زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

 افزایش تعامل در اینستاگرام –  ترفندهای کلیدی و اثبات‌شده

 افزایش تعامل در اینستاگرام –  ترفندهای کلیدی و اثبات‌شده

تعامل اینستاگرام، به عاملی مهم در موفقیت یک آنلاین‌شاپ اینستاگرامی تبدیل شده است. با افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام، فروش نیز افزایش می‌یابد. اما تعامل در اینستاگرام چیست؟ و چگونه می‌توان نرخ تعامل در اینستاگرام را افزایش داد؟


یکی از سوال‌هایی که بارها از من پرسیده می‌شود این است که چرا پستام اکسپلور نمی‌ره و یا چطور در اکسپلور اینستاگرام دیده شم؟ 
پاسخ به این سوال را می‌توان در تعامل اینستاگرام پیدا کرد. برای اینکه پست‌های شما در اکسپلور اینستاگرام دیده شود و فالوورهای بیشتری آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما را دنبال کنند، باید تعامل در اینستاگرام را افزایش دهید. 
اما تعامل در اینستاگرام چیست؟ چگونه می‌توان نرخ تعامل در اینستاگرام را افزایش داد؟ 
در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با معنی تعامل اینستاگرام، روش‌های افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام آشنا کنیم. 

تعامل در اینستاگرام به چه معنا است؟

تعامل در اینستاگرام به چه معناست؟
پیش از اینکه به ترفندهای افزایش تعامل اینستاگرام اشاره کنیم، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که تعامل در اینستاگرام به چه معنا است؟ و اصلا تعامل یعنی چه؟ 
تعامل اینستاگرام، با میزان تعداد لایک یک پست یا استوری، تعداد افرادی که یک پست را ذخیره کرده‌اند، تعداد کامنت‌ها و میزان به اشتراک‌گذاری یک پست یا استوری، رابطه دارد. 
به این معنی که هر اندازه که تعداد ‌لایک‌ها‌، اشتراک‌گذاری‌ها، ذخیره‌کردن پست و کامنت‌ها افزایش  پیدا کند، تعامل در اینستاگرام نیز افزایش می‌یابد. 


نرخ تعامل باید چقدر باشد؟ 


پاسخ به این سوال، بستگی به تعداد فالوورهای آنلاین‌شاپ اینستاگرام شما و نرخ تعامل پیج اینستاگرام رقبای شما بستگی دارد. اما به طور کلی، طبق آمار‌ها، میانگین نرخ تعامل در اینستاگرام تقریبا بین 1 تا 5 درصد است. برای دانستن میزان این نرخ در حوزه‌ی تخصصی فروش خود بهتر است تحقیق کنید اما لازم است بدانید که نرخ تعامل اینستاگرام بین 1 درصد تا 3 درصد، نرخ تعامل خوبی محسوب می‌شود و نرخ تعامل اینستاگرام بالاتر از 3 درصد، بسیار خوب به حساب می‌آید.


برای محاسبه‌ی نرخ تعامل اینستاگرام، می‌توانید از سایت محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام استفاده کنید. ابزار تحلیلی  Phlanx، یکی از ابزارهای بسیار خوب برای محاسبه‌ی نرخ تعامل اینستاگرام است. شما با وارد کردن آیدی صفحه‌ی اینستاگرامی خود و کلیک کردن بر روی دکمه‌ی جست‌وجو، می‌توانید اطلاعاتی مانند درصد نرخ تعامل میانگین تعداد لایک‌ها و تعداد کامنت‌ها برای هر پست را مشاهده کنید.
از ابزار تجزیه و تحلیل Phlanx همچنین می‌توانید برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام حساب‌های کاربری رقبای‌تان نیز استفاده کنید.

تعامل در اینستاگرام با هشتگ‌گذاری

تعامل در اینستاگرام با هشتگ‌گذاری
اینستاگرام، شبیه به یک کتابخانه است. برای اینکه بخواهید کتابی در حوزه‌ی  تاریخ فلسفه بگیرید، قطعا به سراغ قفسه‌ی کتاب‌های فلسفه می‌روید نه ‌قفسه‌ی کتاب‌های شعر! اینستاگرام، مانند یک کتابخانه، از فیلتری برای پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کند؛ یعنی ‌هشتگ‌ها
برای افزایش تعامل در اینستاگرام، از هشتگ‌ها استفاده کنید. 


می‌خواهید فالوورهای اینستاگرامی بیشتری آنلاین‌شاپ شما را دنبال کنند و نرخ تعامل در اینستاگرام را افزایش دهید؟ پس نیاز دارید با استفاده از هشتگ‌های مناسب، به فالوورهای هدف اینستاگرام‌تان کمک کنید تا پیج اینستاگرام شما را پیدا کنند و شما را دنبال کنند.
برخلاف توییتر که تنها یک تا دو هشتگ می‌توانید در پست‌های‌تان استفاده کنید، در اینستاگرام می‌توانید تا 30 عدد هشتگ  استفاده کنید.
اما نکته‌ی مهم در هشتگ‌گذاری در اینستاگرام این است که  تا حد امکان تعداد هشتگ‌های‌تان بیشتر از 10 عدد نشود. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند تنها 5 هشتگ در هر پست اینستاگرامی به کار رود. 


برای تعامل اینستاگرام، به خاطر داشته باشید که باید از هشتگ‌های مرتبط در اینستاگرام استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌هایی که هیچ ربطی به موضوع و محتوای آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما ندارند، نه تنها کمکی به دیده‌شدن آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما نمی‌کنند، بلکه باعث می‌‌شود، طبق الگوریتم‌های اینستاگرام پست و یا آنلاین‌شاپ شما مسدود و یا شدوبن شود. 
پیش از هشتگ‌گذاری، حتما تحقیق کنید. می‌توانید هشتگ‌های مرتبط به حوزه‌ی فروش‌تان را در اینستاگرام جستجو کرده و میزان فالوورهای هر یک از هشتگ‌ها را مشاهده کنید. حتما نیاز نیست که تمام هشتگ‌های شما، پرفالوور باشند. در استفاده از هشتگ در اینستاگرام، تعادلی بین هشتگ‌های پرفالوور، هشتگ با تعداد فالوور متوسط و هشتگ‌های کم‌فالوور داشته باشید. 


حتما هشتگی مخصوص به برند و آنلاین‌شاپ خود داشته باشید. برای مثال، فروشگاه‌ساز سازیتو از هشتگ سازیتو، به عنوان هشتگی مخصوص به این برند استفاده می‌کند. استفاده از چنین هشتگی به برند شما کمک می‌کند تا اعتبار و اصالت برای کسب و کار خود داشته و در ذهن مخاطب ماندگار باشد. 
برای افزایش تعامل در استوری اینستاگرام، از هشتگ‌های مربوط به محتوای استوری اینستاگرام استفاده کنید. همچنین استفاده از تگ لوکیشن، به افرادی که در مکان جغرافیایی شما زندگی می‌کنند، کمک می‌کند تا به راحتی برند و یا آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما را پیدا کنند.  
از یک هشتگ به خصوص، در بیو آنلاین‌شاپ اینستاگرامی خود استفاده کنید تا آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌تان هر چه بیشتر توسط فالوورهای اینستاگرامی، دیده شود. 

افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام با فعالیت مداوم و منظم

افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام با فعالیت مداوم و منظم
یکی از بزرگترین چالش‌ها برای افزایش تعامل در اینستاگرام این است که فالوورهای اینستاگرامی را ترغیب کنید همواره آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما را چک کرده و تعامل داشته باشند. 
برای افزایش تعامل اینستاگرام، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که به صورت منظم و مداوم، در اینستاگرام محتوا به اشتراک بگذارید. 
برای اینکه بتوانید این اصل را به درستی رعایت کنید، حتما یک تقویم محتوایی برای آنلاین‌شاپ اینستاگرام خود تدوین کنید. تقویم محتوایی اینستاگرام شما، باید واقع‌بینانه و خلاقانه باشد. برای هر نوع محتوایی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید، یک برنامه‌ی جدا داشته باشید. 
برای مثال در تقویم محتوایی خود، علاوه بر داشتن بخش روز و ساعت انتشار، مشخص کنید که پست اینستاگرامی‌تان در رابطه با چه موضوعی است؟ آیا تصویر است یا ویدیو؟ 
با داشتن تقویم محتوایی اینستاگرام، به صورت هدفمند و قاعده‌مند در آنلاین‌شاپ اینستاگرام خود فعالیت کنید. 
نکته‌ی مهم در افزایش تعامل اینستاگرام، زمان انتشار محتوا در اینستاگرام است. شما نمی‌توانید در هر ساعت از روز که دلتان می‌خواهد، پست، استوری و یا ریلز اینستاگرامی به اشتراک بگذارید. برای تعامل اینستاگرام، نیاز دارید که در ساعت مشخصی از روز، اقدام به انتشار محتوا کنید. برای مشخص کردن ساعت انتشار محتوا، بهتر است فعالیت فالوورهای اینستاگرامی را بررسی کنید و ببینید فالوورهای آنلاین‌شاپ شما، در چه ساعتی از روز در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. 

تعامل اینستاگرام با ریلز اینستاگرامی 

تعامل اینستاگرام با ریلز اینستاگرامی 
یکی از قابلیت‌هایی که تقریبا به تازگی به اینستاگرام اضافه شده است، ریلز اینستاگرامی است. در آگوست ۲۰۲۰، قابلیت ریلز توسط اینستاگرام معرفی شد. قابلیتی که در میان کاربران اینستاگرامی از محبوبیت بالایی برخوردار شده است و در ‌بازاریابی اینستاگرامی‌ نقش مهمی ایفا می‌کند. 
از فواید ریلز اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش بازدید از صفحه‌ی اینستاگرامی شما 

  1. تبدیل مخاطب به فالوور اینستاگرام
  2. تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام
  3. ‌افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام‌
  4. افزایش فروش در اینستاگرام 

آمارها به خوبی نشان می‌دهند که ریلز اینستاگرامی، تاثیر زیادی بر افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام دارد. 
برای تعامل در اینستاگرام با استفاده از ریلز اینستاگرامی، می‌توانید از ایده‌های زیر برای تولید ریلز‌های جذاب استفاده کنید:

  1. محتوای آموزشی 
  2. معرفی محصولات و خدمات 
  3. ویدیوهای «پشت صحنه» 
  4. پیشنهادات و تخفیفات 

تعامل اینستاگرام با ریلز اینستاگرامی 

برای مثال، اگر به پیج اینستاگرام سبا مجلسی، موسس فروشگاه اینترنتی زیبوار - ساخته‌شده با فروشگاه‌ساز سازیتو، نگاهی بیندازیم، ریلز‌های اینستاگرامی جذاب و متنوعی را مشاهده می‌کنیم.

ریلز‌های اینستاگرامی سبا مجلسی، خلاقانه و مطابق با ترند روز هستند. سبا، از موزیک‌های خوب برای ریلز‌های خود استفاده می‌کند و سعی می‌کند تا محتوای سرگرم‌کننده‌ی بسیاری به مخاطبان خود ارائه دهد. بدون شک می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش فالوور و افزایش تعامل اینستاگرام سبا مجلسی، علاوه بر راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، به اشتراک‌گذاری ریلز‌های اینستاگرامی خلاقانه است. 

 

افزایش تعامل در اینستاگرام با اینفلوئنسر‌مارکتینگ 

افزایش تعامل در اینستاگرام با اینفلوئنسر‌مارکتینگ 
قطعا یکی از پدیده‌های مهم و سودمند در اینستاگرام، پدیده‌ی ‌اینفلوئنسر مارکتینگ‌ است. یک اینفلوئنسر اینستاگرامی با فعالیت مداوم و سودمند در اینستاگرام از تایید اجتماعی‌ای بالایی در میان فالوورهای اینستاگرامی برخوردار است و افراد بسیاری آن را دنبال می‌کنند. 
برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام با اینفلوئنسر‌مارکتینگ، می‌توانید ابتدا اینفلوئنسرهایی که در حوزه‌ی تخصصی شما فعالیت می‌کنند و به منبع مهمی از اطلاعات در آن حوزه تبدیل شده‌اند را پیدا کنید. 
سپس با استفاده از راه‌های ارتباطی، با آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید با شما همکاری کنند. این همکاری می‌تواند به صورت ارسال محصول، معرفی و تبلیغ کالا و خدمات و... باشد. 
با استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ، در مدت زمان کوتاهی افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام خواهید داشت. 

تعامل در استوری با ابزارهای استوری

تعامل در استوری با ابزارهای استوری
تعامل در استوری، به افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام کمک فراوانی می‌کند. اخیرا قابلیت، لایک کردن استوری به اینستاگرام اضافه شده است و فرصت خوبی برای افزایش تعامل در استوری اینستاگرام را به وجود آورده است.
برای افزایش تعامل در استوری، از ابزارهای استوری استفاده کنید. 
در ترفندهای استوری اینستاگرام، به طور کامل ترفندهای استوری و ابزارهای افزایش تعامل در استوری را توضیح دادیم. 
فراموش نکنید که تولید محتوا برای استوری اینستاگرام، بسیار مهم و تاثیرگذار در تعامل استوری اینستاگرام است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی همچون: ابزار نظرسنجی استوری اینستاگرام (Voting)، ابزار اسلایدر استوری اینستاگرام (Slider)، ابزار نظرسنجی استوری اینستاگرام (Polls)، ابزار پرسش استوری اینستاگرام (Questions)، ابزار چت استوری اینستاگرام (Chat)و لایو اینستاگرام (Live) فالوورهای اینستاگرام را به تعامل دعوت کنید. 
از محتوای تصویری و ویدیوی در استوری‌های اینستاگرام خود استفاده کنید و با استفاده از ابزارهایی که معرفی کردیم تعامل در استوری اینستاگرام را افزایش دهید. 

کپشن خلاقانه برای تعامل اینستاگرام

کپشن خلاقانه برای تعامل اینستاگرام
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تعامل اینستاگرام با مورادی همچون تعداد لایک، کامنت، سیو و اشتراک‌گذاری پست و استوری اینستاگرام رابطه‌ی مستقیم دارد. هر اندازه که میزان لایک، کامنت و... افزایش پیدا کند، نرخ تعامل نیز بالا می‌رود.
برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام، کپشن پست‌های خود را خلاقانه بنویسید. خودتان را جای فالوور قرار دهید، آیا خواندن متنی کوتاه و کسل‌کننده، توجه شما را جلب می‌کنند؟ قطعا خیر! حتی ترغیب نمی‌شوید که دکمه‌ی لایک را بزنید. 


برای افزایش تعامل اینستاگرام، باید کپشن را طوری بنویسید که مخاطب را به تعامل دعوت کند. 

  1. حتما، چند کلمه‌ی ابتدایی را جذاب بنویسید تا توجه مخاطب جلب شود.
  2. از اموجی‌های اینستاگرامی به درستی استفاده کنید.
  3. اگر امکان دارد، در کپشن خود خاطره و یا داستانی تعریف کنید. 
  4. در انتهای کپشن، از فالوور اینستاگرامی بخواهید نظر خود را با شما در میان بگذارد.
  5. متن کپشن شما باید بدون ایرادات املایی و نگارشی باشد. 
  6. اصول پاراگراف‌بندی را در نوشتن یک کپشن حرفه‌ای اینستاگرام رعایت کنید. 


بدین ترتیب با رعایت اصول تعامل اینستاگرام در کپشن‌نویسی، افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام خواهید داشت. 

فراخوان عمل، روشی برای افزایش تعامل 

فراخوان عمل، روشی برای افزایش تعامل 
فراخوان عمل یا call to action، یکی دیگر از روش‌های افزایش تعامل اینستاگرام است. 
معمول‌ترین نوع فراخوان عمل در اینستاگرام، هدایت کردن فالوورها به فروشگاه اینترنتی‌تان است. با این کار، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم ترافیک سایت فروشگاهی خود را افزایش می‌دهید و هم تعامل اینستاگرام‌تان بالا می‌رود. 
می‌توانید لینک سایت فروشگاهی خود را در استوری اینستاگرام بگذارید و یا در بیو آنلاین‌شاپ اینستاگرامی خود قرار دهید. 


هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی نکرده‌اید؟ 
اگر می‌خواهید بدون دردسرهای معمول در فرایند طراحی سایت فروشگاهی و مسائل فنی و تخصصی همچون خرید دامنه، اتصال درگاه و... اقدام به طراحی سایت فروشگاهی خود کنید، فروشگاه‌ساز سازیتو، بی‌شک بهترین انتخاب برای ساخت فروشگاه اینترنتی است.
تنها کافیست در سازیتو ثبت‌نام کرده، در عرض 15 دقیقه و در 5 مرحله با هزینه ساخت سایت رایگان، فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

شناسایی فالوورهای هدف در اینستاگرام

شناسایی فالوورهای هدف در اینستاگرام
یک اصل بسیار ساده و در عین حال بسیار هم در تعامل اینستاگرام وجود دارد، و آن شناسایی و بررسی فالوورهای هدف در اینستاگرام است.
فراموش نکنید که فعالیت‌های شما در آنلاین‌شاپ اینستاگرامی، در ابتدا باید برای فالوورهای پیج‌تان باشد. اما چگونه می‌توانید محتوای مختلف در اینستاگرام منتشر کنید در حالی که نمی‌دانید فالوورهای اینستاگرامی شما از چه نوع محتوایی لذت می‌برند؟
برای افزایش تعامل اینستاگرام، نیاز است که فالوورهای هدف خود را بشناسید. ببینید فالوورهای هدف شما بیشتر از محتوای تصویری خوشش‌شان می‌آید یا محتوای ویدیویی؟ برای تولید محتوا، باید بر محتوای سرگرم‌کننده تمرکز کنید یا محتوای آموزشی؟
تنها درصورتی می‌توانید افزایش تعامل اینستاگرام داشته باشید، که محتوای مورد علاقه‌ی مخاطبان و فالوورهای اینستاگرامی را منتشر کنید.
با بررسی و تحلیل آمارهای اینسایت اینستاگرام، می‌توانید مشاهده کنید که کدام پست‌ها و استوری‌ها، بیشترین بازخورد را در آنلاین‌شاپ اینستاگرامی شما داشته‌اند. 

آنالیز و بررسی پیج اینستاگرام

آنالیز و بررسی پیج اینستاگرام
آنالیز و بررسی اینسایت اینستاگرام آنلاین‌شاپ‌تان، همانند شناسایی فالوورهای هدف عمل می‌کند. در نهایت شما به دید درستی از محتوایی که باید در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، دست پیدا می‌کنید.


علاوه‌بر آنالیز و بررسی اینسایت اینستاگرام آنلاین‌شاپ خود، آنلاین‌شاپ رقبا را نیز بررسی و تحلیل کنید. ابتدا لیستی از آنلاین‌شاپ‌هایی که در حوزه‌ی فروش شما فعالیت می‌کنند را در یک برگه بنویسید. سپس آنلاین‌شاپ‌هایی که تعداد فالوور، لایک و کامنت بیشتری دارند را از لیست‌تان جدا کنید. در نهایت، به بررسی محتوای این آنلاین‌شاپ‌ها بپردازید. در هفته، چه تعداد پست اینستاگرامی به اشتراک می‌گذارند؟ چه نوع محتوایی در استوری‌های اینستاگرامی خود استفاده می‌کنند؟ در چه ساعتی از شبانه‌روز اقدام به انتشار محتوا می‌کنند؟


با بررسی این موارد، می‌توانید به دید خوبی از فعالیت در اینستاگرام دست پیدا کنید و فعالیت خود را سودمند و هدفمند پیش برده و افزایش تعامل اینستاگرام داشته باشید. 

نتیجه‌گیری


تعامل اینستاگرام، موضوعی کلیدی و مهم برای صاحبان آنلاین‌شاپ اینستاگرامی است؛ چرا که با افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام، می‌توان به افزایش فروش و افزایش مشتری دست پیدا کرد. در این مقاله، به بررسی تعامل اینستاگرام، اصول تعامل در اینستاگرام و ترفندهای افزایش تعامل در اینستاگرام پرداختیم. امیدواریم با رعایت این اصول، تعامل در آنلاین‌شاپ اینستاگرامی خود را افزایش دهید و مسیر فروش خود را هموارتر کنید.