زمان مطالعه ۳ دقیقه

ابرجستجوگر یا متاسرچ چیست؟

ابرجستجوگر یا متاسرچ چیست؟

با رونق اینترنت و افزایش روزافزون وب‌سایت‌ها و سرویس‌های گوناگون و از طرفی ارتباط تنگاتنگ و رو به رشد مردم و اینترنت، لزوم بوجود آمدن موتورهای جستجوگر برای تسریع در رسیدن به صفحات مورد نظر بیشتر شد. شاید مطرح ترین موتورجستجو،‌ گوگل باشد. اما امروزه موتورهای جستجو گسترش یافته و در انواع مختلف برای تسریع کار کاربران وجود دارد. یکی از این موتورهای جستجو؛ ابر جستجوگر یا متاسرچ نام دارند.

با رونق اینترنت و افزایش روزافزون وب‌سایت‌ها و سرویس‌های گوناگون و از طرفی ارتباط تنگاتنگ و رو به رشد مردم و اینترنت، لزوم بوجود آمدن موتورهای جستجوگر برای تسریع در رسیدن به صفحات مورد نظر بیشتر شد. شاید مطرح ترین موتورجستجو،‌ گوگل باشد. اما امروزه موتورهای جستجو گسترش یافته و در انواع مختلف برای تسریع کار کاربران وجود دارد. یکی از این موتورهای جستجو؛ ابر جستجوگر یا متاسرچ نام دارند.

متاسرچ یا ابرجستجوگر در واقع یک نوع موتور جستجوی تخصصی است که نتایج خود را از سرویس‌های جستجوگر همان حوزه به طور مثال فروش کالا، استخراج کرده و نمایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر ابرجستجوگر به تنهایی تولید یا فروش ندارند بلکه با معرفی سایت‌های فروش یک کالا یا خدمات به کاربر امکان مقایسه و انتخاب بیشتر و سریع‌تر را‌ می‌دهند. با افزایش خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت و رشد سریع فروشگاه‌های اینترنتی، کاربرد ابرجستجوگر نیز بیشتر شده‌ است. چرا که افراد به‌دنبال ابزاری برای مقایسه‌ی کیفیت و هزینه‌ی خدمات و کالاها می‌باشند، همین موضوع دامنه‌ی فعالیت ابرجستجوگر را گسترده‌تر کرد؛ به‌طوری که امروزه شاهد فعالیت متاسرچ‌‌ در حوزه‌های مختلفی مثل فروشگاه‌ها هستیم.

فرض کنید فردی قصد خرید یک کالا، مثلا یک دستگاه تلفن همراه را دارد. در یک متاسرچ متمرکز بر فروشگاه‌های اینترنتی،‌ تلفن همراه مورد نظر را جستجو کرده و این متاسرچ تمام سایت‌های فروش تلفن همراه که با این متاسرچ همکاری داشته و کالای مورد نظر را برای فروش اینترنتی دارند، پیشنهاد می‌دهد. در نتیجه امکان مقایسه و انتخاب بهترین گزینه را به مشتری می‌دهد. در نهایت مشتری با ورود به سایت منتخب پیشنهاد شده، می‌تواند خرید خود را انجام دهد. از معروف‌ترین متاسرچ‌های حال حاضر جهان می‌توان به گوگل شاپینگ و ییپی اشاره کرد. گوگل شیپینگ هم اکنون در ۲۳ کشور از جمله روسیه، آمریکا، هند و بسیاری از کشورهای اروپایی در دسترس کاربران قرار دارد.

ابرجستجوگر امکان یک خرید هوشمندانه و با اطمینان را به کاربر می‌دهد. البته این حداقل امکانات یک ابرجستجوگر است. برای مثال برخی متاسرچ‌ها با تمرکز بر حوزه‌ای خاص، علاوه بر ارجاع کاربران به سایت‌های فروش، اطلاعات و آمارهای مفیدی در رابطه با حوزه‌ی کاری خود ارائه می‌دهند. برای مثال متاسرچی با تمرکز بر گردشگری، به کاربر نمودار نرخ در روزهای ماه، ارزان‌ترین ایرلاین‌ها، با کیفیت‌ترین ایرلاین‌ها و آژانس‌ها، تعداد پروازهای هفته، وضعیت آب و هوای مقصد، مقایسه قیمت غذا، اتوبوس و هر آن چه نیاز اطلاعاتی کاربر برای سفر می‌باشد را ارایه می‌کند. البته ابزاری مهم و جذاب دیگر به نام فرکست یا پیشبینی نرخ وجو دارد. این ابزار با توجه به وضعیت قیمت هنگام جستجو توصیه‌ای را برای زمان خرید ارزان‌تر ارائه می‌کند. ویزگی زمان خرید یک امکان فوق‌العاده است که با توجه به الگوریتم و نمودار‌های نرخی گذشته و البته متغیر‌های دیگر به کاربر می‌گوید که در چه زمانی قیمت کاهش یا افزایش می‌یابد و چه زمانی برای خرید ارزان‌تر مناسب است، کایاک یکی از مطرح‌ترین متاسرچ‌ها در زمینه‌ی گردشگری و هوپر یکی از برترین متاسرچ‌ها در زمینه پیشبینی است.

از منافع حضور در ابرجستجوگرها امکان دیده شدن فروشگا‌‌ه‌های کوچک‌تر در هنگام جستجوی کاربران است. به این صورت که برندهای کوچک‌تر با استراتژی ارئه نرخ‌های رقابتی و کاهش حاشیه سود خود در صدر لیست صفحه نتایج جستجو کاربران قرار می‌گیرند و امکان رقابت را با برندهای بزرگ پیدا می‌کنند به عبارتی ابرجستجوگر با این اتفاق توازن و پویایی بازار را حفظ می‌کند و البته با افزایش رقابت‌های نرخی جذابیت و محبوبیت خود را نزد کاربران افزایش می‌دهند.

در مطالب بعدی، ابرجستجوگرهای بزرگ ایرانی و نحوه اتصال آن‌ها به فروشگاه‌های سازیتویی را توضیح خواهیم داد.