زمان مطالعه ۷ دقیقه

راهنمای جامع کسب‌وکارهای مبتنی بر فروش فایل

راهنمای جامع کسب‌وکارهای مبتنی بر فروش فایل

با پیشرفت تکنولوژی و پررنگ‌تر شدن سایه اینترنت بر زندگی روزانه مردم، رفته رفته نیازهای آنان نیز در حال تغییر است. اگر 10 سال پیش به کسی می‌گفتید افرادی خواهند بود که با فروش فایل به درآمدهای میلیون دلاری دست پیدا می‌کنند، احتمالا با تمسخر روبه‌رو می‌شدید. مدل کسب‌وکار فروش محصولات دیجیتال، در ایران هم با سیر سعودی بالایی در حال پیشرفت است. در ادامه با راهنمای راه‌اندازی فروشگاه محصولات دیجیتال، همراه ما باشید.


با پیشرفت تکنولوژی و پررنگ‌تر شدن سایه اینترنت بر زندگی روزانه مردم، رفته رفته نیازهای آنان نیز در حال تغییر است. اگر 10 سال پیش به کسی می‌گفتید افرادی خواهند بود که با فروش فایل به درآمدهای میلیون دلاری دست پیدا می‌کنند، احتمالا با تمسخر روبه‌رو می‌شدید. مدل کسب‌وکار فروش محصولات دیجیتال، در ایران هم با سیر سعودی بالایی در حال پیشرفت است. در ادامه با راهنمای راه‌اندازی فروشگاه محصولات دیجیتال، همراه ما باشید.

محصولات دیجیتال قابل لمس کردن نیستند، اما با این حال قله‌های فروش در جهان را فتح کرده‌اند (کافی است نیم‌نگاهی به اپ‌استورها بیاندازید). چیزی که محصولات دیجیتالی را ویژه می‌کند، این است که شما می‌توانید تنها برای یک‌بار آن‌ها را تولید کنید و بدون دغدغه‌هایی چون تاریخ انقضا یا مدیریت موجودی انبار آن‌ها به فروش برسانید. از طرفی دیگر، فرآیندهایی مثل بسته بندی و ارسال در این مدل از کسب‌وکار تقریبا وجود ندارد. نکات این‌چنینی باعث شده تا افراد مختلفی چون هنرمندان، برنامه‌نویس‌ها، فریلنسرها و… به کسب‌درآمد از این مدل روی بیاورند.

فروش فایل آنلاین

محصولات دیجیتال چه چیزی هستند؟

محصولات دیجیتال در اصطلاح تخصصی به دارایی‌های غیر فیزیکی یا رسانه‌ای گفته می‌شود که افراد می‌توانند بدون نیاز به فرآیندهایی چون مدیریت انبار یا بسته بندی و ارسال، به فروش آن‌ها بپردازند. این محصولات غالبا به شکل فایل‌های دانلودپذیر –مثل موزیک‌های MP3، کتاب‌های الکترونیک، تمپلیت‌های گرافیکی و…- ارائه می‌شوند.

مزیت‌های این مدل از کسب‌وکار

فروش محصولات دیجیتال مزیت‌های فوق‌العاده بسیاری دارد که آن‌ را در میان دیگر مدل‌های کسب‌وکار منحصر به فرد می‌کند:

  • کاهش هزینه‌های سربار: برخلاف بسیار از کسب‌وکارها فعالیت در این حوزه هزینه‌ی سربار پایینی را به همراه دارد.
  • میزان سود فوق‌العاده بالا: تقریبا نیازی به صرف هزینه برای تولید یا تهیه این‌گونه از محصولات نخواهید داشت(هزینه مواد اولیه ندارد). بنابراین، میزان سودی که از فروش آن‌ها دریافت خواهید کرد، فوق‌العاده‌ای بالا خواهد بود.
  • انجام اتوماتیک فرآیند فروش: پس از تولید یا تهیه محصول، تقریبا نیازی به انجام هیچ‌گونه فعالیتی برای مدیریت سفارشات توسط شما نخواهد بود و تمام فرآیند فروش به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.
  • آموزش الکترونیک آینده این صنعت است: اگر توانایی تهیه آموزش‌های الکترونیکی را دارید، این فرصت فوق‌العاده برای شما وجود دارد که از این توانایی کسب‌درآمد داشته باشید. پیش‌بینی می‌شود میزان گردش مالی صنعت آموزش الکترونیک تا سال 2025 تا 331 میلیارد دلار رشد داشته باشد!.

البته فروش محصولات دیجیتالی چالش‌های به‌خصوص خود را نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • محتواهای رایگان: در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، شاید بزرگ‌ترین چالش شما محتواهای رایگانی هستند که سطح اینترنت را پر کرده‌اند. در واقع، مشتریان شما احتمالا بتوانند با یک جستجوی ساده جایگزین محصول یا خدماتی که شما ارائه می‌کنید را پیدا کنند. شما باید به طور دقیقی در رابطه با بازار هدف خود و محصولی که عرضه می‌کنید فکر کنید، و امکانات فوق‌العاده را نیز در کنار محصولات‌تان ارائه دهید.
  • امنیت آثار: شما به‌عنوان صاحب اثر و تولید کننده آن‌ این موضوع را باید در نظر داشته باشید، که از لحاظ امنیت پخش و دزدیدن محصولات در جایگاه چندان محکمی قرار ندارید.
  • محدودیت‌های بازاریابی: به‌عنوان مثال، ابزارهای فروش شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام یا فیسبوک، تنها اجازه ارائه کالای فیزیکی را به شما خواهند داد (طبق شرایط و قوانین این شبکه‌های اجتماعی).

اکثر این چالش‌ها، در صورتی که استراتژی‌های مناسبی را برای پیش‌بردن کسب‌وکارتان تدوین و از ابزارهای مناسبی استفاده کنید، قابل حل هستند.

فروشگاه فایل

6 محصول دیجیتالی که قادر به فروش آن‌ها خواهید بود

فروش فایل یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد است. شما به  راحتی می‌توانید انواع مختلفی از محصولات دیجیتال را در این نوع سایت‌ها بفروشید و کسب درآمد کنید

فروش محصولات آموزشی مثل کتاب و دوره

اگر مهارتی دارید و فکر می‌کنید قادر به تولید آموزش‌های مرتبط با آن هستید، وقت را تلف نکنید و شروع به کار کنید. تولید محصولات دیجیتالی می‌تواند شامل موارد مختلفی چون کتاب الکترونیک یا ویدئو شود. فروشگاه سانازسانیا که توسط ساناز شریفی –سرآشپز مشهور ایرانی- اداره می‌شود، از نمونه‌های موفق فروش کتاب و دوره‌های آموزشی در ایران به شمار می‌رود. این فروشگاه بر بستر سازیتو راه‌اندازی شده است!.

دوره های آموزشی آنلاین

فروش لایسنس برای محصولات دیجیتالی‌تان

اگر توانایی تولید محصولات دیجیتالی کاربردی مثل تمپلیت‌های گرافیکی یا حتی فوتیج‌های ویدئویی را دارید، می‌توانید به این واسطه از توانایی‌تان کسب‌درآمد کنید. با ارائه‌ی لایسنس به مشتریان‌تان، به آن‌ها اجازه استفاده بدون محدودیت از محصولات‌تان را که می‌توانند شامل موسیقی، ویدئو، عکس، نرم‌افزار و… شوند را خواهید داد. فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که با عناصر مختلفی چون واترمارک و… از محتواها و محصولات خود محافظت کنید.

فروش تمپلیت‌های دیجیتال و محصولات تخصصی

محصولات دیجیتال نیز می‌توانند در قالب ابزارهای تخصصی برای افراد حرفه‌ای تولید و فروخته شوند. شما می‌توانید به ارائه راهکار های دیجیتال برای رفع نیازهای جامعه‌ی هدفتان بپردازید. چند نمونه از این محصولات:

  • نرم‌افزارهای تخصصی برای کسب‌وکارها
  • پلاگین برای نرم‌افزارهایی چون ادوبی افتر افکت
  • پلاگین برای نرم‌افزارهایی چون ادوبی افتر افکت اگر همین حالا به‌صورت فریلنس مشغول به کار هستید، ورود به این حوزه ضرر نخواهد داشت.

فروش موسیقی و محصولات هنری

اگر موسیقیدان هستید یا توانایی انجام کارهای هنری را دارید، موقعیتی پیش روی پایتان قرار گرفته تا بتوانید از مهارت‌های خود کسب درآمد داشته باشید. یک موزیسین می‌تواند آثار خود را –مثل لوپ‌های آهنگ‌سازی یا تولید وی‌اس‌تی- در قالب راه‌کارهای این حوزه به‌فروش برساند. از طرفی دیگر یک کارتونیست هم می‌تواند، به تولید عکس‌های سفارشی مشتریان خود بپردازد!. در دنیای دیجیتال، هیچ محدودیتی برای عملی کردن ایده‌ها و کسب درآمد از آن‌ها وجود ندارد.

فروش آنلاین موسیقی

نوشتن کتاب

در ترجمه متون مهارت دارید؟ یا نویسنده‌ی خوبی هستید؟ وقت را تلف نکنید، کتاب خود را کامل کنید و نسخه‌ی الکترونیک آن را برای فروش در وب‌سایت خود قرار دهید. این مورد می‌تواند شامل موضوعات بسیاری چون رمان، آموزش یا حتی موضوعات تخصصی شود. فروش کتاب به صورت آنلاین در چند وقت گذشته، در ایران هم با استقبال بسیاری همراه بوده. بنابراین، با تدوین استراتژی‌های بازاریابی مناسب و بررسی درست بازار، قادر خواهید بود از کتاب خود کسب درآمد داشته باشید.

فروش آنلاین کتاب

فروشگاه‌ساز سازیتو راه‌کارهای فوق‌العاده‌ای را برای افرادی که قصد ورود به این مدل از کسب‌وکار دارند تدارک دیده است.

سخن پایانی

بدون نیاز به مدیریت موجودی انبار یا فعالیت‌های اضافی دیگری چون بسته‌بندی و ارسال که از ویژگی های محصولات فیزیکی هستند، کسب‌وکار فروش محصولات دیجیتالی با کم‌ترین ریسک –به‌نسبت دیگر مدل‌های کسب‌وکار- می‌تواند در سریع‌زمین زمان ممکن راه‌اندازی شود.

راه‌های بی‌شماری برای ساخت و تولید محصولات دیجیتالی وجود دارند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که پس از ساخت محصولات‌تان کم‌ترین میزان نیاز به فعالیت‌های اضافی توسط شما وجود دارد، و تمام فرآیند فروش به‌صورت اتوماتیک توسط وب‌سایتتان انجام خواهد شد. ضمن این‌که سود حاصل از فروش محصولات‌تان نیز به شکل فوق‌العاده‌ای بالا خواهد بود.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید در این حوزه فعالیت داشته باشید، وقت را تلف نکنید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای راه‌اندازی فروشگاه خود اقدام کنید. سازیتو زیرساخت‌های این مدل از کسب‌وکار را برای شما فراهم کرده است، به‌هیچ وجه نگران نباشید!.

سفارش سایت فروشگاهی می‌تواند بهترین راه برای فروش محصولات دیجیتالی باشد. در نتیجه شما می‌توانید همین حالا شروع کنید .