زمان مطالعه ۹ دقیقه

راهنمای جامع بازاریابی حسی

راهنمای جامع بازاریابی حسی

در دنیای بازاریابی امروز، برای افزایش فروش و جذب مشتریان هدف، دیگر روش‌های بازاریابی سنتی کارساز نیستند. با استفاده از بازاریابی حسی، در مسیر بازاریابی کسب و کارتان خلاقانه و سودمند قدم بردارید. در این مقاله به بررسی بازاریابی حسی و کاربرد بازاریابی حسی خواهیم پرداخت.



بازاریابی دنیای وسیع و گسترده‌ای است. بازاریابی مقوله‌ای مهم و حیاتی برای رشد و توسعه‌ی کسب و کار‌ها و برند‌ها به شمار می‌رود. . در دنیای امروز، هر جا که بروید به راحتی می‌توانید بازاریابی را ببینید، بشنوید، لمس کنید و... . در نتیجه مشتریان و مخاطبان هدف ما در زندگی روزمره‌ی خود با بازاریابی در انواع خود، درگیر هستند. 
در چنین وضعیتی چگونه می‌توانیم مشتریان هدف را بدون استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی جذب محصولات و خدمات‌مان کنیم؟ در دنیای پویا و خاص بازاریابی، صاحبان کسب و کار باید خلاق باشند و نوآورانه عمل کنند. برای اعمال این خلاقیت و نوآوری، می‌توانید از بازاریابی حسی در کسب و کارتان استفاده کنید.  
بازاریابی حسی، یکی از انواع بازاریابی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیاری از بازاریابان و صاحبان کسب و کارها بوده. در ادامه‌ی مقاله به طور مفصل به بازاریابی حسی، مزایای بازاریابی حسی، کاربرد بازاریابی حسی و نمونه‌هایی از این نوع بازاریابی خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با بازاریابی حسی آشنا شده و بتوانید با استفاده از این نوع بازاریابی در مسیر پیشرفت کسب و کارتان، خلاقانه‌تر عمل کنید.

بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابی حسی چیست؟
مطمئنا بارها برای‌تان پیش آمده که از کنار فروشگاه عطر فروشی رد شوید و لحظه‌ای مجذوب عطر خوبی که به مشامتان رسیده درنگ کنید و تصمیم بگیرید وارد فروشگاه شوید. این تجربه مثال خوبی از بازاریابی حسی می‌باشد.
بازاریابی حسی یا برندینگ حسی، نوعی از بازاریابی است که مشتریان و مخاطبان هدف را با 5 حس دیداری، شنیداری، لامسه، بویایی و چشایی جذب می‌کند. بازاریابی حسی، تجربه‌ای به یادماندنی و خاص برای مخاطبان هدف کسب و کارتان ایجاد می‌کند. 
انسان‌ها روزانه با احساسات مختلفی درگیر هستند. بسیاری از افراد از دیدن جلوه‌های بصری لذت می‌برند، برخی از شنیدن موسیقی، بعضی از شنیدن بوی دلخواه‌شان. این حس‌ها و تاثیر خارق‌العاده‌ای که بر روی افراد می‌گذارند، سبب شده است تا بازاریابی حسی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین انواع بازاریابی‌ها شناخته شود.

مزایای بازاریابی حسی

مزایای بازاریابی حسی
بازاریابی حسی به عنوان یکی از شاخه‌های بازاریابی از مزایایی برخوردار است که در این قسمت به مزایای بازاریابی حسی اشاره خواهیم کرد:

  1. بازاریابی حسی همان چیزی است که مشتریان از شما می‌خواهند.
  2. موسیقی و صداها، سبب می‌شوند تا همواره در خاطر مشتریان بمانید.
  3. هر چقدر از حس‌های مختلف در بازاریابی خود استفاده کنید، همانقدر مشتریان وفادار برای کسب و کار خود جذب خواهید کرد.
  4. بازاریابی حسی، تاثیر مثبتی بر مشتریان‌تان می‌گذارد. در نتیجه، هر زمانی که مشتریان به برند یا کسب و کار شما فکر کنند، حس مثبت به آن‌ها القا می‌شود.
  5. بازاریابی حسی، سبب جذب مخاطبان هدف بیشتری می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که بخشی از مشتریان شما قادر به دیدن یا شنیدن نیستند. در نتیجه باید از دیگر حس‌ها برای جذب این افراد استفاده کنید. 

چطور بازاریابی حسی انجام دهیم؟

چطور بازاریابی حسی انجام دهیم؟
امروزه بازاریابی با تجربه‌ی مشتری سروکار دارد. تجربه‌ی مشتری چه در طراحی سایت فروشگاهی و چه در تولید محصول نقش و تاثیر دارد. اگر مشتری و مخاطب هدف شما تجربه‌ی خوبی از محصولات و خدمات شما نداشته باشد، بازاریابی شما با شکست روبرو خواهد شد. 
از آنجایی که در بازاریابی هدف ما، بهبود و ارتقا تجربه مشتری است، بازاریابی حسی  روشی سودمند برای این کار شناخته شده است.

حال که با بازاریابی حسی و مزایای بازاریابی حسی آشنا شده‌اید، حتما برای‌تان سوال پیش می‌آید که چگونه بازاریابی حسی انجام دهم؟ خوشبختانه بازاریابی حسی، قابل اجرا بر روی بسیاری از کسب و کارهاست. اما این به معنی نیست که اجرای بازاریابی حسی امری آسان است. مواردی بسیاری وجود دارد که هنگام اجرای بازاریابی حسی و درگیر کردن احساسات مشتریان هدف خود باید در نظر داشته باشید. هدف شما این است که با برانگیختن یکی از 5 حس دیداری، شنیداری، لامسه، بویایی و چشایی، مشتری هدف را جذب و به خرید و استفاده از خدمات‌تان ترغیب کنید. پس در ابتدا نیاز است که بدانید از کدام حس و یا حس‌ها بهتر است برای بازاریابی حسی کسب و کارتان استفاده کنید. 
هر کدام از این حس‌ها، نقش مهمی در ایجاد احساسات در افراد دارند. در قسمت بعدی به اهمیت هر کدام و کاربرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


حس دیداری

حس دیداری
حس دیداری، یکی از موارد مهم در بازاریابی حسی است. افراد به دیدن تصاویر زیبا و جلوه‌های بصری جذاب علاقه‌مند هستند. استفاده از حس دیداری در بازاریابی حسی، مقوله‌ای جدید نیست و انسان‌ها از دیرباز با کشیدن تصاویر بر روی سنگ‌ها، همواره علاقه‌مند به تصاویر بودند و احساسات خود را در این قالب بیان می‌کردند. 
امروزه، استفاده از حس دیداری در بازاریابی حسی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال استفاده از نمودارها، تصاویر، نقاشی، پوسترها، بنر‌های تبلیغاتی، ویدئوها، رنگ و رنگ برند و... نمونه‌های از کاربردهای حس دیداری در بازاریابی حسی است. در دنیای دیجیتالی امروز، بازاریابی حسی نوع دیداری را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین و... مشاهده کرد. 
مجله‌ها، کاتالوگ‌ها، ای‌بوک و... همه می‌توانند نمونه‌های مناسبی برای پروموت کردن محصولات‌ و خدمات‌تان به صورت دیداری باشند.

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های استفاده از حس دیداری در بازاریابی حسی، طراحی سایت فروشگاهی است. در مقالات پیشین وبلاگ سازیتو از مزایای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. با طراحی سایت اینترنتی می‌توانید مشتریان هدف‌تان را به صورت دیداری جذب سایت فروشگاهی و محصولات‌تان کنید. اگر به نظرتان ساخت سایت اینترنتی سخت است و مسائلی همچون خرید دامنه، اتصال درگاه و... پیچیده است، نگران نباشید. چرا که با فروشگاه‌ساز سازیتو که یکی از برترین پلتفرم‌های ساخت فروشگاه اینترنتی در کشورمان است می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه از مسائل فنی و هزینه ساخت سایت، اقدام به راه‌اندازی سایت اینترنتی خود کنید. همین حالا در سازیتو ثبت نام کنید و به صورت رایگان سایت فروشگاهی خود را بسازید. 


حس چشایی

حس چشایی
حس چشایی همراه با حس کردن مزه‌های مختلف است. مزه‌های مختلفی مانند شوری، شیرینی، تلخی و... . در نتیجه حس چشایی بازاریابی حسی، قابل اجرا بر روی فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها وکافه‌ها می‌باشد. 
شاید بپرسید چگونه از حس چشایی در بازاریابی حسی استفاده کنیم؟ جواب ساده است. به مشتریان‌تان نمونه بدهید. برای مشتریان این امکان را فراهم کنید تا بتوانند به صورت رایگان، نمونه‌ای از محصولات‌تان را تست کنند. افراد از تست کردن مزه‌های جدید و دلخواه‌شان لذت می‌برند و برای خرید محصول شما مشتاق می‌شوند.


حس لامسه

حس لامسه
حس لامسه نیز از دیگر حس‌های بازاریابی حسی است. شاید فکر کنید اجرا کردن حس لامسه کمی عجیب به نظر بیاید. اما برای خود شما هم اتفاق افتاده که هنگام خرید لباس آن را تن کنید تا ببینید آیا در آن لباس راحت هستید، یا جنس آن را لمس کنید. یا برای خرید مبلمان، بر روی کاناپه‌‌ای بشینید تا ببینید آیا آن حس راحتی مورد دلخواه‌تان را به شما می‌دهد یا خیر. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که حس لامسه تا چه اندازه می‌تواند در بازاریابی حسی محصولات‌تان سودمند باشد. لمس کردن محصولات، به برند شما کمک می‌کند تا افزایش فروش داشته باشد و حس اطمینان و اعتماد در مشتریان هدف کسب و کار شما ایجاد کند. 

حس شنیداری

حس شنیداری
حس شنیداری نیز از دیگر حس‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید بازاریابی حسی را در کسب و کارتان اعمال کنید. حتما در ماشین که نشسته‌اید و به رادیو گوش می‌دهید، تبلیغی را گوش می‌دهید و یا در تلویزیون تبلیغی را می‌بینید، مکالمات و موسیقی آن تبلیغ شما را جذب می‌کند. 
برای بکارگیری این حس در بازاریابی حسی، می‌توانید از افکت‌های صدا، پادکست‌ها، موسیقی، کتاب‌های صوتی و... برای تبلیغ محصولات‌تان و جذب مشتریان هدف استفاده کنید. 


حس بویایی

حس بویایی
حتما شما هم از این جمله استفاده کرده‌اید «این عطر مرا به دوران کودکیم برد». بله. عطر و بو حس قوی‌ای در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین حس بویایی را نباید در اعمال بازاریابی حسی در کسب و کارتان نادیده بگیرید. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  1. استفاده از عطر به خصوصی در فروشگاه‌تان که یادآور برند شما باشد.
  2. استفاده از عطر محصولات غذایی.
  3. استفاده از عطری که نشان‌دهنده‌ی محیط فروشگاه‌تان باشد.

نمونه‌های بازاریابی حسی

نمونه‌های بازاریابی حسی
تا به این قسمت از مقاله با بازاریابی حسی، مزایای بازاریابی حسی، کاربرد بازاریابی حسی آشنا شدیم. در این بخش به دو نمونه از برند‌هایی که از بازاریابی حسی در کسب وکار خود استفاده کرده‌اند،  نتیجه‌ی مطلوب گرفته و اثربخشی بر روی برندینگ خود داشته‌اند را معرفی خواهیم کرد. 


اپل

اپل
برند اپل به دلیل تجربه‌ی مخصوص و متمایز درون فروشگاهی‌اش، در میان مشتریان بسیار محبوب و معروف است. برند اپل به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا همه‌ی محصولات درون فروشگاه را امتحان و استفاده کنند. این عمل برند اپل، مشتریان قادر خواهند بود تا محصولات را لمس و تست کنند. به این ترتیب این امکان برای مشتریان برند اپل به وجود می‌آید که  قبل از اینکه محصولات را خریداری کنند، با آن محصول به صورت تجربی آشنا شوند. این نوع بازاریابی حسی که برند اپل بر روی محصولات خود اعمال می‌کند، سبب افزایش اعتماد مشتریان و مخاطبان این برند معروف شده است. با این کار، مشتریان دیگر نگران محصولی که خریداری می‌کنند نیستند و میزان وفاداری مشتریان نیز افزایش می‌یابد. 


مک دونالد

مک دونالد
مک دونالد که یکی از بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان به شمار می‌رود، مناسب‌ترین نمونه برای بازاریابی حسی است. برند مک‌دونالد از صدا و به عبارتی حس شنیداری برای بازاریابی حسی خود استفاده کرده است. صدایی که بسیار برای مشتریان آشنا است و با شنیدن آن به سرعت یاد برند مک‌دونالد می‌افتند. 

نتیجه‌گیری


در این مقاله به بررسی بازاریابی حسی، مزایای بازاریابی حسی و کاربرد بازاریابی حسی پرداختیم. بازاریابی حسی، یکی از تاثیرگذارترین و کاربردی‌ترین انواع بازاریابی است. نکته‌ی مهم و اصلی در این نوع بازاریابی، میزان خلاقیت بالا و اثربخشی بسیار آن بر روی مشتریان هدف است. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله از سازیتو بتوانید خلاقیت را چاشنی کسب و کار خود کنید و برند خود را ارتقا ببخشید.