زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

چطور اعتماد مشتریان را جلب کنیم؟ 10 روش موثر جلب اعتماد مشتری

چطور اعتماد مشتریان را جلب کنیم؟ 10 روش موثر جلب اعتماد مشتری

جلب اعتماد مشتری، امری پیچیده نیست. اما برای اینکه بتوان اعتماد مشتری را جلب کرده و آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنیم، باید حواسمان به نکات ساده اما مهم افزایش اعتماد مشتری باشد. در این مقاله به این نکات می‌پردازیم.



قدرت اعتماد را دست کم نگیرید. مخصوصا، زمانی که آمارها نشان می‌دهند که 83 درصد از مشتریان اعلام کرده‌اند که زمانی که به یک برند یا کسب و کار اعتماد می‌کنند، آن برند را به دیگران نیز معرفی می‌کنند. اعتماد سبب ایجاد بازاریابی دهان به دهان مثبت شده و وفاداری مشتریان به برند شما را افزایش می‌دهد. در نتیجه، کسب و کار شما روز به روز گسترش یافته و رشد می‌کند. 


جلب اعتماد مشتری، یکی از فاکتورهای اصلی و اساسی موفقیت هر کسب و کار است. اما چگونه یک کسب و کار به نقطه‌ای می‌رسد که مشتریان به اندازه کافی به آن اعتماد می‌کنند؟ اگرچه جلب اعتماد مشتری چیزی نیست که بتوان یک شبه انجام داد، اما گام‌های عملی وجود دارد که می‌تواند راه را برای رسیدن به این هدف هموار کند. در این مقاله، قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و آن‌ها را بیش از پیش به برند خود جذب کنید. 

 

اعتماد مشتری چیست و چرا مهم است؟

اعتماد مشتری چیست و چرا مهم است؟
اعتماد مشتری یک رفتار متقابل نسبت به چیزی است که آنها از شما دریافت می‌کنند و این امر زمانی رخ می‌دهد که شما نیازهای مشتری خود را درک کرده، به آنها احترام بگذارید و خدمات مرتبط را ارائه دهید. جلب اعتماد مشتری نه تنها برای وفادار ساختن آن‌ها و بازگشت آن‌ها مهم است، بلکه برای تبدیل آن‌ها به سفیران برند شما تاثیر بسیاری دارد. 


دانستن چگونگی ایجاد اعتماد مشتری و جلب اعتماد مشتری در فضای کسب و کار امروزی، امری حیاتی است. کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند در حیطه‌های سخت مورد نیاز برای جلب اعتماد مشتریان خود قرار بگیرند، پتانسیل خود را محدود می‌کنند.


امروزه، مشتریان به طور فزاینده‌ای در مورد تصمیمات خرید خود زرنگ و بدبین هستند. بر اساس تحقیقات HubSpot، اکنون بیش از نیمی از مشتریان (55٪) کمتر از قبل به برندها اعتماد دارند. مسلماً، این یک آمار بسیار ناامید کننده است. به همین دلیل، اهمیت افزایش اعتماد مشتری بیش از همیشه بالا می‌رود. 

چگونه اعتماد مشتری را جلب کنیم؟ 10 روش موثر جلب اعتماد مشتری

چگونه اعتماد مشتری را جلب کنیم؟ 10 روش موثر جلب اعتماد مشتری
همانطور که گفتیم، جلب اعتماد مشتری پیچیده نیست، اما از طرف دیگر، کاری نیست که شبه انجام شود. برای افزایش اعتماد مشتری باید با نکات مهمی آشنا شوید و هر روز برای آن تلاش کنید. در ادامه به 10 روش موثر افزایش اعتماد مشتری اشاره می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. 

داستان خود را بگویید 

داستان خود را بگویید 
برای جلب اعتماد مشتری، داستان بگوییم؟ بله. همواره در خاطر داشته باشید که گفتن داستان کسب و کارتان بخش مهمی از ساخت یک برند است. این کار نحوه نگرش مخاطبان به کسب و کار شما را شکل می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد فراتر از محصولات و خدمات‌تان به شما نگاه کنند و بفهمند که شما چرا و چگونه کسب و کار خود را شکل داده‌اید.


اگر بتوانید تاریخچه، تخصص و جوایز برند خود را به مخاطب نشان دهید، در مسیر توسعه برندی هستید که مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. برندی که به دلیل رویکرد، ارزش‌ها و اصالتش مورد علاقه مخاطبانش است.
قطعا برای شما پیش آمده که وقتی با شخصی احساس صمیمیت می‌کنید، به طور طبیعی جذب او شوید. در تجارت هم دقیقاً همینطور است. هنگامی که مخاطبان با برند شما احساس صمیمیت کنند، جذب کسب و کار شما شده و می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. 

صادق و شفاف باشید 

صادق و شفاف باشید 
اگر می‌خواهید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، هیچ میانبری وجود ندارد. شما باید این اعتماد را به دست آورید. اما چگونه؟ یک نقطه شروع عالی این است که در مورد محصولات خود و آنچه مشتریان بالقوه می‌توانند از شما به عنوان یک شرکت انتظار داشته باشند، شفاف و صادق باشید. ادعاهای اغراق‌آمیز در مورد اینکه چگونه بهترین و بی‌نقص‌ترین محصولات و خدمات را ارائه می‌دهید را فراموش کنید. همانطور که گفتیم امروزه مشتریان، هنگام خرید محصول یا خدمت عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند و به دنبال هیاهو نیستند. برای افزایش اعتماد مشتری، تنها کافیست صادق و رک باشید. 


تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان خود را - از جمله قیمت‌گذاری واضح و حتی محدودیت‌ها - در اختیار آن‌ها قرار دهید تا به آن‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنید. هرچه مشتری بیشتر احساس راحتی کند، احتمال بیشتری دارد که به کسب و کار شما اعتماد کرده و دوباره و دوباره به برند شما مراجعه کند. 

مخاطب هدف خود را بشناسید

مخاطب هدف خود را بشناسید
چگونه برای جلب اعتماد مشتری، مخاطب خود را بشناسیم؟ پیشتر، تحقیقات بازار به عنوان یک حقه به حساب می‌آمد. اما در عصری که مصرف‌کنندگان خواهان تجربه شخصی به جای یک رویکرد یکسان هستند، بررسی و تحقیق مهم‌تر از همیشه است.


انجام تحقیقات کامل در مورد نیازهای مشتریان، مسائل مشترک و نقاط ضعف آن‌ها به شما کمک می‌کند تا راه حل‌ها و پیام‌های متناسب با آن‌ها را به صورت کاملا فردی و شخصی‌سازی‌شده ایجاد کنید.


اگر بتوانید نشان دهید که درک عمیقی از نیازهای آن‌ها دارید و خدماتی را ارائه می‌دهید که نه تنها مشکلات آن‌ها را حل می‌کند، بلکه ارزش افزوده‌ای نیز ارائه می‌دهد، مشتریان شما به احتمال زیاد به شما اعتماد خواهند کرد. 

نظرات مثبت را به اشتراک بگذارید

نظرات مثبت را به اشتراک بگذارید
به نظر شما کارفرمایان، کارمندان و مصرف‌کنندگان چه وجه اشتراکی دارند؟ همه‌ی این گروه‌ها برای اینکه بفهمند افرادی که با آن‌ها سر و کار دارند قابل اعتماد هستند یا خیر، به مرجع و منبع نیاز دارند.


آخرین باری که بدون بررسی نظرات آنلاین در سایت فروشگاهی یک برند یا برای مثال غذای یک رستوران در اسنپ‌فود، اقدامی انجام دادید چه زمانی بود؟ احتمالا خاطرتان نباشد، چرا که در نهایت توصیه‌های دهان به دهان و نظرات دیگران مهم هستند.
ما به تجربیات دیگران در مورد یک کسب و کار راحت‌تر اعتماد می‌کنیم. نظرات آنلاین می‌تواند به مشتری کمک کند تا یک تصویر و ذهنیت قوی و فوری از کالاهای یک برند و اعتبار خدمات مشتری آن‌ها ایجاد کند.


طبق تحقیقات، از هر 10 نفر 9 نفر می‌گویند که به آنچه که یک مشتری در مورد کسب و کار می‌گوید بیشتر از آنچه که آن کسب و کار در مورد خودش می‌گوید اعتماد دارند و 95٪ از مردم اعلام کرده‌اند که نظرات - چه مثبت و چه منفی - بر تصمیمات خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد. واضح است که امروزه بررسی‌ها، بخش بزرگی از فرآیندهای تصمیم‌گیری ما هستند.


به طور متوسط، یک مشتری قبل از اینکه به یک شرکت اعتماد کند، باید 10 نظر را بخواند. بنابراین با نمایش نظرات مثبت ویرایش نشده به صورت برجسته در سایت فروشگاهی خود، به اشتراک گذاشتن بازخورد مثبت در کانال‌های رشبکه‌های اجتماعی و پاسخ سریع و حرفه‌ای به نظرات مثبت (و مخصوصا نظرات منفی!) برای ایجاد یک منبع سالم اعتماد، از قدرت توصیه‌ها استفاده کنید.
فراموش نکنید که مشتریان خوشحال خود را تشویق کنید تا نظرات‌شان را بنویسند چرا که آن‌ها نقش زیادی در فرآیند تصمیم‌گیری دیگر مخاطبان شما دارند.

ویدیوهای رضایت مشتری ایجاد و به اشتراک بگذارید

ویدیوهای رضایت مشتری ایجاد و به اشتراک بگذارید
اگر به دنبال جلب اعتماد مشتریان‌تان هستید و می‌خواهید قدم محکم‌تری در مسیر بازاریابی دهان به دهان بردارید، توصیفات و نظرات ویدیویی می‌تواند رسانه قدرتمندی برای نشان دادن ارزش محصولات و مهارت خدمات شما باشد.


مشتریانی که مایل‌اند در مورد تجارب خود از برند شما صحبت کنند، پیشنهادی بسیار متقاعد کننده‌تر و جذاب‌تر از زمانی هستند که خودتان بخواهید همان پیام را منتقل کنید. مخاطبان، بیشتر از پیام‌های شرکتی به نظرات بی‌طرفانه اعتماد دارند، بنابراین یک ویدیوی رضایت می‌تواند ابزاری عالی برای ترغیب مشتریان به خرید در کسب‌وکار شما باشد. 


فراموش نکنید که نباید نسبت به درخواست برای ویدیوی رضایت از مشتریان خود نگرانی داشته باشید. اگر آن‌ها از خدمات شما راضی بودند، به احتمال زیاد خوشحال خواهند شد که در مورد آن به دیگران بگویند. 

خدمات استثنایی به مشتریان ارائه دهید

خدمات استثنایی به مشتریان ارائه دهید
برای افزایش اعتماد مشتری، خدمات استثنایی را فراموش نکنید. خدمات مشتری که کسب و کار شما ارائه می‌دهد می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر اعتماد و وفاداری مشتری داشته باشد. در واقع، استخدام کارمندان پشتیبانی اختصاصی که با استانداردهای بالا آموزش دیده‌اند، بسیار مهم است.
کارمندانی که در بخش پشتیبانی شرکت شما فعالیت می‌کنند، نه تنها به یک چارچوب ثابت برای حل مشکلات رایج مشتریان نیاز دارند، بلکه باید به آن‌ها آزادی عمل داده شود تا هر مشکل مشتری را به صورت فردی بررسی کنند.


هدف در اینجا ارائه یک تجربه کارآمد، حرفه‌ای و با کیفیت برای مشتریان شما است. اگر آن‌ها احساس می‌کنند که تیم شما فراتر از حد معمول عمل می‌کنند، احتمال اینکه دوباره به شما مراجعه کنند و شما را به دوستان و خانواده‌شان توصیه کنند، بسیار زیاد است.

همیشه در دسترس باشید

همیشه در دسترس باشید
صفحه تماس یک کسب و کار نقطه ارتباطی و تعامل آن کسب و کار با مشتریان است. به همین دلیل یکی از پربازدیدترین صفحات در هر سایت فروشگاهی است. 


با این وجود، بسیاری از افراد اهمیت و در نتیجه طراحی و تجربه کاربری صفحه تماس خود را نادیده می‌گیرند.‌
بهبود نرخ تبدیل صفحه تماس شما می‌تواند برای کسب و کارتان مفید باشد و ایجاد یک تجربه‌س تماس و تعامل مناسب می‌تواند در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل کسب و کارتان، کمک کند. 


برای جلب اعتماد مشتری می‌توانید از راه‌های زیر برای دسترسی آسان مخاطبان‌تان استفاده کنید:

  1. شماره تلفن
  2. آدرس ایمیل
  3. آدرس شبکه‌های اجتماعی
  4. قابلیت چت زنده

ایجاد تایید اجتماعی

ایجاد تایید اجتماعی
پیش از این درباره‌ی تأثیر تایید اجتماعی یا social proof در فروش صحبت کرده‌ایم. تایید اجتماعی و افزایش رضایت مشتری، رابطه‌ی مستقیمی با یکدیگر دارند. 


اگر شرکت شما با برخی از مشتریان معروف کار کرده است،آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید. اگر یک نام آشنا اعتبار خود را به شما سپرده است و شما در این فرآیند خدمات عالی ارائه کرده‌اید، از این فرصت استفاده کنید و برای ایجاد تایید اجتماعی خود آن را نشان دهید.
در مورد استفاده از نفوذ مشتریان گذشته و حال برای کسب تایید اجتماعی، خجالتی نباشید. این یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه ‌ها برای جلب اعتماد مشتری است.


برای اینکه این اعتبار را به گوش دیگران برسانید، ایده خوبی است که لوگوی مشتریان قبلی خود را (البته با اجازه آنها) به طور برجسته در سایت فروشگاهی خود نمایش دهید. ب
مطالعات موردی مشتری یا case study ها، روشی موثر برای پیش بردن این روش است و نشان‌دهنده‌ی خلاصه‌ای عمیق از اینکه چگونه راه‌حل های شما به مشتری کمک می‌کند تا بر یک مشکل غلبه کند را ارائه می‌دهد. اگر با مطالعات موردی مشتری یا case study آشنایی ندارید می‌توانید مقالات فروشگاه‌ساز سازیتو مانند داستان پیشرفت یک زوج کارآفرین: آدان‌لند، از شروع کسب و کار تا پیشرفت: آت‌مو، از ایده‌ها و علایق تا راه‌اندازی کسب و کار: مائدکالکشن، همه‌چیز از یک پست اینستاگرامی شروع شد: شکیبادیزاین و … را بخوانید. 

به نظرات مشتریان پاسخ دهید

به نظرات مشتریان پاسخ دهید
شاید به نظر شما این موضوع کمی کلیشه‌ای به نظر بیاید اما - مانند بسیاری از روابط - مناسب‌ترین روابط با مشتری مانند یک خیابان دو طرفه است. یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش اعتماد مشتری، صرفاً «گوش دادن» است: به بازخورد مشتری توجه کنید و پاسخ مثبت دهید.


بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای می‌گویند که ساختن یک کسب و کار موفق بدون توانمندسازی و پاسخ مثبت به بازخورد مشتریان غیرممکن است. دعوت از بازخورد مشتریان در وهله اول نشان می‌دهد که شما روی تجربه مشتری سرمایه‌گذاری کرده‌اید، به منافع آنها اهمیت می‌دهید و مشتاق ارائه بهترین تجربه ممکن هستید.


فراموش نکنید که نحوه پاسخ شما به این بازخورد به همان اندازه مهم است. مثبت بودن در مواجهه با انتقادها، کنار گذاشتن غرور خود و تلاش برای درک ریشه‌ای موضوع، تلاش برای رفع آن‌ها، ارائه پشتیبانی محصول و توصیه های شخصی می‌توانند نمونه‌ی یک پاسخگویی عالی و مناسب به مشتریان باشند. 

برنامه‌های وفاداری ارائه دهید

برنامه‌های وفاداری ارائه دهید
درست است که ما در این مقاله در مورد افزایش اعتماد مشتری صحبت می‌کنیم و نه لزوما وفاداری، اما این موضوع درست مثل داستان مرغ و تخم‌مرغ است: اعتماد محرک وفاداری است، اما وفاداری به توسعه اعتماد کمک می‌کند.

چطور؟ مطالعات نشان می‌دهد که 65 درصد از درآمد یک شرکت از مشتریان فعلی می‌آید و 75 درصد از مشتریان می‌گویند طرفدار شرکت‌هایی هستند که پاداش وفاداری ارائه می‌دهند.


برای جلب اعتماد و ایجاد وفاداری طولانی‌مدت در بین مشتریان، مطمئن شوید که آن‌ها را تشویق می‌کنید. بهترین و ساده‌ترین راه برای انجام این کار، اجرای یک برنامه وفاداری است. مشتریان فعلی 50 درصد بیشتر از مشتریان جدید محصولات جدید را امتحان می‌کنند. ارائه برنامه‌های وفاداری به مشتریان فعلی که از قبل به محصولات شما علاقه‌مند هستند، پیوند آنها را با کسب و کار شما بیشتر تقویت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد بدانند که شما از آن‌ها قدردانی می‌کنید.


ارائه مزایایی مانند اطلاعات داخلی، معاملات انحصاری و فروش ویژه چند نمونه هستند. می توانید برنامه‌های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید مشتریان شما به چه چیزی بهترین پاسخ را می‌دهند.


همیشه به خاطر داشته باشید که مشتریان شما به سادگی می‌خواهند احساس کنند که شنیده می‌شوند و مورد قدردانی قرار می‌گیرند، درست مانند یک دوست. هرچه بیشتر بتوانید به آن‌ها نشان دهید که ارزشمند هستند، بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و به برند شما وفادار خواهند ماند. 

نتیجه‌گیری


اعتماد، مانند یک چسب است که مشتری را به یک برند پیوند می‌دهد. کسب‌وکارهایی که می‌دانند چگونه اعتماد مشتری را جلب کنند و یک رابطه بلندمدت با آن‌ها ایجاد کنند، از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.


هیچ میانبر یا رازی برای جلب اعتماد مشتری وجود ندارد. خیلی ساده است: مشتریان خود را همیشه در اولویت اول خود قرار دهید.
محصولات عالی به آن‌ها بدهید، خدمات مشتری پاسخگو و شخصی را ارائه دهید، صادق، شفاف و معتبر باشید و به طور موثر ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب می‌توان اعتماد مشتری را جلب کرد و در طی این فرآیند، وفاداری قوی مشتری را به وجود آورد. پیروی از این مراحل منطقی، سبب می‌شود که بتوانید در طول زمان فرآیند تبدیل «مشتریان» به مشتریان «درازمدت» را به خوبی طی کنید. 


امیدواریم مطالب این مقاله سازیتو به شما در مسیر جلب اعتماد مشتری برندتان کمک شایانی کند.