زمان مطالعه ۷ دقیقه

راهنمای جامع بازاریابی تلفنی 

راهنمای جامع بازاریابی تلفنی 

بازاریابی تلفنی چیست؟ بازاریابی تلفنی یکی از استراتژي‌های سودمند و محبوب در فروش است. با آموزش و یادگیری بازاریابی تلفنی این امکان برای شما پدید می‌آید که فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.



جذب مشتریان جدید یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌ها برای موفقیت یک کسب و کار است. برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی، استراتژی‌های بازاریابی بسیاری وجود دارند که به تفصیل در مقالات ‌وبلاگ سازیتو‌ درباره‌ی آن‌ها صحبت کرده‌ایم. 
اگر ‌طراحی سایت فروشگاهی خود را به اتمام رسانده‌اید و یا مراحل ‌راه‌اندازی آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌تان‌ به پایان رسیده، باید به دنبال استراتژی‌های فروش برای موفقیت و جذب مشتری برای کسب و کارتان باشید.
یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی، استراتژی بازاریابی تلفنی است. بازاریابی تلفنی یکی از بخش‌های مهم هر کسب و کاری می‌باشد. 
بازاریابی تلفنی به صاحبان برند‌های نوپا، این امکان را می‌دهد که  پروسه‌ی فروش خود را به خوبی پشت سر گذاشته و افزایش فروش و جذب مشتری داشته باشند.
تعامل فرد به فرد به عنوان یکی از روش‌های جذب مشتری شناخته می‌شود، به همین دلیل بازاریابی تلفنی می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای این پروسه در فروش شما باشد. 
در این مطلب به بررسی بازاریابی تلفنی، مزایای بازاریابی تلفنی و معایب آن و برخی نکات و استراتژي‌های مهم در رابطه با این استراتژي فروش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا شما را با بازاریابی تلفنی آشنا کنیم.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی مفهومی و یا استراتژی جدیدی نیست. دهه‌ها قبل، صاحبان کسب و کار از این استراتژی برای فروش و جذب مشتری استفاده می‌کردند.  
بازاریابی تلفنی یک پروسه برای تولید لید، فروش محصولات یا ارائه‌ی خدمات به مشتریان و یا جمع‌آوری اطلاعات مشتری به وسیله‌ی تلفن می‌باشد. این استراتژی می‌تواند به عنوان یک تکنیک برای بیزنس‌های نوپا، ابزاری سودمند برای فروش باشد. چرا که با استفاده از استراتژی بازاریابی تلفنی صاحبان کسب و کار می‌توانند در وقت و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کرده و افزایش فروش داشته باشند.
گفته می‌شود که صاحبان کسب و کار با فروش از طریق بازاریابی تلفنی، یک پنجم از هزینه‌ای که به وسیله‌ی تماس مستقیم صرف می‌شود را ذخیره کرده و به این شکل، در فروش خود سود می‌کنند. اگرچه که بازاریابی تلفنی هزینه‌بر تر از ایمیل مارکتینگ است، اما روش سودمندتر و مناسب‌تری برای افزایش فروش و جذب مشتری می‌باشد.
بازاریابی تلفنی به عنوان یکی از بهترین استراتژی‌های امتحان شده برای فروش شناخته می‌شود. بازاریابی تلفنی به دو حوزه تقسیم می‌شود. 

  1. بازاریابی تلفنی ورودی (inbound)
  2. بازاریابی تلفنی خروجی (outbound)

حوزه‌ی بازاریابی تلفنی ورودی، مربوط به تماس‌های ورودی است. این تماس‌ها می‌توانند شامل مشتریان و مخاطبانی باشند که پیش‌تر، شما از طریق ایمیل مارکتینگ و یا روش‌های دیگر شماره‌ی خدمات خود را به آن‌ها داده‌اید. بازاریابان تلفنی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نیاز به دانش تخصصی و پیچیده‌ای ندارند.
حوزه‌ی بازاریابی تلفنی خروجی، یکی از بهترین حوزه‌ها برای تعامل با مشتری و فروش به آن‌ها می‌باشد. چرا که شما مستقیما با لید‌های خود سر وکار دارید. افرادی که در حوزه‌ی بازاریابی تلفنی خروجی فعالیت می‌کنند باید دانش لازم و تکنیک‌های مورد نیاز برای افزایش فروش و جذب مشتری را کسب کنند. 

مزایای بازاریابی تلفنی

مزایای بازاریابی تلفنی
مزایایی که بازاریابی تلفنی با خود به همراه دارد، سبب ارتقا و بهبود کسب و کار شما می‌شود. چرا که بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های سودمند و با هزینه‌ی مناسب است. از مزایای بازاریابی تلفنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. بازارایابی تلفنی، نتیجه‌بخش است.
  2. بازاریابی تلفنی، باعث افزایش فروش می‌شود.
  3. بازاریابی تلفنی، سبب کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود.
  4. به وسیله‌ی بازاریابی تلفنی، می‌توانید از فیدبک و نظرات مشتریان خود آگاه شوید.
  5. بازاریابی تلفنی، دیتابیسی سودمند برای شما به وجود می‌آورد
  6. بازاریابی تلفنی می‌تواند منجر به قرار ملاقات چهره به چهره برای فروش شود.
  7. با استفاده از استراتژی بازاریابی تلفنی، می‌توانید نتایج قابل اندازه‌گیری شده‌ای داشته باشید.

معایب بازاریابی تلفنی

معایب بازاریابی تلفنی
همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی تلفنی یکی از روش‌ها و استراتژي‌های سودمند فروش می‌باشد. در قسمت قبل به مزایای بازاریابی تلفنی اشاره کردیم. اما بازاریابی تلفنی در کنار سودمندی و افزایش فروش معایبی نیز دارد. 

  1. آموزش به بازاریابان تلفنی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های یک کسب و کار شود. 
  2. لیست‌ها و دیتای مشتریان می‌تواند هزینه‌بر باشد، که همین موضوع هزینه‌های کسب و کار را افزایش می‌دهد.

 

مهارت‌های یک بازاریاب تلفن

مهارت‌های بازاریاب تلفنی
یک بازاریاب تلفن برای اینکه بتواند به خوبی با مشتری و مخاطب خود ارتباط برقرار کند و افزایش فروش داشته باشد، لازم است مواردی را به خوبی انجام دهد.


صمیمیت 


برای یک بازاریاب تلفن، بسیار مهم است که با برخوردی صمیمی و مثبت با مشتری صحبت کند. به این شکل مشتری احساس نزدیکی و راحتی کرده و تعامل سازنده شکل گرفته و می‌تواند به سادگی منجر به فروش شود. صمیمیت در مکالمه باعث به وجود آمدن احساس خوشایند در مخاطب شما شده و می‌تواند آن‌ها را به مشتریانی دائمی تبدیل کند. 


مهارت‌ها ارتباطی خوب


بسیاری از صاحبان کسب و کار، به دنبال استخدام بازاریابان تلفنی با مهارت‌های ارتباطی خوب و سودمند می‌باشند. در نتیجه بسیار مهم است که شما این مهارت‌ها را کسب کنید . یا آن‌ها را در خود تقویت کنید. مهارت‌های ارتباطی قوی برای موفقیت در فروش امری ضروری و حیاتی هستند. بازاریاب باید بتواند به شیوه‌ای روان بخواند، صحبت کند و گوش بسپارد.


دانش درباره‌ی محصول


صرف نظر از اینکه چه محصولی می‌فروشید یا چه نوع خدماتی ارائه می‌دهید، نیاز است که بازاریابان تلفن به خوبی درباره‌ی محصولات و خدماتی که قرار است بفروشند و یا ارائه دهند، اطلاعات داشته باشند. 
در حین مکالمه، مشتری ممکن است سوالاتی درباره‌ی محصول یا خدمت بپرسد و پاسخ‌گویی صحیح و سریع بازاریاب تلفنی، در این قسمت بسیار مهم و ضروری است. در نتیجه یکی از راه‌های موفقیت در فروش از طریق بازاریابی تلفنی، کسب دانش درباره‌ی محصولات و خدماتی است که قرار است به مشتری خود ارائه دهید.


توانایی اقناع


برای اینکه یک بازاریاب تلفنی موفق باشید، نیاز است که توانایی و مهارت قانع کردن مشتری برای خرید محصولات‌تان و یا خدماتی که ارائه می‌دهید را کسب کنید. توانایی قانع کردن مشتری برای خرید نیازمند تمرین است. همچنین فراموش نکنید که همیشه خودتان را جای مشتری بگذارید و از دید او به مسائل و مشکلات نگاه کنید. به این طریق می‌توانید مشتری را به سمت خرید هدایت کنید. 

نکات بازاریابی تلفنی موفق

نکات بازاریابی تلفنی موفق
در مقاله‌ی تکنیک‌های صحبت کردن صحیح با مشتری، اشاره کردیم که طرز برخورد با مشتری و نحوه صحبت کردن صحیح با مشتری، یکی از مسائل اصلی و چالش‌های بزرگ صاحبان کسب و کار است. در این قسمت به چند نکته‌ی مهم برای موفقیت در بازاریابی تلفنی اشاره خواهیم کرد.

  1. قبل از شروع به صحبت، برنامه ریزی کنید.
  2. اسکریپت فروش یا متن بازاریابی تلفنی داشته باشید.
  3. شفاف و شمرده صحبت کنید.
  4. برای ایجاد یک مکالمه، آمادگی داشته باشید.
  5. قدرت «نه» گفتن داشته باشید.
  6. مکالمه را مودبانه پایان دهید.
  7. همیشه از فراخوان عمل در مکالمه‌ی خود استفاده کنید.
  8. تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید.
  9. از قوانین مربوط به بازاریابی تلفنی پیروی کنید.

نتیجه‌گیری


پس از طراحی سایت فروشگاهی، وقت آن است که با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با ایجاد تعامل درست و سودمند فروش خود را افزایش داده و کسب و کار خود را گسترش دهید. در این مقاله به بررسی یکی از مهم‌ترین استراتژ‌ی‌های فروش، یعنی بازاریابی تلفنی، پرداختیم. به مزایا و معایب بازاریابی تلفنی اشاره کردیم و نکات مهمی برای موفقیت در این استراتژي بازاریابی ارائه دادیم. امیدواریم با استفاده از این مطالب این مقاله، مسیر بازاریابی تلفنی و فروش کسب و کار خود را به خوبی طی کنید.