زمان مطالعه ۸ دقیقه

اینفلوئنسر چیست؟ انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسر چیست؟ انواع اینفلوئنسر

با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی مختلف، پدیده‌ی جدیدی به اسم اینفلوئنسر به وجود آمد. ما در این مقاله به این پرسش که "اینفلوئنسر چیست" و انواع آن میپردازیم

در ده سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم که اهمیت شبکه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود. طبق آمارهای جهانی تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۵.۸میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی مختلف، فعالیت خواهند کرد و این پدیده سبب این می‌شود که به شکل اجتناب‌ناپذیری تاثیر اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود، زیرا تمامی این کاربران، برای خود صفحاتی را انتخاب کرده و آن‌ها را دنبال می‌کنند. همین هم دلیلی می‌شود که ما به عنوان صاحبان کسب و کار، انواع اینفلوئنسر های اینستاگرامی را بشناسیم و روی تبلیغات به وسیله اینفلوئنسرها،سرمایه گذاری کنیم. اما پیش از هرچیز باید بدانیم که دقیقا اینفلوئنسر چیست و چه انواعی دارد؟

اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر چیست؟
اینفلوئنسر در زبان انگلیسی به معنا "فرد تاثیرگذار" است. به صورت کلی، اینفلوئنسرها افرادی هستند که با استفاده از تخصص خود در یک زمینه خاص، برای خود شهرتی ساخته و با استفاده از این شهرت، کسب درآمد می‌کنند. اینفلوئنسرها به صورت روزانه درباره موضوعی که درآن فعالیت می‌کنند در شبکه های اجتماعی مختلف پست گذاشته و با استفاده از آن‌ها تعداد زیادی دنبال کننده جذب میکنند. کیفیت اصلی اینفلوئنسرها برای صاحبان کسب و کار این است که آن‌ها مستقیما بر روی سبک زندگی و همچنین تصمیم‌های مخاطبان خود تاثیرگذارند. همین هم می‌شود که سرمایه‌گذاری روی اینفلوئنسرها، از ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌شود.

انواع اینفلوئنسر

انواع اینفلوئنسر
اینفلوئنسرها را به چند روش میتوان تقسیم کرد. از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها، دسته‌ بندی بر اساس تعداد فالوئر، نوع فعالیت و میزان تاثیرگذاری هر اینفلوئنسر است. همچنین می‌توان اینفلوئنسرها را بر اساس تخصص و تاثیر اجتماعی خاصی که دارند دسته‌بندی کرد. این بدان معناست که اینفلوئنسری که ممکن است در یک دسته‌بندی به انتهای جدول نزدیک باشند اما در دسته‌بندی دیگر، از ارزشمندترین اینفلوئنسرها حساب شوند. برای مثال مگا اینفلوئنسرها عموما سلبریتی هستند و فالوورهای زیادی دارند اما تاثیر بسیار کمی بر روی دنبال‌کننده‌های خود دارند. اما نانو اینفلوئنسرهایی هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی در انتخاب محصول مورد نیاز دنبال کننده‌های خود داشته باشند.

انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوور

مگا اینفلوئنسر

مگا اینفلوئنسر
به طور کلی مگا اینفلوئنسر به افرادی میگویند که در یکی از شبکه‌های اجتماعی، حداقل یک میلیون نفر فالوور داشته باشد. 
تعداد بسیار زیادی از مگا اینفلوئنسرها، درواقع سلبریتی هایی هستند که شهرت خود را در مکانی غیر از شبکه های اجتماعی کسب کردند. مانند بازیگران، ورزشکاران، موسیقی‌دان‌ها و…اما کسانی هم هستند که با استفاده از همین پلتفرم‌های اجتماعی، به شهرت رسیده و فالوور جذب کردند.
واقعیت این است که فقط برندهای بزرگ باید به سراغ چنین اینفلوئنسرهایی بروند زیرا هم هزینه‌ تبلیغات بسیار بالایی دارند و هم عموما این نوع اینفلوئنسرها، به دلیل وجهه اجتماعی و باورهایشان، در انتخاب و تقبل تبلیغات، بسیار سختگیرند و تقریبا در تمام موارد، شما با مدیر برنامه‌های این اینفلوئنسرها در ارتباطید.

ماکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسر
ماکرو اینفلوئنسرها در رتبه بعدی از مگا اینفلوئنسرها قرار دارند و به طور متوسط بین پانصد هزار تا یک میلیون نفر دنبال کننده دارند. این نوع از اینفلوئنسرها عموما یا خرده ستاره‌هایی هستند که هنوز شهرت همکارانشان را کسب نکرده‌اند و یا اینکه به عنوان یک متخصص در یک امر خاص شناخته شده و به همین دلیل مخاطبان زیادی را جذب کرده اند. دسته دوم این نوع اینفلوئنسر برای تبلیغات، عموما انتخاب‌های بهتری‌اند.
ماکرو اینفلوئنسرها عموما بیشتر در معرض توجه‌اند و همین باعث میشود برای آگاهی‌سازی ، انتخاب بسیار خوبی باشند. ماکرو اینفلوئنسرها نسبت به مگا اینفلوئنسرها تعداد بیشتری دارند و به همین دلیل پیدا کردن اینفلوئنسری که به درد کسب و کار شما بخورد، راحت تر می‌شود. همچنین اینگونه از اینفلوئنسرها تجربه بیشتری در همکاری با برندها دارند و برای شما، انتخاب بسیار خوبی محسوب میشوند. اما باید حواستان باشد که در همکاری با این اینفلوئنسرها،احتمال کلاهبرداری بالا میرود زیرا هستند کسانی که فالوورهای خود را خریده اند که به این اعداد دسترسی پیدا کرده‌اند و دنبال‌کننده هایشان، دنبال‌کننده ‌های حقیقی نیستند.

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر
میکرو اینفلوئنسرها انسان‌های معمولی‌ای هستند که در زندگی روزمره خود نسبت به یک موضوع خاص، تخصص بسیار بالایی دارند و به همین دلیل هم افرادی که مشخصا بدنبال همان گوشه خاص از موضوع مشخص هستند، این افراد را دنبال میکنند. نکته مهم درباره اینگونه اینفلوئنسرها این است که عدد فالوورها، رکن اصلی تاثیر ایشان بر روی مخاطبانشان نیست. بلکه نوع ارتباط و عمق ارتباطشان با مخاطب، ارزش اینگونه اینفلوئنسرها را مشخص میکند.
با اینکه نظرها با هم متفاوت است اما عموما اینفلوئنسرهایی که بین ده هزار تا پنجاه هزار نفر فالوئر دارند، میکرو ایفلوئنسر حساب میشوند. این اینفلوئنسرها احتمالا از وجود کسب و کار شما پیش از آنکه شما با آن ها ارتباط برقرار کنید،خبر ندارند. در این موارد اولین کاری که شما باید بکنید این است که این اینفلوئسرها را مجاب کنید که برند شما، ارزش برند اینفلوئنسر را پایین نمیاورد زیرا رابطه بین میکرو اینفلوئنسرها با مخاطبانشان، رابطه صمیمی‌تری است و اینفلوئنسر باید نسبت به اینکه محصول شما، محصول با کیفیتی است،مطمئن شود.
این روزها تعداد میکرو اینفلوئنسرها روز به روز در حال بیشتر شدن است و همچنین، شهرتشان نیز به همین سبب هرروز بیشتر میشود و نسبت به سلبریتی‌های معمولی، تاثیر بیشتری روی مخاطبان، خصوصا نسل زد دارند. برای همین شاید یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای تبلیغات، همین میکرو اینفلوئنسرها باشند.

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسر
جدیدترین نوع اینفلوئنسرها، اینفلوئنسرهای نانو هستند. این افراد از فالوئرهای کمی دارند اما درباره یک موضوع خاص و یا شاید عجیب، به شکل عمیقی تخصص دارند و به همین دلیل هم افراد دیگری که به آن موضوعات علاقه‌مند اند و یا فیلد کاریشان با آن‌ها یکی است، به فالو کردن این افراد رو می‌آورند. عموما این افراد کمتر از هزارنفر فالوئر دارند. این نوع اینفلوئنسرها تاثیر عمیقی بر روی انتخاب های فالوئرهایشان دارند به طوری که حتی ممکن است به طور مستقیم و از طریق پیام برای تهیه و یا پیشنهاد خرید چیزی، پیام دریافت کرده و ارتباط بگیرند.
این نوع اینفلوئنسرها انتخاب های بسیار خوبی برای تولید کننده های محصولات خاص و محصولاتی در بازارهای گوشه‌ای مشخص حساب میشوند و شما یتوانید با فرستادن رایگان محصولتان به این اینفلوئنسرها، آن ها را مجاب کنید که محصولتان را به دنبال‌کننده‌های خود پیشنهاد دهند. همچنین به دلیل تعداد زیاد و هزینه کم تبلیغات، شما میتوانید با همکاری همزمان با چند اینفلوئنسر نانو، به هدف خود در تبلیغات و فروش برسید.

برای طراحی سایت خود به صورت حرفه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید از فروشگاه ساز سازیتو استفاده کنید. 

دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس محتوا

یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی اینفلونسرها، دسته‌بندی ایشان بر اساس محتوای تولید شده و پلتفرم آن ها است. از مهمترین دسته‌های اینفلوئنسر بر اساس محتوا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

بلاگرها

بلاگرها
بلاگرها که عموما در دسته میکرو اینفلوئنسرها نیز قرار میگیرند، نزدیک‌ترین ارتباط را با مخاطبان خود دارند و این باعث شده که روز به روز بیشتر مورد توجه برندها قرار بگیرند. بلاگری امروزه از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغات حساب میشود به طوری که اگر بلاگری در یکی از پست‌هایش از محصول شما به خوبی یاد کند، مستقیما بر روی فروش محصول شما تاثیرگذار است و میتواند فروشتان را چند برابر کند. نکته مهم این است که شما بلاگرها را با بلاگرهای اینستاگرامی اشتباه نگیرید. در اینجا بلاگر، منظور نویسنده مقاله‌های تحلیلی و تبلیغاتی است.

یوتوبرها

یوتیوبرها
همانگونه که همه ما میدانیم محتوای تصویری، خصوصا محتوای ویدیویی، بالاخص بیشترین مخاطب را میان تمامی محتواها دارند و همین هم باعث می‌شود که در مکانی مثل یوتیوب که این روزها با سرعت بسیار بالایی در حال بزرگ شدن است، تبلیغاتی را در نظر گرفته و بتوانیم خودمان را در ترندها نگه دارید.

پادکسترها

پادکسترها
پادکست‌ها نسبتا پدیده های جدیدی هستند و به همین دلیل تعداد پادکسترهای شهیر، کمتر از اقسام دیگر اینفلوئنسرها است. اما همین یک فرصت استثنایی و یک موقعیت خاص را برای تبلیغات برای شما فراهم می آورد زیرا این افراد، مخاطب بسیار بالایی دارند زیرا بازار پادکست، هنوز اشباع نشده و تعداد زیادی از مردم، به تعداد کمی پادکست گوش میدهند و شما میتوانید با استفاده از پلتفرم ایشان، آگاهی‌سازی بسیار بالایی برای برند خود ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

 همانگونه که دیدید، اینفلوئنسرها، چه بزرگ و چه کوچک، تعاریفی دارند که به شما کمک میکنند تا بهترین انتخاب را برای تبلیغ و گسترش برند خودتان انجام داده و کسب و کار اینترنتی خود را گسترش داده و با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو سایت خود را طراحی کنید، مخاطب بیشتری جذب کنید.