زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

تأثیر تایید اجتماعی یا social proof در فروش

تأثیر تایید اجتماعی یا social proof در فروش

در روانشناسی فروش اینترنتی، مقوله‌ای تحت عنوان تایید اجتماعی وجود دارد. تایید اجتماعی، ابزاری سودمند برای هر کسب و کاری است. امروزه، تایید اجتماعی نقش بسیار مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی یکی از جنبه‌های مهم روانشناسی جذب مشتری یعنی تایید اجتماعی خواهیم پرداخت. 

 


حتما برای شما پیش آمده که هنگام خرید محصولی دچار شک، تردید و سردرگمی شوید. در این مواقع دوست دارید نظر دوستان و آشنایان‌تان را بدانید و یا با افراد مطلع مشورت کنید. در واقع هنگامی که محصولی از سمت دوست و یا فردی نزدیک به شما معرفی می‌شود، به خرید آن محصول بیشتر ترغیب می‌شوید. 
یکی از ابزارهای تبلیغات برای هر کسب و کاری، تبلیغات از طریق پیشنهادات دوستان و یا خانواده است. ۸۳ درصد مشتریان اعلام کرده‌اند که پیشنهادات دیگران آن‌ها را بیش از پیش به خرید محصول یا استفاده از خدمتی مشتاق کرده است. این موضوع به امر مهمی به نام تایید اجتماعی اشاره دارد. 
تایید اجتماعی، مقوله‌ای جدید در دنیای فروش نیست. بسیاری از کسب وکارها سعی کرده‌اند از طریق تایید اجتماعی، مشتریان هدف خود را جذب کرده و افزایش فروش داشته باشند. چرا که تایید اجتماعی در دنیای رقابتی فروش، ابزاری بسیار سودمندی تلقی می‌شود. در این مقاله به بررسی تایید اجتماعی، اهمیت تایید اجتماعی و راه‌های جذب مشتری از طریق تایید اجتماعی خواهیم پرداخت. 

تایید اجتماعی چیست؟

تایید اجتماعی چیست؟
در ابتدا می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که تایید اجتماعی چیست؟ تایید اجتماعی عبارتی است که در سال ۱۹۸۴ توسط Robert Cialdini مطرح شد. تایید اجتماعی همچنان تحت عنوان تاثیر آگاهی‌بخشی اجتماعی نیز شناخته می‌شود. ایده‌ی پشت این مقوله این است که افراد در موقعیت‌های مشخصی از اعمال و رفتار دیگران تقلید می‌کنند. 
تایید اجتماعی در بازاریابی به شکل‌های مختلف مشاهده می‌شود. هنگامی که مشتریان برای خرید محصول یا استفاده از خدمت اقدام می‌کنند، پیش از نهایی کردن خرید در ابتدا به نظرات، پیشنهادات و تجربیات دیگر مشتریان توجه می‌کنند و سپس با توجه به این نظرات و پیشنهادات خرید خود را نهایی می‌کنند. 
به همین خاطر است که فروشگاه‌های اینترنتی درصدد به دست آوردن نظرات مثبت مشتریان خود هستند. این تایید اجتماعی از سمت مشتریان، تاثیر مهمی بر جلب اعتماد دیگر مشتریان و جذب مشتریان هدف می‌گذارد.

چرا تایید اجتماعی از اهمیت بالا برخوردار است؟

چرا تایید اجتماعی از اهمیت بالا برخوردار است؟
بر اساس آمار و ارقام بدست آمده که در بخش‌های بعدی مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، تایید اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه تایید اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای بسیار سودمند برای جذب مشتری و افزایش فروش شناخته می‌شود و بسیاری از کسب و کار‌ها به دنبال استفاده از این ابزار جذب مشتری هدف هستند. تایید اجتماعی، سبب جلب ‌اعتماد مشتری‌ هدف و افزایش وفاداری مشتریان می‌شود.
 با وجود کسب و کارهای بی‌شمار در حوزه‌ی تخصصی فروش‌تان، باید برند‌تان را متمایز از دیگر برند‌ها رقیب نشان دهید. مشتری هدف هنگام خرید محصول یا استفاده از خدمت، انتخاب‌های بسیاری پیش رو دارد. تایید اجتماعی و بکارگیری درست آن در بازاریابی کسب و کارتان، می‌تواند به خوبی این تمایز را به مشتری هدف نشان داده و سبب جذب مشتری و افزایش فروش شود. در واقع بازاریابان حرفه‌ای در مسیر آسوده‌خاطر کردن مشتریان نگرنان، از ابزار تایید اجتماعی به عنوان تکنیکی برای افزایش ‌نرخ تبدیل‌ استفاده می‌کنند.

۵ منبع تایید اجتماعی

۵ منبع تایید اجتماعی
همانطور که در بخش‌های پیشین مقاله اشاره کردیم، تایید اجتماعی به این معنی است که مشتری شما با بررسی نظرات و رفتار دیگر کاربران نسبت به محصولات و خدمات شما، جذب کسب و کار شما شود. پیش از آنکه به بررسی  منابع تایید اجتماعی بپردازیم، بگذارید مثالی برای‌تان بزنیم. فرض کنید برای مسافرت به شهری رفته‌اید و به دنبال رستورانی می‌گردید تا وعده‌ای غذا بخورید. هنگام بررسی رستوران‌های شهر، چشمتان به داخل و اطراف رستوران‌ها می‌افتد. رستوران‌هایی که فضای داخل و بیرونی آن‌ها مملو از مشتریان است، قطعا نظر شما را جلب می‌کند،  و برعکس رستوران‌های خلوت این تصور را در ذهن شما ایجاد می‌کند که حتما این رستوران از کیفیت غذای خوبی برخوردار نیست که این چنین خلوت و سوت و کور است.  
در این قسمت به 5 منبع تایید اجتماعی اشاره خواهیم کرد. 
مشتریان: تایید اجتماعی‌ای که از سمت مشتریان خود دریافت می‌کنید. این دریافت می‌تواند شامل نظرات مشتریان باشد. 
متخصصان: تایید اجتماعی‌ای که از افرادی که در حوزه‌ی تخصصی شما به عنوان یک منبع مهم شناخته شده‌اند و به عبارتی متخصص حوزه‌ی تخصصی شما هستند، دریافت می‌کنید.
سلبریتی‌ها/ اینفلوئنسر‌ها: تایید اجتماعی‌ای که از سمت سلبریتی‌ها یا دیگر اینفلوئنسرها (برای مثال اینفلوئنسرهای اینستاگرام) دریافت می‌کنید. این دسته از افراد می‌توانند محصولات شما را تهیه کنند و آن را به دیگران پیشنهاد دهند.
دوستان: افرادی که دوست مشتریان و یا بازدیدکنندگان وب‌سایت فروشگاهی شما هستند نیز می‌توانند منبع بسیار خوبی برای دریافت تایید اجتماعی باشند.
مدرک/گواهینامه: گواهینامه (Certification) که تصدیق کند شما در حوزه‌ی تخصصی خود، فرد یا کسب و کاری توانمند و باکیفیت هستید نیز می‌تواند منبعی برای دریافت تایید اجتماعی باشد. 

آمار و ارقام تایید اجتماعی 

آمار و ارقام تایید اجتماعی

 

  1. اکنون که با مفهوم تایید اجتماعی، اهمیت تایید اجتماعی و اصول تایید اجتماعی در جذب مشتری و افزایش فروش آشنا شده‌اید، بد نیست نگاهی به آماری که در سال‌های اخیر در تایید اهمیت تایید اجتماعی منتشر شده است، آگاه شوید.
  2. ۶۱ درصد مشتریان پیش از آنکه محصولی را بخرند و یا از خدمتی استفاده کنند، نظرات آنلاین دیگران را می‌خوانند.
  3. ۹۱ درصد افراد ۱۸-۳۴ ساله، به همان اندازه که به توصیه و پیشنهادات نزدیکانشان اهمیت می‌دهند، نظرات آنلاین دیگر کاربران برای‌شان با اهمیت است.
  4. ۶۳ درصد از مشتریان اعلام کرده‌اند که مشتاق به خرید از وب‌سایت‌های فروشگاهی با ویژگی نظرات محصول و رتبه‌ی محصول هستند.
  5. در نظرسنجی‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط eMarketer انجام شد، ۱۰۰ درصد افراد ۱۸-۲۹ ساله اعلام کردند که پیش از خرید نظرات دیگر مشتریان را بررسی کرده‌اند.

چگونه از تایید اجتماعی در بازاریابی استفاده کنیم؟

چگونه از تایید اجتماعی در بازاریابی اجتماعی استفاده کنیم؟
اکنون با توجه به شناختی که از ماهیت تایید اجتماعی و اهمیت بسیار بالای آن در بازاریابی و فروش آشنا شده‌اید، حتما مشتاقید تا بر روی کسب تایید اجتماعی کسب و کار خود سرمایه‌گذاری کنید. در این بخش قصد داریم به روش‌های کسب تایید اجتماعی برای جذب مشتری و افزایش فروش بپردازیم.


استفاده از نظرات کاربران 

استفاده از نظرات کاربران
بر اساس نظرسنجی سایت Business.com، ۷۷ درصد مشتریان قبل از خرید نظرات آنلاین دیگر مشتریان را بررسی می‌کنند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که نظرات کاربران تا چه اندازه در جذب مشتری و افزایش فروش کسب و کار شما تاثیر خواهد گذاشت. به خصوص اگر صاحب کسب و کار نوپایی هستید، با استفاده از نظرات کاربران و یا تشویق آن‌ها به نوشتن نظر درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان، می‌توانید قدم مثبت و بزرگی برای پیشرفت و توسعه‌ی برند خود بردارید. 
البته نباید این مسئله را فراموش کنید که نظر مثبت کاربران تنها زمانی رقم می‌خورد که شما محصول و خدمت با کیفیت، با قیمت مناسب و سودمند به مشتریان خود ارائه بدهید. بدین ترتیب شاهد دریافت نظرات مثبت مشتریان خود خواهید بود.
برای اینکه نظرات کاربران را ارتقا ببخشید، از آن‌ها بخواهید که همراه با نوشتن نظر، عکس از محصولی که دریافت کرده‌اند را به اشتراک بگذارند. وجود عکس همراه با نظر مثبت کاربر، اعتبار نظر را بالا برده و به سادگی تایید اجتماعی کسب و کارتان را تقویت می‌کنند. 


ایجاد بلاگ 

ایجاد بلاگ
تکنیک دیگری که برای دریافت تایید اجتماعی می‌توانید به کار ببرید این است که برند خود را به عنوان یک برند پیشرو در حوزه‌ی تخصصی فروش خود نشان دهید. برای این کار می‌توانید از ابزار ‌بازاریابی محتوا‌ استفاده کنید. بازاریابی محتوا، یک ابزار بسیار سودمند برای کسب و کارها است تا بتوانند با تولید محتوای ارزشمند مرتبط با محصولات و خدمات‌شان، مشتریان هدف را جذب برند خود کنند. 
تولید محتوا در وب‌سایت فروشگاهی‌تان، به مشتریان نشان می‌دهد که کسب و کار شما فقط بر روی فروش محصولات متمرکز نیست و اهمیت زیادی برای مشتریان و بازدیدکنندگان خود قائل است. 
اگر قصد دارید که از تولید محتوا به عنوان ابزاری برای دریافت تایید اجتماعی استفاده کنید، در ابتدا باید اقدام به ‌راه‌اندازی سایت فروشگاهی‌ خود کنید. اگر ساخت سایت اینترنتی برای‌تان پیچیده به نظر می‌آید و یا مسائل فنی در ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ همچون ‌خرید دامنه‌، ‌اتصال درگاه‌ و... شما را سردرگم می‌کند، می‌توانید از طریق فروشگاه‌ساز سازیتو اقدام به ساخت فروشگاه اینترنتی خود کنید. ساخت سایت فروشگاهی با سازیتو مزایای بسیار زیادی دارد که در ۲۵‌‌ دلیل برای اینکه فروشگاه ساز سازیتو را انتخاب کنید‌ به آن‌ها اشاره کردیم. اما یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه‌ساز سازیتو، ‌هزینه ساخت سایت‌ آن است. شما برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی در سازیتو نیاز به پرداخت وجه اولیه ندارید. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی و با خیال راحت، در سازیتو ثبت نام کنید و امکانات آن را تا ۱۴ روز بررسی کنید و فروش خودتان را آغاز کنید.

تاثیر نظرات اینفلوئنسرها

تاثیر نظرات اینفلوئنسرها
اینفلوئنسر مارکتینگ‌ یکی از روش‌های بسیار مناسب و سودمند برای کسب تایید اجتماعی است. اینفلوئنسرها با توجه به مخاطبان بسیار زیادی که در‌ شبکه‌های اجتماعی دارند و میزان نفوذ بر این مخاطبان، می‌توانند منبع خوبی برای دریافت تایید اجتماعی باشند. 
کافیست اینفلوئنسر‌هایی که در حوزه‌ی مرتبط با فروش شما فعالیت می‌کنند را شناسایی کرده و از آن‌ها بخواهید که با شما در راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی کسب و کار شما همکاری کنند.


نشان دادن نقاط عطف کسب و کار

نشان دادن نقاط عطف کسب و کار
« به جمع ۱۳۱،۰۰۰ فروشگاه سازیتو بپیوندید». این جمله‌ای است که در سایت سازیتو می‌توانید مشاهده کنید. این جمله نشان‌دهنده‌ی این امر است که تعداد کاربرانی که از خدمات فروشگاه‌ساز سازیتو استفاده می‌کنند، عدد بالایی است. در نتیجه همین موضوع سبب کسب تایید اجتماعی می‌شود. 
اگر تعداد مشتریان‌تان بهبود پیدا کرده، فروش‌تان افزایش یافته، در بخشی از صنعتی که فعالیت می‌کنید به موفقیت قابل توجهی دست یافته و... می‌توانید با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. به اشتراک‌گذاری این مسائل، به اعتبار و اصالت کسب و کار شما می‌افزاید و سبب تقویت تایید اجتماعی، جذب مشتری و افزایش فروش می‌شود.

نتیجه‌گیری


در این مطلب به بررسی تایید اجتماعی، اهمیت تایید اجتماعی و کاربرد تایید اجتماعی در فروش پرداختیم. در دنیای رقابتی بازاریابی، تایید اجتماعی به ابزاری موثر برای پیشی گرفتن از دیگر کسب و کار‌ها تبدیل شده است. اگر صاحب کسب و کار هستید، باید بدانید که هر اندازه که بر روی تایید اجتماعی برند خود کار کنید، همان اندازه جذب مشتری و افزایش فروش خواهید داشت. با استفاده از اصول و نکاتی که در این مقاله سازیتو مطرح شد، می‌توانید به صورت جدی، بر روی ابزار تایید اجتماعی کسب و کارتان تمرکز کنید تا در عرصه‌ی فروش در بازار رقابتی، هوشمندانه‌تر عمل کنید.