زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

تبلیغات بنری چیست؟

تبلیغات بنری چیست؟

با ارائه تبلیغات بنری مشتریان جدید جذب فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند. اما چه نکاتی باعث پربازده شدن این نوع تبلیغات می‌شود؟ در این مقاله صفر تا صد این نکات را بررسی کرده‌ایم.


تبلیغات بنری (Banner ad) برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ در فضای اینترنت قرار گرفت که افراد با کلیک روی آن به صفحه‌ی دیگر منتقل می‌شدند. تبلیغات بنری یکی از قدیمی‌ترین تبلیغات آنلاین به حساب می‌آید و در طول تاریخ تغییرات بسیاری در این نوع تبلیغات رخ داده است.

قطعا شما هم این نوع تبلیغات را در ابتدا و انتهای سایت‌های مختلف مشاهده کرده‌اید و اگر نظرتان جلب شده باشه روی آن کلیک کرده‌اید.

تبلیغات بنری چیست؟

تبلیغات بنری چیست؟

بنر تبلیغاتی که به آن بنر وب نیز گفته می‌شود، مدلی از تبلیغات آنلاین است که در صفحات سایت‌ها قرار می‌گیرد. تبلیغات بنری در قالب گرافیکی و فرمت‌های مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو و… برای کاربران نمایش داده می‌شود و در صورتی که کاربر روی آن کلیک کند، به سایت یا صفحه تبلیغ کننده، منتقل می‌شود. هدف تبلیغات بنری‌، رساندن پیام در کوتاه‌ترین زمان، به واضح‌ترین شکل ممکن است. جای دقیقی برای قرار گرفتن تبلیغات بنری در سایت وجود ندارد، شما می‌توانید با توجه به نیازتان این تبلیغ را قرار دهید، به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید کاربر بعد از خواندن یک مقاله، بیشتر جلب تبلیغ شما می‌شود،‌ می‌توانید آن را در انتهای صفحه مورد نظرتان قرار دهید. البته اصولا این تبلیغات برای نتیجه بخش‌تر بودن در قسمت‌های پربازدید سایت قرار می‌گیرند.
در بیشتر موارد تبلیغات بنری به صورت مستطیل و عریض هستند. تجربه کاربران نشان داده است که هر چه این تبلیغات عریض‌تر و باریک‌تر باشند،‌ نرخ کلیک بیشتری دریافت می‌کنند و تاثیرگذاری بهتری دارند. 

انواع تبلیغات بنری

انواع تبلیغات بنری

مهم‌ترین کانال‌های اجرای تبلیغات بنری شامل شبکه نمایش گوگل (GDN)، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، پلتفرم‌های تبلیغ دهندگان و یوتیوب می‌شوند. شما در هر کدام از این کانال‌ها می‌توانید انواع مختلفی از تبلیغات را به کار بگیرید. در ادامه انواع تبلیغات بنری را توضیح خواهیم داد.

  • تبلیغات بنری ثابت: تبلیغات بنری ثابت یا fixed banner از عکس‌های ساده درست می‌شوند که فقط یک لینک به صفحه دلخواه داده می‌شود.
  • تبلیغات بنری متحرک: فرمت این نوع تبلیغات GIF است و متحرک بودن آن‌ها برای تعامل بیشتر است. برای طراحی این نوع تبلیغات از انیمیشن استفاده می‌شود.
  • تبلیغات بنری تعامل: تبلیغات بنری تعاملی‌، یکی از جدیدترین انواع تبلیغات بنری محسوب می‌شود. تعامل در این نوع تبلیغات کاملا دو طرفه است. یعنی با حرکت موس روی  تبلیغات بنری تعاملی، تغییراتی در تبلیغ به جود می‌آید.
  • تبلیغات بنری POP-UP: تبلیغات بنری POP-UP یا پنجره‌های خود باز شونده جزئی از طراحی سایت به حساب می‌آیند. ممکن است در طراحی سایت یک عمل از پیش تعیین شده باشد که کاربر با انجام دادن آن با تبلیغات pop-up مواجه شود. ممکن است شما هم با این تبلیغات رو به رو شده باشید که با وارد شدن در یک سایت، پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود.

دلیل اهمیت تبلیغات بنری

دلیل اهمیت تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به علت مزایای بسیار زیادی که برای کسب و کارها داشته، بسیار مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است. از اصلی‌ترین دلایل اهمیت تبلیغات بنری‌، جذب سریع کاربر به صفحه‌ی تبلیغ شده است. در باقی کمپین‌های تبلیغاتی شما مدت زمان زیادی را باید صرف کنید تا کاربران وارد سایت شما شوند، اما تبلیغات بنری فقط با یک کلیک، ترافیک زیادی برای سایت شما می‌آورد.
یکی دیگر از دلایل اهمیت تبلیغات بنری‌، مربوط به افزایش بازدید از سایت شماست. تبلیغات بنری باعث می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان، برند شما به شهرت قابل توجهی دست پیدا کند. کافی است زمان مناسبی را صرف طراحی تبلیغات بنری خود کنید و برای ارائه این تبلیغات، سایت‌ها مرتبط و با اهمیت را پیدا کنید. در صورتی که اکثر سایت‌های فارسی بنر تبلیغات شما را در سایت خود داشته باشند قطعا کاربران زیادی جذب فروشگاه شما شده، از آن خرید می‌کنند یا برند شما را به یاد می‌سپارند.
اکثر افراد، تصاویر را بسیار راحت‌تر به یاد می‌آورند،‌ بنابراین زمانی که شما بنری با لحن و رنگ برند خود طراحی کنید، بسیار دیرتر از یاد افراد پاک می‌شود و قطعا کاربران نسبت به متن، توجه بیشتری به تصاویر دارند.

مزایای تبلیغات بنری

مزایای تبلیغات بنری

پیش از طراحی تبلیغات بنری‌، بهتر است نسبت به مزایای آن آگاه باشید. مهم‌ترین مزایای تبلیغات بنری شامل قابلیت اندازه‌گیری، بهینه‌سازی قیمت جذب مشتری و ایجاد آگاهی از برند است که در ادامه به این موارد به طور کامل می‌پردازیم.

قابلیت اندازه‌گیری

تبلیغات بنری این امکان را دارند که با نصب UTM روی لینک‌هایشان، متوجه شوید که چه میزان کلیک از این تبلیغ دریافت کرده‌اید. همچنین می‌توانید ادامه‌ی سفر مشتری از طریق آن تبلیغات بنری را بررسی کنید و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، بسنجید که چه تعداد از افرادی که وارد سایت‌تان شده‌اند، از شما خرید کرده‌اند.
تمامی این اطلاعات باعث می‌شود که طراحی بنر تبلیغاتی بعدی خود را بسیار دقیق‌تر انجام دهید تا خطای کمتری صورت بگیرد. یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات بنری، تبلیغات هدفمند یا ریتارگتینگ (retargeting) هستند. این تبلیغات را می‌توانید به گونه‌ای طراحی کنید که فقط به افرادی نشان داده شود که در تبلیغات قبلی، از شما خرید کرده‌اند. در این تبلیغات می‌توانید همان محصولی را تبلیغ کنید که در تبلیغات بنری قبلی، مخاطبین از آن بازدید کرده‌اند اما خرید محصول‌شان، نهایی نشده است. در این صورت، نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کرده و موجب افزایش فروش‌تان می‌شود.

بهینه‌سازی قیمت جذب مشتری

بهینه‌سازی قیمت جذب مشتری را با شاخص CAC یا (Customer Acquisition Cost) باید سنجید. این شاخص بیان می‌کند که شما به ازای هر یک مشتری که از شما خرید کرده است، چقدر هزینه کرده‌اید. این هزینه شامل تمام مواردی که برای تبلیغات انجام داده‌اید، می‌شود. برای محاسبه‌ی این شاخص، هزینه‌ی کامل تبلیغات را تقسیم بر تعداد کل مشتری‌های جذب شده، می‌کنید. با محاسبه این فرمول، متوجه خواهید شد که به ازای هر مشتری، چه مبلغی پرداخت کرده‌اید.
وقتی که شما تبلیغات بنری انجام می‌دهید، یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در نظر بگیرید، CAC است، این شاخص به شما کمک می‌کند، زمانی که تبلیغات بنری را انجام می‌دهید، عواملی مانند اینکه؛ در چه رسانه‌هایی باید تبلیغ کنید، کدام محصول را تبلیغ کنید، از چه CTA استفاده کنید و… را به درستی انتخاب کرده و شاخص CAC را بهینه‌سازی کنید. یعنی در رسانه‌هایی تبلیغات بنری انجام دهید که با هزینه‌ی کمتر، مشتری بیشتری به دست بیاورید و به دلیل اینکه تبلیغات بنری، قابل اندازه‌گیری هستند، این امکان را به شما می‌دهند که تمام اطلاعات به دست آمده را بسنجید و بر اساس نتایج آن، تصمیم بگیرید که باقی بودجه تبلیغات خود را به چه شیوه انجام دهید.

ایجاد آگاهی از برند

یکی دیگر از مزیت‌های بسیار مهم تبلیغات بنری، ایجاد آگاهی از برند است. با هزینه‌ای که برای تبلیغات بنری پرداخت می‌کنید، به میزان زیادی برندتان دیده می‌شود. هنگامی که تبلیغات بنری خود را در سایت‌های معتبر قرار دهید، سایت‌تان ترافیک زیادی دریافت خواهد کرد. این تبلیغات باعث می‌شود که افراد زیادی برند شما را به یاد بسپارند و با شما آشنا شوند.

چگونه تبلیغات بنری حرفه‌ای طراحی کنیم؟

چگونه تبلیغات بنری حرفه‌ای طراحی کنیم؟

طراحی تبلیغات بنری دقیقا مانند دیگر تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی انجام می‌دهید، نیازمند رعایت اصول اولیه‌ی خود است. طراحی تبلیغات بنری به طور کامل طبق سلیقه‌ی شما انجام می‌شود اما نکاتی وجود دارد که باعث اثربخشی بیشتر آن می‌شود و استفاده از آن‌ها ضروری است.

سادگی در تصاویر تبلیغات بنری

تقریبا اکثر افراد با دیدن تبلیغات بنری شلوغ که برای صفحات سایت مزاحمت ایجاد می‌کند، کلافه می‌شوند و تبلیغات را به طور کامل می‌بندند. در چنین شرایطی اگر شما سادگی را در طراحی تبلیغات بنری خود لحاظ کنید، قطعا افراد بیشتری برای نگاه کردن به آن، زمان صرف می‌کنند. البته افراطی بودن در هر کدام از این دو نوع طراحی، موجب کم شدن بازده‌ی تبلیغات بنری می‌شود. زیرا برخی افراد، مینیمال بودن طراحی را با قرار ندادن اطلاعات ضروری، اشتباه می‌گیرند.

استفاده از تصاویر با کیفیت

با کیفیت بودن تصاویرِ به کار رفته در طراحی تبلیغات بنری‌،‌ نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن برند شماست و توجه افراد بیشتری را جلب می‌کند. اگر قصد دارید برای تبلیغات بنری از تصاویر ثابت استفاده کنید، اهمیت کیفیت تصاویر بسیار بیشتر می‌شود زیرا این اولین نقطه تماس چشم مشتری با برند شماست. تصویری که در تبلیغات بنری خود استفاده می‌کنید باید در کمترین زمان و به بهترین شکل، پیام مورد نظرتان را به مخاطب انتقال دهد. در طراحی تبلیغات بنری می‌توانید از رنگ برند خود نیز استفاده کنید، تا با همان رنگ در ذهن مخاطب‌ها ثبت شوید.

به کار بردن کلمه کلیدی

شاید در ابتدا در طراحی تبلیغات بنری‌، این موضوع را در نظر نگیرید. اما بهتر است بدانید که استفاده از کلمه کلیدی در تبلیغات بنری باعث بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو می‌شود. علاوه بر آن مخاطب‌ها فقط در یک عبارت متوجه‌ی محصولی که برای آن تبلیغات انجام داده‌اید می‌شوند. کلمه کلیدی مورد نظر خود را می‌توانید در قالب یک عنوان جذاب روی تبلیغات استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که نوشتن این عنوان کاملا به نوع کسب و کارتان و مشتری هدفی که در نظر گرفته‌اید، بستگی دارد. زمانی که در حال نوشتن عنوان هستید در نظر داشته باشید که با چه کلماتی می‌توانید توجه مخاطب رو به طور کامل جلب کنید.

ایجاد CTA یا فراخوان برای اقدام

گزینه‌ی CTA یا فراخوان برای اقدام همان دکمه‌ای است که شما روی تبلیغات بنری قرار می‌دهید تا مخاطبین با کلیک روی آن، به صفحه‌ی دلخواه شما منتقل شود. دکمه‌ی CTA باید به گونه‌ای نظر مخاطبین را جلب کند که ترغیب به کلیک روی آن شوند و از سایت شما خرید کنند.
در طراحی CTA تمام جزئیات مانند رنگ، برجسته بودن آن و عبارت نوشته شده به افزایش فروش و دیده شدن برندتان کمک می‌کند. حضور این دکمه در تبلیغات باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش ترافیک ورودی سایت می‌شود.

استفاده از لوگو برند

برای افزایش آگاهی از برند، در تبلیغات بنری خود حتما از لوگوی برندتان استفاده کنید. لوگو برند در تبلیغات بنری ثابت می‌تواند گوشه‌ای از تصویر قرار بگیرد اما در صورتی که تبلیغات بنری شما متحرک است می‌توانید لوگوی برند خود را به شکل لوگو موشن نشان دهید. البته بهتر است بیشتر توجه‌تان را روی دکمه CTA قرار دهید و توجه مخاطب را به سمت عوامل دیگری جلب نکنید.

تبلیغات بنری برای چه کسب و کارهایی کاربردی است؟

تبلیغات بنری برای چه کسب و کارهایی کاربردی است؟

همانطور که از ابتدای مقاله بارها درباره‌ی نقش تبلیغات بنری در آگاهی از برند صحبت کردیم، قطعا متوجه شده‌ی اهمیت تبلیغات بنری برای هر کسب و کاری، شده‌اید. نکته‌ی مهم در طراحی تبلیغات بنری این است که، تبلیغ شما بهتر است به صفحه‌ی سایت فروشگاهی‌تان ارجاع داده شود.
زیرا زمانی که مخاطب‌ها شروع به وب‌گردی می‌کنند، تمایلی ندارند که با کلیک روی تبلیغات وارد صفحه‌ی اینستاگرام آن کسب و کار شوند و از طریق دایرکت خرید کنند، ترجیح می‌دهند مستقیم از صفحه‌ی فروشگاه اینترنتی آن برند خرید خود را انجام دهند.
شما با سازیتو می‌توانید در کمتر از ۱۰ روز، سایت فروشگاهی خود را طراحی کرده و از تمام امکانات آن استفاده کنید. بعد از ساخت سایت فروشگاهی‌تان می‌توانید تبلیغات بنری خود را در ابتدا در صفحه‌ی اصلی سایت فروشگاهی خود قرار دهید تا افراد فقط با یک کلیک به محصول جدیدی که تبلیغ کرده‌اید، برسند.
پس از آن، همان بنر را می‌توانید در سایت‌های معتبر قرار داده تا سرنخ یا لید جدید به جمع‌آوری کنید. پیش از شروع کمپین تبلیغاتی، حتما از تکمیل بودن سایت فروشگاهی‌تان، اطمینان حاصل کنید زیرا در شرایطی که مخاطبین با سایتی بی‌روح و ناقص مواجه شوند، سریعا از آن خارج شده و دیگر به تبلیغات شما توجه نخواهند کرد، همچنین شما شانس خود را برای جذب مشتری جدید از دست خواهید داد.
فروشگاه ساز سازیتو به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید دامنه و هاست در سریع‌ترین زمان سایت فروشگاهی خود را برای رسیدن به افزایش فروش، راه‌اندازی کنید

نتیجه‌گیری

روش‌های بسیاری برای تبلیغات برند و محصولات شما وجود دارد، اما یکی از قدیمی‌ترین و پربازده‌ترین تبلیغات، تبلیغات بنری است که قطعا شما هم در طول روز زیاد با آن مواجه شده‌اید. تبلیغات بنری در ابتدا بیشتر در خیابان‌ها دیده می‌شد هرچند همچنان جایگاه خود را از دست نداده‌اند اما با وارد شدن این تبلیغات در دنیای دیجیتال، افراد بیشتر طرفدار آن شدند.
شما در کمترین زمان می‌توانید تبلیغات بنری خود را در سایت فروشگاهی سازیتویی خود قرار داده اخبار جدید کسب و کارتان را به مخاطبین خود اطلاع دهید.