زمان مطالعه ۱۸ دقیقه

آنچه درباره بازاریابی در اینستاگرام نمی‌دانید!

آنچه درباره بازاریابی در اینستاگرام نمی‌دانید!

در این راهنمای مفصل، ما راجع به همه اصول بازاریابی در اینستاگرام بحث خواهیم کرد. مسائلی از این دست که چگونه می‌توان پروفایل را بهینه کرد، چطور می‌توان پست‌هایی با مشارکت (Engagement) بالا تولید کرد، نحوه دریافت نتایج بیشتر در محتوای فید و استوری چیست، چطور می توان از هشتگ استفاده کرد و یا مسابقه برگزار کرد و چگونه و با چه ابزارهایی می‌توان میزان پیشرفت در این پلتفرم را ارزیابی کرد.

قبلا درباره بازاریابی دیجیتال فروشگاه اینترنتی با شما صحبت کردیم. یکی از بخش های بازاریابی دیجیتال، بازاربابی شبکه‌های اجتماعی است. با پیشرفت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌ها در میان این شبکه‌ها شده است و در نتیجه لزوم بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک (Ecommerce) که پلتفرمهای جذاب بصری با فالوورهای مشتاق و فعال دارند، بیشتر حس می‌شود.

در چند سال گذشته، اینستاگرام به سرعت با نرخی شبیه به فیس بوک رشد کرده و با افزودن جنبه‌ها و امکانات جدید و کاربر پسند بیشتر، مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته است.

در این راهنمای مفصل، ما راجع به همه اصول بازاریابی در اینستاگرام بحث خواهیم کرد. مسائلی از این دست که چگونه می‌توان پروفایل را بهینه کرد، چطور می‌توان پست‌هایی با مشارکت (Engagement) بالا تولید کرد، نحوه دریافت نتایج بیشتر در محتوای فید و استوری چیست، چطور می توان از هشتگ استفاده کرد و یا مسابقه برگزار کرد و چگونه و با چه ابزارهایی می‌توان میزان پیشرفت در این پلتفرم را ارزیابی کرد.

چرا باید بازاریابی در اینستاگرام را شروع کنید؟

اینستاگرام بستر اصلی کمپین‌های بازاریابی بسیاری از کسب و کارهای کوچک است و خوشبختانه پر از مخاطبان مشتاق و فعالی است که دوست دارند با برندها در ارتباط باشند و مشارکت داشته باشند و این موضوع باعث می‌شود به طور کلی مشارکت در اینستاگرام بالا باشد. در نظر بگیرید:

۱. ۸۰ درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را فالو می‌کنند و ۶۰ درصد از این کاربران اعلام کرده‌اند که محصولات و سرویس‌های جدیدی را از طریق این پلتفرم پیدا کرده‌اند.

۲. حداقل ۳۰ درصد کاربران اینستاگرام محصولاتی را که از طریق این شبکه اجتماعی یافته‌اند، خریده‌اند.

۳. ۶۵ درصد از نتیجه بخش‌‌‌ترین پست‌های اینستاگرام، به طور واضح محصولی را پروموت می‌کنند.

مردم فالو کردن برندها در اینستاگرام را دوست دارند و به طور فعالانه ای در حال کشف و خرید محصولات جدید در این پلتفرم هستند. این یک برد مطلق است. همچنین تلاش اینستاگرام برای ادامه فعالیت و تجارت در این حوزه قابل چشم پوشی نیست.

تبلیغات اینستاگرامی نتایج محشری از خود نشان می‌دهند و مشارکت بسیار بالایی دارند. علاقه به خرید در اینستاگرام، بازاریابی در اینستاگرام را آسان کرده است و پروفایلهای بیزینسی که بیش از ۱۰هزار فالوور داشته باشند می‌توانند گزینه Swipe Up را به استوری‌های خود اضافه کنند و ترافیک را به سمت وبسایت خود سرازیر کنند، کاری که انجام آن گاهی در همین پلتفرم هم به سختی صورت می‌گیرد.

اینستاگرام به صورت مداوم بزرگ می‌شود و حضور در آن برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک بیش از پیش مهم و ارزشمند می‌شود، مخصوصا اگر محصولاتی تولید می‌کنند که جذابیت‌های بصری دارد.

چطور پروفایل اینستاگرام خود را بهینه‌سازی کنید؟

داشتن یک پروفایل بهینه، اولین قدم در بازاریابی در اینستاگرام است. اکثر کسب و کارها روش ساخت پروفایل بیزینس را می‌دانند. باید اطلاعات تماس خود را تکمیل کنید، یک معرفی کوتاه بهینه شده با کلمات کلیدی بنویسید و یک تصویر برای پروفایل انتخاب کنید که قابل شناسایی باشد، مثلا یک لوگو. این یک شروع عالیست! اینستاگرام اخیراً تغییراتی اعمال کرده که اکانت‌های بیزینسی را تحت تأثیر قرار داده است. برای اینکه بتوانید از فضای محدود پروفایل اینستاگرام خود بیش‌ترین استفاده را ببرید، از این ابزارها استفاده کنید:

  • هشتگ‌های قابل کلیک: می‌توانید هشتگ‌ها را در قسمت معرفی خود هم وارد کنید. دقیقاً مانند پست‌ها، کافیست یک # بگذارید و بعد از آن عبارت مورد نظر خود را بنویسید. برای اکثر کسب و کارها تمرکز بر روی هشتگ‌های خاص برند معمولا جواب می‌دهد.
  • لینک‌های پروفایل قابل کلیک: روش‌های زیادی برای استفاده از این هست، ولی می‌توانید در قسمت بیو پروفایل اینستاگرام خودتان به سایر پروفایل‌ها لینک بدهید. اگر دو پروفایل مختلف برای یک شرکت دارید، می‌توانید با این روش ترافیک را هدایت کنید. اگر مسابقه ای با یک برند دیگر ترتیب داده‌اید می‌توانید هنگامی که در بیو خود درباره آن صحبت می‌کنید از این گزینه استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از این گزینه اینستاگرام کاربران را به صفحه شخصی خود بفرستید.
  • هایلایت کردن استوری‌ها: در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم، ولی این هم یکی از ویژگی‌های نسبتاً جدید اینستاگرام است که شما می‌توانید استوری‌های گذشته را در دسته بندی‌های متفاوت هایلایت کنید. این به پروفایل شما کمک می‌کند که پر محتوا‌‌‌تر به نظر برسد و اجازه می‌دهد که نمایشگاهی از جذاب‌ترین محتواهای خود مثل محتواهای تولید شده توسط فالوورهایتان (UGC-User Generated Contents) و یا محتواهایی که داستان برندتان را تعریف می‌کنند، ایجاد کنید.

بهترین تصاویر و ویدئوها برای اینستاگرام شما کدام‌اند؟

اگر می‌خواهید از بازاریابی در اینستاگرام نتیجه بگیرید باید بدانید که چه نوع پست‌هایی بیش‌ترین بازخورد را برایتان دارد. با اینکه مخاطب‌ها با هم تفاوت سلیقه دارند، ولی خوشبختانه داده‌های زیادی از رفتار آن‌ها در اینستاگرام استخراج شده که می‌تواند به ما نقطه شروع را نشان دهد.

پست‌های مورد علاقه مخاطبان در اینستاگرام محدوده خیلی وسیعی از پست‌ها را شامل می‌شود. آنها به انواع پست‌های پروموشن، سخنان انگیزشی، تصاویر محصولات، تصاویر خلاقانه، محتواهای آموزشی و تصاویری که از سایر کاربران منتشر می‌شود(محتواهای UGC) علاقه نشان می‌دهند. در دو جمله: آن‌ها تنوع طلب هستند و اگر برای مدت طولانی یک نوع پست را ببینند خسته و اذیت می‌شوند.

با ویدئو می‌توان اطلاعات بیشتری را با کاربر به اشتراک گذاشت و به آن نشان داد که ارزشمندند. ولی عکس‌های با کیفیت به طور میانگین ۳۶ درصد مشارکت بیشتری را ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید از ویدئو استفاده کنید، دقت کنید که کوتاه باشد. تقریباً همه کاربران اینستاگرام از طریق موبایل وارد این پلتفرم می‌شوند و معمولاً خیلی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ ثانیه روی یک پست تمرکز ندارند.

همچنین باید افکت‌های مورد استفاده در پست‌های ویدئویی خود را به طور مداوم تغییر دهید. قطعا شما دوست ندارید با افکت بومرنگ در همه پست‌هایتان کاربر را دچار سر درد کنید.

توجه کنید که همیشه زیبایی پست شما چه عکس و چه ویدئو، حرف اول را در ایجاد مشارکت می‌زند؛ بالاخره اینستاگرام یک رسانه تصویری است و جلوه‌های بصری در آن مهم‌ترین فاکتور دیده شدن است.

اما برویم به سراغ آنچه که ما از پست‌های محبوب در اینستاگرام می‌دانیم:

  • عکس‌های روشن محبوب‌‌‌تر از عکس‌های تیره هستند.
  • ترجیح بر پس زمینه یا فضای سفید بیشتر است.
  • تصاویر با تم آبی به تصاویر با تم قرمز ترجیح داده می‌شوند و تصاویر با تم یکرنگ بهتر از تصاویر با تم چند رنگ هستند.
  • تصاویری که بافت رنگی متضاد دارند، بیشتر لایک می‌خورند.

هشتگ‌ در اینستاگرام، چطور بیش‌ترین بهره را ببرید؟

هشتگ زدن از توییتر آغاز شد و در حال حاضر تبدیل به عنصر مهمی در بازاریابی در پلتفرم اینستاگرام شده است. تنها با نوشتن چند کلمه بعد از علامت # شما می‌توانید هر کلمه یا عبارتی در دنیا را تبدیل به یک موضوع کلیک خور کنید.

زمانی که کاربران کلیک می‌کنند، همه پست‌های عمومی که با آن هشتگ ایجاد شده را می‌بینند. شاید حتی خیلی مشخص‌تر، کاربران می‌توانند هشتگ‌هایی که دوست دارند را فالو کنند. در این صورت حتی بدون فالو کردن کسی که پست را گذاشته محتوایی که با آن هشتگ خاص پست می‌شود را دیده‌اند. این یک راه عالی برای کاربران جهت دستیابی به محتوای محبوبشان است و البته برای کسب و کارها جهت افزایش دسترسیشان به محتوا.

انواع هشتگ‌‌هایی که باید استفاده کنید کدام‌اند؟

برای دستیابی به بیش‌ترین نتایج از بازاریابی در اینستاگرام باید از هشتگ درست استفاده کنید. شش نوع هشتگ کلیدی وجود دارد که کسب و کارها در استراتژی بازاریابی خود در اینستاگرام باید از آن کمک بگیرند.

۱. هشتگ‌های مختص برند (Branded): اکثر برندها هشتگ‌های مخصوص خودشان را دارند (و البته باید هم داشته باشند). آن‌ها این هشتگ‌ها را زیر همه پست‌ها و در پروفایل خود می‌گذارند و کاربران را تشویق می‌کنند زمانی که چیزی راجع به برند پست می‌کنند، از این هشتگ‌ها استفاده کنند. این هشتگ می‌تواند شامل نام برند شما باشد، اما لزوماً نباید اینگونه باشد.

۲. هشتگ‌های مسابقه: این‌ها یک نوع از هشتگ‌های مختص برند هستند که برای یک مسابقه خاص تولید می‌شوند. این هشتگ‌ها معمولا برای شناسایی و ثبت نام در مسابقه استفاده می‌شوند و هدف از ساخت آن‌ها بالا بردن کلی آگاهی از مسابقه است.

۳. هشتگ‌های عمومی: این‌ها هشتگ‌‌هایی هستند که در میان طیف وسیعی از مخاطبان محبوب‌اند و می‌توانند برای شما ترافیک مشخصی بیاورند چون مردم آن‌ها را سرچ می‌کنند. هشتگ‌‌هایی مثل #طبیعت #فروشگاه_اینترنتی

۴. هشتگ‌های شناخته شده مخاطبان صنعت شما: هر صنعتی عبارات و کلیدواژه‌هایی دارد که تنها به مخاطبان خود آن صنعت مربوط می‌شود. این هشتگ‌ها مثل هشتگ‌های عمومی نیستند، ولی برای شما ترافیک مرتبطی جذب می‌کنند. مثل هشتگ #شکرستان (در صورتی که عروسک‌هایی می‌فروشید که با الهام از شخصیت‌ها و داستان‌های کارتون شکرستان ساخته شده‌اند.)

۵. هشتگ‌های مرتبط با زمان‌های خاص: عیدها و تعطیلات فصلی می‌تواند موضوع هشتگ خوبی باشد، مخصوصا اگر قصد دارید در آن ایام فروش ویژه به راه بیندازید مثل روز ولنتاین یا عید نوروز یا روز مادر. مردم دوست دارند سرچ کنند و ببینند چه محتواهایی مرتبط با این زمان‌ها در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود. پس قدرت این هشتگ‌ها را دست کم نگیرید.

۶. هشتگ‌های سرگرم کننده: این هشتگ‌ها به شما کمکی در زمینه جذب ترافیک نمی‌کنند ولی برای سرگرم کردن مخاطب زده می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا برند خود را به نمایش بگذارید. این هشتگ‌ها باید جالب و البته هوشمندانه باشند. هشتگ‌‌هایی مثل #سوپشامنیست و ازین دست را می‌توانید در اینستاگرام ببینید. در خیلی اوقات، وارد کردن کردن چندین هشتگ از این دست به صورت پشت سر هم می‌تواند یک داستان کوتاه را روایت کند. مثلاً #نهبهشامسبک #سوپشام_نیست

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، روی هر کدام از این انواع هشتگ‌ها تحقیق کنید و از ترکیبی از چند نوع در هر پست خود استفاده کنید. این موضوع می‌تواند برندینگ شما را بهبود ببخشد و در عین حال به شما کمک کند که به بیش‌ترین و مرتبط‌ترین مخاطبان ممکن دست پیدا کنید.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

5 تمرین کلیدی برای هشتگ زدن در اینستاگرام

استفاده از هشتگ یکی از موثرترین عناصری است که موفقیت شما در اینستاگرام را تضمین می‌کند و البته به سختی می‌توان در آن تقلب کرد. تمرینات زیر به شما کمک می‌کند که نتایج بهتری بگیرید:

۱. هشتگ‌های مختص برند خود را در پروفایلتان فهرست کنید.

۲. همه هشتگ‌های سرگرم کننده را در اول لیست هشتگ هایتان بیاورید، جایی که به احتمال زیاد خوانده می‌شوند.

۳. تعداد هشتگ‌ها را بالا ببرید. محدودیت تعداد هشتگ در هر پست ۳۰ تاست. ولی مطالعات موردی زیادی روی پست‌های اینستاگرام نشان داده که پست‌هایی با ۸ تا ۱۱ هشتگ، محبوب هستند، مخصوصا اگر تنوع هشتگ‌ها را حفظ کنید.

۴. هشتگ‌ها را عوض کنید. از هشتگ‌های ثابتی در هر پست استفاده نکنید. چند لیست از هشتگ‌ها داشته باشید که بتوانید به صورت دوره ای در پست‌هایتان استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود توسط مخاطبان بیشتری دیده شوید، به اینستاگرام نشان می‌دهد که پروفایل شما اسپم نیست.

۵. زمانی را برای دیدن پست‌های منتشر شده با هر هشتگ اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود هشتگ‌های جدیدی را شناسایی کنید و مطمئن شوید اشتباهاً از هشتگ ممنوعه یا هشتگی که به کار شما نامربوط است استفاده نکرده‌اید.

همه آنچه که باید از استوری در اینستاگرام بدانید

ویژگی استوری در اینستاگرام وام گرفته از نرم افزار اسنپ چت است، راهی برای به اشتراک گذاری عکس‌ها و ویدئوهای کوتاه که تنها ۲۴ ساعت به فالوورهایتان نمایش داده می‌شود. اما در مدت زمان کوتاهی این ویژگی تبدیل به یکی از اجزای اصلی پلتفرم شد. استوری‌ها منجر به تبلیغات در استوری شدند و امروز اینستاگرام به ما این امکان را می‌دهد که استوری‌ها را هایلایت کنیم تا برای همیشه دیده شوند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به نحوه استفاده از آن:

در چه موقعیت‌هایی مجازید از استوری استفاده کنید؟

استراتژی‌های متنوعی هست که شما می‌توانید با تکیه بر آن از استوری در اینستاگرام نتیجه بگیرید.

۱. استوری فالوورهایتان را استوری کنید

می‌توانید استوری فالوورهایتان را نشان دهید، روشی که همیشه برای ترافیکتان مفید است. فالوورهای شما عاشق این هستند که ببینند به آن‌ها اهمیت می‌دهید و فیلم و عکس آن‌ها جایی در صفحه شما دارد. علاوه بر آن، دیگر لازم نیست زمانی را صرف تولید محتوا کنید. ضمناً این کار نشان می‌دهد پایگاه اجتماعی خوبی دارید.

۲. از مخاطبان خود محتوا بگیرید

استوری‌ها به شما کمک می‌کنند که از کاربران محتوا کسب کنید (UGC). می‌توانید این کار را به چنیدن روش متفاوت انجام دهید. مثلا از خریداران بخواهید که عکس آخرین خرید خود را برایتان بفرستند. می‌توانید نظرسنجی برگزار کنید تا فیدبک بگیرید و پایگاه اجتماعیتان را هم تقویت دهید.

۳. لحظاتی از ایونت‌ها را به اشتراک بگذارید

استوری مکانی عالی برای آنست که ایونت‌ها و مراسم‌های مختلف را پوشش دهید و تبلیغ کنید، چه زمانی که مراسم هنوز برگزار نشده باشد، چه زمانی که در حال برگزاری است و چه اینکه مدت‌ها از زمان برگزاری آن گذشته باشد. این یک راه عالیست برای اینکه به جاماندگان اعلام کنید که چیز جذابی را از دست داده‌اند و باعث می‌شود علاوه بر ایجاد آگاهی از برند، برایتان مخاطبان جدیدی نیز جذب کند.

۴. معتبر باشید

استوری در اینستاگرام خیلی لحظه ای‌تر و به اصطلاح یهویی‌تر از پست است؛ بنابراین موقعیت بسیار مناسبی برایتان بوجود می‌آورد که شوخ بودن خود را نشان دهید. از تصاویر و ویدئوهایی استفاده کنید که داستان برندتان را روایت می‌کنند و در این بین تصاویر پشت صحنه را هم فراموش نکنید.

۵. لایو بگیرید

استوری اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که از طریق موبایل خود لایو بگیرید و فالوورهایتان همزمان در آن مشارکت کنند. می‌توانید جلسه پرسش و پاسخ به راه بیندازید و درباره یک موضوع خاص صحبت کنید و یا اینکه با یک مهمان ویژه یا اینفلوئنسر مصاحبه کنید. بعد از پایان لایو هم می‌توانید آن را برای کسانی که نبوده‌اند ذخیره کنید.

کجاها می توانید استوری‌ها را هایلایت کنید؟

قبلا که استوری توسط اسنپ چت معرفی شد، بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌رفت. اینستاگرام متوجه شد که این کار باعث کم شدن بازدهی آن محتوا می‌شود و بنابراین قابلیت هایلایت را به ویژگی‌های پلتفرم خود افزود. برای کسب بهترین تأثیر و بازدهی می‌تواند چندین هایلایت را در صفحه خود ایجاد کنید. عناوینی مثل «شما چه می گویید؟»، «درباره ما» و «افتتاحیه شعبه سوم» برای کاربران شما جذاب خواهد بود. ضمنا به کاربران کمک می‌کند که وقتی برای اولین بار به پروفایل شما می‌آیند، سریع‌‌‌تر به محتوای درخواستی خود دست یابند و در نتیجه فرایند اعتماد و شناختشان از شما سرعت می‌گیرد.

قابلیت خرید از اینستاگرام: استفاده از تگ محصولات

اینستاگرام اخیراً قابلیت تگ محصول و استیکر محصول را به پلتفرم خود افزوده است که در پروفایل‌های بیزینس موجود است و البته فعالسازی آن اندکی زمانبر است و نیاز به تأیید اینستاگرام دارد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که در پست یا استوری بر روی یک محصول ضربه بزنند، اطلاعات بیشتری از آن کسب کنند و برای خرید آن به فروشگاه اینترنتی شما هدایت شوند.

توصیه می‌کنیم این قابلیت را بکار بگیرید تا تجربه خرید جدیدی را به مشتریانتان هدیه دهید. مشتریان بالقوه با دیدن یک محصول می‌توانند آن را بخرند بدون اینکه نیاز باشد برگردند تا لینک بیوی صفحه شما را باز کنند ومحصول را پیدا کنند. استفاده از این قابلیت هم به شدت برای کاربران ساده است، هم علاقه آن‌ها را به خرید و نهایی کردن سفارش بالا برده است. ضمنا مشکل بزرگ اینستاگرام که قرار دادن لینک در زیر پست هست را هم برطرف کرده است.

چطور در اینستاگرام یک مسابقه راه بیندازید؟

برگزاری مسابقه‌های اینستاگرامی یک استراتژی واقعا محبوب برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. برگزاری مسابقه همیشه نتایج بسیار مثبتی داشته به یک دلیل ساده: همه دوست دارند جایزه ببرند. قواعد برگزاری مسابقه در اینستاگرام که باید قبل از برگزاری یک مسابقه نسبت به آن آگاه باشید:

  • باید قوانین داخلی خود را که عموماً درباره محدودیت‌های سنی، مجاز بودن مسابقه یا میزان جایزه وضع شده رعایت کنید.
  • باید قوانین مسابقه و شرایط ورود و خروج به مسابقه را به کاربران شرح دهید.

انواع مسابقات اینستاگرامی کدامند؟

مسابقات اینستاگرامی انواع مختلفی دارد که هرکدام مزایای خاص خود را دارد و بسیاری از کسب و کارها چند نوع مسابقه را با هم ترکیب می‌کنند تا برایشان بهترین نتیجه و بازگشت سرمایه را داشته باشد. انواع مسابقاتی که می‌توانید برگزار کنید عبارت است از:

  • نام یک دوست را در کامنت‌ها بنویسید: این مسابقه برای جذب فالوورهای جدید طراحی شده. کاربران در این مسابقه دوستانشان را که فکر می‌کنند به پیج شما علاقمندند به فالو کردن شما دعوت می‌کنند. این مسابقه برای هر برندی مناسب نیست، ولی شرکت در آن برای کاربران ساده است. برگزاری مسابقه از این نوع، مشارکت پست شما را بسیار بالا خواهد برد.
  • ما را فالو کنید: این مورد خودش می‌تواند جزئی از یک مسابقه دیگر باشد و معمولاً برندها هدف نهایی بزرگ‌تری از این کار را دنبال می‌کنند.
  • کامنت بگذارید: این مسابقه‌ها ممکن است به صورت نوشتن کپشن برای یک تصویر برگزار شود، یا اینکه از کاربران خواسته شود نظر یا تجربه خود را در کامنت به اشتراک بگذارند. بررسی کردن این مسابقه ساده است چون تعداد شرکت کننده‌ها از موارد دیگر کمتر است.
  • مسابقه عکس: شاید بیش‌ترین علاقه کاربران به این نوع مسابقه است. این مسابقه‌ها جوایز جذابی هم دارند. از کاربر خواسته می‌شود که عکس یا ویدئویی که خودش ساخته باشد را احتمالا با یک هشتگ خاص به اشتراک بگذارد. این نوع مسابقه منبع ارزشمندی از محتواهای تولید شده توسط کاربر (User Generated content) است. شما می‌توانید بعدا از این منبع استفاده‌های زیادی ببرید.

آیا باید از پلتفرم‌های مسابقه استفاده کرد؟

قبل از اینکه مسابقه را برگزار کنید، باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از پلتفرم‌های برگزاری مسابقه استفاده کنید یا نه. هرکدام از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

پلتفرم مسابقه برای شما هزینه اشتراک ماهیانه دارد و زمان بیشتری را هم از شما می‌گیرد؛ چون باید صفحه فرود (landing page) طراحی کنید. معنای این حرف این است که مسابقه شما روی اینستاگرام نمی‌ماند و کاربران نباید زیر یک پست کامنت بگذارند، بلکه باید روی لینکی در صفحه شما کلیک کنند و بنابراین مشارکت در جای دیگری اتفاق می‌افتد.

استفاده از پلتفرم مسابقه فواید زیادی دارد. دنبال کردن کاربر و رصد رفتار او در نرم افزار بسیار ساده‌‌‌تر است. بنابراین انتخاب برنده در نرم افزار آسان‌‌‌تر است. حتی اگر بخواهید خیلی از پلتفرم‌ها می‌توانند برنده تصادفی برایتان انتخاب کنند. می‌توانید به آنالیتیکس عالی و در زمان واقعی دسترسی داشته باشید تا ببینید آیا مسابقه به اهداف خود نزدیک شده یا نه. پلتفرم انعطاف بیشتری دارد. مثلا می‌خواهید در مسابقه رای گیری کنید؟ اینجا می‌توانید. حتی می‌توانید به اطلاعات واقعی دقیقی دست پیدا کنید. اطلاعاتی مثل شماره تلفن و آدرس ایمیل مخاطبانتان در صفحه فرود در دسترس شماست. برای شروع و ارزیابی فعالیت در این حوزه می‌توانید پلتفرم‌های ShortStack، Wishpond و Woobox را امتحان کنید.

آنالیتیکس اینستاگرام چه اطلاعاتی را به شما می‌دهد؟

خود اینستاگرام به شما ابزاری برای تحلیل داده‌ها و آنالیتیکس ارائه می‌کند و توسط آن به اطلاعات خوبی دست خواهید یافت. توجه کنید که پنل آنالیتیکس تنها برای اکانت‌های بیزینس اینستاگرام فعال است.

با آنالیتیک اینستاگرام به اطلاعات کارکردی مهمی دست می‌یابید. اطلاعاتی مثل:

  • تعداد کل بازدیدها
  • تعداد کل کلیک‌ها روی وبسایت
  • تعداد دستیابی reach (تعداد اکانت‌های یکتایی که پست‌های شما را دیده‌اند)
  • تعداد impression (تعداد کل دفعاتی که پست شما دیده شده است)
  • عملکرد هر پست، شامل engagement و impression
  • تعداد کل بازدید استوری‌های شما

همچنین قادرید به اطلاعاتی کلیدی در خصوص مخاطبانتان دست یابید، از جمله:

  • تعداد فالوورها و نرخ رشد
  • جنسیت و گروه سنی مخاطبان
  • محل زندگی
  • فعالیت فالوورها، تقسیم شده به روز و ساعت، که به شما ساعت پیک بازدید صفحه‌تان را نشان می‌دهد.

اگرچه که این آنالیتیکس به اندازه پلتفرم‌های دیگر مثل فیس بوک کامل نیست، باز هم اطلاعاتی درباره نحوه فعالیت در اینستاگرام را به شما می‌دهد. شما می‌توانید ببینید که impression، reach و engagement از یک ماه تا ماه دیگر چطور افزایش یا کاهش پیدا کرده است و چطور توانسته موجب ریزش یا رشد تعداد فالوورهایتان شود. با مقایسه و انالیز این اطلاعات قادر خواهید بود ترندها و الگوهایی را شناسایی کنید که موجب می‌شود تلاش‌های بازاریابیتان در درازمدت موثرتر واقع شود.

ساخت یک برنامه استراتژیک کامل برای اینستاگرام

اینستاگرام تبدیل به پلتفرمی شده که همه کسب و کارهای تجارت آنلاین باید از آن استفاده کنند. از امکانات و ویژگی‌های مختلف آن استفاده کنید، محتواهای متفاوتی را پست کنید و مخاطبانتان را به مشارکت دعوت کنید. قطعا در مدت زمان کوتاهی از نتایجی که این کارها دارد شگفت‌زده خواهید شد.

در این مقاله سازیتو سعی کردیم به مهمترین سوالات شما راجع به بازاریابی در اینستاگرام پاسخ دهیم. اطلاعاتی آماری در خصوص ویژگی‌های پست‌های با مشارکت بالا، قابلیت‌های کلیدی اینستاگرام مثل هشتگ، مسابقه، استوری، خرید و تگ محصولات ارائه کردیم و اطمینان داریم با نگارش یک برنامه استراتژیک که همه این ابزارها را در آن گنجانده باشید، می‌توانید نتایج خیره‌کننده‌ای بگیرید. فقط این نکته را فراموش نکنید که در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از هر قابلیت چطور استفاده کنید و آنچه اینجا خواندید، تنها یک راهنما برای کمک به برداشتن قدم‌های اول شما در این راه است.