زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

چگونه آنلاین‌شاپ لباس بزنیم؟

چگونه آنلاین‌شاپ لباس بزنیم؟

صنعت مد و فشنُ یکی از جذاب‌ترین کسب و کارها به شمار می‌آید که با تمام چالش‌هایش، همچنان پررونق و با قدرت ادامه می‌دهد. با پیشرفت کسب و کارهای انلاین، ساخت فروشگاه اینترنتی لباس به یکی از ضروررت‌های کسب و کارهای مد و فشن تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی نکات کلیدی راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس خواهیم پرداخت.

سال‌های سال است که صنعت مد و لباس از پرطرفدارترین و ثروتمندترین صنایع در سرتاسر دنیاست. به همین خاطر افراد زیادی به داشتن کسب و کار در این حوزه می‌اندیشند. اما آیا تولید و فروش در این صنعت همچون محصولاتش جذاب و پر رنگ و لعاب است؟ مشخص است که ندانستن در هر حوزه‌ای، پیچیدگی و سردرگمی به بار می‌آورد. پس چه بهتر که اگر قصد تولید پوشاک و فروش آن را داریم، نسبت به پیچ و خم این مسیر آگاهی داشته باشیم تا نتیجه‌ی مطلوبی از آن بگیریم. در این مقاله سعی کردیم با در نظر گرفتن بودجه، زمان و مهارت شما، روش‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس را معرفی کنیم.

هر برند یک داستانی در پی موفقیتش دارد. یک خط لباس ممکن است صاحب چند فروشگاه بزرگ باشد اما اگر به داستان کسب و کارشان توجه کنید، همه‌ی برندهای مد و پوشاک موفق، از یک اتاق نشمن کوچک به عنوان یک کسب و کار خرده‌پا، کار خود را آغاز کردند. در حالی که راه‌اندازی برند مد و پوشاک شخصی، حرکتی چالش برانگیز است ، به لطف تجارت الکترونیکی و بازاریابی آنلاین، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بسیار ساده شده است، درحالتی که یک برند تجاری که با ساخت فروشگاه اینترنتی لباس کوچک آغاز به کار کرده است، تبدیل به یک برند مد و پوشاک محبوب در سراسر کشور تبدیل می‌شود.

نکته‌های اساسی اولیه که باید قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس مد نظر قرار دهید.

  • ساخت فروشگاه اینترنتی لباس ساده ولی برند شدن نیازمند زمان است.
  • بدون شک چالش هایی بوجود خواهد آمد ، به ویژه اگر اولین بار است که یک کسب و کار مد و پوشاک را شروع می کنید.
  • اگر به دنبال افتتاح خانه مد و لباس هستید، شور و اشتیاق خود را در این مسیر از دست ندهید.

نحوه راه‌اندازی برند مد و پوشاک شخصی در ۸ مرحله: راهنمای گام به گام

از این راهنما برای ساختاردهی به کسب و کار مد و لباس خود استفاده کنید تا مدل بیزینسی مخصوص به خود را به هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی لباس داشته باشید

بعد از انتخاب این که دقیقا قصد تولید و فروش چه محصولی را دارید، لازم است دو رکن اصلی کسب و کار خود را محکم پایه‌گذاری کنید.

۱.نیاز بازار را شناسایی و بررسی کنید.

ساخت فروشگاه اینترنتی لباس

یک خط تولید و کسب و کار مد و پوشاک برجسته هیچگاه متکی بر نظریات مطلق طراح موسس برند نیست. به جایگاه ویژه‌ای (نیچ) از بازار نگاه کنید که هنوز فرصت رشد و پیشرفت درآن وجود دارد و تکمیل نشده است. برای شروع و ساخت فروشگاه اینترنتی لباس از محصولاتی استفاده کنید که برند‌های بزرگ آن‌ها را ارائه نمی‌دهند و امضای آن برند بر روی طراحی این نوع خاص از لباس نیست. با این اوصاف، اولین نکته در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس، انتخاب محصول با مزیت رقابتی پایین‌تر است.

۲.برنامه بیزینسی برای کسب و کار مد و لباس شخصی خود داشته باشید.

ساخت فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک

از مهم‌ترین کارهایی که به هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی لباس باید انجام دهید، هنر پرسش از کسب و کار خودتان است.

  • هدف نهایی من برای این محصول چیست؟
  • آیا می‌خواهم تبدیل به برند مد و پوشاکی شوم که در یک منطقه خاص زبانزد همه است؟
  • آیا می خواهم برای شرکتی بزرگ، مارک خصوصی ایجاد کنم؟ هدف خود را مشخص کرده و در ساخت برند مد و پوشاک، آن را در ذهن خود مهم نگه دارید.

۳.مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

مخاطبان هدف فروشگاه اینترنتی لباس

این مرحله تقریباً با مرحله اول همزمان است. هدف شما این نیست که فقط یک لباس را که مزیت رقابتی پایین دارد را بفروشید، بلکه بازار هدف مصرف کنندگان آن محصول را نیز باید مشخص کنید. از این گذشته ، اگر طراحی درخشان فاقد مشتری بالقوه باشد، کاربرد چندانی ندارد. جوانب مثبت و منفی محصول خود را با هدف قرار دادن اطلاعات خاص،در نظر بگیرید. به عنوان مثال، جوانان تمایل به استفاده از نظرات دیگر کاربران دارند وممکن است پذیرای بازاریابی آنلاین باشند، اما ممکن است بودجه محدودی نیز داشته باشند. مشتریان میانسال ممکن است بتوانند از قیمت بالاتری را بپردازند، اما ممکن است کمتر به سبک توجه داشته باشند و از قبل به هویت تجاری موجود وفادار باشند. در نتیجه شناسایی مخاطبان هدف در تکمیل مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس کمک بسزایی را به شما و کسب و کارتان می‌کند.

۴.شروع به طراحی کنید.

طراحی شانس شما برای درخشش خلاقانه است. اولین مجموعه ای که به بازار عرضه می‌کنید، هویت برند شما راب ه تصویر می‌کشد و افراد شما را با این مجموعه از طراحی می‌شناسند، بنابراین مطمئن شوید که در حال ساخت چیزی هستید که باعث رضایت خود و مشتریان شما می‌شود. هر آنچه را که طراحی می کنید باید به روشی مقرون به صرفه تولید شود. یک طراح مد موفق بودن همیشه آمیزه ای بین ایده آل و قابل دستیابی و دسترسی است. همچنین با استفاده از قابلیت‌هایی که در طراحی سایت فروشگاهی در اختیار شما قرار داده می‌شود، مجموع اول طراحی برند مد و پوشاک خود را در سایت فروشگاهی لباس، برجسته کنید.

۵. نام برند، لوگو و نمایه بازار خود را مشخص کنید.

استفاده از لوگو , طراحی لوگو در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین انتخاب نام تجاری برای کسب و کار اینترنتی مد لباس از عوامل ضروری است، اگر لباس‌های شما با هزینه‌های تولید مناسب، قابل تولید است،کسب و کار شما آماده برنامه ریزی برای مشخصات عمومی برند هستید. این به معنای انتخاب نام تجاری ، لوگو و شعار در صورت لزوم است. این به معنای طراحی سایت فروشگاهی با یک پلت فرم تجارت الکترونیکی مانند سازیتو و غیره است. مشتریان برندهایی که دارای داستان جذاب هستند را دوست دارند ، بنابراین استفاده از آن در نام تجاری ، لوگو یا وب سایت شما نیز کمک خواهد کرد. این کار باید تا زمانی که روند تولید ادامه دارد، به پایان برسد. به این ترتیب شما آماده فروش کالاهای خود به محض ساخت هستید.

۶.برای کالاهای خود یک قیمت مقرون به صرفه انتخاب کنید.

این مرحله به شناسایی و درک مخاطبان هدف شما منجر می شود. قیمتی را انتخاب کنید که هزینه تولید شما را پوشش دهد، با این روش ارزش محصول حفظ می‌شود، همچنین مشتریانی را که برای راه‌اندازی کسب و کار مد و پوشاک شخصی خود نیاز دارید را از دست نداده‌اید.

۷.شروع به بازاریابی کنید.

در این مرحله از ساخت فروشگاه اینترنتی لباس ، کسب و کار جدید شما نیاز به آگاهی از برند دارد. اینستاگرام به یک پلتفرم محبوب برای این امر تبدیل شده است و بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرام از تبلیغ برندهای مد و پوشاک جدید استقبال می‌کنند.

۸.اهداف فروش خود را تعیین و تعریف کنید.

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس، شما نیازمند یک برنامه تجاری دقیق هستید که منجر به رشد کسب و کار اینترنتی شما شود. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعریف کنید و بر اساس نیاز‌های اولیه، طرح اولیه خود را بجینید.

  • توجه به برندینگ
  • تسلط بر فرایند تولید

در این سه پست، به آشنایی با انواع مشاغل، عناصر برند موفق و جزئیات فرایند تولید می‌پردازیم.

تصمیم بگیرید که چه لباسی می‌خواهید بفروشید

شاید به نظر ساده و بی اهمیت باشد که چه محصولی بفروشیم. اما با کمی دقت متوجه طیف وسیع و گسترده‌ی محصولات در صنعت پوشاک شده و با توجه به این که روند تولید و مشتریان متفاوتی پیش روی هر انتخاب است؛ باید از همین ابتدا محصول مورد نظر خود را انتخاب کنیم. برای مثال به چند محصول زیر٬ تفاوت‌هایشان در روند تولید و تبلیغات و رقبای قدرتمند هر کدام فکر کنید.

  • جوراب
  • تیشرت
  • شلوارک
  • دامن
  • هودی

هر کدام از پوشاک بالا موقعیت‌های مخصوص به خود، چالش‌های ویژه و امکان به وجود آوردن یک کسب و کار و برند موفق و منحصر به فرد را داراست. اما نیاز است که برای انتخاب به سرمایه اولیه٬ منابع در دسترس٬ زمان و مهارت خود توجه کنید.

مدل کسب و کار خود را در صنعت مد و لباس پیدا کنید

می‌خواهیم قدم ابتدایی را برداریم. برنامه‌ریزی کنید که قصد دارید چه مقدار زمان برای این کار صرف کنید. چه مقدار سرمایه اولیه برای شروع کار دارید و با توجه به مهارت‌های قبلی و توانایی خود می‌خواهید تا چه اندازه درگیر فرایند تولید شوید؟ بی شک مولفه‌های بسیاری برای انتخاب نوع کار وجود دارد اما با در نظر گفتن همین سه مولفه سه گزینه‌ی ممکن برای شروع کار در این صنعت را معرفی می‌کنیم.

جدول مقایسه

پرینت بر اساس تقاضا چیست؟

اولین و ساده‌ترین راهی که برای فروش پوشاک برند شخصی شما وجود دارد چاپ طرح‌های شخصیتان به‌ روی محصولاتی از پیش آماده است. در این گزینه نیازی به داشتن علم دوخت، طراحی الگو و… نیست. حتی نیازی به داشتن ابزار و دستگاه‌های چاپ هم نیست. شما می‌توانید طرح‌های خودتان را با استفاده از برنامه‌هایی همچون فوتوشاپ روی تصویر یک تیشرت انداخته و آن را در فروشگاه اینترنتی و صفحات مجازی فروشگاه قرار دهید. هر زمان که سفارشی ثبت شد، شما سفارش چاپ طرح را بر روی تیشرت مورد نظر به کارگاه‌ چاپ داده و محصول مستقیما از کارگاه به مقصد مشتری ارسال خواهد شد. این یعنی کمترین هزینه حمل و نقل و فضا. در این روش طرح توسط پرینتر چاپ دیجیتال بر پارچه یا حتی لیوان و بشقاب و … نقش می‌بندد. دستگاه چاپ دیجیتال، تمام تصاویر و طراحی‌های آماده شده را مستقیما با جوهرافشان بر روی پارچه چاپ می‌کند. این پرینترها قادر به چاپ تصاویر با کیفیت و دقت بالا بوده و به‌سرعت آماده می‌شوند. به همین خاطر بسیار آسان و مقرون به صرفه‌ است. امروزه کارگاه‌ها و مراکز بسیاری برای چاپ تصویر بر روی پوشاک، لیوان و … با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز فروش به خوبی این مراکز را بشناسید. از کیفیت جزئیات‌ (جنس پارچه تیشرت، دوخت و کیفیت چاپ و…) مطمئن شوید. هزینه‌های هر کدام را مقایسه کرده و کارگاه چاپ خود را انتخاب کنید. در این روش نیازی به سرمایه اولیه نیست و همین امر ریسک شکست را در کار کم می‌کند. شما پس از قرار دادن تصویر محصولات در بستر فروش٬ صبر می‌کنید تا مشتری محصولی را اینترنتی بخرد. در این لحظه شما محصول و طرح مورد نظر را به مرکز چاپ سفارش می‌دهید. زمان لازم برای این کار کم‌ است. کافیست خلاق باشید و بر ویرایش تصاویر و طراحی‌ها در کامپیوتر تسلط داشته باشید. به دلیل زمان کم درگیری٬ این کار می‌تواند در کنار شغل اصلی نوعی شغل جانبی نیز باشد. البته نفطه ضعف این روش٬ حاشیه سود پایین آن است. چرا که محدودیت در انتخاب محصول پایه٬ مشتریان احتمالی٬ رقبای بسیار و …. اجازه بالا بردن قیمت محصول را نداده و در نتیجه دست شما را در تخفیف می‌بندد. اگر قصد شروع کار در این حوزه را دارید، ابتدا طرح‌های اولیه خود را آماده کنید، یک مرکز چاپ مطمئن و با کیفیت را انتخاب کنید. سپس طرح‌های خود را با استفاده از برنامه‌هایی همچون فوتوشاپ، روی محصولات قرار داده و در فروشگاه اینترنتی خود بازگذاری کنید. از این جا به بعد کافیست خود را به دیگران معرفی کنید و به محض دریافت سفارش٬ کارگاه طرح را بر محصول پایه‌ی مورد نظر چاپ کند. شما می‌توانید تمام مراحل بالا را طی چند روز انجام داده و با کمترین صرف زمان و هزینه کسب و کار خود را آغاز کنید.

پرینت بر اساس تقاضا

مزایا
  • بدون هزینه اولیه
  • کیفیت بالای چاپ
  • عدم محدودیت در انتخاب رنگ
  • ایده‌آل برای پوشاکی با مصارف کم و تعداد سفارشات پایین
  • مناسب برای گزینه‌های پوشاک متنوع (تی‌شرت، پیراهن،‌شلوار، جوراب و..)
معایب
  • برای اجرا‌های بزرگ مقرون به صرفه نیست
  • به علت حاشیه سود پایین امکان تخفیف ندارد
  • محدودیت در انتخاب محصول پایه

نیاز اولیه

  • جدول زمانی : روزانه
  • هزینه‌ها: کمتر از دو ملیون تومان
  • انرژي و زمان اولیه: بسیار کم .

چاپ عمده

این روش شبیه روش بالا است، با این تفاوت که این بار شما درگیر هر مرحله از کار خواهید بود. این بار خودتان چاپ خواهید کرد. این روش زمان بیشتر و هزینه اولیه بیشتری نیاز دارد اما شما قدرت شخصی‌سازی بیشتر در هر مرحله از کار داشته و سود بیشتری نیز در نهایت خواهید داشت. در این روش باید خودتان پایه‌ی محصول را بخرید. برای مثال اگر قصد فروش تیشرتی با طرح خودتان را دارید، در این روش تیشرت‌ مورد پسند خود را به‌طور عمده با هزینه کم‌تر می‌خرید. با خرید محصول پایه به شکل عمده٬ هزینه تمام شده محصول کمتر شده و درنتیجه حاشیه سود شما بیشتر خواهد شد. امتیاز دیگر این روش امکان انتخاب محصولی است که از لحاظ جنس، دوخت و سایز به معیارهای شما نزدیک‌تر و با دیگر رقبا متفاوت است. در میانه کار می‌توانید محصولات پایه بیشتری را نیز در لیست تولید قرار دهید. به هر حال در کارگاه دیگران، دست شما برای انتخاب بسته است. در این روش به علت خرید عمده٬ باید از پیش به چگونگی حمل و نقل و انبار جهت نگهداری محصولات توجه کنید. در این روش، شما تسلط بیشتری بر روند کار داشته و می‌توانید برندینگ بهتری برای محصولات خود انجام دهید. در نهایت ارزش کسب و کار خود را در نگاه مخاطب بیشتر نشان دهید. اگر هزینه دستگاه‌های پرینتر دیجیتال بیشتر از بودجه شماست، می‌توانید به جای چاپ دیجیتال از چاپ اسکرین بر پارچه استفاده کنید. این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده برای چاپ روی پارچه می‌باشد. در این روش از صفحه‌های تحت فشار برای چاپ رنگ بر روی تی شرت استفاده می شود. هر صفحه پرس برای یک رنگ استفاده می‌شود، به این معنی است که برای طراحی تی شرت که دارای ۵ رنگ می باشد، شما نیاز به ۵ صفحه جداگانه خواهید داشت. چاپ صفحه فشار دارای کیفیت بسیار بالا، به‌صورت حرفه ای و با دوام و بسیار مقرون به صرفه در سفارشات در حجم‌های زیاد می‌باشد. از نکات منفی این چاپ این است که چاپ پارچه در حجم‌های کم مثلا در حدود یک یا دو دانه، از این روش اصلا مقرون به صرفه نمی باشد و اگر بخواهید برروی پارچه تیره عکسی را چاپ کنید باید ابتدا یک تصویر پس زمینه سفید چاپ کنید سپس سایر رنگ‌ها را بر روی آن به چاپ برسانید. اگر قصد کار با این روش را دارید، دست به کار شوید. محصول پایه را انتخاب کنید. به چگونگی چاپ بر پارچه مسلط شوید و تصویر محصولات خود را در فروشگاهتان بگذارید. خوب است که همیشه تعدادی محصول آماده نیز برای فروش غیر عمده داشته باشید. اما در روش چاپ اسکرین به دلیل محدودیت‌های موجود، بهتر است بیشتر بر سفارشات عمده تمرکز کنید.

چاپ اسکرین

مزایا:
  • مقرون به صرفه در سفارش‌های تعداد بالا
  • دارای قابلیت ارائه تخفیف در تعداد زیاد
  • دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک برند ارزشمند
  • دارای پتانسیل سود بالاتر
معایب

معایب مربوط به چاپ اسکرین است

  • برای تنوع در کار و رنگ‌های زیاد مقرون به صرفه نیست
  • فقط می‌توانید طرح‌های ساده چاپ کنید. (قابلیت چاپ عکس ندارد)
  • معمولا باید حداقل ۱۰ سفارش برای هر رنگ یا اندازه بگیرید تا مقرون به صرفه باشد
  • شما خودتان باید موجودی و سفارشتتان را مدیریت کنید.

نیاز اولیه

  • جدول زمانی : هفتگی
  • هزینه ها: بیشتر از دو میلیون تومان
  • انرژي و زمان اولیه: متوسط

خط تولید سنتی دوخت سفارشی

این گزینه از هر دو گزینه بالا پیچیده‌تر و البته با حاشیه سود بالاتر خواهد بود. انتخاب این روش به این معناست که شما با مراحل مختلف تولید لباس، از جمله شناخت پارچه، طراحی لباس، طراحی الگو و دوخت برای هر فرد آشنایی داشته و قصد دارید به تنهایی یا با تیم خود، از صفر تا صد این مسیر را به عهده بگیرید. وابسته به این که قصد تولید چه لباسی دارید، ممکن است قیمت محصول شما از صد هزار تومان تا چند میلیون نیز برسد. (مثلا لباس عروس را در نظر بگیرید)‌ در نتیجه طبیعی است که چنین مسیر بزرگی نیازمند داشتن تخصص و صبوری و تلاش بیشتر باشد. شما بهتر است برای چنین هدفی یک تیم تشکیل دهید یا روابط خود را با چند کارگاه دوخت و خیاطان مختلف بیشتر کنید. چرا که با بالا رفتن سفارشات به تنهایی از پس تولید طراحی‌های خود برنمی‌آیید. باید پیش از شروع از انتخاب پارچه‌های مورد نظر خود مطمئن شوید. آن‌ها را تست کنید و در صورت نیاز توضیحاتی برای مشتریان خود آماده کنید که چطور با این پارچه برخورد کنند. (دمای شستشو، امکان اتو…) لازم است پیش از رسیدن به محصول نهایی نمونه‌هایی تولید کنید و بر تمام روند کار و نتیجه‌ها تسلط کامل داشته باشید. از طول پروسه تا بررسی نتیجه در تن مانکن تصویر برداری کنید. در هنگام فروش، انتشار به موقع این تصاویر است که باعث ترغیب مشتریان به خرید از شما می‌شود. ، لازم است با تیم خود یا کارگاه دوختی که با آن همکاری می‌کنید، تعدادی محصول آماده در رنگ‌ها و سایز‌های مختلف ذخیره داشته باشید و برای رساندن محصول به دست مشتری نیز برنامه‌ریزی کنید. معمولا در این نوع لباس‌ها ممکن است نیاز به تغییر سایز و .. باشد پس فکر تمام این جزئیات را کرده و سپس وارد مرحله فروش شوید

دوخت و دوز

مزایا:
  • کاملا سفارشی
  • دارای پتانسیل ارزش‌گذاری بالا برای مشتریان
  • پتانسیل قیمت‌گذاری و حاشیه سود بالا
معایب:
  • نیازمند سرمایه‌ اولیه زیاد
  • پروسه پیچیده‌ شامل بخش‌ها و مهارت‌های مختلف
  • نیازمند صرف زمان زیاد قبل از شروع کار

نیاز اولیه

  • جدول زمانی : از ۳ماه تا یک سال
  • هزینه ها: بیشتر از ده میلیون تومان
  • انرژي و زمان اولیه: بسیار زیاد
نکات آخر:

این مسیر پر از جزئیاتی می‌باشد که برای یک تازه کار یا فردی که در حجم کم کار کرده، دانستنش ضروری است. بخشی توجه به برندینگ و بازاریابی برند شماست که بتوانید یک برند ماندگار و موفق باشید و بخشی دیگر مربوط به عملیات رساندن ایده به محصولی فیزیکی است. در دو پست بعدی وبلاگ سازیتو، سعی کردیم تا حد زیادی از این نکات را توضیح دهیم. اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لباس در هر یک از حوزه‌های بالا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مجموعه را مطالعه کرده و اگر در این زمینه تجربه‌ یا خاطره‌ای دارید در صفحه اینستاگرام ما با دیگر مخاطبان درمیان بگذارید.