زمان مطالعه ۶ دقیقه

استراتژی برای صنعت مد

استراتژی برای صنعت مد

هر برند مد و لباس نیازمند مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای پیشرفت مارکتینگ خود است تا در صحنه رقابت پیشتاز رقبا باشد. انجام این فعالیت‌ها همراه با یک استراتژی خوب نه تنها برند را در این صنعت پیش می‌برد، بلکه در زمان‌هایی که دیگر رقبا سردرگرم شده اند، محلی برای رشد به برند می‌دهد. فرقی ندارد که شما یک تازه وارد باشید یا یک قدیمی و کارکشته‌ی این عرصه، به هر حال شما به این فعالیت‌ها همراه با یک استراتژی قوی نیازدارید.


در دنیای امروز، پیشرفت هر کسب‌وکاری الالخصوص برندهای فعال در حوزه مد و فشن، مستلزم مجموعه‌ای از فعالیت‌های مارکتینگ است. به‌کارگیری این فعالیت‌ها به‌همراه یک استراتژی مناسب، نه تنها کسب‌وکار شما را در این صنعت به پیش می‌برد، بلکه منجر به رشد روزافزون آن نیز خواهد شد. فرقی نمی‌کند، تازه وارد باشید یا کارکشته‌ی این عرصه، به هر حال می‌بایست مراتب پیشرفت در حیطه‌ی مارکتینگ را زمینه‌چینی کنید.

وب‌سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید

به گزارش WWD, ۱۹۷۵ مغازه‌ی لباس فروشی در سال گذشته بسته شده‌اند. با این حال طبق آمار statista پیش بینی می‌شود درآمد بخش مد از ۳۶۰.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۳۴.۵ میلیارد در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. اعداد و ارقام ذکر شده در کنار یک‌دیگر متناقض به‌نظر می‌رسند. افزایش درآمد در زمانی‌که مغازه‌های فیزیکی روزبه‌روز در حال بسته‌شدن‌اند چه‌طور محقق خواهد شد؟ پاسخ در نحوه‌ی فروش است. این روزها بخش عظیمی از فروش این صنعت به سمت اینترنت و وب‌سایت‌ها کشیده شده است. بنابراین اگر در این حوزه مشغول هستید، می‌بایست هرچه سریع‌تر لیوان را زمین بگذارید، و برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی خود اقدام کنید.

وبسایت فروشگاهی

در تلفن‌های همراه حضور داشته باشید

اگر ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ خود را به پایان رسانده‌اید، زمان آن است که بازاریابی دیجیتالی را شروع کنید. این روزها می‌بینیم که مردم صفحه گوشی خود را به دسکتاب کامپیوترشان ترجیح می‌دهند. پس به عنوان یک برند توجه کنید که ظاهر و عملکرد فروشگاه شما در تلفن‌های همراه جذاب و کارآمد باشد. به بیان دیگر، وب‌سایت شما برای صفحه نمایش‌های مختلف بهینه‌سازی شده باشد. بی توجهی به این امر ممکن است به دوری مخاطبان بسیاری از برند شما بیانجامد. از طرفی واکنش‌گرا بودن وب‌سایت، در صنعت مد و لباس اهمییت دوچندانی دارد. چرا که مخاطبان چیزی را می‌خرند، که از دیدن آن لذت ببرند. اگر در مسیر بررسی تا خرید اتفاقاتی مانع این فرآیند -مثل عدم بارگزاری یا واکنش‌گرا نبودن- شود، قطعا با ریزش نرخ خرید روبه‌رو خواهید شد.

تلفن همراه

به شبکه‌های اجتماعی بپیوندید

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در صنعت مد یکی از باید‌های بی چون و چرا محسوب می‌شود. شما نه تنها می‌توانید به‌واسطه‌ی این فضا با مشتریان خود تعامل داشته باشید، بلکه از بستری مثل اینستاگرام می‌توانید برای تبلیغ محصولات‌تان استفاده کنید. همچنین در برخی از این شبکه‌ها مثل اینستاگرام و فیسبوک، کاربران می‌توانند مستقیما از همان جا خرید خود را انجام دهند. متاسفانه چنین امکانی فعلا برای کسب‌وکارهایی که در ایران مشغول به کارند وجود ندارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

صنعت مد، در شبکه‌های اجتماعی مسیر ویژه و منحصر به فردی را طی می‌کند. یکی از قدم‌های این مسیر طراحی کمپین با همکاری یک اینفلوئنسر است. حتما می‌دانید که اینفلوئنسر یک شخص با دنبال‌کننده‌های بسیار است که می‌تواند تاثیر زیادی بر مخاطبان خود داشته باشد. شما لازم است با شناخت مخاطبان و بازار هدف خود، اینفلوئنسری که دنبال‌کننده‌هایش به بازار هدف شما نزدیک‌تر هستند را انتخاب کنید و با همکاری او به تبلیغ محصولاتتان بپردازید. برای مثال از او بخواهید لباس‌های کالکشن جدید شما را پوشیده و عکس‌های مختلفی از خود با آن لباس‌ها نشر دهد. در این فضا دنبال‌کننده‌ها می‌خواهند درست شبیه اینفلوئنسر باشند و در نتیجه تبلیغ تاثیرگذاری برای برند شما انجام شده است.

از جدیدترین فن‌آوری‌ها استفاده کنید.

انقلاب فناوری در میانه‌ی راه خود قرار دارد و با سرعت رو به جلو حرکت می‌کند. این مورد در صنعت مد و فشن نیز تاثیر بسزایی داشته است؛ به‌عنوان مثال سیستم‌های هوش مصنوعی به افراد در انتخاب لباس‌های مناسب کمک می‌کنند یا سیستم‌هایی که مشتریان را تا پایان فرایند پرداخت همراهی کرده و پاسخگوی سوالاتشان هستند. استفاده از به روزترین تکنولوژی‌ها منجر به شکل‌گیری یک تجربه‌ی خرید خوب و در پی آن افزایش نرخ بازگشت مشتریان خواهد شد.

فناوری در صنعت مد

همه چیز را شخصی و منحصر به فرد کنید.

شاپیفای در گزارشی اعلام می‌کند ۴۳ درصد از مشتریان تحت تاثیر توصیه و تبلیغات شخصی خرید مي‌کنند. ۷۵ درصد از مشتریان نیز مایلند، برندی که از آن خرید می‌کنند، به طور شخصی برایشان پیام، پیشنهاد ویژه یا تخفیف بدهد. نکته‌ی مهم این موضوع آن‌جاست که مشتریان در بحث شخصی شدن، نمی‌خواهند فقط اسم‌شان بالای پیام باشد، ‌بلکه آن‌ها انتظار چیزی فراتر از این را دارند. انتظار دارند که شما به عنوان برند مورد علاقه‌شان،‌ علایق و ترجیحاتشان را بشناسید و در روند تبلیغ به هر شخص محصولی را پیشنهاد کنید که با خلق‌وخویش تناسب داشته باشد.

جذب دوباره مشتریان قدیمی

مورد فوق به این معناست که شما کسانی را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید که حداقل یک بار از وب‌سایت‌تان بازدید کرده باشند. یعنی کسانی‌که لااقل یک بار با خود گفته باشند؛ شاید در این وب‌سایت محصولی برای من پیدا شود. وجود این تفکر قدمی استوار برای داشتن یک تبلیغ و بازاریابی موثر است. این روش منجر به توسعه‌ی برندینگ، جذب مشتریان واقعی بیشتر و نرخ بالاتر ارتباط موثر با مشتریان خواهد شد.

بر ظاهر خود متمرکز شوید.

حفظ ظاهر مناسب در صنعت مد اهمیت دوچندانی دارد، دلیل آن هم تکیه‌گاه زیبایی شناسانه‌اش است. اگر قصد دارید هر چیزی که مربوط به تصویر است، خواه عکس، خواه ویدئو و … را در صفحات خود نشر دهید، مطمئن شوید که کیفیت و جذابیت بصری بالایی برخوردار است. شاید باور نکنید اما برند‌های بزرگی با نشر تصویر بی‌کیفیت یا نازیبا از محصولات خود، ضررها هنگفتی را تجربه کرده‌اند. از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید. به تصویر بها داده و اجازه دهید مشتری به بهترین نحو با محصول ارتباط برقرار کند.

ظاهر جذاب

وبلاگ‌نویسی

انتشار مطلب در وبلاگ، و طور کلی بازاریابی محتوایی اولین پیشنهاد هر دیجیتال مارکتری برای توسعه‌ی برندینگ هر کسب‌وکار به شما می‌رود. وبلاگ نویسی به‌عنوان یکی از موثرترین راه‌ها برای اهدافی همچون بهبود سئو، افزایش پاسخگویی به مشترییان قبلی و جذب مشتریان جدید محسوب می‌شود. ضمن این‌که وبلاگ محیط مناسبی برای نشر اخبار و اطلاعات جدید برند به شمار می‌رود.

کلام آخر

چینش مناسب استراتژی‌های مختلف در فرآیند مارکتینگ و بازاریابی برای هر برندی از الزامات اساسی به شما می‌رود، اما در صنعت مد از اهمیت دوچندانی برخوردار است. اگر در این حوزه مشغول هستید، یا قصد ورود به دنیای آن را دارید، مواردی که در این مقاله بررسی کردیم، قطعا در مسیر پیشرفت کسب‌وکار شما موثر واقع خواهند شد.

 

با طراحی سایت سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.