدی خواهند گشت.

روش‌های فروش کسب و کارهای اینترنتی در دوران فیلترینگ اینستاگرام

روش‌های فروش کسب و کارهای اینترنتی در دوران فیلترینگ اینستاگرام

طبق تحقیقات انجام شده در روزهای گذشته و فیلترینگ در ایران‌، میزان بازدید پست‌های تلگرامی دو برابر شده است. اما آیا استفاده از تلگرام در این وضعیت بهترین راه‌حل است؟
بعد از آنکه کسب و کارها با فیلترینگ اینستاگرام مواجه شدند همه به استفاده از کانال‌های تلگرامی روی آوردند. با وجود آنکه تلگرام جز اولین پیام‌رسان‌هایی بود که دچار فیلترینگ شد اما پس از فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، کاربران استفاده از تلگرام را به خاطر قابلیت‌های متنوعش، به دیگر شبکه‌های اجتماعی ترجیح دادند. اما نکته‌ای که درباره‌ی مهاجرت کسب و کارها به تلگرام وجود دارد، موقتی بودن این بستر است. شاید در حال حاضر استفاده از کانال‌های تلگرامی، راه حل مناسبی باشد و به دنبال ترفندهای افزایش فروش در تلگرام باشید اما تلگرام با تمام مزایایی که دارد نمی‌تواند به خوبی اینستاگرام، بستری برای کسب و کارهای اینترنتی باشید زیرا در اولین قدم، فضایی برای تبلیغ و بازاریابی ندارد و تعداد کاربران آن محدود است. آیا در شرایط فیلترینگ اینستاگرام‌، طراحی سایت فروشگاهی کمک کننده است؟

ساخت سایت فروشگاهی در شرایط بحرانی و نامعلوم آینده اینترنت

ساخت سایت فروشگاهی در شرایط بحرانی و نامعلوم آینده اینترنت

کسب و کارهایی که سایت فروشگاهی خود را از پیش داشتند، در این زمان طبق روال گذشته به فروش خود ادامه دادند. البته نمی‌شود آسیب اینستاگرام به کسب و کارهای اینترنتی را نادیده گرفت اما آن‌ها توانستند از طریق کانال‌های تلگرامی، محصولات جدیدشان را به مشتریان اطلاع رسانی کرده و فروش خود را از طریق سایت انجام دهند. در همین زمان کوتاه فیلترینگ اینستاگرام‌، طراحی سایت  فروشگاهی تا ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر آن، ساخت سایت فروشگاهی تاثیر بسیار زیادی بر افزایش فروش در تلگرام دارد.
اگر تا به امروز برای جذب مشتری جدید و افزایش فروش کسب و کار اینترنتی خود در اینستاگرام و تلگرام فعالیت می‌کردید وقت آن رسیده است تا به برند خود اعتبار و اصالت ببخشید. طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از فروشگاه‌ساز، به بسیاری از دغدغه‌های شما پایان می‌بخشید. از سری مزایای استفاده از فروشگاه‌ساز می‌توان به عدم نیاز به دانش فنی، بدون نیاز به درگیری در فرایند خرید دامنه و هاست و… اشاره کرد.

عدم نیاز به دانش فنی

فروشگاه‌ساز سازیتو از پیش تمام صفحات سایت فروشگاهی شما را بر اساس استراتژی‌های سئو، طراحی کرده است. شما می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی و زبان برنامه‌نویسی، سایت فروشگاهی خود را مطابق سلیقه خود طراحی کنید. تمام جزئیات سایت‌های فروشگاهی سازیتو قابل تغییر است. همچنین می‌توانید قالب سایت فروشگاهی‌تان را مطابق با کسب و کار خود انتخاب کنید یا در طراحی آن از رنگ برندتان استفاده کنید. تمام امکانات سازیتو طراحی شده‌اند تا شما کسب و کار اینترنتی حرفه‌ای خود را داشته باشید.

اپلیکیشن PWA 

اپلیکیشن PWA، سایت فروشگاهی کسب و کارتان را به همانگونه که هست مانند یک اپلیکیشن طراحی کرده و در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌دهد. محدودیت‌ها و فیلترینگ در ایران باعث خسارت‌های بسیاری به کسب و کارهای اینترنتی شد اما بهتر است شما روشی را انتخاب کنید که خیال‌تان از بابت آسیب‌های ناشی از فیلترینگ اینستاگرام راحت باشد. این اپلیکیشن همیشه در دسترس است و حتی در حالت آفلاین می‌شود از آن استفاده کرد. علاوه بر آن بسیاری از مخاطبان اگر زمان بارگذاری سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، سایت را ترک می‌کنند، در چنین شرایطی با داشتن اپلیکیشن pwa مشکل از دست دادن مشتریان به علت لود سایت را نخواهید داشت.

درگاه پرداخت امن و حرفه‌ای

فیلترینگ اینستاگرام و برخی دیگر از شبکه‌های مجازی باعث ایجاد مشکل در روند ثبت سفارش کسب و کارهای اینترنتی  توسط مشتریان شده است. راه‌اندازی سایت فروشگاهی به کسب و کارتان کمک می‌کند تا مشتریان به سادگی بتوانند پرداخت هزینه‌ی محصول و ارسال را از درگاه‌های پرداخت امن و حرفه‌ای سایت فروشگاهی‌تان انجام دهند. از طریق سایت‌های فروشگاهی سازیتو ۱۷ درگاه پرداخت امن شامل زرین‌پال، پی‌پینگ، آسان‌پرداخت، به‌پرداخت، بانک پارسیان، آپ، پرداخت در محل، کارت به کارت و…  را می‌توانید برای فروشگاه‌تان فعال‌سازی کنید تا خیال‌تان از بابت فیش‌های جعلی و پرداخت هزینه‌ی سفارشات راحت باشد.

امکان اتصال به ترب، دیوار و ایمالز

در دوران فیلترینگ اینستاگرام و اینترنت در ایران‌‌، افزایش فروش و درآمد در آینده‌ی کسب و کارهای اینترنتی به فرایندی غیرقابل دسترس تبدیل شده است. احتمالا تا امروز برای رسیدن به افزایش فروش از اینستاگرام و ابزارهای آن استفاده می‌کردید، در چنین شرایطی وقت آن رسیده است که روی سئو سایت خود کار کرده تا در موتورهای جستجو دیده شوید. اما اتصال به این سه پلتفرمِ ترب، دیوار و ایمالز چگونه به افزایش فروش‌و سئو سایت‌تان کمک خواهد کرد؟
با ساخت سایت فروشگاهی در سازیتو، فروشگاه اینترنتی شما به ترب و ایمالز متصل شده و محصولات شما را مانند یک موتور جستجوگر برای فروشگاه‌های اینترنتی به مخاطبان نشان می‌دهد. علاوه‌بر آن شما می‌توانید فروشگاه خودتان را در پلتفرم دیوار در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دهید. دیوار محصولات‌تان را به بیش از ۴۰ میلیون کاربر نشان داده و به افزایش ترافیک سایت فروشگاهی‌تان کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

در شرایط بحرانی فعلی درباره‌ی آینده‌ اینترنت و فیلترینگ در ایران و آینده کسب و کارهای اینترنتی نمی‌توان نظر قطعی داد. بهترین کاری که در این زمان می‌تواند انجام داد سر پا نگه داشتن این کسب و کارها است. کسب و کارهایی که اکثر افراد زمان زیادی برای رشد و موفقیت آن سپری کردند. قطعا از دست دادن کانال بازاریابی مهمی مانند اینستاگرام آسیب‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیری به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده است، ساخت سایت فروشگاهی به شما کمک می‌کند تا کسب و کار اینترنتی‌تان به دست فراموشی سپرده نشود.