زمان مطالعه ۹ دقیقه

بهترین نوع بسته بندی محصولات

بهترین نوع بسته بندی محصولات

بسته بندی محصول به ساخت برند کسب و کار شما کمک می‌کند. اما بهترین نوع بسته بندی محصولات چیست؟ چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توانید بهترین بسته بندی را انتخاب نمایید؟


بسته بندی محصول برای محافظت از آن در فرایند حمل و نقل و ارسال است، اما نباید تمرکز خود را صرفا روی محافظت از محصول بگذارید، به راحتی با بسته بندی محصولات‌تان می‌توانید به برندینگ کسب و کارتان کمک کنید و در ذهن مشتریان خود باقی بمانید. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، تجربه‌ی خوبی برای مشتریان خود می‌توانید رقم بزنید و لحظه‌ای به یاد ماندنی برای آن‌ها بسازید.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی چیست؟

بسته‌بندی، سلامت محصول شما تا مقصد را تضمین می‌کند و در عین حال باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند. کوچک‌ترین خطایی در نحوه بسته بندی محصولات‌تان می‌تواند باعث تجربه‌ای ناخوشایند شود.
کسب و کارهای اینترنتی بسیاری از بسته بندی محصولات خود به عنوان فرایندی در جلب رضایت مشتری و بهبود سودآوری، استفاده می‌کنند. برای یک بسته بندی حرفه‌ای باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. بسته بندی شما می‌تواند به شکلی کاربردی طراحی شود و در عین حال برای شما صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد. بسته بندی محصول خود را می‌توانید به شکلی طراحی کنید که هویت محصولتان را مشخص کند و همزمان تبلیغی موثر برای کسب و کارتان باشد.

انواع روش‌های بسته بندی محصول

انواع روش‌های بسته بندی محصول

بسته بندی محصول روش‌های مختلفی دارد که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

جعبه‌های مقوایی برای بسته بندی محصول

احتمالا شما هم جعبه‌های مقوایی که برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود را دیده‌اید. این جعبه‌های مقوایی جز قدیمی‌ترین روش‌های بسته بندی محصول هستند و همچنان افراد بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنند. جعبه‌های مقوایی را با توجه به محصول و کسب و کار اینترنتی خود در شکل و ساختار مختلفی می‌توانید سفارش دهید، علاوه‌بر آن نیازی به نگرانی‌ای درباره‌ی آسیب به محیط زیست نخواهید داشت. زیرا این جعبه‌ها دوباره در چرخه‌ی بازیافت قرار می‌گیرند. البته اگر جعبه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتریان بتوانند از آن‌ها بسته به نیاز خود، دوباره استفاده کنند، ایده‌ای عالی است.
البته باید در نظر داشته باشید که جعبه‌های مقوایی در برابر رطوبت، مقاومت کمتری دارند بنابراین در صورتی که محصول شما مرتبط با مواد غذایی است، این این نوع بسته بندی خودداری کنید. نکته‌ای که در انتخاب جعبه‌های مقوایی باید در نظر بگیرید، ابعاد آن‌هاست. اگر محصول شما شکستنی است حتما جعبه را کمی بزرگتر از ابعاد محصول در نظر بگیرید که قابلیت قرار دادن پوشال در اطراف محصول را داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که ابعاد جعبه آنقدر بزرگ نباشد که محصول در آن قابلیت جا به جایی زیادی داشته باشد زیرا ممکن است در فرایند ارسال، آسیب‌های جدی ببیند.
از جعبه‌های مقوایی به عنوان راهی برای تبلیغ نیز می‌توانید استفاده کنید، زیرا این جعبه‌ها قابلیت شخصی‌سازی شدن را دارند و می‌توانید آن‌ها را در رنگ و طرح دلخواه خود سفارش دهید.

بسته بندی محصول با جعبه‌های پلاستیکی

در بسته بندی مواد غذایی مانند خرما، میوه خشک، پاستیل و… جعبه‌های پلاستیکی زیاد استفاده می‌شوند. این جعبه‌های پلاستیکی بهترین نوع بسته بندی محصولات هستند. این جعبه‌ها وزن کمی دارند و خطر شکستن ندارند.
جعبه‌های پلاستیکی به دلیل نمایش محصول بسیار پرطرفدار هستند، همچنین این جعبه‌ها تنوع زیادی در ابعاد دارند و به هیچ عنوان شما را محدود نمی‌کنند. اگر نمی‌خواهید برای بسته بندی محصولات خود زیاد هزینه کنید، جعبه‌های پلاستیکی گزینه‌ی خوبی برای بسته بندی محصولات هستند.

جعبه‌های سفارشی

جعبه‌های سفارشی

اگر می‌خواهید کمی برای کسب و کار خود هزینه کنید و برندینگ خود را حرفه‌ای آغاز کنید، جعبه‌های سفارشی بسیار خلاقانه هستند. هدف این نوع جعبه‌ها بعد از محافظت از محصول، جلب اطمینان و توجه مشتری است. جعبه‌های سفارشی ویژگی‌های منحصر به فردی مانند جنس و ابعاد دلخواه، امنیت، امکان تبلیغات برند و… دارد.

پلاستیک‌های حباب‌دار در بسته بندی محصول

در ابتدا از پلاستیک‌های حباب‌دار به عنوان سرگرمی استفاده می‌شد، البته هنوز هم این جایگاه خود را از دست نداده‌اند اما الان یکی از بهترین روش‌های بسته بندی در برابر ضربه هستند. اگر در فروشگاه اینترنتی خود محصولاتی با احتمال شکستگی بالا دارید، حتما پلاستیک‌های حباب‌دار را امتحان کنید. 

کاغذهای طرح‌دار بسته‌بندی

کاغذهای طرح‌دار می‌توانند با توجه به محصول یا برندتان طراحی شوند، بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک، محصولات خود را در این کاغذها بسته بندی و ارسال می‌کنند. این کاغذ‌ها بیشتر جنبه‌ی زیبایی دارند و بیشتر برای لباس استفاده می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید کاغذهای طرح‌دار را دور محصول خود بپیچید، آن را با چسب یا نخ ببندید. زمانی که به یکی از شرکت‌های پستی مراجعه کنید بسته‌بندی‌ها را در کارتن‌های مخصوص خود قرار داده و ارسال می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های بسته بندی محصول

مهم‌ترین ویژگی‌های بسته بندی محصول

بسته بندی شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که آن را از بسته بندی دیگر فروشگاه‌ها، متمایز کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد. این قسمت از مقاله را می‌توانید به عنوان یک چک‌لیست استفاده کنید و در فرایند طراحی بهترین بسته بندی برای محصولات خود آن‌ها را در نظر بگیرید.

رنگ بسته‌بندی

رنگ و مدل بسته بندی اولین چیزی است که چشم مخاطب می‌بیند. این فاکتور گاها یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید مشتریان است. دقیقا مثل زمانی که پا در یک کتاب‌‌فروشی می‌گذارید و از روی جلد آن تصمیم به خرید می‌گیرید.
رنگ بسته بندی محصول می‌تواند با توجه به محصول یا رنگ برند تعیین شود. برای انتخاب رنگ بسته بندی می‌توانید از روان‌شناسی رنگ‌ها نیز استفاده کنید. از ابتدای متن بارها به این موضوع اشاره کردیم که بسته بندی محصول یک روش تبلیغاتی مهم برای برند شما می‌تواند باشد.
اگر بسته بندی محصول شما به گونه‌ای طراحی شود که بسیار چشم‌نواز باشد و مشتریان ترغیب به عکس و ویدیو گرفتن از آن شوند، قطعا در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک خواهند گذاشت و افراد جدیدی جذب پیج شما می‌شوند.
برای طراحی بهترین نوع بسته بندی محصولات‌، نیازی نیست که بسته‌بندی‌ای با نقوش زیاد داشته باشید. طرح آن را کاملا با توجه به برند، محصول و مشتری هدف خود باید انتخاب کنید. بسته بندی محصول می‌تواند از جملات تاثیرگذار درست شده باشد، تنها آغشته به یک رنگ به همراه لوگو باشد یا…

با دوام بودن بسته بندی محصول

برای خرید بسته‌بندی، حتما وزن و شکل محصول را در نظر بگیرید. این موضوع بسیار با اهمیت است که در فرایند ارسال جعبه‌ی بسته بندی محصول مچاله یا از هم جدا نشود. هیچ مشتری دوست ندارد وقتی که سفارشش به دستش می‌رسد، با جعبه‌ای آسیب دیده مواجه شود.
البته این موضوع ارتباط مستقیمی با روش ارسال کالایی که انتخاب می‌کنید، دارد. با فروشگاه ساز در سازیتو نیازی به نگرانی بابت بسته بندی و ارسال محصولات خود نداشته باشد. همکاری روناد با فروشگاه‌ساز سازیتو این شرایط را برای فروشگاه‌های اینترنتی به وجود آورده که فرایند جمع‌آوری، بسته بندی و ارسال را بدون دغدغه با صرفه‌جویی در زمان و پول خود، انجام دهید.

آسان باز شدن بسته‌بندی

آسان باز شدن بسته‌بندی

شما زیباترین جعبه‌ی را هم برای بسته بندی محصولات خود انجام دهید، در صورتی که مشتری وادار به خراب کردن جعبه برای باز کردن آن شود، بی‌‌فایده است. همچنین این پروسه ممکن است کمی زمان‌بر شود و مشتری را کلافه کند. 
بنابراین یا بسته بندی محصولات را به گونه‌ای انجام دهید که فرایند باز کردن آن ساده باشد یا در صورتی که زیبایی بسته‌بندیِ طراحی شده در پیچیدگی آن است، یک برگه‌ی راهنما، همراه آن بگذارید تا مشتری به راحتی بتواند بسته بندی را باز کند.

عدم آسیب به محیط زیست

سازگاری با محیط زیست یکی از عواملی است که اگر در نظر بگیرید، محبوبیت بیشتری بین افراد پیدا خواهید کرد. در حال حاضر افراد بسیاری به این موضوع اهمیت می‌دهند و در صورتی که بسته بندی محصولات‌شان پرتی زیادی داشته باشد برایشان ناخوشایند است.
پس از تحقیقات انجام شده، مشخص شد استفاده‌ی بیش از حد از پلاستیک و موادی که قابل بازیافت نیستند، باعث شده که بسیاری از مصرف کنندگان دست از خرید بردارند. برای بسته بندی سازگار با محیط زیست می‌توانید از جعبه کارتنی، بسته بندی محصول با کاغذ و مقوا، بسته بندی انعطاف پذیر و… استفاده نمایید.

چرا بسته بندی محصول اهمیت دارد؟

چرا بسته بندی محصول اهمیت دارد؟

کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با فروشگاه‌های فیزیکی، ارتباط کمتری با مخاطب‌های خود دارند. این موضوع می‌تواند یکی از مزایا یا معایب فروشگاه‌های اینترنتی باشد، همانطور که در زمان شما بسیار صرفه‌جویی می‌شود، این موضوع را باید بپذیرید که امکان لمس محصول یا امتحان کردن آن را از دست خواهید داد. با توجه به دلایل گفته شده، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی، باید حواستان به تنها راه ارتباطی که با مخاطب‌هایتان دارید باشد تا برای آن‌ها تجربه‌ای به یاد ماندنی رقم بزنید و خود را از رقبا متمایز کنید.
بسته بندی بخش مهمی از کسب و کار اینترنتی شماست. به برندهای معروف دنیا نگاه کنید، نایک، آدیداس، اپل و… هر کدام از این برندها بسته‌بندی‌های مخصوص خود را دارند که حتی با دیدن آن‌ها نیز می‌توانید برندشان را به یاد بیاورید.
البته قرار نیست همه‌ی کسب و کارها بودجه‌ای به اندازه‌ی شرکت اپل داشته باشند، اما قطعا شما می‌توانید روش‌های متفاوت و کم‌هزینه‌تری را برای جلب رضایت مشتریان در مراحل سفرشان در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری

به طور کلی به غیر از ظاهری جذاب که باعث جذابیت بسته بندی محصول می‍شود. باید مواردی از جمله؛ سهولت در حمل، باز کردن ساده و سریع، حفظ عمر طولانی‌تر محصول، نمایش واضح برند و… نیز در نظر گرفته شود.
شما با استفاده از طراحی سایت فروشگاهی، می‌توانید محصولات‌تان را در سریع‌ترین زمان به دست مشتریان‌تان برسانید و فرایند ثبت سفارش را برای آن‌ها آسان کنید. در کمتر از یک هفته سایت فروشگاهی خود را بدون دغدغه‌ی خرید هاست، دامنه، قالب سایت و… راه‌اندازی کنید و با توجه به امکاناتی که در اختیارتان قرار خواهد گرفت فقط بر روی فروش‌تان تمرکز کنید.