زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

راه‌اندازی کانال تلگرام، برای هر کسب و کاری ضروری است. تلگرام به دلیل محبوبیتی که در میان افراد دارد، بستر مناسبی برای فروش و بازاریابی است. راه‌اندازی کانال فروش تلگرام، به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش کسب و کارتان کمک می‌کند. 


تلگرام، در حال حاضر به عنوان یک اپلیکیشن موبایل با تعامل بالا در نظر گرفته می‌شود، حتی بسیار بیشتر از اپلیکیشن واتس‌اپ. تلگرام همچنین می‌تواند دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، میزان فروش و بازاریابی دیجیتال شما را تقویت کند. با توجه به اینکه تلگرام یک جامعه برای افراد همفکر فراهم می‌کند، می توانید به راحتی با مشتریان خود یک جامعه‌ی تلگرامی سودمند بسازید.


تلگرام، در طول پنج سال گذشته به دلیل امنیت، پشتیبانی از هر سیستم عامل اصلی و استفاده آسان از آن به عنوان یک اپلیکیشن موبایل، محبوبیت زیادی به دست آورده است. ویژگی‌هایی مانند پیام‌های خصوصی مستقیم، امنیت بالا و حتی چت‌های مخفی منجر به اولین موج پذیرش تلگرام شد.
تا ژانویه 2021، این پلتفرم از 500 میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است و تا به امروز، در حال رشد و گسترش کاربران می‌باشد. 


با وجود این مزایا و محبوبیت تلگرام، زمان آن است که اقدام به راه‌اندازی کانال فروش خود در تلگرام کنید. می‌توانید به راحتی آدرس کانال فروش تلگرام خود را در سایت فروشگاهی‌تان اضافه کنید، تا افراد بیشتری عضو کانال فروش تلگرام‌تان شوند. اگر هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی نکرده‌اید و نگران مسائل فنی همچون

خرید دامنه، اتصال درگاه و طراحی سایت فروشگاهی هستید، در فروشگاه‌ساز سازیتو ثبت‌نام کنید و با چند کلیک صاحب فروشگاه اینترنتی خود شوید. 


با همراه باشید تا شما را با نحوه‌ی راه‌اندازی کانال تلگرام و یا کانال فروش تلگرام، نحوه‌ی مدیریت کانال تلگرام، تعامل در کانال فروش تلگرام و نکات فروش در کانال تلگرام آشنا کنیم. 

کانال تلگرام چیست؟

 

کانال تلگرام چیست؟
از طریق کانال تلگرام کسب و کار خود، می‌توانید به طور همزمان برای چندین کاربر پیام ارسال کنید. همانند دیگر شبکه‌های اجتماعی، کاربران برای دسترسی به محتوای شما که توسط یک یا چند مدیر/ ادمین منتشر می‌شود، باید در کانال شما عضو شوند.


کانال‌های تلگرامی می‌توانند اهداف مختلفی را دنبال کنند، از اشتراک‌گذاری محتوای مفید گرفته تا اجرای یک استراتژی تجاری. همچنین، می‌توانید با موفقیت از کانال تلگرام خود برای ایجاد و بهبود تصویر شرکت خود، افزایش فروش، کسب سود در تبلیغات، افزایش وفاداری مشتری و غیره استفاده کنید.


برای اینکه اعضای کانال فروش تلگرام خود را علاقه‌مند نگه دارید، باید محتوای منحصر به فردی ایجاد کنید که برای مخاطبان هدف شما مفید و سرگرم‌کننده باشد. 

نحوه راه‌اندازی کانال فروش تلگرام: آموزش گام به گام

نحوه راه‌اندازی کانال فروش تلگرام: آموزش گام به گام
کانال‌های تلگرام به دو دسته تقسیم می‌شوند:


کانال خصوصی


کانال خصوصی تلگرام، فقط برای اعضا قابل دسترسی است و در جستجوی عمومی ظاهر نمی‌شود. برای پیوستن به یک کانال خصوصی، باید یک لینک از مالک کانال تلگرام مربوطه (مدیر) دریافت کنید. کانال خصوصی یک راه حل عالی برای شرکت‎ها و تیم‌ها است. همچنین می‌توانید از این نوع کانال برای نوشتن یادداشت‌های شخصی، بازتاب‌های خبری و غیره استفاده کنید. ضمناً هر لحظه می‌توانید کانال خصوصی خود را عمومی کنید.


کانال عمومی


کانال عمومی تلگرام، برای همه کاربران بدون در نظر گرفتن عضو بودن یا نبودن آن‌ها قابل دسترسی است. یک کانال عمومی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و دارای یک آدرس کوتاه (لینک) است.


اطلاعات مفیدتری که باید درباره‌ی کانال تلگرام بدانید:

  1. نام کانال و بیو شما نباید بیشتر از 255 کاراکتر باشد.
  2. شما می‌توانید تا 10 کانال عمومی در هر حساب ایجاد کنید.
  3. تعداد اعضای کانال نامحدود است.
  4. می‌توانید حداکثر 200 کاربر از مخاطبین‌تان را برای پیوستن به کانال خود دعوت کنید.
  5. می‌توانید تا 50 مدیر اضافه کنید.
  6. شما می‌توانید حداکثر 20 ربات را فعال کنید.
  7. شما می‌توانید محتوای خود را ظرف 2 روز پس از انتشار ویرایش کنید.
  8. برای حذف کانالی که بیش از 1000 عضو دارد، باید با پشتیبانی تلگرام تماس بگیرید.

نحوه ایجاد کانال تلگرام

نحوه ایجاد کانال تلگرامشما می‌توانید از طریق اپلیکیشن دسکتاپ یا اپلیکیشن موبایل (برای اندروید و iOS) یک کانال فروش تلگرام راه‌اندازی کنید.

ابتدا برنامه‌ی تلگرام را دانلود کنید، سپس طبق دستور عمل‌های زیر پیش روید:
برنامه دسکتاپ: در گوشه سمت چپ بالا، روی نماد منو (که سه خط دارد) کلیک کنید. از منوی کشویی "ایجاد کانال" یا “Create Channel” را انتخاب کنید.
برنامه اندروید: لیست چت‌ها را باز کنید، روی نماد منو کلیک کنید و "کانال جدید" یا “New Channel” را انتخاب کنید.
برنامه iOS: در صفحه‌ی «Chats»، روی نماد پیام جدید در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. "کانال جدید" یا “New Channel” را انتخاب کنید

بیایید قدم به قدم نحوه ایجاد و راه‌اندازی کانال تلگرام از طریق برنامه دسکتاپ را بررسی کنیم.

  • با کلیک کردن روی نماد منو شروع می‌کنیم  "ایجاد کانال" یا “Create Channel” را انتخاب کنید.

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

 

  • یک پنجره جدید باز خواهد شد. نام کانال و بیو خود را وارد کنید. (محدودیت کاراکترهایی که پیشتر اشاره کردیم را ببینید.) روی "ایجاد" یا  “Create” کلیک کنید.

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

  • در پنجره بعدی نوع کانال خود را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید کانال شما عمومی باشد، باید یک لینک برای آن ایجاد کنید. در تصویر زیر، لینک انتخابی ما  "mybchannel" است. اگر لینک انتخابی شما در دسترس نیست، باید نام و گزینه دیگری را وارد کنید. 

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

  • به عنوان گام بعدی، می توانید حداکثر 200 نفر از مخاطبین خود را دعوت کنید تا به کانال شما بپیوندند. کاربرانی را که می‌خواهید اضافه کنید انتخاب کنید و روی “Invite” یا «دعوت» کلیک کنید. می‌توانید این مرحله را به طور کلی رد کنید.

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

  • تمام! اکنون شما صاحب یک کانال تلگرام هستید. 

آموزش راه‌اندازی کانال فروش در تلگرام

چگونه کانال فروش تلگرام خود را مدیریت کنیم؟

چگونه کانال فروش تلگرام خود را مدیریت کنیم؟

مدیران


سازنده کانال تلگرام، به طور پیش‌فرض مدیر آن می‌شود. اگر برای مدیریت کانال خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید مدیران بیشتری از پایگاه اعضای خود اضافه کنید. برای مدیریت کانال می‌توانید به هر ادمین حقوق محدود یا کامل بدهید. به عنوان مثال، می‌توانید به یک مدیر/ ادمین اجازه انتشار و ویرایش محتوا را بدهید و در عین حال اجازه اضافه کردن اعضای جدید را ندهید. 

برای انتخاب مدیر به این ترتیب پیش بروید:

 

  1. تنظیمات – مدیریت کانال – مدیران – افزودن مدیر.
  2. Settings – Manage Channel – Administrators – Add administrator.
  3.  از لیست اعضای خود، کاربر مناسب را انتخاب کنید. یک پنجره جدید روی صفحه ظاهر می‌شود. فعالیت‌هایی که مدیر/ ادمین انتخابی شما می‌تواند انجام دهد را بررسی کنید. 
  4. سپس روی «ذخیره» یا “Save” کلیک کنید. 

هشتگ‌ها 


هشتگ‌ها، راهی سریع برای یافتن اطلاعات مناسب در شبکه‌های اجتماعی هستند. برای قرار دادن محتوای خود، حتماً به هر پست خود هشتگ اضافه کنید. دو نکته هوشمندانه که حتما باید در نظر بگیرید: 

  1. از هشتگ‌های مرکب که از چند کلمه تشکیل شده است خودداری کنید. اگر هشتگی مانند #اخباربازاریابی دارید، آن را به هشتگ‌های کوچک‌تر تقسیم کنید: «#بازاریابی، #اخبار.
  2. هشتگ‌های خود را به زبان مخاطب هدف خود بنویسید. 

نظرسنجی


چند سال پیش برای انجام یک نظرسنجی در تلگرام باید از یک ربات خاص استفاده می‌کردید. اکنون می‌توانید به راحتی این کار را خودتان با دو کلیک انجام دهید. آیکون منو را بزنید و "ایجاد نظرسنجی" یا  “Create Poll” را انتخاب کنید. سوال خود را بنویسید و تا 10 گزینه اضافه کنید. ایجاد نظرسنجی، یک استراتژی قدرتمند برای دریافت بازخورد از مخاطبان است. برای مثال، اگر امکان تغییر کانال خود را به هر طریقی در نظر دارید، ابتدا نظر اعضای خود را جویا شوید. 

نکات هوشمندانه برای انتشار محتوا در کانال تلگرام 


نکات مدیریت محتوا در کانال فروش تلگرام به شرح زیر است: 

  1. محتوای جدید را در شب منتشر نکنید. از آنجایی که همه کاربران اعلان‌ها را برای شب غیرفعال نمی‌کنند، خطر ایجاد مزاحمت ناخواسته برای آن‌ها وجود دارد.
  2. برنامه بهینه پست‌کردن خود را پیدا کنید و به آن پایبند باشید. در شبکه‌های اجتماعی، اوج زمان ارسال پست شامل 8 صبح، 6 بعد از ظهر و 8 شب است. سعی کنید مطالب جدی را در صبح منتشر کنید و مطالب کم‌تقاضا را برای روز بعد بگذارید.
  3. کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. به یاد داشته باشید که یک پست با کیفیت بالا، بهتر از 5 پست باکیفیت پایین است. 
  4. میزان ارسال پست در کانال فروش تلگرام شما به موضوع کانال‌تان بستگی دارد. اگر کانال خبری دارید، اشکالی ندارد که هر روز (یا حتی هر ساعت) محتوای جدید منتشر کنید. برای سایر صنایع، 2 الی 3 پست در هفته را دنبال کنید.

تعامل در کانال تلگرام 

تعامل در کانال تلگرام 
تلگرام، یک پلتفرم بسیار تعاملی است. بر اساس یک تحقیق، نرخ بازدید تلگرام 20 درصد و اینستاگرام 3 درصد و فیس بوک 4 درصد است.
بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های Ayrshare، تلگرام از نرخ تعامل بسیار بالایی برخوردار است.


برای مثال، فایننشال تایمز هر روز یک پست در کانال خود منتشر می‌کند. در طول 90 روز، آن‌ها توانسته‌اند به طور مداوم 35٪ و 45٪ از کاربران را تشویق کنند که این پست را هر روز ببینند. در همین مدت، تعداد کاربران از 19000 به 22600 کاربر افزایش یافت که تنها در 90 روز 19 درصد افزایش داشت.

اگرچه هر کانالی نمی‌تواند درصد تعامل بالایی داشته باشد، اما این داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کاربران اختصاصی تلگرام وجود دارد و ارزش و تعامل اعضای تلگرام ممکن است بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی باشد.


برای افزایش تعامل در کانال فروش تلگرام، به نکات و پیشنهادات زیر توجه کنید:

  1. مسابقات کوچک، قرعه‌کشی یا بازی‌ها را اجرا کنید.
  2. 24 ساعته تبلیغ نکنید.
  3. محتوای جالب از صنعت یا جامعه‌ی فروش خود بازنشر کنید.
  4. به سایر رسانه‌های اجتماعی خود لینک دهید.
  5. اخبار جالب و به روز را به اشتراک بگذارید .
  6. سوال بپرسید، نظرسنجی بگذارید.
  7. به همه سوالات کاربران پاسخ دهید. 

نکات فروش در کانال تلگرام

نکات فروش در کانال تلگرام
پس از ساخت کانال فروش در تلگرام، نیاز است که از تکنیک و نکات فروش در تلگرام استفاده کنید. در این بخش به مهم‌ترین راه‌های فروش و افزایش فروش در کانال تلگرام اشاره می‌کنیم.


در کانال فروش تلگرام خود، بازاریابی ویدیویی اجرا کنید.


 برخلاف چندین برنامه پیام‌رسانی فوری دیگر، تلگرام به شما امکان می‌دهد محتوای چندرسانه‌ای با هر اندازه‌ای ارسال کنید، زیرا همه فایل‌ها در فضای ابری ذخیره می‌شوند. این کار، به کسب و کارها فرصت عالی برای تبدیل کاربران به مشتری با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی ویدئویی اثبات‌شده می‌دهد. 76 درصد از تیم‌های بازاریابی، بازاریابی ویدیویی در تلگرام را به عنوان یک استراتژی مفید برای افزایش فروش می‌دانند. 


لیست محصولات / خدمات خود را آماده کنید.


فهرستی از محصولات یا خدماتی که کسب و کارتان قصد فروش آن‌ها را دارید تهیه کنید. می‌توانید لیست محصولات و خدمات را  در قالب‌های Google Docs/Sheets، Microsoft Word/Excel یا PDF در کانال فروش تلگرام خود قرار دهید.


مخاطب هدف مناسب را پیدا کنید. 


همانطور که هر بازاریابی به شما خواهد گفت که یافتن مخاطب هدف مناسب برای موفقیت بازاریابی بسیار مهم است، در مورد بازرایابی تلگرام هم این موضوع صدق می‌کند. با این حال، با وجود چنین پایگاه کاربر بزرگی، زمانی که صحبت از هدف قرار دادن تلاش‌های بازاریابی به میان می‌آید، دانستن اینکه از کجا شروع کنید می‌تواند دشوار به نظر برسد. 
هنگام شروع، می توانید تا 200 نفر را از لیست مخاطبین خود اضافه کنید. سپس، باید دیگران را متقاعد کنید که در کانال فروش تلگرام شما عضو شوند. اگر می‌خواهید افزایش اعضای کانال تلگرام داشته باشد، باید شروع به تبلیغ کانال فروش تلگرام خود در کانال‌ها و گروه‌های حوزه‌ی فروش خود کنید.


توضیح محصول/ خدمات را به خوبی بنویسید. 


همانند هر شبکه‌ی اجتماعی دیگر و سایت فروشگاهی، نوشتن توضیح محصول در کانال فروش تلگرام نیز ضروری است. برای اینکه مشتری را جذب محصولات و خدمات خود کنید، توضیح محصول گیرا، مختصر و مفید بنویسید. نام کالا یا خدمت، اندازه‌ی آن، کاربرد محصول یا خدمت، هزینه، شیوه‌ی ارسال محصول و… از جمله مواردی هستند که باید در نوشتن توضیح محصول/ خدمت در کانال فروش تلگرام خود لحاظ کنید. 


رضایت مشتری را به اشتراک بگذارید.


آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از افراد هنگامی که نظر و رضایت دیگر مشتریان را می‌خوانند به خرید محصول یا خدمت ترغیب می‌شوند. از این فرصت استفاده کنید و رضایت مشتریان پیشین خود را در قالب متن، تصویر و ویدیو در کانال فروش تلگرام خود به اشتراک بگذارید و اعتماد مشتری را جلب کنید.

 

برای طراحی سایت خود در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید از فروشگاه ساز سازیتو استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

 


تلگرام، یک پلتفرم پیشرو برای ایجاد، گسترش و پرورش مخاطبان هدف است. شرکت‌ها، برندها و کارآفرینان فعالانه از کانال‌های تلگرامی خود برای دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف، از توسعه وفاداری مشتری گرفته تا بهبود عملکرد فروش، استفاده می‌کنند. تلگرام مجموعه ابزار قدرتمندی برای ایجاد، مدیریت و ردیابی پست‌های شما ارائه می‌دهد.

توصیه ما این است که تلگرام را به عنوان وبلاگ شرکتی خود ببینید. از این پیام‌رسان برای کشف سبک منحصر به فرد خود، ایجاد اعتماد بین مخاطبان و تقویت مهارت‌های خود در تولید محتوای منحصر به فرد استفاده کنید. 
در این مقاله، به بررسی مواردی همچون راه‌اندازی کانال تلگرام و یا کانال فروش تلگرام، نحوه‌ی مدیریت کانال تلگرام، تعامل در کانال فروش تلگرام و نکات فروش در کانال تلگرام پرداختیم. امیدواریم مطالب این مقاله به شما در فروش در تلگرام کمک شایانی کند. 

برای طراحی سایت خود در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید از فروشگاه ساز سازیتو استفاده کنید.