زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی - راهنمای جامع 

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی - راهنمای جامع 

برای فروش اینترنتی لوازم خانگی، نیاز دارید که اقدام به ساخت سایت فروشگاهی کنید. در این راهنمای جامع به مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی خواهیم پرداخت و نکات افزایش فروش لوازم خانگی را بررسی خواهیم کرد.


چندماهی از شروع پاندمی کرونا نگذشته بود که یکی از دوستانم که صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی بود از وضعیت فروش محصولاتش گلایه‌مند بود. مردم دیگر مانند قبل به فروشگاه نمی‌آمدند و تقریبا هیچ فروشی از طریق آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌اش نداشت. با میزان درآمد ماهانه‌اش، به هیچ‌وجه نمی‌توانست هزینه‌‌های اجاره‌ی فروشگاه و دیگر موارد جانبی را بپردازد و کم‌کم به فکر جمع‌کردن فروشگاه و کسب و کار خود افتاده بود. 
با توجه به اینکه می‌دانستم پس از شیوع ویروس کرونا، افراد دیگر رغبتی برای مراجعه‌ی حضوری به فروشگا‌ه‌ها ندارند، به او پیشنهاد دادم که اقدام به راه‌اندازی سایت فروشگاهی لوازم خانگی کند. از آنجایی که فروش محصولاتش از طریق آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌ به شدت پایین بود و هیچ اطلاعاتی در رابطه با ساخت سایت فروشگاهی نداشت، در ابتدا با این پیشنهاد موافقت نکرد. مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی واینکه چطور می‌توان به راحتی اقدام به ساخت سایت فروشگاهی کرد را برای او شرح دادم. تغییراتی که پس از راه‌اندازی سایت فروشگاهی لوازم خانگی و افزایش فروش کسب و کارش به وجود آمد، مجابم کرد که راهنمای جامعی در خصوص راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بنویسم.
فرقی نمی‌کند که فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی خود را ساخته‌اید و یا می‌خواهید که اقدام به راه‌اندازی آن کنید، در این مقاله به بررسی صفر تا صد مراحل راه‌اندازی سایت فروشگاهی لوازم خانگی و نکات مهم برای افزایش فروش محصولات می‌پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. 

انتخاب حوزه‌ی تخصصی 

انتخاب حوزه تخصصی
در ابتدای مسیر راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بهتر است به این مسئله آگاه باشید که در حوزه‌ی فروش‌تان، رقبای بسیار زیادی وجود دارند. چرا که بازار فروش لوازم خانگی، مانند هر کسب و کار دیگر، دارای بازاری رقابتی است. کسب و کارهای بسیاری وجود دارند که در حال حاضر مشغول به فروش لوازم خانگی هستند و فروش بسیار خوبی هم دارند. بنابراین لازم است که برای شروع، حوزه‌ی تخصصی خود را انتخاب کنید و بر یک نیچ به خصوصی تمرکز کنید.
 فروش انواع مختلفی از لوازم خانگی در ابتدای کار، تاثیری بر افزایش فروش کسب و کار شما نخواهد گذاشت. پس بهتر است از طریق ‌نیچ‌مارکتینگ‌، تنها روی یک بخش به خصوصی از بازار فروش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کنید.
محصولات لوازم خانگی می‌توانند در دسته‌بندی‌هایی همچون لوازم دکوری مانند تابلوها، آویز‌ها، مجسمه‌ها، لوازم آشپزخانه مانند یخچال، فر، اجاق گاز، مبلمان مانند کاناپه، سرویس خواب و... قرار بگیرند. 
در نهایت به خودتان بستگی دارد که با بررسی ‌بازار و مخاطبان هدف‌ و میزان آشنایی‌تان با دسته‌بندی مشخصی در حوزه‌ی فروش لوازم خانگی، نیچ مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

انتخاب تامین‌کننده

انتخاب تامین‌کننده
پس از اینکه نیچ خود را انتخاب کردید، زمان آن است که به دنبال پیدا کردن یک تامین‌کننده‌ی لوازم خانگی باشید. انتخاب تامین‌کننده به شما کمک می‌کند تا خیال‌تان از بابت موجودی محصولات‌ و تنوع آن‌ها راحت باشد. در این بخش، دو موضوع پیش می‌آید: الف) خودتان محصولات را می‌سازید و تامین می‌کنید و ب) محصولات را از یک تامین‌کننده، تهیه می‌کنید.
در هر دو صورت، شما به یک تامین‌کننده و تولیدکننده نیاز دارید. برای یافتن تامین‌کننده‌ و تولید‌کنندگان مورد نظرتان، می‌توانید با تحقیق و جستجو در اینترنت، بهترین گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. سپس از طریق راه‌های ارتباطی موجود، با تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی صحبت کرده و در صورت توافق، قراردادی با آن‌ها ببیندید.

ایجاد هویت برای برند خود

ایجاد هویت برای برند خود
اکنون که نیچ مورد نظرتان را انتخاب کردید و خیال‌تان از بابت موجوی و تنوع محصولات لوازم‌ خانگی راحت است، باید به دنبال ایجاد هویت برای برند لوازم خانگی خود باشید. 
در این مرحله از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی، نیاز است که نام برند خود را انتخاب کنید. در انتخاب نام برند، سعی کنید که از نام‌های معمول و تکراری جلوگیری کنید. نام برند، تاثیر زیادی در متمایز شدن کسب و کارتان از دیگر برندها می‌شود و انتخاب نام خاص برای برندتان، سبب می‌شود که همیشه در خاطر مشتریان‌تان بمانید.
پس از انتخاب نام برند، باید لوگوی برندتان را طراح کنید. برای این کار می‌توانید از طراحان لوگو کمک بگیرید و یا سفارش طراحی لوگو بدهید. لوگوی برند، همچون نام برند باید متمایز و جذاب باشد. 

ایجاد طرح کسب و کار

ایجاد طرح کسب و کار
از دیگر مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی، ایجاد طرحی برای کسب و کارتان است. آمارها نشان داده‌اند که مشاغلی که طرح کسب و کار یا بیزنس پلن می‌نویسند، 30% سریع‌تر از دیگر مشاغل رشد و پیشرفت می‌کنند. 
چگونه بیزنس پلن بنویسیم؟ با یک جستجوی ساده می‌توانید به بیزنس پلن مناسب با کسب و کار خود دست پیدا کنید. اما به طور کلی، در نوشتن یک بیزنس پلن مناسب باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  1. معرفی/خلاصه اجرایی (مدیریتی)
  2. شرح مشکل و راهکار 
  3. مروری بر محصولات یا خدمات
  4. تعریف بازار هدف
  5. تحلیل رقبا 
  6. برنامه بازاریابی 
  7. مدل کسب و کار
  8. کارکنان و تیم کسب و کار
  9. برنامه مالی
  10. ذکر درخواست

طراحی سایت فروشگاهی 

طراحی سایت فروشگاهی 
یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب و کار لوازم خانگی در فروش اینترنتی با آن روبرو هستند، نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات دقیق از محصولات به مشتریان است. بسیاری از آن‌ها، آنلاین‌شاپ اینستاگرامی خود را به امید اینکه فروش اینترنتی‌شان افزایش پیدا کند، راه‌اندازی می‌کنند. اما آیا آنلاین‌شاپ اینستاگرامی می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای مشتری باشد؟ خیر!
برای اینکه خیال مشتریان را از بابت محصولی که می‌خرند راحت کنید، نیاز است که تصاویر با کیفیت و متنوع، توضیحات محصول مفید، درگاه بانکی امن و... به مشتری خود ارائه دهید. 
شما نمی‌توانید دائما در صفحه‌ی اینستاگرامی خود حضور داشته باشید تا به سوالات مشتریان پاسخ دهید. و از آنجایی که رواشناسی فروش بیان می‌کند که خرید یک فرایند آنی است، ممکن است درصورت دیر پاسخ دادن، مشتری بالقوه‌ی شما از خرید منصرف شود. به علاوه، بسیاری از افرادی که آنلاین‌شاپ اینستاگرامی دارند، با مشکل فیش جعلی روبرو هستند. تمام این موارد، هر کسب و کاری را مجاب می‌کند که اقدام به ساخت سایت فروشگاهی خود کند.
طراحی سایت فروشگاهی‌، مهم‌ترین مرحله در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی است. چرا که امروزه در دنیای رقابتی بازاریابی، داشتن یک‌ سایت فروشگاهی از لازمه‌های یک برند است. 
با ساخت فروشگاه اینترنتی:

  1. به برند خود، اصالت و اعتبار به برند خود می‌بخشید.
  2. مشتریان بیشتر از قبل به کسب و کار شما، ‌اعتماد‌ می‌کنند. 
  3. به صورت 24 ساعته، خرید و فروش خواهید داشت.
  4. از امنیت پرداخت‌های بانکی، مطمئن می‌شوید.
  5. افزایش فروش و افزایش مشتری خواهید داشت. 

شاید برای‌ شما پیش آمده باشد که با جستجوی عبارت ساخت فروشگاه اینترنتی، با مواردی همچون راه‌اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس و به صورت کدنویسی، خرید دامنه، اتصال درگاه و... روبرو شده باشید. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن دانش برنامه‌نویسی و اطلاعات کافی نسبت به طراحی فروشگاه اینترنتی، این موضوع برای‌شان پیچیده و زمان‌بر می‌شود و دیگر رغبتی به ساخت سایت ندارند.
اما با ظهور فروشگاه‌ساز‌ها، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی، دیگر پیچیده و زمان‌بر نیست. فروشگاه‌ساز سازیتو، پلتفرمی است که با ایجاد بستری سودمند برای کسب و کارها، فرایند ساخت سایت فروشگاهی را تسهیل می‌کند. تنها کافیست که در سازیتو ثبت‌نام کنید و در 15 دقیقه سایت فروشگاهی لوازم خانگی خود را به صورت رایگان بسازید. در ۲۵ دلیل برای اینکه فروشگاه ساز سازیتو را انتخاب کنید، بیشتر درباره‌ی سازیتو و مزیت‌های راه‌اندازی سایت با سازیتو بخوانید. 

نمونه فروشگاه لوازم خانگی در سازیتو

فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی
در این بخش، شما می‌توایند نمونه فروشگاه‌ه لوازم خانگی، که توسط فروشگاه‌ساز سازیتو ساخته شده‌ا است را مشاهده کنید. 

نوشتن توضیحات محصول 

نوشتن توضیحات محصول
یکی از مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی، ‌نوشتن توضیحات محصول‌ است. خودتان را جای مشتریان بگذارید. برای مثال فرض کنید که قصد دارید یک تخت‌خواب بخرید. برای اینکه تخت‌خواب مورد نظرتان را انتخاب کنید، به دنبال چه اطلاعاتی برای می‌روید تا از خرید تخت‌خواب مورد نظرتان مطمئن شوید؟ قطعا به مواردی همچون وزن، عرض، طول، ارتفاع، جنس پایه، سایز فریم تخت، رنگ و... دقت می‌کنید. 
برای اینکه فرایند خرید اینترنتی را برای مشتریان‌تان راحت‌تر کنید، نیاز دارید که توضیحات محصول مفید بنویسید. مشتریان شما برای اینکه از خرید خود مطمئن شوند به دنبال توضیحات محصول جامع و مفید هستند تا بتوانند نیاز خود را برطرف کند. 
برای نوشتن توضیحات محصول خوب، هم می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و هم یک محتوانویس حرفه‌ای برای این کار استخدام کنید. 

عکاسی از محصول 

عکاسی از محصول 
در فرایند فروش محصولات فیزیکی، عکاسی مناسب از محصول تاثیر شگرفی بر مشتری شما می‌گذارد. مشتریان برای اینکه از اصالت، کیفیت و زیبایی محصولات در فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی شما اطمینان حاصل کنند، نیاز دارند که به تصاویری که شما از محصولات‌تان منتشر کرده‌اید رجوع کنند. 
برای خود شما هم پیش آمده که هنگام خرید محصولی، با دقت به تصاویر محصول نگاه کنید و آن را بررسی کنید. ممکن است که توضیحات محصول شما را علاقه‌مند به خرید کند اما با دیدن تصاویر بی‌کیفیت و نامناسب قدمی برای تکمیل خرید خود برندارید.
همین فرایند برای مشتری شما نیز ممکن است پیش بیاید. پس از در ‌عکاسی از محصول‌، دقت و کیفیت لازم را اعمال کنید. برای اینکه کارتان را کاملا حرفه‌ای پیش ببرید، عکاسان مجرب و طراحان گرافیک استخدام کنید تا بتوانید تصاویر محصول مناسبی در سایت فروشگاهی لوازم خانگی خود به اشتراک بگذارید. 

حضور فعال در آنلاین‌شاپ اینستاگرامی 

حضور فعال در آنلاین‌شاپ اینستاگرامی 
اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان، بستر مناسبی برای معرفی خود، فروش و تبلیغات محصول است. پس از راه‌اندازی آنلاین‌شاپ اینستاگرامی، می‌توانید با استفاده از ابزارهای اینستاگرام و قابلیت‌های متعدد آن همچون پست، استوری، لایو و ریلز اینستاگرامی برند و لوازم خانگی‌تان را به فالوورهای اینستاگرامی معرفی کنید و از طریق اینستاگرام نیز فروش داشته باشید. برای ‌افزایش فروش‌ لوازم خانگی به نکات زیر توجه کنید:

  1. تصاویر با کیفیت در اینستاگرام پست کنید. 
  2. کپشن مناسب و جذب‌کننده‌ بنویسید‌.
  3. از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید. 
  4. محتوای ویدیویی در قالب ‌ریلز اینستاگرامی‌ به اشتراک بگذارید. 
  5. از تبلیغات اینستاگرامی، بهره ببرید. 
  6. به طور مستمر و مداوم محتوا به اشتراک بگذارید. 
  7. با فالوورهای اینستاگرامی‌تان تعامل داشته باشید. 
  8. لینک سایت فروشگاهی‌تان را در بیو اینستاگرام‌تان قرار دهید. 
  9. حضور رقبای‌تان‌ را در اینستاگرام آنالیز کنید‌.

اینفلوئنسرمارکتینگ 

اینفلوئنسرمارکتینگ 
اینفلوئنسرمارکتینگ‌، تاثیر شگرفی در فروش سایت فروشگاهی لوازم خانگی دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از روش‌های بازاریابی است که مورد‌ توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. اینفلوئنسر، به فردی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی و در یک حوزه‌ی به خصوصی فعالیت می‌کند و مخاطبان زیادی دارد. اینفلوئنسر می‌تواند به منبع مهمی از اطلاعات در یک حوزه‌ی تخصصی تبدیل شود و بر روی کاربران و دنبال‌کنندگان تاثیر بگذارد.
بسیاری از کاربران اینستاگرام، صفحه‌ی اینستاگرامی اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند و نظر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در رابطه با موضوعات مختلف برای‌شان مهم است. به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند در افزایش فروش و‌ افزایش مشتری‌ کسب و کار شما اثرگذار باشد. 
ابتدا شما باید اینفلوئنسرهای محبوب در حوزه‌ی فروش‌تان را پیدا کنید، با آن‌ها از طریق راه‌های ارتباطی موجود در تماس باشید و از آن‌ها بخواهید تا محصول شما را امتحان کنند و نظر و بررسی خود را با فالوورهای اینستاگرامی و یا در دیگر شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند. به این طریق شما به صورت هوشمندانه، محصول خود را به مشتریان هدف کسب و کار خود معرفی کرده‌اید.

نتیجه‌گیری


ساخت فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی، اصول و مراحل خودش را دارد. برای اینکه در فروش اینترنتی لوازم خانگی از رقبای‌تان پیشی بگیرید، بهتر است از اصول راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی استفاده کنید. در این مقاله، که راهنمای جامعی از مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی است، به طور کامل و ساده برای‌تان توضیح دادیم که چگونه می‌توان یک کسب و کار اینترنتی موفق در حوزه‌ی فروش لوازم خانگی داشت. امیدواریم که با استفاده از مطالب این مقاله، افزایش فروش و افزایش مشتری در کسب و کار لوازم خانگی خود داشته باشید.