زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق

چگونه یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کنیم؟ راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، مستلزم صرف انرژی، پول و تمرکز بر کارایی کسب و کار برای افزایش شانس موفقیت است. اگر به دنبال راه‌اندازی کسب و کار خود هستید، روی این مقاله کلیک کنید تا با مراحل راه‌اندازی کسب و کار آشنا شوید. 


هنگامی که چند فرم را پر کردید، مدارک و مجوزهای لازم را دریافت کردید، محصولات یا خدمات قانونی را ارائه دادید و کمی آن را تبلیغ کردید، می‌توان گفت که شما صاحب یک کسب و کار هستید.
با این حال، راه‌اندازی یک کسب و کار موفق داستانی کاملا متفاوت است. عوامل متعددی بر موفقیت یک کسب و کار تاثیر می‌گذارد که می تواند داخلی یا خارجی باشد. در این مقاله، آخرین داده‌هایی را که باید قبل از راه‌اندازی یک کسب و کار جدید بدانید، با شما به اشتراک می‌گذاریم، از دلایل اصلی شکست آن‌ها صحبت می‌کنیم و چند نکته حرفه‌ای در مورد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و نحوه‌ی اداره‌ی آن بیان می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

چرا اغلب کسب‌وکارها شکست می‌خورند؟

چرا اغلب کسب‌وکارها شکست می‌خورند؟
دلایل بی‌شماری برای شکست یک کسب‌وکار وجود دارد. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده، چند دلیل وجود دارد که از دیگر دلایل، رایج‌تر هستند. 


عدم وجود بازاریابی  


بسیاری از کسب و کارها، بازاریابی اصولی برای رشد و پیشرفت خود ندارند. وجود یک استراتژی بازاریابی یکی از نشانه‌های آشکار این است که آیا یک کسب و کار موفق خواهد شد یا نه. یکی از موثرترین راه‌ها در راه‌اندازی کسب و کار جدید و بازاریابی دیجیتال، ساخت سایت فروشگاهی است.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما دارد؛ به برند شما اصالت می‌بخشد، حضور شما را در دنیای دیجیتال پررنگ می‌کند، باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود و فروش شما را افزایش می‌دهد. هیچ کسب و کار موفقی وجود ندارد که فروشگاه اینترنتی نداشته باشد.

اگر در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود هستید و از موارد پیچیده و فنی طراحی سایت فروشگاهی‌ همچون خرید دامنه، اتصال درگاه و... اطلاع ندارید، نگران نباشید. شما به راحتی می‌توانید تنها با چند کلیک، فروشگاه اینترنتی خود را در فروشگاه‌ساز سازیتو طراحی و راه‌اندازی کنید.

فروشگاه‌ساز سازیتو، بزرگترین فروشگاه‌ساز ایران است که با ارائه‌ی خدمات متنوع به بیش از 130هزار کسب و کار، بستری برای حضور و پیشرفت برندها ایجاد کرده است. 


خدمات مشتریان ضعیف


با وجود کسب و کارهای جدید که به معنای واقعی کلمه یک شبه ظاهر می‌شوند، قیمت و محصول برای متمایز کردن شما از رقبا کافی نیست. نحوه رفتار شما با مشتریان یکی از دلایل مهم در شکست یا موفقیت یک کسب و کار است. روی آموزش تیم خدمات مشتری خود سرمایه‌گذاری کنید. 


عدم نیاز به محصول و خدمت شما


یک سرویس یا محصول عالی اگر نیاز و تقاضایی در بازار نداشته باشد، شما را به جایی نمی‌رساند. دقت و تحقیق در بازار در مراحل اولیه شروع یک کسب و کار ضروری است. تعیین کنید که چه کسی محصول را چند وقت یکبار و چرا می‌خرد. این کار، به شما کمک می‌کند نه تنها جایگاه خود را پیدا کنید، بلکه برای میزان موجودی و پیش‌بینی فروش خود نیز برنامه‌‌ریزی کنید.


عدم وجود سرمایه‌ی کافی


راه‌اندازی و ایجاد یک کسب و کار، هزینه‌بر است. برای عبور از شرایط بحرانی به سرمایه، سرمایه‌گذاری، وام و/یا درآمد نیاز دارید. بودجه می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد و هزینه‌ها را پیگیری کنید.


رقابت بیش از حد


 اگر بازار از قبل اشباع شده است، و در حال حاضر بسیاری از ارائه‌دهندگان معتبر وجود دارند، شما در حال جنگیدن با یک نبرد سخت هستید.


 قیمت‌گذاری نادرست


 اگر قیمت‌ محصولات و خدمات شما خیلی بالا است، در واقع پایگاه مشتری خود را محدود می‌کنید. اگر قیمت محصولات و خدمات شما خیلی کم است، دیگر درآمد کافی برای ادامه حیات ندارید. اینجاست که قیمت‌گذاری نادرست، می‌تواند به ضرر کسب و کار شما تمام شود. 


در نهایت، این دلایل همه ماجرا نیست. دلایل زیادی برای شکست کسب و کارها وجود دارد که مختص یک تجارت و صنعت است. وقت گذاشتن برای دریافت بازخورد صادقانه از مشتریان، کارمندان، و ذینفعان خارجی غیروابسته به کسب و کار می‌توانند به شما کمک کنند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، این پرچم‌های قرمز را شناسایی کنید.


اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را دارید، باید فعالانه برای موفقیت آن تلاش کنید. این اتفاق یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. شما باید در مورد صنعت، مشتری و بازار خود در داخل و خارج تحقیق کرده، مطالعه کنید و یاد بگیرید.

بازار را درک کنید 

بازار را درک کنید 
اولین و کلیدی‌ترین مرحله راه‌اندازی کسب و کار، درک بازار و مشخص کردن kpi است. اهمیت انجام تحقیقات دقیق و موثر بازار را دست کم نگیرید. شما به داده‌های مشخصی در مورد مشتریان هدف خود، رقابت موجود، رشد و تقاضای مورد انتظار، روند بازار و موارد دیگر نیاز دارید. این نوع بینش‌ها بسیار ارزشمند هستند و به شما کمک می‌کنند تا تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید.
بازار شما شامل مشتریان، تامین‌کنندگان و رقبای شما می‌شود. موارد دیگری را نیز می‌توان لحاظ کرد، اما این سه مورد، شخصیتی محوری هستند که موفقیت کسب و کار شما را مشخص می‌کنند.
همچنین شما باید به 4 نکته توجه کنید : محصول، قیمت، تبلیغ و مکان. این 4 مورد، می‌توانند در ایجاد تحقیقات بازار، طرح بازاریابی و پرسونای مشتری شما را راهنمایی کنند.

طرح تجاری یا بیزینس پلن تهیه کنید

طرح تجاری یا بیزینس پلن تهیه کنید
برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و تضمین موفقیت آن، نیاز است که یک طرح تجاری یا همان بیزینس پلن تهیه کنید. چه یک طرح کسب و کار رسمی ایجاد کنید، چه به سادگی اهداف حرفه‌ای، گردش کار یا هر چیز دیگری را مستند کنید، این افکار باید در جایی نوشته شده و با همه ذینفعان به اشتراک گذاشته شوند.


در عصر دیجیتال، ثبت کردن این مسائل از همیشه آسان‌تر شده است. یک سند زنده که در فضای ابری ذخیره می‌شود و برای همه قابل دسترسی است، نه تنها امکان ثبات و همکاری را فراهم می‌کند، بلکه در طول زمان به تکامل می‌رسد. در نتیجه، تغییرات را می‌توان به صورت خودکار ایجاد کرد، ذخیره کرده و به اشتراک گذاشت.


تنها تعیین اهداف و فرآیندها کافی نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ما در واقع زمانی احتمال دست‌یابی به اهداف و فرآیندها را داریم که آن‌ها را یادداشت می‌کنیم و آن‌ها را بخاطر می‌آوریم. 

اهداف درآمدی و سودآوری را تعیین کنید

اهداف درآمدی و سودآوری را تعیین کنید
برای موفقیت در فرآیند راه‌اندازی کسب و کار جدید، باید به اندازه کافی پول به دست آورید تا عملیات را حفظ کرده و سودی را به دست آورید که می‌تواند برای رشد آینده سرمایه‌گذاری شود.
با در نظر گرفتن هزینه‌های کسب‌وکارتان از جمله منابع، تولید، کارکنان، سرمایه و موارد دیگر، مشخص کنید که کسب‌وکار شما برای موفقیت به چه میزان پول به صورت ماهانه، فصلی و سالانه نیاز دارد.
همچنین این زمان بسیار خوبی برای بررسی مجدد ساختار قیمت‌گذاری است. آیا محصولات شما قیمت مناسبی دارند؟ برای رسیدن به اهداف درآمدی و سودآوری خود در هر دوره باید چند واحد بفروشید؟ این اطلاعات را به وضوح مستندسازی و منتشر کنید تا بدانید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید تا کسب و کار خود را در حال اجرا و پر‌رونق نگه دارید.

تیم منابع انسانی ایجاد کنید

تیم منابع انسانی ایجاد کنید
از دیگر مراحل مهم در راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، ایجاد تیم منابع انسانی است. کسب‌ و کارها معمولاً قدرتی را که فرهنگ و مشارکت کارکنان می‌تواند در تمام جنبه‌های شرکت، از استخدام تا مصاحبه‌های خروج از کار داشته باشد را نادیده می‌گیرند.


وقتی شرکت‌ها روی فرآیندهای آموزش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، متوجه می‌شوند که کارکنان‌شان برای انجام کارهای بزرگ و مقابله با چالش‌های کسب‌وکار آماده‌تر هستند. برداشتن گام‌هایی برای اندازه‌گیری و بهبود مشارکت کارکنان و نمرات خالص ارتقا‌دهنده کارمند می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد، احساسات کارکنان را بهبود بخشد و باعث شود که کارمندان شما کسب و کار شما را به دوستان خود توصیه کنند.


موضوعاتی همچون جلسات عملکرد ماهانه یا فصلی باعث ایجاد رفاقت در تیم و بهبود سلامت روانی کارکنان می‌شود. این جلسات همچنین می‌تواند یک محیط اعتماد ایجاد کند که منجر به نوآوری بیشتر در کسب و کار می‌شود.


کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با داشتن فرهنگ مثبت، مسیر شغلی قوی و استخدام‌ افراد توانمند، افراد مناسب را جذب کنند.
تیم‌های منابع انسانی خوب با استفاده و بهره‌گیری از ابزارهای عالی می‌توانند شرکت شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهند. کارکنان شاد و متعهد کار بزرگی انجام می‌دهند و کسب و کار شما، رشد سریعی به دنبال خواهد داشت.

کارمندان مناسب را استخدام کنید

کارمندان مناسب را استخدام کنید
برای موفقیت در راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق، یک سوپرتیم بسازید.


همان‌قدر که بودجه و تقاضا اجازه می‌دهد، اطراف خود را با افراد متخصص در زمینه‌های مختلف که مربوط به کسب و کار شما می‌شود، احاطه کنید. از آن‌ها نظر و بازخورد بخواهید. آن‌ها را در تصمیماتی مشارکت دهید که مستقیم و غیرمستقیم بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری بیشتر در ارزشی که ارائه می‌دهید تقویت می‌شود و می‌توانید تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری برای مجموعه‌تان بگیرید. 


اشتباه شماره یک که کارآفرینان مرتکب می‌شوند این است که تلاش زیادی برای استخدام کارمندان مناسب ندارند. سعی نکنید که همه کارها را خودتان انجام دهید. تقسیم وظایف به شکل درست آن، می‌تواند در اثربخشی شما و تقویت کسب و کارتان موثر باشد. 
بسیاری از کسب و کارهای جدید نسبت به کیفیت استخدام کارکنان خود غفلت می‌کنند - و آنچه رهبران کسب و کار متوجه نمی‌شوند این است که فرهنگ شرکت از زمانی شکل می‌گیرد که شرکت هنوز نوپا باشد.


صاحبان مشاغل و رهبران موفق در صورت لزوم به فریلنسرها و مشاوران مراجعه می‌کنند. این کار بار کارمندان تمام وقت را سبک می‌کند و به شما و تیم‌تان اجازه می‌دهد تا روی زمینه‌های خاص تخصص خود تمرکز کنید.

مزایایی به کارکنان ارائه دهید

مزایایی به کارکنان ارائه دهید
بخش کلیدی راه‌اندازی کسب و کار جدید، ایجاد یک تیم قوی است. برای ایجاد یک تیم قوی لازم است که مطمئن شوید افراد تیم شما با انگیزه هستند و به خوبی از آنها پشتیبانی می شود تا بتوانند به طور موثر کار خود را انجام دهند. به همین دلیل است که ارائه مزایای به کارکنان خود بسیار مهم است.
هنگام تصمیم‌گیری در مورد استخدام افراد، میزان بودجه‌ای که برای پوشش مزایای کارکنان دارید را در نظر بگیرید. هنگامی که میزان بودجه خود را مشخص کردید، در نظر بگیرید که چه مزایایی برای ارائه به کارکنان برای کسب و کار شما لازم است. برخی از مزایای مورد نیاز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. مالیات و بیمه بیکاری
  2. بیمه سلامت
  3. تعطیلات و/یا تعطیلات با حقوق
  4. بیمه عمر

انجام تجزیه و تحلیل رقابتی برای دیدن آنچه که شرکت‌های دیگر در صنعت شما به کارمندان خود ارائه می‌دهند، تمرین خوبی است تا به شما در درک مزایای ارائه شده کمک کند. 

ابزارهای مناسب را برای استراتژی رشد خود اجرا کنید

ابزارهای مناسب را برای استراتژی رشد خود اجرا کنید
یکی از مراحل راه‌اندازی کسب و کار، شناسایی ابزار مناسب است. تعداد برنامه‌ها، محصولات و راه‌حل‌های موجود به‌طور تصاعدی در حال افزایش است. ابزارهایی را که می‌توانند به شما در بهینه‌سازی کسب و کارتان کمک کنند، شناسایی و استفاده کنید. به لطف فناوری، حتی کسب‌وکارهای کوچک همه ابزارهای مورد نیاز خود را در دسترس دارند (به عنوان مثال، یک CRM رایگان). اما انتخاب ابزار مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام ابزار در فرآیند راه‌اندازی کسب و کار شما مناسب است، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. فرآیندهایی را که می‌خواهید از هر ابزار برای انجام آن‌ها استفاده کنید، صفر کنید.
  2. در انتخاب ابزار مناسب، دقت کنید که چگونه هر یک از آن ابزارها می‌توانند آن فرآیند را آسان‌تر یا کارآمدتر کنند.
  3. ابزاری را انتخاب کنید که عملکرد متمایز و خاصی نسبت به دیگر ابزارهای همتای خود دارد.
  4. میزان ارزش ارائه‌ شده توسط ابزار انتخابی شما، باید با هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنید یکسان باشد.
  5. ابزار مناسب، ابزاری است که همراه با کسب و کار شما رشد می‌کند و می‌تواند نیازهای در حال تغییر کسب و کار شما را برآورده کند.

فراموش نکنید که انتخاب ابزار مناسب، مرحله‌ی مهمی در راه‌اندازی کسب و کار جدید است.

نتیجه‌گیری


راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق نیازمند زمان، تلاش و تعهد است. برای مطالعه کسب‌وکارهایی که با موفقیت از چالش‌های راه‌اندازی کسب و کار عبور کرده، اعتبار و تخصص در صنعت خود ایجاد کرده‌اند، وقت بگذارید. این کسب و کارها بهترین معلمان شما هستند، حتی اگر در مسیر کارآفرینی‌شان، چند قدم اشتباه در این راه مرتکب شده باشند. در این مقاله از سازیتو، به بررسی مراحل راه‌اندازی کسب و کار پرداختیم. از نکات و مراحلی که در این مقاله یاد گرفته‌اید استفاده کنید و با الگوی طرح کسب و کارتان، آن را عملی کنید. امیدواریم در مسیر راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و حفظ آن موفق باشید.