زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

از کجا عمده بخریم؟

از کجا عمده بخریم؟

قبل از خرید عمده بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین تامین کننده را انتخاب نمایید. پس از آن به سراغ سوال اصلی یعنی از کجا عمده بخریم؟ رسیدگی کنید.


چالش اصلی بسیاری از صاحبان کسب و کار مخصوصا کسانی که دراپ شیپینگ را به عنوان کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کرده‌اند، یافتن بهترین تامین کننده‌ی عمده فروش است. ممکن است شما بخواهید محصول مورد نظرتان را از عمده فروشان خریداری کنید و آن را به خرده فروشان، بفروشید، یا آنکه خودتان محصول را عمده خریداری کرده و به عنوان یک خرده فروش، به فروش برسانید.
در این مقاله قصد داریم درباره‌ی فوت و فن عمده فروشی و نحوه‌ی یافتن بهترین تامین کننده صحبت کنیم، تا با در نظر گرفتن تمام خطرات احتمالی، بهترین مسیر را انتخاب نمایید.

عمده فروشی چیست؟

عمده فروشی چیست؟

اگر خودتان تولید کننده‌ی محصولات نیستید، قطعا باید با یک عمده فروش کار کنید. عمده فروشان عمدتا خودشان تولید کننده هستند، در غیر این صورت محصولات‌شان را از یک تولید کننده به تعداد زیاد خریداری می‌کنند و به دست سایر کسب و کارها می‌رسانند.
به طور کلی می‌توان گفت عمده فروش، واسطه‌ای میان تولید کننده و کسب و کارهای دیگر از جمله خرده فروشان است. عمده فروشان به علت خرید در حجم بالا، محصولات را با قیمتی پایین‌تر از بازار، از تولید کننده تهیه می‌کنند.
عمده فروشان همیشه مشتری ثابت خود را دارند و بدون نیاز به تبلیغات و توجه به جو بازار، محصولات خود را می‌فروشند. عمده فروشی‌ها بیشتر با مشتری‌های تجاری سر و کار دارند، در حالی که در خرده فروشی اکثر مشتریان، مصرف کنندگان هستند.

تامین کننده عمده فروشی چیست؟

تامین کننده عمده فروشی چیست؟

تامین کننده عمده فروشی شرکتی است که کالاها را مستقیم از تولید کننده خریداری می‌کند و برای به سود رسیدن به خرده فروشان، می‌فروشد. عمده فروشی با تکنیک‌های تولید انبوه و بازاریابی، از قرن نوزدهم شروع شد و به سرعت در میان افراد محبوبیت بسیاری پیدا کرد.
زمانی که عمده فروشان به صورت گسترده وارد بازار نشده بودند، تولید کنندگان برای تبلیغ و عرضه‌ی محصولات‌شان به خرده فروشان با مشکلات متعددی مواجه بودند. تامین کنندگان عمده فروشی اصولا واسطه‌های زنجیره تامین هستند. آن‌ها از تولید کنندگان در تعداد زیاد و به صورت عمده خرید می‌کنند که تخفیف قابل توجهی دریافت کنند و پس از آن بتوانند آن‌ها را به خرده فروشان، بفروشند. تامین کننده عمده فروشی مجوزهای مخصوص به خود را دارند به همین دلیل محصولات‌شان در دست مشتریان عادی نیست یا در صورتی که خرده فروشان بتوانند به تولید کننده متصل شوند، قطعا با قیمتی متفاوت محصول را دریافت خواهند کرد.
خرده‌ فروشان سپس محصولات عمده‌ فروشی را برای فروش جداگانه با سود بسته‌بندی می‌کنند. قیمت محصولات همیشه قابل مذاکره است، اما افرادی که کسب و کار دراپ شیپینگ دارند و سایر خرده فروشان معمولاً ۶۰٪ تا ۷۰٪ از آنچه را که از مصرف کنندگان دریافت می‌کنند به عمده فروشان می‌پردازند.

چه مشکلاتی را تامین کننده عمده فروشی حل می‌کند؟

چه مشکلاتی را تامین کننده عمده فروشی حل می‌کند؟

کسب و کارهایی که عمده فروش هستند، تلاش می‌کنند که بهترین محصول را برای مشتریان خود انتخاب کنند و همزمان کارهای مربوط به بازاریابی و خدمات مشتری را انجام دهند. خرده فروشان باید محصولات را از جایی تامین کنند در غیر این صورت باید زنجیره تامین خود را توسعه دهند. که در این مسیر، تامین کنندگان عمده وارد می‌شوند. 
کار کردن با عمده فروشان مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • در صورتی که محصولات خود را از عمده فروشان دریافت کنید، نیازی به اجاره انبار ندارید و می‌توانید تنها به اندازه‌ی نیاز خود، محصول خریداری کنید. البته سایت‌های فروشگاهی سازیتو این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند که در صورت نیاز به انبار، محصولات خود را در انبار روناد قرار داده و محصولات‌تان را بدون نگرانی برای مشتریان ارسال کنید. انبارهای روناد، فرایند انبارداری، آماده‌سازی، بسته‌بندی و ارسال محصولات‌تان را با کمترین هزینه انجام می‌دهند.
  • در صورتی که یکی از محصولات شما در تعداد بالا فروخته و آن محصول در سایت فروشگاهی شما ناموجود شود، با در ارتباط بودن با یک عمده فروش دیگر نگرانی‌ای نخواهید داشت. زیرا با یک تامین کننده در ارتباط هستید و می‌توانید محصول مورد نظرتان را تهیه و جایگزین کنید.
  • قطعا زمانی که محصولات‌تان را از یک عمده فروش تهیه می‌کنید، یک مقدار تخفیف شامل تمام محصولات‌تان می‌شود و می‌توانید آن محصول را با قیمت مناسب به فروش برسانید. اما در شرایطی که محصولات فروشگاه اینترنتی‌تان را از خرده فروشان خریداری کنید، برای سودآوری مجبور می‌شوید محصولات را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار بفروشید.
  • شما با در ارتباط بودن با عمده فروشان، تمام فرایند خرید را دور می‌زنید و در زمان و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی می‌کنید. زیرا دیگر نیازی نیست که هر بار برای خرید محصولات‌تان، ساعت‌ها در خیابان‌ها قدم بزنید و به دنبال همان محصول قبلی بگردید.

مزایای خرید از عمده فروشی

مزایای خرید از عمده فروشی

خرید از عمده فروشی به علت مزایای زیادی که دارد، بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. البته باید نکات مهم برای پیدا کردن بهترین عمده فروش را نیز بدانید. در ابتدا بیایید نگاهی به مزایای خرید از عمده فروشی بیندازیم.

قیمت مناسب

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خرده فروشان ترغیب به خرید محصولات‌شان از عمده فروشان شوند، قیمت مناسب و بسیار پایین‌تر عمده فروشی‌ها نسبت به دیگر فروشگاه‌ها است. هرچه میزان خرید شما بیشتر باشد، از درصد تخفیف بیشتری برخوردار خواهید شد. همین موضوع می‌تواند باعث شود که شما نیز محصولات‌تان را با قیمت پایین‌تری بفروشید و از دیگر فروشگاه‌ها متمایز شوید.

موجودی دائمی انبار

زمانی که محصولات‌تان با تعداد بالا در انبارتان موجود باشند بدون دغدغه‌ی تامین کالا می‌توانید تمرکزتان را روی فروش و جذب مشتری جدید بگذارید. در این صورت همیشه محصولات تست نشده دارید و نیازی به مراجعه مداوم برای خرید نیست

تنوع بیشتر محصولات

با توجه به اینکه محصولات خود را به صورت عمده خریداری می‌کنید، می‌توانید تنوع بیشتری به محصولات‌تان بدهید. برای مثال می‌توانید ۱۰ مدل کیف در طرح و شکل‌های مختلف خریداری کنید و تنوع محصولات خود را افزایش دهید.

چگونه عمده فروشی قابل اعتماد پیدا کنیم؟

چگونه عمده فروشی قابل اعتماد پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن بهترین تامین کننده‌ی کالای عمده فروشی، باید مراحلی را طی کنید تا این موضوع مهم، بدون هیچ خطایی انجام شود و شما ضرر نکنید. هرچقد تامین کننده‌ی کالای عمده شما قابل اعتمادتر باشد، دغدغه‌ی کمتری برای تامین کالا خواهید داشت. از طرف دیگر یک عمده فروشی که مسئولیت پذیر نباشد می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به کسب و کار اینترنتی شما وارد کنید.

انتخاب محصول

در ابتدا باید بدانید که به دنبال عمده فروشی برای چه محصولی هستید! ممکن است شما فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده باشید، در این صورت فقط باید به دنبال تامین کننده‌ی کالای عمده باشید اما در شرایطی که در ابتدای مسیر راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستید، بهتر است بدانید که می‌خواهید کسب و کار شما در چه حوزه‌ای باشد. برای مثال اگر حوزه‌ی فروش ادویه را انتخاب کرده‌اید، بعد از آن انتخاب کنید که کدام یک از ادویه‌جات را می‌خواهید در سایت فروشگاهی‌تان بفروشید. سوال‌های زیر به شما کمک می‌کند تا تصمیم دقیق‌تری داشته باشید.

  • مشتری خود را می‌شناسید؟
  • از سلیقه مشتری خود آگاه هستید؟
  • مشتریان برای محصول شما چه بودجه‌ای کنار می‌گذارند؟
  • مشتریان شما با تعداد بالا از شما خرید می‌کنند یا به صورت تکی؟
  • با توجه به محصول شما، ترجیح مشتریان خرید آنلاین است یا حضوری؟

تعیین نوع تامین کننده

حال که محصول خود را انتخاب کردید، زمان آن است که انتخاب کنید که از چه نوع تامین کننده‌ای می‌توانید محصولات خود را تهیه کنید. ممکن است که شما برای خرید محصولات‌تان به صورت عمده، نیاز داشته باشید که مستقیما با یک تولید کننده در ارتباط باشید. اگر می‌خواهید محصول مورد نظرتان را در حجم بسیار بالا تهیه کنید، بهتر است مستقیم با یک تولید کننده در ارتباط باشید که از تخفیف بیشتری برخوردار شوید.
همچنین می‌توانید از افرادی که واسطه هستند استفاده نمایید، که این افراد همان عمده فروشان هستند. با این افراد از طریق بازار بزرگِ شهری که در آن سکونت می‌کنید می‌توانید در ارتباط باشید. ممکن است نیاز داشته باشید که محصولات‌تان را از کشورهای دیگر وارد کنید. در این صورت شرکت‌های وارد کننده می‌توانند در پیدا کردن محصول مورد نظرتان به بازار، به شما کمک کنند و شما نیز یکی از توزیع کنندگان آن محصول باشید.

پیدا کردن عمده فروشی مناسب

در این مرحله محصول و نوع تامین کننده را انتخاب کرده‌اید، بنابراین انتخاب‌های شما تا حدی محدود شده‌اند. نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند یکی از گزینه‌های شما برای پیدا کردن عمده فروشان باشند. قطعا برای محصولی که انتخاب کرده‌اید، سالیانه نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید با افراد ارتباط بگیرید همچنین همانجا از محصولات‌شان دیدن کنید.
برای پیدا کردن بهترین عمده فروشی از موتورهای جستجو نیز می‌توانید استفاده نمایید. هرچند ریسک این کار بسیار بالا است اما قطعا به نتایجی خواهید رسید و می‌توانید از فروشگاه‌های فیزیکی آن‌ها دیدن کنید تا اطمینان بیشتری از انتخاب‌تان حاصل کنید. البته افراد بسیاری از استفاده از موتورهای جستجو تجربه‌های خوبی داشته‌اند.
اگر فردی را می‌شناسید که در حوزه‌ی مورد نظر شما فعالیت می‌کند با پرس و جو از آن‌ها نیز می‌توانید با عمده فروشان قابل اعتماد آشنا شوید. البته برخی از این عمده فروشان در مارکت پلیس‌ها نیز فعالیت می‌کنند که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید این افراد را پیدا کنید.
برای یافتن بهترین عمده فروشی حتما زمانی را بگذارید و درباره‌ی این موضوع تحقیق کنید زیرا یکی از اصلی‌ترین مراحل کسب و کار شماست. عمده فروشان محصولات شما را تامین می‌کنند بنابراین در صورتی که آن‌ها نباشند آسیب جدی به کسب و کار شما وارد می‌شود.

صحبت کردن درباره شرایط مطلوب

حتما در ابتدا درباره‌ی تمام شرایط با عمده فروشان صحبت کنید تا درباره‌ی شرایطی که قرار است پیش بیاید اطلاعات کامل داشته باشید.

  • درباره‌ی شرایط حمل و نقل کالاها سوال بپرسید.
  • هزینه حمل و نقل را هنگام رسیدن به مقصد باید پرداخت کنید یا در کنار هزینه‌ی کالا ارسال می‌شود؟
  • شرایط پرداخت کالای عمده به چه صورت است؟
  • سرعت ثبت سفارش تا زمان ارسال چقدر است؟

هرچه ارتباط شما با تامین کننده محصولات‌تان بهتر باشد، قدرت چانه زنی بیشتری خواهید داشت و آن‌ها با شرایط خوب و مناسبی با شما همکاری می‌کنند و در ارتباط با شما رفتار سازگارتر و انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند. 

بهترین بازارهای عمده فروشی تهران کجاست؟

بهترین بازارهای عمده فروشی تهران کجاست؟

اکثر افراد برای خرید محصولات‌شان به تهران می‌روند تا محصولات را با مبلغ کمتری تهیه کنند. بازار بزرگ تهران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای تهران است. این بازار از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی، از غرب به خیابان خیام و از شمال به خیابان پانزده خرداد می‌رسد. در بازار بزرگ تهران، بازارهای دیگری نیز مانند بازار عباس‌آباد، پامنار، بازار امیر، بازار نجارها، بازار مسجد جامع و… وجود دارد.
خیابان‌ها و بازارهای بازار بزرگ شامل عمده فروشی کالاهای مختلفی می‌شود. درآنجا محصولاتی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، مواد خوراکی، لوازم کودک، لوازم الکترونیکی، لوازم یدکی خودرو،‌ طلا و جواهرات و… را می‌توانید پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

حال که محصولات‌تان را انتخاب کرده و بهترین تامین کننده را پیدا کردید زمان آن می‌‌رسد که اقدام به طراحی سایت فروشگاهی شخصی خود کنید. با سازیتو می‌توانید در کمتر از یک هفته سایت فروشگاهی خود را طراحی کنید و تمرکزتان را روی فروش خود بگذارید زیرا نیازی نیست نگران خرید دامنه، هاست، ارسال، انبارداری و… باشید. خرید محصولات به صورت عمده مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت، کافی است تمام مراحل را به خوبی پیش ببرید.