زمان مطالعه ۱۴ دقیقه

تبلیغات موثر در فروش – چگونه با تبلیغات موثر، مشتری جذب کنیم؟

تبلیغات موثر در فروش – چگونه با تبلیغات موثر، مشتری جذب کنیم؟

تبلیغات موثر، می‌تواند سبب جذب مشتری شود. اما چگونه می‌توان تبلیغات موثر در کسب و کار را به کار برد تا سبب افزایش فروش و جذب مشتری شود؟ در این مقاله، صفر تا صد تبلیغات موثر در فروش را به شما آموزش خواهیم داد. 


در خیابان که راه می‌روید یا در خانه نشسته‌اید، همواره با تبلیغات سر و کار دارید. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حتما از اهمیت تبلیغات موثر در فروش و جذب مشتری آگاهید. 
 کسب‌وکارهای کوچکی که به دنبال رشد سریع مشتریان خود و افزایش درآمد خود هستند، باید در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند تا در میان مخاطبان بیشتری، نسبت به برند خود آگاهی ایجاد کنند. روش‌های تبلیغاتی مختلفی وجود دارد که کسب و کار کوچک شما می تواند از آن‌ها استفاده کند. می‌توانید روی پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از جمله فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و گوگل ادوردز تمرکز کنید.
همچنین می‌توانید رسانه‌های تبلیغاتی سنتی‌تری از جمله روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون محلی را انتخاب کنید. سرمایه گذاری استراتژیک در تبلیغات برای کسب و کار کوچک شما می تواند منجر به بازگشت سرمایه بالا شود و کسب و کار جدید ارزشمندی را برای شرکت شما به ارمغان بیاورد.
در این مقاله همراه ما باشید، تا با مواردی همچون تبلیغات موثر در فروش، نقش تبلیغات در کسب و کار و روش‌های تبلیغات برای جذب مشتری آشنا شوید. 

تبلیغات موثر چیست؟

تبلیغات موثر در فروش چیست؟
تبلیغات، عبارت است از ایجاد پیام و استفاده از تکنیک‌های مختلف روان‌شناختی برای ترغیب کسی به اقدام برای خرید یک محصول یا خدمات.
تبلیغات موثر، باعث جذب مشتریان بالقوه می‌شود و آن‌ها را از محصولات یا خدمات شما آگاه می کند. در حالت ایده‌آل، تبلیغات موثر باید توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کند و آنها را به استفاده از محصول شما ترغیب کند. صرف نظر از روش تبلیغاتی شما، تبلیغات باید واضح باشد و به طور مداوم و منحصر به فرد کسب و کار شما را منعکس کند.

نقش تبلیغات در جذب مشتری

نقش تبلیغات در جذب مشتری
کسب‌وکارها از تبلیغات در جهت تأثیرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده برای رسیدن به یک هدف خاص مانند افزایش آگاهی از برند، بهبود ترافیک صفحه سایت فروشگاهی یا افزایش فروش استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از روش‌های تبلیغات می توانند کم هزینه یا رایگان باشند، کمپین‌های تبلیغاتی حرفه‌ای اغلب به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارند.
بنابراین، یک کمپین تبلیغاتی موثر برای رشد کسب و کار ضروری است، هم برای افزایش درآمد و هم برای به حداقل رساندن هزینه‌ها برای به حداکثر رساندن سود.

مزایای اصلی تبلیغات موثر

 

  1. افزایش آگاهی نسبت به برند و محصولات
  2. متمایز شدن از رقابت
  3. جذب مشتریان فعلی و بالقوه
  4. آموزش به مشتریان کسب و کار شما
  5. افزایش حجم فروش و بازگشت نرخ سرمایه
  6. بهبود "تصویر" موقعیت برند شما
  7. پشتیبانی از سایر عملیات تجاری

ویژگی‌های تبلیغات موثر 

ویژگی‌های تبلیغات موثر در فروش و جذب مشتری
هنری فورد می‌گوید: «شخصی که برای صرفه‌جویی در هزینه، تبلیغات را متوقف می‌کند، کسی است که ساعت خود را متوقف می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کند.» مهمتر از آن، شخصی که بدون استراتژی تبلیغاتی موثر تبلیغ می کند، شخصی است که در انتظار شکست است.
استراتژی‌های تبلیغات برای جذب مشتری، طرح‌هایی هستند که به کسب و کارها کمک می‌کنند تا محصولات یا خدمات را به مصرف کنندگان بفروشند. محصولات جدیدی که وارد بازار می شوند یا محصولات قدیمی که باید به بازار عرضه شوند باید با یک کمپین تبلیغاتی موثر همراه باشند.
بنابراین ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی موثر در کسب و کار چیست؟ در اینجا 9 ویژگی وجود دارد:

  1. به دنبال مشتری هدف است
  2. جلب توجه می کند
  3. باعث به وجود آمدن ارتباطات می‌شود
  4. مخاطبان هدف را درگیر می‌کند
  5. مرتبط با برند است
  6. اعتماد، نکته‌ی کلیدی آن است
  7. دارای فراخوان عمل یا کال تو اکشن (call to action) است
  8. کوتاه و جذاب است
  9. به آسانی در خاطر مخاطبان می‌ماند.

انواع تبلیغات

انواع تبلیغات
کسب و کارهای کوچکی که به دنبال افزایش درآمد خود از طریق تبلیغات موثر هستند، باید مطمئن شوند که تبلیغاتی را انتخاب می‌کنند که متناسب با بودجه آن‌ها باشد و برای مدل کسب و کار آن‌ها منطقی باشد. در اینجا برخی از بهترین انواع تبلیغات برای افزایش فروش مورد استفاده توسط مشاغل کوچک برای تبلیغ یک محصول، خدمات یا محتوا آورده شده است:

تبلیغات در شبکه های اجتماعی


تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، انتخابی محبوب برای کسب و کارهای کوچک است، زیرا هزینه آن نسبتا مقرون به صرفه است و می‌توانید با این نوع تبلیغات به مخاطبان هدف بسیاری دسترسی پیدا کنید. 
به عنوان مثال، اگر صاحب یک فروشگاه خرده‌فروشی هستید، می‌توانید از گزینه‌های هدف‌یابی تبلیغات برای محدود کردن مخاطبان استفاده کنید تا فقط به افرادی که دارای جمعیت خاصی هستند و در شعاع خاصی از فروشگاه شما زندگی می‌کنند، تبلیغات اجتماعی شما ارائه شود.
چند شبکه اجتماعی مختلف وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی را برای تبلیغات موثر برای جذب مشتری انتخاب کنید، از جمله:

  1. فیس‌بوک
  2. تلگرام
  3. اینستاگرام 
  4. لینکدین 
  5. توییتر


تبلیغات به ازای هر کلیک 


تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات خود کلیک می‌کند، معمولاً از طریق موتور جستجو، مبلغی را پرداخت می‌کنند.
رایج‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات PPC عبارتند از Google Ads و Bing Ads.


تبلیغات موبایل


تبلیغات موبایلی نوعی از تبلیغات دیجیتالی است که در آن تبلیغات فقط بر روی دستگاه‌های تلفن همراه از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ارائه می‌شود. تبلیغات موبایلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تبلیغات نمایشی موبایل
  2. تبلیغات جستجوی موبایل
  3. ویدیوهای موبایل
  4. تبلیغات اپلیکیشن موبایل، که برای دانلود برنامه یک برند طراحی شده است
  5. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی که فقط در دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌شود

داشتن یک استراتژی تبلیغات موبایلی می‌تواند برای کسب و کار کوچک شما مفید باشد. 84 درصد از مشتریان بزرگسال زیر 30 سال، با استفاده از دستگاه تلفن همراه خرید آنلاین می کنند.

تبلیغات چاپی 


قبل از ظهور تبلیغات دیجیتال، تبلیغات چاپی روش اصلی تبلیغات برای مشاغل کوچک بود. اکنون، درآمد تبلیغات چاپی در حال کاهش است و به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک ممکن است متوجه شوید که هزینه آن بسیار بیشتر از هزینه تبلیغات دیجیتال و اجتماعی است.
تبلیغات چاپی شامل آگهی‌های روزنامه، آگهی‌های مجلات و تبلیغات در بروشورها و آگهی‌ها می باشد.


تبلیغات پخش


تبلیغات پخش، شامل رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو است. در حالی که تبلیغات پخش، به ویژه تبلیغات تلویزیونی، ممکن است برای مشاغل کوچک هزینه بالایی داشته باشد، اگر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی محلی در نزدیکی خود داشته باشید، ممکن است هزینه مقرون به صرفه‌تر باشد و مخاطبان هدف بسیاری می‌توانند با کسب و کار محلی شما آشنا شوند. 


تبلیغات خارج از منزل 


تبلیغات خارج از منزل، به هر گونه تبلیغاتی اطلاق می‌شود که وقتی افراد خارج از خانه هستند در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرد. این نوع تبلیغات شامل تبلیغات بیلبورد، تابلوهای دیجیتال، تبلیغات حمل و نقل (مانند اتوبوس، تبلیغات قطار، تبلیغات ایستگاه مترو و غیره) و تبلیغات در اماکن ورزشی است. تبلیغات خارج از خانه می‌تواند بسیار گران و هزینه‌بر باشد، بنابراین مطمئن شوید که این نوع تبلیغات با بودجه تبلیغاتی شما مطابقت دارد.

تبلیغات پستی مستقیم


تبلیغات پستی مستقیم، شامل همه اشکال تبلیغاتی است که از طریق پست به خانه افراد تحویل داده می‌شود. این نوع تبلیغات شامل بروشورها، کاتالوگ‌ها و خبرنامه‌ها می‌شود.

بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری

بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری

استفاده از کلمات کلیدی


از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی در جستجو‌ی گوگل استفاده کنید .به یاد داشته باشید، کلمات کلیدی به رتبه‌بندی بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک می کنند. اگر بخواهید با استفاده از گوگل یک تبلیغات انجام دهید، اما از هیچ کلمه کلیدی در تبلیغ خود استفاده نکند، تبلیغات شما می‌تواند بی‌تاثیر باشد.
یک کسب و کار کوچک می‌تواند از کلمات کلیدی در حوزه‌ی فروش یا محصول خود هنگام تبلیغات استفاده کند، به خصوص اگر محصول در یک بازار خاص باشد.


حل کردن مشکلات مشتریان


فراموش نکنید که شما باید مشکلی را برای مخاطب خود حل کنید. محصول یا خدمات شما یک مشکل به خصوصی را حل می‌کند و لازم است بدانید که تبلیغات باید به مخاطب بگوید که چگونه محصول یا خدمات شما راه‌حل است و می‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند. 


برای مثال، یکی از مشکلاتی که بسیاری از صاحبان کسب و کارها و آنلاین‌شاپ‌ها با آن درگیر هستند، وجود موانعی برای افزایش فروش در اینستاگرام است. چرا که اینستاگرام، تنها بستری برای حضور و معرفی برند است، نه فروش و پیشرفت کسب و کار. 
به همین دلیل، طراحی سایت فروشگاهی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصول رشد و افزایش فروش یک کسب و کار است. اما با وجود مسائل تخصصی و فنی در حوزه‌ی ‌طراحی فروشگاه اینترنتی‌، همچون ‌خرید دامنه، اتصال درگاه و... بسیاری از افراد سردرگم شده و در نهایت نمی‌توانند سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنند. 
فروشگاه‌ساز سازیتو، برای حل مشکلات راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، با ارائه‌ی خدمات و مزایای بسیاری، به کسب و کارهای کوچک و نوپا کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانش فنی و با هزینه‌ی ساخت سایت رایگان، تنها در عرض 15 دقیقه، بتوانید سایت فروشگاهی خود را ساخته و فروش خود را آغاز کنید. 


سوال بپرسید


از مخاطبان خود سوالات مهم بپرسید. سوال پرسیدن، مشتریان را درگیر می کند و آن‌ها را به فکر فرو می‌برد.
 

تست‌مونیال و رضایت از مشتری‌های‌تان را منتشر کنید.


با اجازه دادن به مشتریان راضی که به جای شما صحبت کنند، می‌توانید پیام تبلیغاتی شخصی‌سازی شده و مرتبط ارائه دهید. به‌علاوه، داشتن چنین تفسیری در دنیای واقعی از محصول یا خدمات شما، شما را معتبرتر می‌کند.
دلیل اینکه مشتریان، سایت‌های فروشگاهی که دارای بخش نظرات مشتریان هستند را بسیار دوست دارند، این است که این فروشگاه‌های اینترنتی پلتفرمی کامل از نظرات مشتریان در مورد یک محصول یا خدمات هستند که به مشتریان کمک می‌کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.


احساس ضرورت ونیاز را در تبلیغات خود ایجاد کنید.


استفاده از لحن فوری باعث می شود مشتریان احساس کنند که در زندگی خود به یک محصول نیاز دارند. برای ایجاد چنین احساسی در مشتری، حتما از فراخوان عمل یا کال تو اکشن (call to action)  استفاده کنید. 

نباید‌های تبلیغات

نباید‌های تبلیغات
مراقب باشید. اشتباهاتی وجود دارند که می‌توانید در فرایند تبلیغات موثر در کسب و کار خود انجام دهید. این اشتباهات می‌توانند در تمامی انواع تبلیغات شکل بگیرند.

بی‌مرتبط با کسب و کارتان صحبت نکنید

از تلاش برای مرتبط کردن کسب و کار و تبلیغات خود با چیزهایی که هیچ ارتباطی با کاری که انجام می‌دهید ندارند، خودداری کنید. برای مثال اگر کسب و کار شما در حوزه‌ی فروش اینترنتی اکسسوری است، در مورد اکسسوری صحبت کنید، انواع اکسسوری‌ها را نشان دهید و توضیح دهید که چگونه یک فروشگاه اینترنتی معتبر  در حوزه‌ی فروش اکسسوری هستید. عکس حیوانات و نوزادان را نشان ندهید.
مهم نیست که در کتاب‌های دیگر چه خوانده‌اید، حیوانات و نوزادان ممکن است توجه مردم را به خود جلب کنند، اما این موجودات بامزه  به شما کمکی به فروش نمی‌کنند.

از بخر! بخر! بخر! خودداری کنید


سعی نکنید در تبلیغات خود فروش زیادی داشته باشید. باید نسبت به مسیر خرید مشتری که از شناخت شرکت شما تا خرید محصول یا خدمات شما است، آگاه باشید. تبلیغات موثر برای جذب مشتری، به افراد درباره نام تجاری شما می‌گوید و شروع به هدایت آنها در مسیر تبدیل شدن به مشتری می‌کند.


نظرات منفی را پنهان نکنید


به عنوان یک کسب و کار، نمی‌توانید همه را از برند خود راضی نگه دارید - این یک واقعیت است. هر از گاهی، نظرات و نقدهای منفی در مورد محصولات و/یا خدمات خود دریافت خواهید کرد، خواه صحت داشته باشند یا خیر. بهترین راه برای مقابله با چنین نظراتی حذف آنها نیست، بلکه پاسخگویی مودبانه به آنها است تا به عموم اطلاع دهید که شما با مشکل روبرو هستید. 
این امر به ویژه هنگامی که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می کنید بسیار مهم است. همیشه یک مشتری قبلی وجود خواهد داشت که دائماً نظرات منفی را روی پست‌های شما می نویسد. 


با مشتریان بحث نکنید


قرار گرفتن در معرض دید عموم به عنوان یک کسب و کار، چالش برانگیز است. نه تنها هرگز حق با شما نیست، بلکه نمی توانید/نباید با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی بحث کنید.
سایر مشتریان بالقوه آن را به عنوان یک حرکت بی ادبانه می‌بینند، و هیچ‌وقت از شما خرید نخواهند کرد. هرگز با مشتریان بحث نکنید، و خواهید دید که شبکه‌های اجتماعی شما رشد خواهند کرد.


از رقبای خود بدگویی نکنید


راه‌هایی برای رقابت در صنعت وجود دارد، بدون اینکه از رقبای خود بدگویی کنید. این عمل سبب می‌شود تا مشتریان شما این حرکت‌تان را نامناسب دانسته و نظرشان نسبت به کسب و کار شما منفی شود. 


همه جا تبلیغ نکنید

تنها به دنبال این باشید که کدام یک از گزینه‌های رسانه‌های مختلف بیشترین خوانندگان را در گروه های هدف شما دارند، سپس تمام بودجه‌ی خود را صرف آن کنید. اگر بودجه محدودی دارید، نباید پول خود را در نشریات عمومی هدر دهید.


زیاده روی در تبلیغات

تبلیغات زیاد ایجاد نکنید. از پول خود برای ایجاد چند تبلیغ واقعا خوب استفاده کنید. روی آثار هنری برتر سرمایه گذاری کنید. وقت بگذارید و بنویسید. تبلیغاتی هوشمندانه و دلپذیر که مردم از خواندن آن لذت ببرند. تبلیغات موثر برای کسب و کار خود را جالب و آموزنده کنید.

تکنیک‌های تبلیغات برای افزایش فروش 

تکنیک‌های تبلیغات برای افزایش فروش 
برای استفاده از تبلیغات موثر برای کسب و کار و افزایش فروش، لازم است نکاتی را رعایت کنید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین تکنیک هایی که تبلیغ کنندگان برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید یا انجام کاری استفاده می کنند، اشاره می‌شود.

فراخوان عمل یا کال تو اکشن


حتما از فراخوان عمل استفاده کنید. "امروز بخرید!" یا "اکنون از این کد تخفیف استفاده کنید " – اینگونه عبارات، همه شک و تردیدها را در مورد مراحل بعدی خرید برای مشتریان برطرف می کند.


مطالبه


به مشتری اطلاع دهید که محصول چگونه کار می کند یا چه کمکی به آن‌ها می‌کند.


بازی‌ها و فعالیت‌ها


قرار دادن یک آگهی تبلیغاتی موثر در کسب و کار در قالب یک بازی، می تواند راهی سرگرم کننده برای مشتریان شما باشد تا با یک محصول بیشتر آشنا شوند و زمان بیشتری را با آن بگذرانند.


شوخ طبعی


استفاده از تبلیغاتی که باعث خنده مشتری می شود می تواند توجه آن‌ها را جلب کند و خاطره‌انگیز باشد.


تهییج


استفاده از کلماتی مانند شگفت‌انگیز و باورنکردنی باعث می‌شود محصولات برای مشتریان، واقعاً هیجان‌انگیز به نظر برسند.


بایدها


به مشتریان خود پیشنهاد کنید که باید محصول را داشته باشند تا خوشحال و راضی باشند.


احساس ترس


استفاده از یک محصول برای حل مانع یا مشکلی که مشتریان شما نگران آن هستند، می‌توانند نمونه‌ی خوبی برای استفاده از تبلیغات موثر برای افزایش فروش باشد. مانند تبلیغات خمیردندان برای بوی بد دهان.


جوایز، قرعه کشی و هدایا


با استفاده از شانس بردن جایزه برای جلب توجه مشتریان


تکرار


یک پیام یا ایده را تکرار کنید تا در خاطر مشتریان شما بماند.


فروش و قیمت


نمایش یا اعلام قیمت با تخفیف، می‌تواند ظاهر یک محصول را بهتر کند.


جذابیت حسی


استفاده از تصاویر و صداها برای جلب توجه حواس: بینایی، لامسه، چشایی و غیره.

نتیجه‌گیری


تبلیغات موثر در کسب و کار، می‌تواند همچون آسانسوری، شما را از طبقه‌ی اول کسب و کارتان تا هر طبقه‌ای که مقصدتان است، ببرد. اما پیش از هر چیز، آگاهی به نکات و اصول تبلیغات موثر در جذب مشتری، لازم و ضروری است. در این مقاله، به صفر تا صد تبلیغات موثر در فروش و روش‌های تبلیغات برای جذب مشتری و افزایش فروش اشاره کردیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله سازیتو، مسیر کسب وکارتان را با قدرت جلو ببرید.