زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

تمام چیزی که برای ساخت یک فروشگاه لباس باید بدانید(قسمت دوم)

تمام چیزی که برای ساخت یک فروشگاه لباس باید بدانید(قسمت دوم)

سال‌های سال است که صنعت مد و لباس از پرطرفدارترین و ثروتمندترین صنایع در سرتاسر دنیاست. به همین خاطر افراد زیادی به داشتن کسب و کار در این حوزه می‌اندیشند. اما آیا تولید و فروش در این صنعت همچون محصولاتش جذاب و پر رنگ و لعاب است؟ مشخص است که ندانستن در هر حوزه‌ای، پیچیدگی و سردرگمی به بار می‌آورد. پس چه بهتر که اگر قصد تولید پوشاک و فروش آن را داریم، نسبت به پیچ و خم این مسیر آگاهی داشته باشیم تا نتیجه‌ی مطلوبی از آن بگیریم. در این مقاله سعی کردیم با در نظر گرفتن بودجه، زمان و مهارت شما، مسیر‌های ممکن برای تولید در این صنعت را معرفی کنیم. بعد از انتخاب این که دقیقا قصد تولید و فروش چه محصولی را دارید، لازم است دو رکن اصلی کسب و کار خود را محکم پایه‌گذاری کنید.


سال‌های سال است که صنعت مد و لباس از پرطرفدارترین و ثروتمندترین صنایع در سرتاسر دنیاست. به همین خاطر افراد زیادی به داشتن کسب و کار در این حوزه می‌اندیشند. اما آیا تولید و فروش در این صنعت همچون محصولاتش جذاب و پر رنگ و لعاب است؟ مشخص است که ندانستن در هر حوزه‌ای، پیچیدگی و سردرگمی به بار می‌آورد. پس چه بهتر که اگر قصد تولید پوشاک و فروش آن را داریم، نسبت به پیچ و خم این مسیر آگاهی داشته باشیم تا نتیجه‌ی مطلوبی از آن بگیریم. در این مقاله سعی کردیم با در نظر گرفتن بودجه، زمان و مهارت شما، مسیر‌های ممکن برای تولید در این صنعت را معرفی کنیم. بعد از انتخاب این که دقیقا قصد تولید و فروش چه محصولی را دارید، لازم است دو رکن اصلی کسب و کار خود را محکم پایه‌گذاری کنید.

  • توجه به برندینگ
  • تسلط بر فرایند تولید

در این سه پست، به آشنایی با انواع مشاغل، عناصر برند موفق و جزئیات فرایند تولید می‌پردازیم. در پست پیشین سه انتخاب برای آغاز کار در عرصه پوشاک و داشتن یک فروشگاه لباس را با در نظر گرفتن سه مولفه‌‌ی سختی کار، زمان و سرمایه‌ اولیه بررسی کردیم. در این متن در ادامه به عناصر یک برند لباس موفق پرداخته تا بتوانیم برند خود را توسعه دهیم.

عناصر یک برند لباس موفق

برای این که بفهمیم چه کارهایی باعث موفقیت ما می‌شود، می‌توانیم عوامل تاثیرگذار در افراد (یا کسب و کارهای) شکست خورده و موفق پیشین را بررسی کنیم. یک برند تولید لباس، چطور می‌تواند به موفقیت برسد؟‌ ما برای شما برند‌های بزرگ و موفق قدیمی این عرصه را بررسی کردیم. شاید بتوان گفت از ابتدا تا امروز مهم ترین عامل موفقیت، کیفیت بوده است. برند‌هایی تنها با یک محصول کارشان را آغاز کردند اما همان یک محصول را به بهترین شکل ممکن و با بالاترین کیفیت عرضه کردند. حفظ کیفیت در آن چه که هستید اولین قدم برای موفقیت است اما در دنیای امروز با وجود رقبای بسیار در کنار حفظ کیفیت، لازم است عوامل دیگری را نیز درنظر بگیرید. در نتیجه گفته‌های بالا پیش از آغاز خط تولید لباس، چهار فاکتور مهم برای موفقیت برند وجود دارد که لازم است آن‌ها را بشناسید.

  • بازار هدف (تارگت مارکت)
  • طراحی
  • کیفیت
  • برند

بازار هدف

قبل‌تر در یک پست، به طور کامل بازار هدف را تعریف کردیم، اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت بازار هدف،‌جامعه‌ای است که شما قصد دارید محصول خود را به آن‌ بفروشید. هر چه این جامعه‌ محدودتر و مشخص‌تر شود، برند شما از دیگر رقبای بزرگ و کوچک جدا شده و روند طراحی و تولید محصول جهت‌دار‌تر می‌شود. استفاده صحیح از این عامل و انتخاب بازار هدف هوشمندانه، می‌تواند تاثیر بسزایی در برندینگ کسب و کار داشته باشد. در صنعت مد و فشن این موضوع دو چندان اهمیت پیدا می‌کند. در میان سیل عظیم رقبای قدرتمند و محبوب اگر کورکورانه بخواهید برای اکثر جامعه‌ لباس تولید کنید، در نهایت شما به برندی تبدیل می‌شوید که برای هیچ کس، لباسی نخواهد داشت. تمرکز بر یک جامعه‌ی خاص از مخاطبین، چهارچوب‌ و محدودیت مفیدی به تولیدات شما می‌دهد.

  • بازاریابی ساده‌تر
  • مقرون به صرفه‌تر
  • مقایسه شدن کمتر
  • احتمال جذب مشتریان وفادار بیشتر

به‌طورمثال تولید هودی‌های رنگی یا تیشرت‌های طرح‌دار یک انتخاب کلی بدون محدود کردن جامعه‌ی هدف است. در مثال‌های بالا اگر هودی‌های‌ بسیار گرم و اور سایز برای دانش‌آموزان یا تیشرت‌هایی مخصوص خانم‌های باردار یا افراد گیاه‌خوار طراحی شود این جامعه‌ محدود شده و مسیر و مکان تبلیغ و معرفی شما نیز مشخص‌تر خواهد شد.

طراحی لباس

در ادامه انتخاب جامعه‌ی هدف، شناخت این جامعه به شما در طراحی محصول نیز کمک می‌کند. تفاوتی ندارد که شما بخواهید طرح‌های خود را بر لباس چاپ کنید، یا تمام صفر تا صد لباس را طراحی کرده و بدوزید. شما باید سلیقه‌ی مشتریان خود را بشناسید و محصولاتتان را برای مشتری تهیه کنید. اگر سلیقه اکثریت مشتریان با شما فرق دارد؛ احتمالا در انتخاب بازار هدف اشتباه عمل کرده‌اید. نیازی به پیچیده‌تر کردن طراحی نیست. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا با طرح‌هایی ساده،‌ موفق به جذب مشتریان خود شدند. فقط لازم است به‌طور کامل سلیقه بازار هدف خودتان را بشناسید.

کیفیت

ممکن است یک بار لباسی بی‌کیفیت را به کسی بفروشید، اما نمی‌توانید همان جنس را دو مرتبه به او بفروشید. زمانی که محصول شما با یک بار شسته شدن تغییر سایز دهد یا طرح روی آن خراب شود، نه تنها آن مشتری دیگر از شما خرید نمی‌کند بلکه به اطرافیان خود از مشکلات محصول شما خواهد گفت. البته کیفیت مؤلفه‌ای نسبی بوده که با توجه به نوع محصول و قیمت و انتظار مشتری متغیر است. اگر بازار هدف شما، گروهی از مردم هستند که میل به خرید جنس ارزان دارند و برایشان قیمت پایین مهم‌تر از کیفیت محصول است، این که از مواد اولیه ارزان تر استفاده شود تا بتوان قیمت تمام شده را پایین نگه داشت، تصمیمی منطقی است. اما در نهایت شناخت کامل از مشتری و محصول می‌تواند جلوی آسیب رسیدن به محصول و نارضایتی مشتری را نیز بگیرد. پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از فروش محصول،‌ حتما تمام آزمایش‌های لازم را بر مواد اولیه مختلف، انجام دهید تا قبل از مشتری بدانید، چطور طرح‌ها پاک می‌شود،‌ چقدر پارچه آب رفته یا کش می‌آید و… در شناسنامه‌ای به طور کامل توضیح دهید باید چطور از محصول مراقبت کنند. ارائه همچین شناسنامه‌ای علاوه بر حفظ محصول، احساس اطمینان بیشتری از خرید به مشتری می‌دهد.

تفاوت

صنعت طراحی و دوخت لباس، یکی از اشباع شده‌ترین صنایع قرن است. برای رقابت موثر و ماندگاری در این میدان، لازم است نقطه‌ی تمایزی بین شما و دیگر کسب و کار‌های شبیه به شما وجود داشته باشد تا شما را از بازار جدا کند. راه‌های متفاوت بودن بسیار است اما دقت به آن‌ها و عمل کردن به آن‌ها اهمیت دارد. چند نمونه از این عوامل را در ادامه مرور می‌کنیم.

طراحی:

اگر قصد دارید بر روی لباس‌ها از طراحی گرافیکی یا تصاویر استفاده کنید، خود طرح‌ها (از نظر سبک و کیفیت) می‌تواند شما را از بازار جدا کند.

تناسب/ سبک:

اگر قصد دارید برند خود را از صفر بسازید، تناسب و سبک لباس‌های شما، می‌تواند نکته مهمی در تمایز شما باشد. مثلا برای مردان کوتاه قد یا افرادی با سایز‌های خیلی بزرگ یا خیلی کوچیک، لباس خوش دوخت کم نولید شده است. شما می‌توانید با طراحی برای این دست از افراد، تناسب اندازه‌ها را در طراحی دگرگون ساخته و با تمرکز به بخشی از جامعه، خود را از دیگر برندها جدا کنید. همچنین در طراحی لباس، انتخاب سبک بسیار پراهمیت‌تر از دیگر کسب و کارهاست. شما با انتخاب یک سبک (مثلا بوهو) می‌توانید تمام لباس‌های آن سبک را ارائه داده و علاقمندان به آن سبک را جذب خود کنید.

قصه‌ی برند:

تجربه‌ی برند‌های بزرگ دنیا همچون نایک ثابت کرده که داشتن یک قصه آن چنان برای مردم جذاب است که حاضرند هزینه‌ی بیشتری برای یک محصول دارای قصه‌ی تاثیرگذار صرف کنند.

بازار هدف:

مخاطبانی که به عنوان بازار هدف خود بر‌می‌گزینید، اگر به اندازه کافی فکر شده باشد، (این تارگت مارکت در اطراف شما بوده، شناخت کافی به آن‌ها داشته باشید، رقیب قدرتمندی برای همین جامعه‌ وجود نداشته باشد و …‌) می‌تواند به خودی خود یک نقطه تمایز از دیگر طراحان لباس باشد.

عملکرد / مواد / کیفیت:

انتخاب نوع مواد اولیه خود یک وجه تمایز با رقباست. نحوه استفاده از این متریال (راحت باشد؟ گشاد یا چسبیده به تن استفاده شود؟ برای محیط گرم یا سرد طراحی شود؟)، کیفیت کلی آن و چگونگی بروز آن در تبلیغات نیز از عوامل تاثیرگذار بر مخاطب است. به این معنا که شما چگونه محصول خود را به مخاطب نشان می‌دهید٬ آیا لباس را در تن مدل عکاسی می‌کنید٬ از چه مدلی برای این کار استفاده می‌کنید٬ چه فضایی را برای عکاسی انتخاب می‌کنید. همه عواملی برای تمایز از رقبا خواهد بود.

برند

بسیاری از کسب و کار‌های موفق لباس، ‌بر پایه یک برند قوی رشد کردند. هر چند همواره مهم‌ترین تاثیر را کیفیت و زیبایی محصول در ذهن مخاطب می‌گذارد، اما نباید از تاثیر برندینگ در هیچ کسب و کاری غافل شد. گاهی یک برندینگ قدرتمند می‌تواند کاربرانی که هیچگاه از شما خرید نکرده اند را به این باور برساند که داشتن محصولات این برند باعث بالا رفتن جذابیت شده و دلشان بخواهد با محصولات این برند در شبکه‌های اجتماعی خود عکس انتشار دهند. برند شما، راهی فراتر از محصول را در پیش دارد. راهی به سمت سبک زندگی و ایده‌آل‌های بخشی از مردم که مخاطبین شما هستند.

ساخت یک هویت و برند برای کسب و کار کار قدم بزرگ و مهمی در مسیر کاری شما می‌باشد. بازوی قدرتمندی که کسب و کار شما را از بسیاری از رقبا جدا کرده و در دنیای امروز آن را زنده نگه می‌دارد همین هویت و برند است.

برند تعیین می‌کند که هر کس چطور درباره کسب و کار شما فکر کند و چه احساسی به آن داشته باشد. برند بر پایه تمام تعاملی است که شما قصد دارید با مخاطبان خود داشته باشید. (ریچارد لازرا)

احتمالا اگر شما قصد دارید کسب و کاری بزرگ با سرمایه اولیه راه اندازی کنید ممکن است از افراد متخصص در زمینه مارکتینگ و برندینگ کمک بگیرید اما اگر بدون سرمایه اولیه هستید و قصد دارید برای یک کسب و کار کوچک این کار را به تنهایی انجام دهید بهتر است در تمام مراحل ساخت برند حواستان به پاسخ این دو سوال باشد :

  • بازار کسب و کار من چیست؟
  • بهترین برند در این بازار کدام است؟

طراحی برند

پایه‌های برند خود را بشناسید

پایه‌های برند، شامل چند کلیدواژه یا مشخصات برند می‌باشد (معمولا حدود ۳-۴ کلمه) که تجسمی از کسب و کار شما بوده و نقطه آغازی برای بسط دادن به شخصیت برند شما می‌باشد. در ادامه کار این کلمات می‌توانند به شما در تولید محتوا و نحوه تبلیغات کمک کنند. زمان ساختن وبسایت، ساخت ویدئوی تبلیغاتی یا حتی صحبت با مشتری، باید از خودتان بپرسید آیا این صحبت همسو با پایه‌های برند من است؟ یا در مقابل آن است؟ پایه‌ریزی برای برند٬ ابزاری جهت حفظ کسب و کار در مسیر منحصر به فرد می‌دهد.

هویت بصری بسازید

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت، ساخت یک هویت بصری است. هویت بصری چیزیست که با دیدنش مخاطبان یاد شما بیافتند. این هویت می‌تواند شامل طرح لوگو، فونت، رنگ‌های مورد استفاده، اشکال مورد استفاده و هر المان بصری دیگری شود. حتی شما بهتر است از این هویت در عکاسی از محصولات خود نیز استفاده کنید.

هویت بصری

ایجاد مودبرد

ساخت یک مودبرد راهی عالی برای ساخت یک هویت بصریست. به زبان ساده مودبرد یک دفتر یا بُرد بزرگ است که با تصاویر، عکس‌ها، طراحی‌ها و هر رنگی که الهام بخش شما بوده پر شده است. یکی از بهترین نمونه‌ها برای یافتن ایده سایت پینترست است.

مود برد

پالت رنگی انتخاب کنید.

قدم بعدی شما در پروسه برندینگ انتخاب یک پالت رنگی برای برند است. داشتن چند رنگ محدود و مشخص برای برند، به وحدت محتوا و تمرکز برند کمک می‌کند. به هدف خود از انتخاب رنگ‌ها فکر کنید. از سایت‌هایی همچون کالرهانت و ادوبی کالر هم برای انتخاب رنگ می‌توانید کمک بگیرید.

پالت رنگی

لوگو طراحی کنید.

حالا زمان ساخت لوگو رسیده است. لازم است لوگویی طراحی کنید که نه تنها تصویر مناسبی از برند شما باشد بلکه بتواند با مشتریان هدف شما نیز ارتباط برقرار کند. همچنین همخوانی هارمونی مناسبی را با طراحی سایت فروشگاهی شما ایجاد کند. به همین خاطر است که ما همواره پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی لوگو هزینه کنید و از یک طراح و گرافیست کمک بگیرید. اگر بودجه کمی دارید از دانشجوهای هنر کمک بگیرید و با مطالعه‌ی لوگوهای دیگر به یک نتیجه ماندگار برسید. پست وبلاگ سازیتو درباره طراحی لوگو می‌تواند مقدمه‌ای خوب برای طراحی لوگو باشد.

کلام آخر

در ادامه آخرین قسمت از این مجموعه مقالات سازیتو  اقدامات، به بررسی تمام مراحل فرایند تولید تا رساندن محصول به دست مشتری می‌پردازیم. تجربیات خودتان در این حوزه را در شبکه‌های اجتماعی، با ما در میان بگذارید.